Hei, jeg fikk solcelleanlegg for ca 3 mnd siden. Nå har inverteren sluttet å fungere og viser Error "Rly Fault".
Installatøren hevder dette kan være grunnet jordfeil i anlegget hos meg på grunn av at Norge bruker ett gammelt "nett". Er vel sikkert snakk om IT vs TN eller noe. (Jeg har ikke god greie på dette).
Ingen har vært her for å sjekke ennå, men kjenner jeg ble litt bekymret for investeringen min..
Burde ikke delene som blir brukt i Norge være tilpasset det Norske strømnettet?
Har ikke hatt noen feil på annen elektronikk eller på de 2 elbilene vi har... Samt at anlegget fungete helt strålende i 3 mnd.
Jeg har lignende problem, om det er jordfeil i området så faller en av mine 3 invertere ut. De er koblet på hver sin fase, inverteren på den fasen der begge ledere har høy spenning mot jord ved jordfeil faller ut. Typisk vil man ved en kraftig jordfeil ha 0V fra en faseleder til jord og 230V på de to andre, så en av de tre inverterne vil ha to faseledere med 230V mot jord. Det liker den absolutt ikke, er nok noen sikkerhetsmekanismer som slår inn.
Ta et multimeter og mål alle tre faseledere mot jord. De skal ligge på ca. 130V. Har du under 100V fra en av de er det jordfeil på trafokretsen, da er det bare å melde ifra til netteier så de kan starte feilsøking.
Hvis du bare har en inverter antar jeg det er en 3-fase inverter? I så fall har du neppe noe annet valg enn å vente på feilretting om det skyldes jordfeil. Har du en 1-fase inverter kan problemet fikses hos deg ved å flytte inverteren til en annen fase (krever elektriker).