Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:05
Men har man egentlig lov å montere selv? Er det ikke maks 50V og 200VA som er grensen?
Mye montering som har lite med strøm å gjøre her da, og sammenkobling av panelene elektrisk er jo bare plug (and play)

. . . og så som Kirkebø sa:
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:14
. . kun bruke elektriker til det nødvendigste (dvs. tilkobling av inverter til strømnettet).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Måkemannen

Sitat fra: Elmo på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:50
Sitat fra: Måkemannen på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:05
Men har man egentlig lov å montere selv? Er det ikke maks 50V og 200VA som er grensen?
Mye montering som har lite med strøm å gjøre her da, og sammenkobling av panelene elektrisk er jo bare plug (and play)

. . . og så som Kirkebø sa:
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:14
. . kun bruke elektriker til det nødvendigste (dvs. tilkobling av inverter til strømnettet).

Har også forstått det slik at det er bare tilkobling av inverter som trenger elektriker, men nå er jeg blitt litt usikker. Kan man dekke til panelene mens man monterer dem opp, og så gjelder ikke kravene? Hvilke regler gjelder egentlig?

jorgenbsk

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:54
Sitat fra: Elmo på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:50
Sitat fra: Måkemannen på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:05
Men har man egentlig lov å montere selv? Er det ikke maks 50V og 200VA som er grensen?
Mye montering som har lite med strøm å gjøre her da, og sammenkobling av panelene elektrisk er jo bare plug (and play)

. . . og så som Kirkebø sa:
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:14
. . kun bruke elektriker til det nødvendigste (dvs. tilkobling av inverter til strømnettet).

Har også forstått det slik at det er bare tilkobling av inverter som trenger elektriker, men nå er jeg blitt litt usikker. Kan man dekke til panelene mens man monterer dem opp, og så gjelder ikke kravene? Hvilke regler gjelder egentlig?

Jeg tolker det som at man ikke har lov til å gjøre det som lekmann. Å legge presenning på, eller på annen måte sørge for at det er strøm-/spenningsløst blir omtrent som å ta ut inntakssikring på det vanlige elektriske anlegget og si at man da har lov til å utføre selv.

Snakket med noen elektroingeniører på jobben, og de mente dette var soleklart ulovlig å gjøre for lekmann, men jeg synes jo de ofte er vel strenge.
Veldig fint om noen har kredible kilder på at det er OK å utføre/koble DC-nettet. Jeg ser jo poenget med at panel som "bare" skal klikkes sammen i praksis ikke inneholder kobling, men på kabelen(e) til/fra PV-panelene/inverter må nødvendigvis kappes på lengde og kobles.

Jording må vel også være lov å utføre selv?

jorgenbsk

Krav til utforming av nettilknyttet solcelleanlegg:
Jeg sysler med planer om å få solcellepanel på taket i forbindelse med arbeid som uanset må utføres for å oppgradere dette.
Jeg har forsøkt å lese meg gjennom, og forstå, hvilke krav som gjelder for solcelleanlegg som skal knyttes til strømnettet (grid-tied).
Jeg forstår jo forsåvidt oppbyggingen grovt sett, men håper noen kan hjelpe litt med hva som faktisk kreves.

Jeg har vært gjennom REN-blad 0342 og høringsutkast til NEK 400-7-712:2018, og selvsagt en hel del online ressurser som ikke nødvendigvis er relevant for norske krav.

Forsøk på rekkefølge av en korrekt installasjon sett fra "taket":


  • Solcellepaneler monteres på tak, kobles sammen vha MC4-plugger i antall som passer med inverter.
  • DC automatsikring iht. NEK eller panelspesifikasjoner.
  • DC lastskillebryter - hva er egentlig dette? Sikkerhets-/servicebryter med annet navn?
  • Inverter - gjelder visse krav til toleranse for spennings- og frekvensvariasjon. Ifølge REN-blad skal innmating over 16A være "3-fase og symmetrisk". Kan man egentlig bruke 3 stk enfas invertere da? Symmetri vil jo feile hvis én (eller flere) invertere "detter ut"
  • AC Lastskillebryter
  • AC Overstrømningsvern - i praksis automatisikring med karakteristikk "OV"?

Jeg tror det er ganske utfyllende på det som kreves, men håper noen kan rette på rekkefølge eller påpeke overflødige eller manglende komponenter :)

I tillegg til listen over er jeg i tvil om følgende:

  • Jordfeilvern - her virker det å kreves så lenge det ikke er innebygget jordfeilovervåking i inverter med automatisk stopp av inverter ved overskredet grense. Slik jeg leser dokumentasjon på de invertere jeg har sett, så er jordfeilovervåking innebygget. Følgelig er jordfeilvern både på DC og AC side unødvendig. Tolker jeg dette riktig?
  • Jording: Jeg tolker det dithen at siden det ikke er galvanisk skille i de aller fleste invertere (transformerless), så skal ikke DC-systemet jordes. Er det riktig? Panelenes ramme og montasjemateriell må uansett jordes som "lynavleder" slik jeg har forstått det


JohnMartin

Hei,

Er det noen her som har montert Solcellepanel på Decra tak?
Skal få installert solcelle nå når jeg bygger nytt hus, men montøren sier at vi ikke kan ha Decra, fordi det ikke finnes fester til slike tak.

Noen som har vært borti?

Kilroy

Jeg har montert på Decra tak. Er litt mer arbeid enn med takstein, men det er fullt mulig. Kjøpte all monterings utstyr til solcellespesialisten.no.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

JohnMartin

Sitat fra: Kilroy på søndag 11. mars 2018, klokken 17:27
Jeg har montert på Decra tak. Er litt mer arbeid enn med takstein, men det er fullt mulig. Kjøpte all monterings utstyr til solcellespesialisten.no.

Tok du det når taket ble lagt, eller ettermonterte du panelene på allerede ferdig tak?
Kan jeg spørre hva prisen for festene blir?

Kilroy

Ettermonterte, taket var ca 3 år når det ble lagt. Husker ikke prisene, men du ser de på websiden. Du sparer mye tid hvis det kan bli lagt samtidig som taket legges.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

geear

#578
Mye info her som begynner å bli noen år. Hvis man ønsker å bygge opp DIY-anlegg nå, hvor handler man og hva bør man gå for?

Har fått priser fra de største leverandørene på ferdig anlegg, og på 8-10kWp anlegg vil de helst levere to invertere plassert i teknisk rom, med DC ned dit. Ser mye om mikroinvertere nå, forstår det slik at det er en forholdsvis kurrant og lovlig jobb å ta selv. Montere panel på tak, plugge i invertere, plassere de under panelene, 230V ned fra tak og inn til sikringsskap, elektriker må koble opp?

jorgenbsk

Nå er ikke jeg noe orakel på disse tingene, men jeg har prøvd å finne ut av slike ting i forbindelse med mitt eget prosjekt (som er i startgropen):

  • Det blir vesentlig dyrere anlegg med mikroinvertere. Det gjelder i alle fall for de komponentene jeg har undersøkt
  • Slik jeg tolker det kan du gjøre arbeidet selv, så lenge evt kobling du gjør er av plugger (det samme som støpsler til lamper, ovner etc). Kobler du direkte i koblingsbokser tror jeg du er over grensen. Gjelder inntil strømmer på 25A. Jeg tror også du vil ha lov til å gjøre dette for DC-side så lenge koblingsarbeid på DC-side begrenser seg til å koble plugger/støpsel (1)

Men altså: Slik jeg leser forskriften, så vil vi også ha lov til å legge opp ledninger til solcellerpanelene på taket med tradisjonelle invertere. Tenker at hvis man får kjøpt ferdig utstyr på DC-side med plugger, så skal vi ha lov til å gjøre resten selv, så lenge beregnet maksstrøm er 25A eller mindre. Hvis man f.eks. får kjøpt en ferdig tavle med MC4-plugger, så kan vi kable frem til dette, koble pluggen og stikke den i uten problem. Det bryter nok med intensjonen i forskriften, men jeg leser det er det rom for at vi selv kan utføre dette.

Med andre ord: Jeg tror ikke du nødvendigvis trenger å gå til det fordyrende skrittet med mikroinvertere for å kunne gjøre det meste selv. På DC-side vel og merke.

Understreker: Dette er kun min tolkning av forskriften, og ikke nødvendigvis intensjonen til forskriften eller slik den blir praktisert i bransjen.

(1): https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739 - Veiledning til §6

jorgenbsk


geear

Takk for tips.

Har du sett noe på støtteordningen til Enova også eller? Jeg bet meg merke i at de krever installasjonen utført av registrert firma, så det kan jo tyde på at det kan bli vanskelig å søke refusjon med en materiellkvittering på 100 lapper og 2500,- i elektriker. Mister jeg 22500,- der så reduseres timeprisen for å gjøre det selv ganske betydelig.. og prosjekter har jeg nok av, i fleng!

Noen som har bestilt noe fra utenlandske siter i det siste?

Alma-solarshop.com virker interessant...

jorgenbsk

Jeg var i kontakt med Enova fordi jeg må importere paneler selv hvis vi skal ha råd til dette.
Nå brukte jeg et skjema på enova.no og spørsmålene (som jeg ikke skrev ned) fulgte ikke eposten jeg fikk i retur.

Jeg antar derfor at spørsmålet var sånn ca "jeg vil gjerne ha solceller på taket, men har ikke råd hvis jeg må kjøpe i Norge. Kan jeg fremdeles få støtte hvis jeg importerer utstyret selv (som privatperson)?"

Svar fra Enova:
"Det går fint å kjøpe dette utenfor Norge. De kriterier må som du sier være oppfylt og fulgt.
Legg ved kopi av fakturaer samt toll- og avgiftspapirer på dette."

"Kriteriene" jeg antakelig sikter til i spørsmålet er at installatør (elektriker) må utføre elektrisk tilkobling.
Jeg tolker svaret fra Enova dithen at de er fornøyd så lenge de ser solceller på taket, kvittering fra installatør som har utført nettilkobling og bevis på at vi ikke har unndratt moms (toll- og avgiftspapirer).

Jeg har bestilt 30 panel via Alibaba. Denne måneden er det gratis ordreinspeksjon ved kjøp over en viss sum (3000USD?). Prøvde lenge å sile ut hvem som er seriøse og ikke, og tror jeg har funnet en god leverandør, men det er jo umulig å vite. Håper jeg har gjort godt forarbeid og at denne ordreinspeksjonen er nøye nok til at de ikke  tør sende meg kopiprodukter eller noe annet jalla.

Nå skal det sendes om to uker eller så og så må jeg vel vente i vinter og vår før det står på kaien og jeg kan betale forsendelsen ut derfra, så kan ikke svare på om dette er OK fremgangsmåte eller om selger/leverandør er OK.

Når det kommer til hvordan dette med ankomst av varer i havn håndteres er jeg blank og kunne trengt innspill selv. Venter jeg bare til det kommer til havnen, betaler det selskapet vil ha og tropper opp med henger, så hiver de dette ombord og ferdig arbeid?

Det jeg har bestilt er forresten:
30 stk 270W poly Renesola paneler
3 stk Growatt 2500MTL-S invertere, wifi dongle inkludert
Noe kabler, plugger osv
Inkl frakt til Bergen kommer det på ~4800USD

Krysser fingrene for at 1) det er en god deal, og 2) at jeg ikke blir svindlet  :+1:

geear

Takk for nyttig info! Spennende prosjekt. For meg er kun integrert (flush) montering av helt svarte panel aktuelt (av rent visuelle årsaker), og det har jeg fått priser på omtrent 160 lapper på, for 35 paneler/10kWp. Dette er anerkjente merker (Q.cell og Fronius), så det er nok i øvre del av prisskalaen, men ser ut som det skal gå an å få tilsvarende materiell 50 lapper billigere for eksempel fra Frankrike (inkl. 10k i frakt), så da er spørsmålet om det er verdt 50 lapper å få jobben gjort. Kan leie en lift eller kran til å heise alt materiellet rett opp på taket og ta ned taksteinen i samme slengen, montere alle kassettene, legge opp jordkabler og inndekning, og om så er så kan jeg få elektriker med på taket, koble alle panelene, trekke kabler til teknisk rom og koble opp inverterne, og fortsatt spare 30 lapper.

Eneste utfordring er gjerne at elektriker krever stillas for å arbeide i høyden, men fallsikringssele eller provisorisk rekkverk må jo være et alternativ?

Det jeg egentlig gruer meg mest til er å få ned mange og store nok trekkerør fra taket og inn til teknisk rom, hvis jeg ikke skal gå for mikroinvertere. Er dessverre litt sent ute, og begge de to øverste etasjene er fullstendig renovert, så det kan bli spennende å få til.

Vurderer også å gå for et mindre anlegg for å sikre at jeg faktisk får brukt opp strømmen selv, og det vil også gjøre terskelen for å sette det i gang litt lavere.

Går ut fra det er inverterne som gir forbruksoversikt og monitorering av produksjon via nettet. Kjører de lokal webserver eller er det "skyen" som gjelder for alt? Månedlige kostnader?

jorgenbsk

Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 22:31
Det jeg egentlig gruer meg mest til er å få ned mange og store nok trekkerør fra taket og inn til teknisk rom, hvis jeg ikke skal gå for mikroinvertere. Er dessverre litt sent ute, og begge de to øverste etasjene er fullstendig renovert, så det kan bli spennende å få til.

Med mindre det er veldig store anlegg, så blir det ikke mange ledninger/trekkerør. Du er nødt til å seriekoble endel paneler for å få høy nok spenning til at inverteren i det hele tatt skal fungere.
Sjekk datablad for diverse invertere. Det er ikke utenkelig at du vil ha opp mot 10-15 paneler på en streng. Til én streng trenger du to kabler, pluss og minus. For mine 30 paneler, planlegger jeg 3 strenger, altså 6 kabler totalt (+jord).

NB! Husk at du så lenge det er lys vil det nær sagt alltid være høy spenning på ledningene, så tenk over at det ikke er fare for at du kan skru skruer inn i de, kappe ledning, sage i de eller annet. En trygg trasé er viktig. For å "skru av" spenningen på ledningen må du opp på taket og dra fra hverandre noen plugger. Det er ikke spesielt praktisk.
En fordel med mikroinvertere der er vel at de muligens kan skrus av vha wifi eller noe slikt?

Stillas: Du har faktisk også et ansvar for at elektrikeren er trygg på jobbe, jamfør byggherreforskriften. Tak er forskjellige, noen med mindre risiko for store personskader ved fall enn andre. For vårt tak kunne det ikke falle meg inn å ikke bruke stillas, men det handler like mye om min egen høydeskrekk og at jeg vil føle meg trygg selv.

Det er ulike løsninger for overvåking. Har ikke sett så veldig nøye på det, men ser ut til at de fleste tilbyr webløsninger og at mange har gratis webløsninger.

For the record: Et av tilbudene fra Alibaba var på Qcell. Riktignok poly, ikke mono og svart ramme, men det var vel panelpris på ca 103USD + frakt. Tipper du kan få mono og svart ramme til 120-135USD per panel hvis du går for minst en palle panel (varierer mellom 25 til 31 paneler).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA