Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

geear

Hmm, litt rart om de har ekte Qcell på Ali, med tanke på at leverandøren her hevder de lages i Tyskland? Men mulig det er mer usannsynlig enn at de er på Ali.  :P

Lokal leverandør foreslo som sagt å fordele 34-35 paneler (285W) på to invertere, og med høy spenning blir det vel ikke allverdens tap i kablingen. Noen idé om hva slags kabeltverrsnitt man snakker om?

Når det gjelder spenning på anlegget, så burde det vel gå å ha brytere på alle lederne rett etter de kommer inn gjennom taket? Tenker klassisk manuell vribryter ala hovedstrømsbryter i en bil eller båt?

Har bare 22 graders vinkel på taket, så det er fint å jobbe på.

jorgenbsk

Nå produserer de i flere land da.
https://www.solarquotes.com.au/panels/hanwha-q-cells-review.html

Det er mange kjente merker som helt eller delvis produseres i Kina.

Tverrsnitt kabel: normalt sett skal du klare deg med 4mm2, men de kan selvsagt være behov for større tverrsnitt. Du må du selv eller installatør vurdere

jkirkebo

Sitat fra: jorgenbsk på tirsdag 13. mars 2018, klokken 11:50
Tverrsnitt kabel: normalt sett skal du klare deg med 4mm2, men de kan selvsagt være behov for større tverrsnitt. Du må du selv eller installatør vurdere

Jepp. Men 6mm2 koster et par kroner ekstra per meter og kan være et greit kompromiss. Stort sett er det vel 6mm2 kabler på selve panelene også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

#588
Da bør det være nok med 2 stk 25mm K-rør ned til de to inverterne, bør vel klare jord også i de, men blir gjerne å bare trekke et ekstra rør til jordkabel. Klarer vel greit 2x6mm2 i 20 også om det skulle være trangt.

jorgenbsk

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. mars 2018, klokken 13:56
Sitat fra: jorgenbsk på tirsdag 13. mars 2018, klokken 11:50
Tverrsnitt kabel: normalt sett skal du klare deg med 4mm2, men de kan selvsagt være behov for større tverrsnitt. Du må du selv eller installatør vurdere

Jepp. Men 6mm2 koster et par kroner ekstra per meter og kan være et greit kompromiss. Stort sett er det vel 6mm2 kabler på selve panelene også.

Fikk ikke det helt til å stemme med inntrykket mitt. Jeg sjekket datablad for 60 cellers panel fra Renesola, Canadian Solar og Q.Cell. Samtlige kommer med 4mm2 kabel.

Gjør ikke nødvendigvis noe å gå opp til 6mm2, men betjenbarheten går nedover jo større tverrsnitt kabelen har.
Mitt inntrykk er at med mindre man har flere strenger som kobles i parallell, så blir ikke strømmene stor nok til at du trenger høyere tverrsnitt enn 4mm2. For noenlunde normale kabellengder vel og merke, ikke for en løe 300m unna huset der inverteren(e) står.

geear

#590
Fikk pris fra Alma Solarshop på ca. 130 000,- med alt, fratrukket fransk moms og med norsk moms. Egentlig overraskende stivt syns jeg. I tillegg til festemateriell, rammer for integrert montering, kabler, paneler og invertere, så la de også inn disse:

1 stk AC Box 11-20kW - 400V - 32A - 1 x Tri inverter: https://www.alma-solarshop.com/electrical-photovoltaic-protection/864-ac-electrical-box-11-20kw-400v-32a-1-x-tri-inverter.html
2 stk DC BOX 2 x MPPT - 25A - 1000VDC: https://www.alma-solarshop.com/electrical-photovoltaic-protection/934-dc-box-2-x-mppt-25a-1000vdc.html

Den første her ser ut for å være for 3-fas 400V? Jeg har 3-fas IT, men er ikke sikkert de har forstått hvordan det er bygget opp.

Nummer to her, er den i henhold til norske krav?

Kanskje det er hensiktsmessig å bestille uten disse og få det man trenger tilpasset norske forhold i stedet?

Forøvrig er dette med I'm solar 300W helt svarte mono-paneler og Fronius invertere.

jorgenbsk

Sitat fra: gr på tirsdag 13. mars 2018, klokken 14:21
Fikk pris fra Alma Solarshop på ca. 130 000,- med alt, fratrukket fransk moms og med norsk moms. Egentlig overraskende stivt syns jeg. I tillegg til festemateriell, rammer for integrert montering, kabler, paneler og invertere, så la de også inn disse:

1 stk AC Box 11-20kW - 400V - 32A - 1 x Tri inverter: https://www.alma-solarshop.com/electrical-photovoltaic-protection/864-ac-electrical-box-11-20kw-400v-32a-1-x-tri-inverter.html
2 stk DC BOX 2 x MPPT - 25A - 1000VDC: https://www.alma-solarshop.com/electrical-photovoltaic-protection/934-dc-box-2-x-mppt-25a-1000vdc.html

Den første her ser ut for å være for 3-fas 400V? Jeg har 3-fas IT, men er ikke sikkert de har forstått hvordan det er bygget opp.

Nummer to her, er den i henhold til norske krav?

Kanskje det er hensiktsmessig å bestille uten disse og få det man trenger tilpasset norske forhold i stedet?

Forøvrig er dette med I'm solar 300W helt svarte mono-paneler og Fronius invertere.

Du sier ikke noe om hvor mange panel det er snakk om, så prisen kan jo være både god og dårlig  ;)

Fra hva jeg har klart å finne ut er det bare ett fabrikat på markedet som kan levere 3 fas inverter for IT nett - Ginlong Solis 10K-LV.
For alle andre fabrikat tror jeg løsningen er 3 stk enfase invertere av lik størrelse. Dette pga krav i REN-blad 0342 til symmetrisk innmating når det er mer enn 16A innmating.
Veldig fint hvis andre kan bekrefte/avkrefte dette :)

Jeg fikk tilsendt REN-blad fra BKK ved henvendelse. Står noen andre nyttige krav der også, men det er dessverre ingen smørbrødliste for hvordan man skal gjøre det, eller på et språk som er lett forståelig for oss vanlige dødelige.

geear

Hehe, 35 paneler.

2 stk 5kW Fronius primo invertere.

Dette er med alt av festemateriell, kabler, kassetter for integrering etc. Skal også være sagt at norsk leverandør har tilbudt q cell som er POLY, mens disse fra Alma er mono I'm solar. Usikker på prisnivået de i mellom, men begge skal være god kvalitet. Begge med svarte rammer.


jorgenbsk

Hvis prisen er inkl mva og frakt er den nok ganske OK, men tror ikke du kan satse på kun to invertere.
For å sitere REN-blad:
"Over 16 A skal PV-enheten være 3-fase og symmetrisk"


Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Lokal leverandør, som også monterer veldig mange anlegg for Otovo, vil levere akkurat det samme på 10kWp anlegg. 2 stk Fronius 4,7kW invertere. Antageligvis det jeg vil få om jeg bestiller via Otovo også.

jorgenbsk

Da bør det jo være ok :)

Kan likevel være en fare for at netteier ikke godkjenner det pga det vil bidra til skjevfordeling på faser i nettet.

Men for all del: har inntrykk av at de fleste netteiere egentlig ikke vet så mye om problemstillingen og at de derfor godtar det meste bare det blir meldt inn av en installatør.
Inntrykk via via da, så ikke noe man skal tillegge vekt  ;)

geear

Vil jo håpe det da, men ser hva som står i RENblad 342.

Kan det tenkes at de tar med eget forbruk som en faktor? Høyst variabel faktor i så fall, men sannsynligheten for at man svir av 3-4kW er forholdsvis stor...

Går jeg for ferdig anlegg skal jeg iallfall sørge for å få spesifisert i kontrakten at det skal være i henhold til alle gjeldende lover og krav. Vet at jeg får DLE på besøk her i høst, så om det blir en reklamasjon der skal det iallfall ikke være tvil om ansvaret.

geear

Har fått pris på følgende:

35 stk "black frame mono solar panel 300w"
Model Number: SN-M300W
Unit Price:    USD 120.0 /Pieces
Product Details:
Size:1650x990x50mm Number of Cells:72(6 x 12)pcs Max. Power:300w solar cell:Monocrystalline 156*156mm VMP/V:36V

$4460 med frakt til Oslo. 34 000,- + moms = 42837,- og så kommer det vel gjerne et par tusenlapper i tollbehandling og noe lagergreier, og så 3-4 tusenlapper i frakt til Sandnes, så ~48 lapper hjem til meg? Stykkpris på rundt 1400,- er ikke ille, men skeptisk til kvalitet kjenner jeg. Ser også at disse er 50mm tykkelse, som er mer enn de fleste andre jeg har sett, typisk 35-40mm. Tenker da i forhold til montering.

Tananger

Tror mine paneler er 48mm her i Tananger.. har 2 stk sunny boy 5kw..

Hvis du har solcelle spørsmål, er det bare å komme og se det jeg har bygd.. har overlevd et år nå i det minste..

geear

Takk for tilbudet! Mulig jeg gir en lyd. Har fått tilbud om å komme og se på et på Bryne også. Har du bygd opp selv eller er det nøkkelferdig fra Kverneland/Otovo?

Men; Ikke unormalt Kina så forandret plutselig specen seg til at prisene jeg la inn over plutselig nå var på 1990x990x40 paneler med aluramme i stedet for det de faktisk hadde gitt pris på i første runde.  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA