Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

zyp

Den er designet for å fungere på 400V-systemer. Det står riktignok ikke konkret noe sted at den ikke kan fungere på 230V IT også, men i og med at det ikke er nevnt i det hele tatt så er det usannsynlig. 230V IT er et relativt særnorskt fenomen og derfor neppe noe de har tenkt på engang.

Griffel

Sitat fra: Elmo på mandag 19. desember 2016, klokken 20:31
Sitat fra: dragmore på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:55
Noen som har bestilt Tesla Powerwall 2?
Ser at prisen blir 57000,. for 14kwt.
Hva er spec'en på Powerwall2 ??   
Første versjon hadde allllt for lav ut-effekt for å være interessant for Norske forbrukere.
Om alternativet er plusskunde ordningen, gir den ingen ekstra miljøeffekt og uansett ut-effekt er den garantert ulønsom.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. desember 2016, klokken 00:10
Om alternativet er plusskunde ordningen, gir den ingen ekstra miljøeffekt og uansett ut-effekt er den garantert ulønsom.
jkirkebo mener vel at hans hjemmelagde powerwall er lønnsom i forhold til plusskundeordning.
Men regnestykket var vel da 3-4øre pr. kWt for overproduksjonen man selger og ikke 80øre som man nå får hvis man velger rett strømleverandør.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Muffinman

Otovo gir nå 100 øre for overskuddsstrømmen med "nabostrøm" - abonnement. Med strømprisene vi historisk har sett om sommeren er det da mer lønnsomt å selge strømmen enn å bruke den selv. Begrenset oppad til 5000kW, og det holder nok til de fleste anlegg i størrelsesorden små til over middels store om man tar i betraktning egenforbruket.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 20. desember 2016, klokken 19:43
Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. desember 2016, klokken 00:10
Om alternativet er plusskunde ordningen, gir den ingen ekstra miljøeffekt og uansett ut-effekt er den garantert ulønsom.
jkirkebo mener vel at hans hjemmelagde powerwall er lønnsom i forhold til plusskundeordning.
Men regnestykket var vel da 3-4øre pr. kWt for overproduksjonen man selger og ikke 80øre som man nå får hvis man velger rett strømleverandør.

Tror du blander meg med noen andre, jeg har ingen batteriløsning hjemme. Jeg har riktignok 35kWh lithium-batteri (24kWh netto) på hytta, men der er det ikke innlagt strøm så alternativet er parafinlamper og null TV ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 20. desember 2016, klokken 20:10
Otovo gir nå 100 øre for overskuddsstrømmen med "nabostrøm" - abonnement. Med strømprisene vi historisk har sett om sommeren er det da mer lønnsomt å selge strømmen enn å bruke den selv. Begrenset oppad til 5000kW, og det holder nok til de fleste anlegg i størrelsesorden små til over middels store om man tar i betraktning egenforbruket.

Jeg har gått over til Otovo, veldig fornøyd med det. Det vil jeg tjene omkring 3500,- på neste år alene. Med denne dealen sparer jeg følgende på mitt 15,2kW anlegg som produserer 13.000kWh i året:

5000kWh egenforbruk, besparelse ca. 80 øre/kwh = 4000,-
5000kWh solgt til 100 øre/kWh = 5000,-
3000kWh solgt til 30 øre/kWh = 900,-

Til sammen 9900,- i året. Siden anlegget mitt kostet meg 115.000,- etter støtte betyr det faktisk en brukbar nedbetalingstid på 13,5 år om jeg regner samme rente som på huslånet. Godt fornøyd med det :)

Antageligvis er besparelsen høyere da anlegget nok i sommerhalvåret bidrar til å senke effektavgiften noe siden vi prøver å lade bilene når sola skinner. Men den besparelsen er vanskelig å tallfeste. Noen hundrelapper i året tipper jeg, så kanskje vi kommer opp i 10.500,- eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Jaja, hvis det fremdeles er paneler på taket i morgen kveld tåler de det meste som kan treffe av vær. Skal bli verre i morgen og huset rister allerede...

Amigakongen

Fikk du noe tilbud på andre størrelser enn det du har fra disse?
Kan man ha flere anlegg på taket med forskjellige størrelser eller må alle være like store?
Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:14
Mitt anlegg er levert fra Otovo og består av 16 270wp paneler med optimizere og 5,3kW inverter, og jeg har sett effekter på nær 5kW ut fra inverter.  Det lander på 70' ferdig montert, og 55' inkludert Enova-støtten.
2015 BMW I3 - 11800km

bno

#518
Har fått et par tilbud på ferdig montert anlegg. Et fra Otovo(best), men jeg forsøker å regne hjem investeringen og det blir vanskelig :-) å få til å gå opp. Må basere dette på gode innkjøp og gjøre alt som er lovlig selv.
Jeg har lest gjennom hele tråden tidligere. Et spørsmål jeg ikke fant svar på er hvilken type kabel strekker til inverter? Har sett på denne typenhttp://www.helukabel.com/en/services/news/solarflex-x-pv1-f/solarflex-x.html
Regner med at jeg må strekke to kabler da det blir to seperate kretser på totalt 5,3 kWp fordelt på 20 paneler. (Mulig det går med en inverter og et system med de 20 panelene. Har ikke kalkulert med det enda, men trenger å strekke kabel nå først.

Ville satt pris på hjelp med opplysning mht. til kabel.

Bjørn

jkirkebo

Sitat fra: bno på onsdag 11. januar 2017, klokken 12:19
Har fått et par tilbud på ferdig montert anlegg. Et fra Otovo(best), men jeg forsøker å regne hjem investeringen og det blir vanskelig :-) å få til å gå opp. Må basere dette på gode innkjøp og gjøre alt som er lovlig selv.
Jeg har lest gjennom hele tråden tidligere. Et spørsmål jeg ikke fant svar på er hvilken type kabel strekker til inverter? Har sett på denne typenhttp://www.helukabel.com/en/services/news/solarflex-x-pv1-f/solarflex-x.html
Regner med at jeg må strekke to kabler da det blir to seperate kretser på totalt 5,3 kWp fordelt på 20 paneler. (Mulig det går med en inverter og et system med de 20 panelene. Har ikke kalkulert med det enda, men trenger å strekke kabel nå først.

Ville satt pris på hjelp med opplysning mht. til kabel.

Vanlig 6mm2 PV-kabel duger fint. Sparelys.no har kabler med MC4-koblinger ferdig påsatt, f.eks denne med 2x10m: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1746&category_id=28&keyword=mc4&option=com_virtuemart&Itemid=39

Solcellespesialisten har kabel som metervare: http://www.solcellespesialisten.no/tilbehor/kabel/ibc-flexisun-1x6mm-pv1-f.html

Paneler kan jeg skaffe deg noenlunde rimelig: http://www.ladespesialisten.no/index.php/solcellepaneler
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

Setter pris på informasjonen og linker. Tusen takk!

Trikkern

Da fikk jeg svar fra Vestfold fylkeskommune og fikk tildelt støtte til solcelle anlegg hjemme  :) de dekker 50% av kostnaden opp til 50 000kr   ;D litt avhengig av hva jeg får plass til, men slik det ser ut nå så vil Det bli et anlegg fra otovo på 25 paneler med totalt 6,6kWp som vil koste meg 54 000 ferdig installert  :) vil vel tro det er en fornuftig pris med tanke på når det vil være ferdig nedbetalt? Og som dere har nevnt tidligere her så er det jo mer lønnsomt å selge strømmen enn å bruke den selv når de betaler 100 øre/kWt  ;D
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

ttopp


Trikkern

Søkte direkte til Vestfold fylkeskommune.

https://www.vfk.no/Aktuelt/Arkiv-2016/Tilskuddsordning-for-klimatiltak/

Planen var at de skulle ha 2 søknadsrunder i året. Neste mulighet for å søke blir nok rundt april/mai en gang.

Eneste problemet som har dukket opp er at Skagerak ikke ville godkjenne mer enn 16a inn på strømnettet. Så må muligens nedjustere anlegget til 14-15 paneler.  >:( eventuelt 3 fas inverter. Noen som vet hva prisforskjellen er? 
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

ttopp

#524
Så de godtar 16 a i på hver fase hvis du har 3 fase 230 inn i huset?

Evt kjøre microinverter så kan du splitte opp som du vil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA