Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: flux på torsdag 28. april 2016, klokken 13:50
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 12:15
Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. april 2016, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. april 2016, klokken 14:30
skal se om jeg får fyrt opp dronen og tatt noen nye biler snart ;)
Da er det ikke bare solanlegget som er stort skjønner jeg  ;D

Hehe;)

Her er ihvertfall et bilde av anlegget pr. nå.

Det er planlagt utvidelse med 6-10 paneler i den siste himmelretningen, koblet på samme inverter som de 20 panelene mot syd-øst (ut mot hovedveien). Men foreløpig står en mast til Riks-TV-antenna og skygger for den delen av taket. Vi har dog fått fiber fra Viken Fiber, så jeg venter bare på den nye dekoder-løsningen til Altibox. Når den kommer åker masta ned og jeg kan hive opp de siste 1.4-2.5kW eller så. Da får vi strekt produksjonstiden et stykke utover kvelden.

Nederste bilde er produksjonsbildet pr. nå.

Flott anlegg!

Jeg lurer på nå som du ser at du nærmer deg et fullt utbygget tak, vurderer du å skifte noen av panelene til paneler med høyere virkningsgrad?

Nei, det er det overhodet ingen lønnsomhet i. Billigst mulig paneler er det man må satse på for å klare å gå i pluss med et slikt prosjekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Olee på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 21:24
Sitat fra: Olee på søndag 24. april 2016, klokken 20:10
Skulle man klart seg offgrid måtte man iallefall sørget for å dekke varme og varmtvann med noe annet enn strøm. Det letteste her er vel bio. I tillegg skal man jo lade litt elbil gjennom vinteren også  ::) Men 2kWh per dag, på hvor stort anlegg nå igjen?

15.2kWp...
Da har ikke journalisten gjort en god nok jobb her: http://syslagronn.no/2016/05/03/syslagronn/denne-eneboligen-produserer-mest-solstrom-i-norge_96478/ :)

Det kan du godt si, men så lenge det ikke finnes noe register er det vel heller ikke så lett å gjøre god research ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Olee på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 21:24
15.2kWp...
Da har ikke journalisten gjort en god nok jobb her: http://syslagronn.no/2016/05/03/syslagronn/denne-eneboligen-produserer-mest-solstrom-i-norge_96478/ :)

Nja, vet ikke om artikkelen er oppdatert siden du leste den, men når jeg går inn der nå så står det:
Sitat
En av de siste installasjonen er en enebolig på Nordstrand, som er blant landets største private anlegg.

...

Det største anlegget Sysla kjenner til er en enebolig i Fredrikstad med 15,2 kwp og en årsproduksjon på rundt 15 000 kWh.

jkirkebo bor så vidt jeg har forstått i Fredrikstad, så er nok det anlegget det vises til her.
Model S 85D

Olee


Muffinman

#469
Sysla leser tydeligvis elbilforum. For et par timer siden var ikke oppdateringen gjort enda.

Kan jo sjekke: @ Sysla: dere har glemt å oppdatere bildeteksten. Der står det fremdeles at huset i artikkelen har Norges største solcelleanlegg på privatbolig ;)

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 03. mai 2016, klokken 12:39
Sitat fra: Olee på tirsdag 03. mai 2016, klokken 07:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 21:24
15.2kWp...
Da har ikke journalisten gjort en god nok jobb her: http://syslagronn.no/2016/05/03/syslagronn/denne-eneboligen-produserer-mest-solstrom-i-norge_96478/ :)

Nja, vet ikke om artikkelen er oppdatert siden du leste den, men når jeg går inn der nå så står det:
Sitat
En av de siste installasjonen er en enebolig på Nordstrand, som er blant landets største private anlegg.

...

Det største anlegget Sysla kjenner til er en enebolig i Fredrikstad med 15,2 kwp og en årsproduksjon på rundt 15 000 kWh.

jkirkebo bor så vidt jeg har forstått i Fredrikstad, så er nok det anlegget det vises til her.

Det stemmer, artikkelen er oppdatert. Jeg sendte journalisten en mail ;) Årsproduksjonen er dog overestimert noe, den ligger nærmere 13.500kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. mai 2016, klokken 13:42
Det stemmer, artikkelen er oppdatert. Jeg sendte journalisten en mail ;)

Aha! Det forklarer jo saken :)
Model S 85D

Salt-Hv27

Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 15:22
...
Når det gjelder lagring kommer det ikke noe "entusiastelement" inn i bildet, det er ingen tilleggsgevinst i såmåte mellom det å lagre (med div. tap) eller å selge til nettet. Så her er det bare å regne pris, som nokså sikkert ikke vil gå i favør av lagring med mindre nettleia er ekstra stor der en bor.
Men lagring innebærer automatisk kutt av nettforbindelsen når strømnettet faller ut, slik at huset da blir sjølforsynt så lenge lagrene varer. Det vil være av interesse der man av og til er utsatt for strømbrudd. Så kan man slå av "storforbrukere" mens stansen varer, og ha lys, datanett mv i drift.
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

tito

Jeg har tilgang på en del batterier fra et UPS anlegg som skiftes ut (de er vel ca 8 år gamle)  (6V 112 ah, Marathon, Exide) og lurer på det kunne være en fin unnskyldning til å bygge et solcelleanlegg. Bor i Trondheim, og har flat tak  på 12x4m 48kvm. Ser for meg at det kan være plass til 3 rader a 6 paneler men er usikker på hvor mye gangplass en må ha rundt for annet vedlikehold eller når feieren kommer på besøk.

Vil dette være en for liten takflate / dårlig plassering til å dra nytte av en større batteribank? Og er det liv laga å bruke disse batteriene?

RaBalder

Sitat fra: tito på tirsdag 24. mai 2016, klokken 09:29
Jeg har tilgang på en del batterier fra et UPS anlegg som skiftes ut (de er vel ca 8 år gamle)  (6V 112 ah, Marathon, Exide) og lurer på det kunne være en fin unnskyldning til å bygge et solcelleanlegg. Bor i Trondheim, og har flat tak  på 12x4m 48kvm. Ser for meg at det kan være plass til 3 rader a 6 paneler men er usikker på hvor mye gangplass en må ha rundt for annet vedlikehold eller når feieren kommer på besøk.

Vil dette være en for liten takflate / dårlig plassering til å dra nytte av en større batteribank? Og er det liv laga å bruke disse batteriene?
Hvis du har 200 slike batterier og hvert batteri fremdeles kan levere 80-90 Ah, så hadde ikke jeg kjørt dem på "dungen"  ::)

Hvis man bruker 30% av kapasiteten: 30Ah x 6V x 200 = 36kWh  , kan brukes til mye rart...


Du må nesten teste batteriene for å se hva som er igjen av kapasitet.

19quiz76

Ikke direkte solceller, men kan kanskje være interessant for mange her inne..?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28608.0.html
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Elmo

#476
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 21:24
I fjor ble årsforbruket 25.393kWh, inkl. egenproduksjon. Jeg trakk mindre fra nettet mao.

Ikke noen nyhet for oss i denne tråden, men morsomt å se at du har kommer deg inn i riksdekkende aviser @jkirkebo
http://www.aftenposten.no/okonomi/Han-skulle-lage-strom-til-el-bilen-Sa-tok-det-litt-av-527537b.html

Morsom overskrift også:   "Han skulle lage strøm til el-bilen. Så tok det litt av;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Tananger

Søker litt råd fra andre solcelle entusiaster ::)

Har stort hus i Stavanger området, med ganske stort tak tilgjengelig, 70m2 tilgjengelig mot sørøst, vinkel 38 grader, samt 30-40m2, vinkel 21 grader mot nordvest  :P.

Tenkte å kjøpe stort med engang, og vurderte å sette 30-40 paneler type Topoint mono 240w på sør øst siden, samt 20 paneler på nordvest siden. Inverter ser jeg er mest gunstig med å bruke 2stk SMA 5000TL. Solcellespesialisten ser ut til å være like rimelig som å importere på inverter.

Anlegget blir da ca 13-14kw, og burde produsere 12-14000kwh i året. Ser at etter Enova er trukket fra burde anlegget ligge rett over 100knok.

Har sett på forslag i tråden om å bruke trefase inverter fra SMA og trafo på mitt 230V IT nett - men ser at tomgangsstrøm på trafo blir relativt høy. Har derfor utelukket dette, noen som har meninger om dette?

For å bruke mest mulig av strømmen, vurderer jeg trefase varmtvannsbereder. Litt usikker på andre tiltak som hjelper med å bruke all strømmen. Trefase burde hjelpe med toppene midt på dagen.

Har lagt ved bilde av taket på huset - sørvendt tak er ca 90m2 når takvinduer teller med.

Er dette et anlegg som fungerer, eller har dere forslag til forbedringer?

Er sivilingeniør innen elektro og automasjon, men alltid greit å få feedback :)

Olee

Sitat fra: Tananger på mandag 18. juli 2016, klokken 23:15
For å bruke mest mulig av strømmen, vurderer jeg trefase varmtvannsbereder. Litt usikker på andre tiltak som hjelper med å bruke all strømmen.
Dette kan nok hjelpe på: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15816.0.html :)

jkirkebo

Sitat fra: Tananger på mandag 18. juli 2016, klokken 23:15
Har sett på forslag i tråden om å bruke trefase inverter fra SMA og trafo på mitt 230V IT nett - men ser at tomgangsstrøm på trafo blir relativt høy. Har derfor utelukket dette, noen som har meninger om dette?

Du må bruke en lavtapstrafo, da er ikke tomgangsstrømmen veldig høy. Som bonus får du mulighet til å lade elbil på 3-fase :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA