Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Muffinman

Har du en løsning med optimizere også?

Hansi

Har optimizerne mye å si? Jeg har også det på mitt anlegg, men er usikker på hvor mye det har å si.

Kan du formidle montering jkirkebo? Eventuelt hvilke montører er å anbefale i Buskerud/Oslo-området?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Muffinman

Optimizerene gjør vel at man ikke mister effekt fra alle panelene i stringen om et havner i skyggen. Man får vel også utnyttet hvert panel optimalt om de er forskjellige eller har dataspredning fra produksjonen. Har hørt at optimizer-løsning kan ha 20-25% effekt på total produksjon, men jeg vet ikke.

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:25
Har optimizerne mye å si? Jeg har også det på mitt anlegg, men er usikker på hvor mye det har å si.

Kan du formidle montering jkirkebo? Eventuelt hvilke montører er å anbefale i Buskerud/Oslo-området?

Ikke noe montering eller slikt nei. Skal man ha en rimelig løsning må man egentlig montere og skaffe alt selv og kun bruke elektriker til det nødvendigste (dvs. tilkobling av inverter til strømnettet). Gjør man det kan man nok komme ned i under 55.000,- for et 4,5kW anlegg før Enova-støtte og under 40.000,- etter Enova-støtte (før evt. kommunal støtte).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Mitt anlegg er levert fra Otovo og består av 16 270wp paneler med optimizere og 5,3kW inverter, og jeg har sett effekter på nær 5kW ut fra inverter.  Det lander på 70' ferdig montert, og 55' inkludert Enova-støtten.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. desember 2016, klokken 13:14
Mitt anlegg er levert fra Otovo og består av 16 270wp paneler med optimizere og 5,3kW inverter, og jeg har sett effekter på nær 5kW ut fra inverter.  Det lander på 70' ferdig montert, og 55' inkludert Enova-støtten.

Du kan se slike effekter kortsiktig pga. edge-of-cloud-effekten. Men over tid vil du neppe se noe særlig over 4kW. Men prisen var ikke gal den for ferdigmontert anlegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Nå installerte jeg først sent i august, men selv i tidlig i september lå effekten godt over de installerte 4320wp et par timer midt på dagen, typisk opp mot 4,5kW før det begynte å dale igjen. Det er langt over hva jeg forventet. I løpet av november falt makseffekten ved skyfri himmel fra 2,6kW til ca 2. I desember har det stort sett vært bekmørkt og overskyet :) 

Men veldig spent på hva dette vil produsere midtsommers. Så langt ser det ut som det leverer bra i forhold til installert peakeffekt. Gjetter på at optimizerene har noe med det å gjøre. Kan forresten lese av data fra hver enkelt modul på inverteren eller i app/nettside.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. desember 2016, klokken 16:38
Nå installerte jeg først sent i august, men selv i tidlig i september lå effekten godt over de installerte 4320wp et par timer midt på dagen, typisk opp mot 4,5kW før det begynte å dale igjen. Det er langt over hva jeg forventet. I løpet av november falt makseffekten ved skyfri himmel fra 2,6kW til ca 2. I desember har det stort sett vært bekmørkt og overskyet :) 

Men veldig spent på hva dette vil produsere midtsommers. Så langt ser det ut som det leverer bra i forhold til installert peakeffekt. Gjetter på at optimizerene har noe med det å gjøre. Kan forresten lese av data fra hver enkelt modul på inverteren eller i app/nettside.

Det er også mulig at tallene som rapporteres ut er noe optimistiske. Har du en separat måler på anlegget? Mange av disse har mulighet for avlesning av effekt, strøm osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dragmore

Noen som har bestilt Tesla Powerwall 2?
Ser at prisen blir 57000,. for 14kwt.
Noen som har regnet på lønnsomheten ?
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 19:42
Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. desember 2016, klokken 16:38
Nå installerte jeg først sent i august, men selv i tidlig i september lå effekten godt over de installerte 4320wp et par timer midt på dagen, typisk opp mot 4,5kW før det begynte å dale igjen. Det er langt over hva jeg forventet. I løpet av november falt makseffekten ved skyfri himmel fra 2,6kW til ca 2. I desember har det stort sett vært bekmørkt og overskyet :) 

Men veldig spent på hva dette vil produsere midtsommers. Så langt ser det ut som det leverer bra i forhold til installert peakeffekt. Gjetter på at optimizerene har noe med det å gjøre. Kan forresten lese av data fra hver enkelt modul på inverteren eller i app/nettside.

Det er også mulig at tallene som rapporteres ut er noe optimistiske. Har du en separat måler på anlegget? Mange av disse har mulighet for avlesning av effekt, strøm osv.
Ja, har en induktiv sak på kablingen fra inverteren:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22359.msg502687.html#msg502687
Verdiene den viser stemmer veldig godt med det inverteren rapporterer, bortsett fra når effekten er lavere enn 0,1 kW.

eriksj

#505
Leker med tanken å kjøpe 4-8 av jkirkebo sine solcellepaneler eller tilsvarende og bruke med noe sånt: https://www.ev-power.eu/GridFree-Inverters/YC1000-Solar-Micro-Inverter-Grid-tied-DC-AC-1000W-3phase-230-400V-CE.html

Ser ut til å passe som på mitt 3-fas 230V anlegg? Eller er dette for et 400V anlegg kanskje?

Men, må vel ha en godkjent installatør av dette om man skal få Enova tilskudd.Kan kanskje være kronglete?
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Muffinman

Sitat fra: dragmore på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:55
Noen som har bestilt Tesla Powerwall 2?
Ser at prisen blir 57000,. for 14kwt.
Noen som har regnet på lønnsomheten ?
Hvis du regner på lønnsomheten i Norge blir det nok ikke kjøp :)

jkirkebo

Sitat fra: eriksj på mandag 19. desember 2016, klokken 15:59
Leker med tanken å kjøpe 4-8 av jkirkebo sine solcellepaneler eller tilsvarende og bruke med noe sånt: https://www.ev-power.eu/GridFree-Inverters/YC1000-Solar-Micro-Inverter-Grid-tied-DC-AC-1000W-3phase-230-400V-CE.html

Ser ut til å passe som på mitt 3-fas 230V anlegg? Eller er dette for et 400V anlegg kanskje?

Umulig å si da spesifikasjonene mildt sagt er mangelfulle. Finner heller ingen manual for nedlasting.

Sitat
Men, må vel ha en godkjent installatør av dette om man skal få Enova tilskudd.Kan kanskje være kronglete?

Var ikke behov for det når jeg fikk støtte ihvertfall. Sendte inn faktura for endel paneler og fikk refundert utfra det. Men jeg fikk vel beskjed om at fakturaene måtte være fra norske firmaer. Derfor kjøpte jeg noen paneler fra Solcellespesialisten slik at jeg hadde en faktura å få støtte mot. Fikk fullt beløp, 28.750 eller noe sånt. Fakturaen var på litt over 30.000,- men hele anlegget kostet ca. 143k. Så de måtte bare ha en "godkjent" faktura som var større en støttebeløpet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: dragmore på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:55
Noen som har bestilt Tesla Powerwall 2?
Ser at prisen blir 57000,. for 14kwt.
Hva er spec'en på Powerwall2 ??   
Første versjon hadde allllt for lav ut-effekt for å være interessant for Norske forbrukere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA