Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Trikkern på søndag 19. februar 2017, klokken 17:11
Søkte direkte til Vestfold fylkeskommune.

https://www.vfk.no/Aktuelt/Arkiv-2016/Tilskuddsordning-for-klimatiltak/

Planen var at de skulle ha 2 søknadsrunder i året. Neste mulighet for å søke blir nok rundt april/mai en gang.

Eneste problemet som har dukket opp er at Skagerak ikke ville godkjenne mer enn 16a inn på strømnettet. Så må muligens nedjustere anlegget til 14-15 paneler.  >:( eventuelt 3 fas inverter. Noen som vet hva prisforskjellen er?

Antar de mener 16A per fase? I så fall kan du jo bruke to invertere på f.eks 3,8kW. Jeg har tre stk. på 4,4kW koblet til hver sin fase og mater derfor 3-fase ut.

Har du 230V og skal bruke 3-fase må du opp med en trafo til 400V først. Regn med en kostnad på 20.000,- om du vil ha en lavtapsutgave.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ttopp

Hmm jeg har nå kun 230 volt inn, 3 sikringer på 50a i skapet.
Kan jeg ikke da ha 2 stykk 230 volt inverter for å mate disse 2 fasene?

jkirkebo

Sitat fra: ttopp på søndag 19. februar 2017, klokken 20:28
Hmm jeg har nå kun 230 volt inn, 3 sikringer på 50a i skapet.
Kan jeg ikke da ha 2 stykk 230 volt inverter for å mate disse 2 fasene?

Det kan du, går fint å ha to stk. invertere som mater hver sin fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ttopp

Fikk et tilbud fra otovo i dag 8,5 Kw panel og to invertere og skyggetilpasset optimering av hvert panel. Panelene blir delt på to tak.

Tilbudde var på 170.000 noe jeg synes var veldig mye i forhold til hva menge her skriver de har fått anleggsmtilbud på.

Noen som har noen tanker

jkirkebo

Sitat fra: ttopp på mandag 27. februar 2017, klokken 20:02
Fikk et tilbud fra otovo i dag 8,5 Kw panel og to invertere og skyggetilpasset optimering av hvert panel. Panelene blir delt på to tak.

Tilbudde var på 170.000 noe jeg synes var veldig mye i forhold til hva menge her skriver de har fått anleggsmtilbud på.

Noen som har noen tanker

Ja, det var mye. Kjøpt løst koster paneler, invertere og monteringsmateriell under 100.000,-. Dog vet jeg ikke hva de mener med skyggetilpasset optimering.

Montering er vel 2 dagers jobb om man setter det bort til en snekker og noen få timer til elektriker tenker jeg. Så fint mulig å få dette minst 60.000,- billigere om man tar deler av jobben selv.

Mitt 15,2kWp anlegg med 3 invertere kom på 143k før støtte, 115k etter støtte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. februar 2017, klokken 21:10
Mitt 15,2kWp anlegg med 3 invertere kom på 143k før støtte, 115k etter støtte.
Hehe - begynner å bli størrelse på kraftverket ditt


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. februar 2017, klokken 21:10
Dog vet jeg ikke hva de mener med skyggetilpasset optimering.
Det betyr nok at de bruker paneler med optimizere. Disse gjør at hvert enkelt panel produserer maksimalt uavhengig av om det er skygge på deler av stringen, og uavhengig av eventuell dataspredning mellom de enkelte panelene. I tillegg kommuniserer de med inverteren slik at man kan lese av effekt og produksjon langs tidslinjen for hvert enkelt panel. Kan øke produksjonen med opptil 20-25%, avhengig av forholdene.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 27. februar 2017, klokken 21:47
Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. februar 2017, klokken 21:10
Dog vet jeg ikke hva de mener med skyggetilpasset optimering.
Det betyr nok at de bruker paneler med optimizere. Disse gjør at hvert enkelt panel produserer maksimalt uavhengig av om det er skygge på deler av stringen, og uavhengig av eventuell dataspredning mellom de enkelte panelene. I tillegg kommuniserer de med inverteren slik at man kan lese av effekt og produksjon langs tidslinjen for hvert enkelt panel. Kan øke produksjonen med opptil 20-25%, avhengig av forholdene.

Det må være på anlegg med ekstrem skyggeproblematikk i så fall. Hjemme hos meg tviler jeg på at det hadde gitt mer enn 5-10% ekstra, og da bør i så fall ekstrakostnaden være lavere enn 10% flere paneler ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stian83

Hvis man har fått støtte av Enova en gang, kan man få støtte en gamg til senere hvis man ønsker å utvide anlegget?

Måkemannen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:54
Sitat fra: tomrh på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:30
Noen som har erfaring med AC paneler? Ser at de på www.acosolar.com har 60 Hz frekvens, vil dette kunne gå i norsk nett? Jeg vurderer et lite anlegg der panelene istedet monteres på vegg og kan også stilles i optimal vinkel mot sola, og AC paneler gjør at jeg ikke trenger inverter, ikke sant? Da gjør det ikke noe at de er mye dyrere siden jeg ikke skal ha så mange. Kortvegg i SV på hus og garasje vil motta aller mest sol (tak mot SØ er mindre effektivt pga. et skogholt), og vil også kunna motta noe sol noen timer midt på dagen i oktober, november, januar og februar. Får plass til 2, kanskje 3 paneler på hver kortvegg, altså 4 - 6 paneler totalt.

60Hz fungerer ikke i Norge nei, her må vi ha 50Hz.

Monterer du paneler på vegg må du gjennom full byggesak med kommunen, med tegninger, naborvarsel og alt det der. Fritak for slikt gjelder stort sett bare paneler montert flatt på tak (i samme vinkel som taket).

Du får kjøpt separate mikroinvertere for 50Hz da. Sjekk her: http://www.ev-power.eu/Micro-Inverters-Tech/

Hvordan er det med montering på bergvegg? Er det søknadskrav da?

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. februar 2017, klokken 22:13
Sitat fra: Muffinman på mandag 27. februar 2017, klokken 21:47
Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. februar 2017, klokken 21:10
Dog vet jeg ikke hva de mener med skyggetilpasset optimering.
Det betyr nok at de bruker paneler med optimizere. Disse gjør at hvert enkelt panel produserer maksimalt uavhengig av om det er skygge på deler av stringen, og uavhengig av eventuell dataspredning mellom de enkelte panelene. I tillegg kommuniserer de med inverteren slik at man kan lese av effekt og produksjon langs tidslinjen for hvert enkelt panel. Kan øke produksjonen med opptil 20-25%, avhengig av forholdene.

Det må være på anlegg med ekstrem skyggeproblematikk i så fall. Hjemme hos meg tviler jeg på at det hadde gitt mer enn 5-10% ekstra, og da bør i så fall ekstrakostnaden være lavere enn 10% flere paneler ;)
Nå er det ikke bare skygge det fungerer mot heller da. Dataspredning mellom panelene er en ting, men snø er også veldig aktuelt på denne tiden. Nå kan alle panelene bli dekket av snø på relativt kort tid, men den sklir gjerne av noen paneler av gangen. I går ble alle mine paneler dekket, mens 12 av dem ble relativt raskt snøfrie. Sola skinner fra blå himmel, og fire av dem er fremdeles helt dekket i skrivende stund. Da har jeg 12 av 16 paneler som produserer optimalt, istedet for ~0. Det er mange slike dager i februar-april hos oss, så her gjør optimizerene virkelig nytte for seg.

Amigakongen

Hvordan er det å flytte plassering av inverterne? Har en inverter som står for seg selv. Drømmen er å få utvidet anlegget en gang, men å ha de samlet på samme plass. Er dette grei skuring å få fikset? Eller må den bare stå der den er?
2015 BMW I3 - 11800km

flux

Hva kan jeg forvente av maks effekt?

Jeg har et 5,1 kw peak oppsett og ser at det makser på ca. 4,4 kw nå i slutten av april på en skyfri og klar dag.
Jeg har sett over 5kw, men da i korte perioder i delvis skyet vær.
(Inverter er på 5kw)

Muffinman

#538
Er økende nå, men ligger typisk på 4,3 - 4,4 kW på helt klare dager nå i slutten av april med 4,3kWp anlegg med optimizere. Makset inverteren noen ganger i det skykanten stryker forbi. Den er på 5,3kW. Har 16 paneler vendt rett mot sør, og 12 av dem i temmelig bratt vinkel (45 grader?). De siste fire er noe flatere montert.

29kWh så langt i dag, og leverer fremdeles knappe 2kW.

flux

Jeg har 17 paneler a 300W, montert ca 150 grader på en takvinkel på ca 20 grader. 60,4N

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA