Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Tananger

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. juli 2016, klokken 10:48
Sitat fra: Tananger på mandag 18. juli 2016, klokken 23:15
Har sett på forslag i tråden om å bruke trefase inverter fra SMA og trafo på mitt 230V IT nett - men ser at tomgangsstrøm på trafo blir relativt høy. Har derfor utelukket dette, noen som har meninger om dette?

Du må bruke en lavtapstrafo, da er ikke tomgangsstrømmen veldig høy. Som bonus får du mulighet til å lade elbil på 3-fase :)

Hmm,
Lavtapstrafo koster 10-15000kr - finnes ikke på finn. Bruker 600kwh i året ca. på tomgang

Må regne litt på det ???

Finn DK

Hej Tananger

Med et simpelt tænd/sluk-ur og en kontaktor kan du afbryde trafoen om natten.
Det vil reducere dit tomgangstab, men er ikke så smart hvis du vælger 3-faseladning vha. trafoen.

Mvh,  Finn
Peugeot 106 E, under op/ombygning til LiFePo4
0 km kørt

Tananger

Sitat fra: Finn DK på torsdag 21. juli 2016, klokken 14:54
Hej Tananger

Med et simpelt tænd/sluk-ur og en kontaktor kan du afbryde trafoen om natten.
Det vil reducere dit tomgangstab, men er ikke så smart hvis du vælger 3-faseladning vha. trafoen.

Mvh,  Finn

Hei
Sånn sett en lur ide. Hvor mye strøm genererer panelene utenom normaltid? Vil jeg tape noe på å koble vekk solcelle panelene deler av døgnet?

For trafoen sin del, kan jeg vel strengt tatt snu retning i trafo og hente strøm fra it nettet for å evt lade biler via 400vac solcellene ikke er i drift, det er jo en fordel. Lading av elbil på dagtid må bli i helger uansett..

Hvor har dere andre kjøpt inn invertere? Via elektriker eller import?

smisen

Hei om noen er interessert i solcelleanlegg for garantert grønn energi til sin elbil,kan de kontakte meg for et uforpliktende tilbud. Jeg jobber for et firma som kan skaffe og montere alt inne solceller, solfanger og fornybare energikilder.
mvh
Marius

Elmo

Jeg gjentar dette her og @smisen

Sitat fra: Elmo på lørdag 23. juli 2016, klokken 12:17
Sitat fra: smisen på lørdag 23. juli 2016, klokken 11:15
hva mener du? jeg er ny her ;D
Han mener vel at innlegg om slag av utstyr og tjenester i utgangspunket skal legges under "Kjøp og salg av deler og utstyr
(http://elbilforum.no/forum/index.php/board,12.0.html)

Det er også et krav fra Moderator at leverandører (eller jobber hos sådan) skal informere om at man er leverandør i "Signaturen" sin som kommer opp under hvert innlegg (oppdateres i Profilen din).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

smisen


Muffinman

#486
EDIT: Materiell fra Otovo ankommet i dag. 270wp paneler fra Jinko og Solaredge 5000W inverter i tillegg til optimizere.

Hva gjør disse optimizerene i praksis, og hva kan jeg forvente av inverteren mtp GUI (er den online f.eks.?) +

smisen

Optimizerene gjør at hvert eneste panel kan jobbe alene, det vil si at får du en skygge over det ene panelet vil dette bare ta ned effekten på dette panelet mens resten vil jobbe like effektivt. Med et konvensjonelt sol anlegg uten optimizer vil skyggen redusere effekten på hele anlegget.
Marius

Muffinman

God forklaring, takk. Det innebærer vel også at stringen ikke begrenses av panelet med lavest effekt? Man har jo noen % dataspredning på nye paneler, og det er vel også grunn til å tro at de degraderes ulikt avhengig av plassering osv. Med optimizere skal man da kunne få maks ut av hvert enkelt panel?

Ser ut som Otovo bruker JinKo 270wP paneler med optimizere og Solaredge invertere. Skulle tro det er en brukbar kombo.


Muffinman

#489
4,3kWp anlegg kjørt i gang i går. 16 paneler på sydvendt tak. Stusser litt på om produksjonen muligens ikke er i laveste laget? Det er overskyet og klokka nærmer seg 11, og anlegget leverer >200W. Ved igangkjøringen i går var jeg ikke hjemme men samboer fortalte at det produserte opp mot 1kW like etter oppstart (også overskyet) før inverteren begynte å pipe hvorpå produksjonen falt til under det halve. Vet ikke om dette kan ha vært lydsignal i forbindelse med paring av optimizere og at tilfeldigheter gjorde at produksjonen falt, men hva kan man egentlig forvente at et slik anlegg leverer på en overskyet dag?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 26. august 2016, klokken 10:45
4,3kWp anlegg kjørt i gang i går. 16 paneler på sydvendt tak. Stusser litt på om produksjonen muligens ikke er i laveste laget? Det er overskyet og klokka nærmer seg 11, og anlegget leverer >200W. Ved igangkjøringen i går var jeg ikke hjemme men samboer fortalte at det produserte opp mot 1kW like etter oppstart (også overskyet) før inverteren begynte å pipe hvorpå produksjonen falt til under det halve. Vet ikke om dette kan ha vært lydsignal i forbindelse med paring av optimizere og at tilfeldigheter gjorde at produksjonen falt, men hva kan man egentlig forvente at et slik anlegg leverer på en overskyet dag?

I går var det skikkelig grått her og mitt anlegg på 15,2kWp leverte i overkant av 600W når jeg sjekket. Maks for dagen var 2836W en kort periode og produksjonen ble i underkant av 9kWh.

"Overskyet" kan bety så mangt, alt fra under 500W til over 5000W her når det er overskyet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ok, da er dette sikkert normalt. Leverer litt over 200w her nå i massivt regnvær. Var oppe på kW`en i dag rundt 8-tida når sola var på vei opp før det skyet til. Da stod sola nesten sideveis i forhold til panelene, så ikke sikkert dette blir så verst.

Hva kan man regne med av peak effekt på mitt anlegg? 4320kWp, 16 paneler m/optimizere og Solaredge5000 inverter.

Muffinman

#492
Svar: Bikker gjerne 4,4kW ut fra inverter ved gode forhold EDIT: Tangerte 5kW i dag. Ikke hatt perfekte forhold enda. Regner med det er løsningen med optimizere som medfører at panelene samlet sett leverer mer enn teoretisk effekt; ingen paneler er 100% like mtp makseffekt, og optimizerene gjør at hvert enkelt panel utnyttes maksimalt i motsetning til at det svakeste panelet begrenser effekten fra hele strengen.

Tenkt Mad Max scenario: Energiforsyningen svikter over lang tid, og man har et bensinaggregat i tillegg til solcelleanlegg. Vil det gå an å koble ut hovedsikring, legge inn tilførsel fra aggregatet (la oss si det er enfaseanlegg for casens skyld) og "lure" inverteren til at det er OK å levere inn på nettet? Om ja, hva skjer om nettet er ubelastet? Vil inverteren synce med aggregatet, heve spenningen og prøve å bli belastet med det den kan levere - eller vil ting tilpasse seg? Eventuelt kunne dette løst seg ved å ha en grunnbelastning som til enhver tid er større enn solcelleanlegget kan levere, slik at aggregatet blir å stå for reguleringen?

Electrix

I utgangspunktet skal det kunne fungere, i et større scenario med generator som er ment for samkjøring med andre så vil den bare slakke av når solcellene leverer og til slutt bli trukket rundt av strømnettet (solcellene). Men det er noen problemstillinger, hva gjør solcelleinverteren dersom det ikke er nok last og spenningen drives opp, antakeligvis stabiliserer den seg på et akseptabelt nivå eller så kutter den bare ut med en feilmelding.
I tillegg er det usikkert hvordan et lite aggregat oppfører seg, dette er nok egentlig vanskeligere på enfase siden man da ikke har roterende faserekkefølge og jeg er usikker på om en enfase-generator lar seg drive med. I tillegg kan man risikere svingninger pga treghet i regulering, typisk at generatoren slakker av for mye og så gir gass igjen som igjen gir for høy effekt så slakker den av igjen og så på an igjen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Om noen skulle ha behov for solcellepaneler har jeg nå begynt med import av det. Har fått tak i et parti til en ganske fordelaktig pris ;)

Se her for mer info:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/solcellepaneler
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA