Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jorgenbsk

Sitat fra: Sverre Grevskott på torsdag 22. mars 2018, klokken 17:43
Du skriver at du skal ha 230v 3 fas inverter. Så langt jeg vet er det kun Ginlong som lager 3fas for IT. Disse har ikke fått spesielt god kritikk.

Har fått opplyst fra Solcellespesialisten at de fører en inverter fra INVT som fungerer med 3x230V. Har i alle fall versjoner for 7kW og 10kW. Kvalitet vet jeg ikke noe om. INVT er kinesisk selskap, men virker å lage svært mye elkraftutstyr, så kan godt hende disse er noe bedre enn Ginlong.

Ifølge BKK Nett skal det også være en leverandør til, men de har visst ikke lov til å si noe om fabrikater osv. Kanskje noen andre vet om det tredje fabrikatet?

Sverre Grevskott

Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Hårek

Nå har jeg montert et anlegg i Asker. Det er 14 paneler a 270W, dvs 3780 Wp. Nesten sydvendt, 16 grader takvinkel.
Det jeg får i dag, med klar himmel og uten skygger, er max 2700 - 2800 W. Burde jeg forventet mer?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Tesla

I lett skyet vær får du mer :-)

Hårek

Hvordan skal det henge sammen?
Var en lett sky rundt klokken 13, da falt effekt til godt under 2 kW.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

jkirkebo

Sitat fra: Hårek på lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32
Nå har jeg montert et anlegg i Asker. Det er 14 paneler a 270W, dvs 3780 Wp. Nesten sydvendt, 16 grader takvinkel.
Det jeg får i dag, med klar himmel og uten skygger, er max 2700 - 2800 W. Burde jeg forventet mer?

16 grader er slakt for denne årstiden da sola ennå ikke står så høyt på himmelen. Hadde du hatt 30-40 grader hadde du nok sett en del høyere effekt.

På hytta har jeg noen paneler vertikalt på veggen, der får jeg høyest effekt i mars. Mens de på taket (23 grader) gir mest i mai og dine på 16 grader i juni-juli tenker jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hårek

Takker. Da får vi se det an.
Ellers har jeg funnet ut at SMA Sunny Explorer (program på PC) er litt buggy. Og nettsiden/appen Sunny Portal henger ganske mye etter i tid.
På plussiden er det ganske enkelt å hente Modbus data ut av SMA. Passer bra siden jeg lager mitt eget loggesystem.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Sverre Grevskott

Hva skal du koble loggesystemet opp mot? Kun lagring av statistikk, eller interface mot KNX, XComfort, Z-wave eller tilsvarende? Jeg skal installere min SMA nå i mai, og har Z-wave. Lurte på å integrere det mot Futurehome ved hjelp av Node-Red. Finnes visst nok allerede skript som henter data frem uten at jeg har prøvd dem.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Hårek

Har egenutviklet software, bruker ingen av de du nevner.
Registerkodene finner man i PDF dokument som lastes ned fra SMA.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

Så kom sola igjen..  8)

Håper ikke jeg har spurt før, men fikk litt interesse for oppsett med mikroinvertere...

1. Forstår det slik at mikroinvertere typisk dekker et eller to paneler, og at de plugges inn med standard plugger/kabler som følger panel/invertere, og, men hvordan foregår sammenkoblingen av invertere og inn i sikringsskap, og hvordan kobles de på nett for statistikk etc. Nettkabel opp på tak til en eller alle? Eller wifi? Eller sitter det en sentral styringsboks et sted?

2. Er det noe i veien for å utvide et anlegg med mikroinvertere stegvis? Vurderer nå å begynne med å hive 10-14 paneler på garasjetak vendt sør-øst, og så utvide med 20-40 på hustak, vendt mot sør-vest, på et senere tidspunkt. Må en ta høyde for utvidelse under bestilling eller er det samme komponenter om det er større anlegg?

Elmo

Sitat fra: Hårek på lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32
Nå har jeg montert et anlegg i Asker. Det er 14 paneler a 270W, dvs 3780 Wp. Nesten sydvendt, 16 grader takvinkel.
Det jeg får i dag, med klar himmel og uten skygger, er max 2700 - 2800 W. Burde jeg forventet mer?
Jeg har to anlegg med á/4160Wp i Asker med SMA-invertere. 22 grader tak. Her kan du se grafen min for 5.mai.
Anleggene står 90 grader på hverandre med syd i midten (se bilde)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hårek

OK, det er samme forholdstall som jeg har.
Vet godt om anlegget ditt, ser det ut av vinduet herfra  :)
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

Sitat fra: Elmo på mandag 07. mai 2018, klokken 13:20
Jeg har to anlegg med á/4160Wp i Asker med SMA-invertere. 22 grader tak. Her kan du se grafen min for 5.mai.
Anleggene står 90 grader på hverandre med syd i midten (se bilde)
Bagatell, men sør vil normalt være rett ned på et slikt flyfoto...

geear

Sitat fra: gr på mandag 07. mai 2018, klokken 10:45
1. Forstår det slik at mikroinvertere typisk dekker et eller to paneler, og at de plugges inn med standard plugger/kabler som følger panel/invertere, og, men hvordan foregår sammenkoblingen av invertere og inn i sikringsskap, og hvordan kobles de på nett for statistikk etc. Nettkabel opp på tak til en eller alle? Eller wifi? Eller sitter det en sentral styringsboks et sted?
Tror jeg fikk delvis svar på dette fra Tradewinds, de tilbyr en "ECU" (Energy communication unit) som skal logge produksjon og gi data på web/app. Det er tilleggsutstyr til 3000,-. Spørsmålet er hvordan denne kobles opp mot alle inverterne, eller om den kun måler levert strøm med en clamp eller lignende?

Elmo

Sitat fra: gr på onsdag 09. mai 2018, klokken 22:46
Sitat fra: Elmo på mandag 07. mai 2018, klokken 13:20
Jeg har to anlegg med á/4160Wp i Asker med SMA-invertere. 22 grader tak. Her kan du se grafen min for 5.mai.
Anleggene står 90 grader på hverandre med syd i midten (se bilde)
Bagatell, men sør vil normalt være rett ned på et slikt flyfoto...
Du har rett idet. Det er streken min som er litt sleivete :-[   
Men teksten/uttalelsen stemmer. Som du ser er streken i vinkelen på taket rett opp-ned på bildet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA