Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: jorgenbsk på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:57
Fra hva jeg har klart å finne ut er det bare ett fabrikat på markedet som kan levere 3 fas inverter for IT nett - Ginlong Solis 10K-LV.
Nå har ikke jeg sjekket specs, og har egentlig heller ikke peiling nok, men her er 60 invertere som støtter 3-fas:

https://www.alma-solarshop.com/10-solar-inverters?id_cart_freelivery=88650&id_category=10&n=120#/injection_-triphase

Er IT-nettet virkelig så sært at ingen av inverterne fra disse store navnene støtter det?

Tananger

Jeg fant ingen tre fas som støtter IT nei..

Har bygd og handlet hele anlegget selv uten noe involvering fra Otovo eller andre.., mye takket være denne tråden.. er en lærerik reise, men også gøy :)

jorgenbsk

De siste målene du oppgir harmonerer mer med beskrivelsen av 72 cellers paneler. Jeg fikk ikke målene til å stemme først.
Ville du ha in-roof (integrert i taket) eller on-roof montasje?
De systemene jeg har sett for integrert montasje krever 60 cellers paneler altså mål på ~1640x990mm. Pluss/minus noen cm.

jorgenbsk

Sitat fra: Tananger på torsdag 15. mars 2018, klokken 12:51
Jeg fant ingen tre fas som støtter IT nei..

Har bygd og handlet hele anlegget selv uten noe involvering fra Otovo eller andre.., mye takket være denne tråden.. er en lærerik reise, men også gøy :)

Veldig interessant!
Jeg er veldig interessert i hvordan du har utstyrt anlegget på DC- og AC-side av inverter med brytere overspenningsvern osv. Har du noe skjema, skisse eller bilder du kan dele med oss på dette?

Jordet du panelene, og lagde du da separat jording, eller koblet den til øvrig jording i huset/installasjonen?

Tananger

Panelene skal ikke jordes, da lager du en veldig god lynavleder :)

Kablene er dobbelisolert ned fra taket, vanlig jord fra huset er koblet til inverter på AC siden. Trenger ikke mer enn det.

Husk også at Lyse og andre har spesifikke krav til oppsett av invertere, tekniske krav til dette finnes på nett.


geear

Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. mars 2018, klokken 12:53
De siste målene du oppgir harmonerer mer med beskrivelsen av 72 cellers paneler. Jeg fikk ikke målene til å stemme først.
Ville du ha in-roof (integrert i taket) eller on-roof montasje?
De systemene jeg har sett for integrert montasje krever 60 cellers paneler altså mål på ~1640x990mm. Pluss/minus noen cm.
For syns skyld vil jeg ha både integrert montering og svarte rammer på panelene. Har mørk/grå dobbelkrum betongtakstein. Mulig jeg gjør det dyrt og komplisert for meg selv, men det pleier bli sånn..  :o

Har sett på GSE Integration sine rammer, syns de ser veldig bra ut. Dette er med i pakken fra Alma Solarshop, som kom på 130 lapper. Men jeg er litt usikker på en del av detaljene i det tilbudet, om alt stemmer med IT-nettet mitt.

jorgenbsk

Sitat fra: Tananger på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:01
Panelene skal ikke jordes, da lager du en veldig god lynavleder :)

Kablene er dobbelisolert ned fra taket, vanlig jord fra huset er koblet til inverter på AC siden. Trenger ikke mer enn det.

Husk også at Lyse og andre har spesifikke krav til oppsett av invertere, tekniske krav til dette finnes på nett.

Jo, men er ikke det vanlig å gjøre det da? Jorde panelene og i praksis få en lynavleder? Kanskje ikke koble det til jordsystemet i huset da, men..

Du har vel overspenningsvern osv på DC side? Jord fra overspenningsvern føres da til jordsystem for huset for øvrig?
Overspenningsvern på AC side?
Oppfatter at invertere har egen jordfeilovervåking og overvåking på isolasjonnivå slik at krav til dette opprettholdes av inverter, og at man slipper jordfeilbrytere osv. Stemmer det med din erfaring?

Kravene fra Lyse harmonerer veldig med kravene i REN-bladet.

Ser i ferdigmeldingsskjema fra Lyse at de stiller krav til enlinjeskjema. Har du det for din installasjon? Ikke for å ettergå din dokumentasjon, men for å "jukse litt" til egen installasjon :)

jorgenbsk

Sitat fra: gr på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:13
Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. mars 2018, klokken 12:53
De siste målene du oppgir harmonerer mer med beskrivelsen av 72 cellers paneler. Jeg fikk ikke målene til å stemme først.
Ville du ha in-roof (integrert i taket) eller on-roof montasje?
De systemene jeg har sett for integrert montasje krever 60 cellers paneler altså mål på ~1640x990mm. Pluss/minus noen cm.
For syns skyld vil jeg ha både integrert montering og svarte rammer på panelene. Har mørk/grå dobbelkrum betongtakstein. Mulig jeg gjør det dyrt og komplisert for meg selv, men det pleier bli sånn..  :o

Har sett på GSE Integration sine rammer, syns de ser veldig bra ut. Dette er med i pakken fra Alma Solarshop, som kom på 130 lapper. Men jeg er litt usikker på en del av detaljene i det tilbudet, om alt stemmer med IT-nettet mitt.

Ja, både GSE og IFTRS krever 60 cellers panel.
Er enig med deg i at det blir mye penere med mono (svart), svart bakplate og svart ramme. Med svart monteringssystem i tillegg blir det visuelt meget pent :)
For min del styrer økonomien disse valgene i litt større grad, så da ble det poly.

Jeg spurte irenewables.no og Solcellespesialisten om pris på henholdsvis GSE og IFTRS. De ligger på omtrent det samme, omtrent 17-19 lapper for 30 paneler i 3 rader. Frakt i tillegg.
Personlig har jeg noe mer sansen for GSEs system, men jeg klarer ikke helt si hvorfor.
Begge systemene virker å være fornuftig konstruert og gjennomtenkte. Når prisen er omtrent den samme burde det jo være hipp som happ.

Noen av kineserne på Alibaba var veldig imøtekommende og skulle sjekke alt mulig med Growatt, inverterleverandøren, direkte. Tilsynelatenden i alle fall. For alt jeg vet bare ventet de med å svare i et døgn og latet som de hadde sjekket. Virket dog troverdig. Tok litt tid, spurte noen kontrollspørsmål som jeg forventet og fikk et svar tilbake som bekreftet det jeg trodde.
De sjekket opp i dette med IT-nett og 3 fas for ifølge manualen til ene modellen deres skal det fint kunne brukes på IT-nett, men spesifikasjonen vedrørende spenning samsvarte ikke med vårt 3x230V IT-nett. Fikk til svar at dette ikke gikk.

I tilbudet du fikk fra Alma var det vel 3 fas 400V inverter som lå inne? Den tror jeg ikke kan brukes med mindre du også får deg en 230V/400V trafo.

Tananger

Har ikke overspenning på DC siden, men har separat bryter for hver streng. Inverter har sikkerhetsfunksjoner for DC innebygd.

Lyse krevde også egen bryter utendørs for anlegget på AC siden.

Når jeg brukte IEC standard mot lyse sine krav, så var disse litt forskjellige. Måtte derfor endre endel i inverteren sin grid guard.

jorgenbsk

Så da er anlegget bygget opp ca slik som skissen her?
Ingen sikringer eller annet?

Må kanskje ha dette litt med teskje, for det virker å være nesten for enkel oppbygging. Helt strålende hvis det kan gjøres så enkelt altså!

Den bryteren utvendig, det er Lyse som vil ha tilgang til å slå av hvis de skulle trenge å jobbe på nettet?
Jeg bor i ganske tettbygd strøk og har ikke veldig lyst at alle skal kunne kutte solcelleproduksjonen min, så hadde vært fint om jeg slapp den ;)

Tananger

I praksis blir det slik, pluss jordfeil automat i huset for solcelle anlegget.

Jeg har lagd underfordeling ved invertere, som har gjort det enkelt å legge opp lading for biler, samt for utvidelser senere. Har også en ekstra måler som måler produksjon uavhengig.

Tverrsnitt på kabler, tekniske krav fra lyse, og godkjenning av installatør er jo viktig.

Lyse har også som nevnt begrensing på 20a innmating per fase i IT nett..

Tananger

Husk også egen sikring per inverter!

geear

Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:29
Ja, både GSE og IFTRS krever 60 cellers panel.
Er enig med deg i at det blir mye penere med mono (svart), svart bakplate og svart ramme. Med svart monteringssystem i tillegg blir det visuelt meget pent :)
For min del styrer økonomien disse valgene i litt større grad, så da ble det poly.
Problemet er at jeg gjør det dyrt og komplisert for meg selv, kanskje det ender med å ikke bli noe av i stedet for at jeg kanskje bare skulle gjort det enklest mulig med en gang. Men har og en liten plan om å integrere et stort takvindu midt i dette 5x7 feltet med stående paneler integrert i taket. Tror det kunne blitt riktig så lekkert.

Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:29
Jeg spurte irenewables.no og Solcellespesialisten om pris på henholdsvis GSE og IFTRS. De ligger på omtrent det samme, omtrent 17-19 lapper for 30 paneler i 3 rader. Frakt i tillegg.
Takk, nyttig info, da er det ikke så mye vits å bruke tid på å forespørre IFTRS. Med diverse festemateriell/endestykker etc så skal Alma ha 1725 euro for 35 stk, så det blir rett over 20k med norsk moms, men pluss frakt. Virker ikke som det er mye å hente på import.

Men det mest nyttige her var kanskje at du nevnte irenewables.no, merkelig nok har de gått helt under radaren min, og så viser det seg at de holder til 15 min fra meg?  :o

Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:29
Noen av kineserne på Alibaba var veldig imøtekommende og skulle sjekke alt mulig med Growatt, inverterleverandøren, direkte. Tilsynelatenden i alle fall. For alt jeg vet bare ventet de med å svare i et døgn og latet som de hadde sjekket. Virket dog troverdig. Tok litt tid, spurte noen kontrollspørsmål som jeg forventet og fikk et svar tilbake som bekreftet det jeg trodde.
De sjekket opp i dette med IT-nett og 3 fas for ifølge manualen til ene modellen deres skal det fint kunne brukes på IT-nett, men spesifikasjonen vedrørende spenning samsvarte ikke med vårt 3x230V IT-nett. Fikk til svar at dette ikke gikk.
Du tok sjansen på invertere også fra Kina altså?

Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:29
I tilbudet du fikk fra Alma var det vel 3 fas 400V inverter som lå inne? Den tror jeg ikke kan brukes med mindre du også får deg en 230V/400V trafo.
Ja, jeg prøvde å forklare om IT-nettet uten nøytralleder i forkant, men det ser ikke ut for at de har forstått det, dessverre. Hvis det i det hele tatt lønner seg å handle fra Alma så er det mulig jeg burde begrense det til paneler, integrasjonsrammer, plugger og kabler. Eventuelt også 1-fas invertere, dersom det ikke skulle være forskjell på produktene fra land til land?

geear

Oppsettet ser egentlig veldig enkelt ut, har jeg forstått dette riktig?

Solcellepanelene kommer med male og female kabler, disse plugges i serie med nabopanelet til man har strengen man vil ha, man plugger så i kabler til inverteren i hver ende av strengen, monterer panelene med ønsket festemateriell, så må det være en eller annen form for bryter/sikring før inverter, ut fra inverter går rett til en bryter i et utvendig skap eller lignende, som går videre til en 2-polt sikring i sikringsskapet, som igjen går rett til fordelingsskinnene/fasen man velger?

De fleste jeg har sett, også Alma, sier jeg skal jorde panelene (skruklemme på innsiden av hver ramme), så det er et lite usikkerhetsmoment, men ikke noe som kompliserer installasjonen noe voldsomt.

Og utenom snekkerarbeid og det som må gjøres av elektriker, så må jeg melde meg inn som plusskunde hos Lyse? Er det noe man gjør selv, eller er det elektriker som tar det?

Tananger

Godt forhold til installatøren er viktig, avtal med ham hva du kan gjøre selv..

Husk at strenger også må designes/kalkuleres ut. Inverter har minimum/maximums verdier, og dette er en liten jobb bare det.

Jeg har ikke jordet panelene, og når jeg snakket med Otovo for lenge siden, jordet ikke de panelene heller.

Tilgjengelighet på reservedeler til invertere om 10-20 år ville jeg også tenkt på når jeg velger inverter.

Sikkerhet rundt det å jobbe med 5-600 VDC er også viktig!! Feil rekkefølge på ting kan bli skjebnesvangert hvis du er uerfaren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA