Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Amigakongen

Kunne sett for meg og hatt solcellepaneler sydlig, østlig og vestlig retning. Måtte disse hatt samme størrelse,merke og bruke samme invertere? Eller kan man blande som man føler for? Eksempel at man setter opp ett 3kw anlegg sydlig retning. Så når man tenker å sette opp i feks øst. Så finner man ett annet selskap som gir bedre pris. Men bruker andre paneler og invertere.... ?
2015 BMW I3 - 11800km

jkirkebo

Sitat fra: Amigakongen på søndag 24. april 2016, klokken 01:02
Kunne sett for meg og hatt solcellepaneler sydlig, østlig og vestlig retning. Måtte disse hatt samme størrelse,merke og bruke samme invertere? Eller kan man blande som man føler for? Eksempel at man setter opp ett 3kw anlegg sydlig retning. Så når man tenker å sette opp i feks øst. Så finner man ett annet selskap som gir bedre pris. Men bruker andre paneler og invertere.... ?

Du kan blande så mye du vil slik sett. Kun om du skal ha flere deler av anlegget på samme inverter må hver del ha ca. samme spenning. Så om du har 10 stk. 30V paneler i serie på øst-siden og du vil ha paneler på vest-siden på sammen inverter må de også være på ca. 300V til sammen. Det kan løses på flere måter; 10 stk. 30V paneler, 8 stk. 37V paneler, 6 stk. 50V paneler osv.

Forutsatt en inverter med én MPPT inngang da. Har inverteren to MPPT-innganger kan du mikse anlegg med to forskjellige spenninger på samme inverter. Det er stort sett store 3-fase invertere som har flere MPPT-innganger.

Jeg har en god blanding på min inverter nr. 3. 2 stk. anlegg med 8 stk 37V paneler (205W) og det 3. anlegget på samme inverter har 9 stk. 30V paneler (235W) og et 24V panel (195W). Når forskjellige paneltyper kobles i serie må de levere omtrent samme strømstyrke (men spenningen kan være forskjellig).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 02:36
Så om du har 10 stk. 30V paneler i serie på øst-siden og du vil ha paneler på vest-siden på sammen inverter må de også være på ca. 300V til sammen.
De som leverte (nøkkelferdig) hos meg sa at alle panaler på samme inverter må ha samme retning.
Er det sånn at det går bra (bare) når panelene er fullstendig motsatt (øst og vest), så de ikke får nevneverdig  sol samtidig, og ikke hvis det er bare litt motsatt (syd-øst og syd-vest), eller er det de sa til meg bare tull ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. april 2016, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. april 2016, klokken 14:30
skal se om jeg får fyrt opp dronen og tatt noen nye biler snart ;)
Da er det ikke bare solanlegget som er stort skjønner jeg  ;D

Hehe;)

Her er ihvertfall et bilde av anlegget pr. nå.

Det er planlagt utvidelse med 6-10 paneler i den siste himmelretningen, koblet på samme inverter som de 20 panelene mot syd-øst (ut mot hovedveien). Men foreløpig står en mast til Riks-TV-antenna og skygger for den delen av taket. Vi har dog fått fiber fra Viken Fiber, så jeg venter bare på den nye dekoder-løsningen til Altibox. Når den kommer åker masta ned og jeg kan hive opp de siste 1.4-2.5kW eller så. Da får vi strekt produksjonstiden et stykke utover kvelden.

Nederste bilde er produksjonsbildet pr. nå.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Tøft! (lov å si det?)

Med tilstrekkelig batterilagring er det jammen ikke langt unna at du kommer deg gjennom vinteren offgrid vil jeg tro? Desember blir vel hardest, men tipper dette anlegget vil levere kanskje 5kWh/dag selv da?

jkirkebo

#455
Sitat fra: Elmo på søndag 24. april 2016, klokken 11:05
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 02:36
Så om du har 10 stk. 30V paneler i serie på øst-siden og du vil ha paneler på vest-siden på sammen inverter må de også være på ca. 300V til sammen.
De som leverte (nøkkelferdig) hos meg sa at alle panaler på samme inverter må ha samme retning.
Er det sånn at det går bra (bare) når panelene er fullstendig motsatt (øst og vest), så de ikke får nevneverdig  sol samtidig, og ikke hvis det er bare litt motsatt (syd-øst og syd-vest), eller er det de sa til meg bare tull ?

Tror du stort sett ble foret med tull. Men det er en fordel at panelene vender i så forskjellig retning som mulig. Hvis de bare vender litt forskjellig kan du ikke "overbooke" inverteren veldig mye. Vender de svært forskjellig, slik at det ene anlegget ikke gir noe særlig tilskudd når det andre går for fullt kan du nesten doble antall paneler på en inverter. Det er f.eks tilfelle der man har et vest/øst tak med stor takvinkel.

MPPT-algoritmen i inverteren velger den spenningen som gir høyest effekt. I praksis vil det være anlegget med mest sol som stort sett setter spenningen. De andre anlegget kunne da gitt noe mer effekt om spenningen var lavere, men det blir neglisjerbart i sammenhengen. Noen få prosent lavere produksjon enn med 2 separate invertere veies opp mange ganger med lavere pris for anlegget totalt sett.

Har du 3 tak som er like store og vender øst/syd/vest med f.eks ~30 graders takvinkel kan du på to 4kW invertere optimalt installere kanskje 4800W på syd på inverter nr. 1 og 3000W på vest og øst på inverter nr. 2. Altså en god del mer effekt på inverter nr. 2, som oppveies av at de ikke gir makseffekt samtidig. Med takvinkel på 45 grader kan du kanskje øke til 3500W+3500W eller ennå mer.

Men om en 5kW inverter koster 500,- mer enn en 4kW kjøper man selvsagt heller en slik.

Om du ser på bildet mitt så er de to største takflatene (med hhv. 20 og 22 paneler) koblet på hver sin inverter mens de 3 minste er koblet på samme inverter (ett panel fra taket med 23 paneler tilhører anlegget på carporten til venstre for det så summen blir 22 (2x11)).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#456
Sitat fra: Muffinman på søndag 24. april 2016, klokken 12:24
Tøft! (lov å si det?)

Med tilstrekkelig batterilagring er det jammen ikke langt unna at du kommer deg gjennom vinteren offgrid vil jeg tro? Desember blir vel hardest, men tipper dette anlegget vil levere kanskje 5kWh/dag selv da?

Dessverre langt derifra. Under 2kWh per dag i desember og januar, med et forbruk på i snitt 100kWh per dag (avhengig av kulde selvsagt).

På sommeren produserer jeg dog fort oppunder 100kWh per dag og forbruker under halvparten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amigakongen

@jKirkebo
Hva er årsforbruket ditt?
2015 BMW I3 - 11800km

Olee

Skulle man klart seg offgrid måtte man iallefall sørget for å dekke varme og varmtvann med noe annet enn strøm. Det letteste her er vel bio. I tillegg skal man jo lade litt elbil gjennom vinteren også  ::) Men 2kWh per dag, på hvor stort anlegg nå igjen?

Muffinman

Synes det høres lite ut. Hvis jeg putter mitt prosjekterte anlegg på knappe 4kWp inn i kalkulatoren i førstepost ender jeg med ca. 1 kWh pr dag (desember, noe mer i januar). Men jeg har bratt takvinkel og sydvendt tak, mulig det har noe å si? På den andre siden er jeg lenger nord og vest, og årsproduksjonen er ca 1000kWh lavere enn om huset skulle stått på sørøstlandet.

jkirkebo

Sitat fra: Amigakongen på søndag 24. april 2016, klokken 18:56
@jKirkebo
Hva er årsforbruket ditt?

I fjor ble det 25.393kWh, inkl. egenproduksjon. Jeg trakk mindre fra nettet mao.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Olee på søndag 24. april 2016, klokken 20:10
Skulle man klart seg offgrid måtte man iallefall sørget for å dekke varme og varmtvann med noe annet enn strøm. Det letteste her er vel bio. I tillegg skal man jo lade litt elbil gjennom vinteren også  ::) Men 2kWh per dag, på hvor stort anlegg nå igjen?

15.2kWp...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Det skrives en del om solcelleanlegg for tiden. Det hevdes gjerne at det er blitt lønnsomt, men da er støtten fra Enova medregnet i tillegg til at man ikke tar høyde for bytte av inverter. Reell lønnsomhet er man vel dermed langt unna med mindre man gjør jobben og importerer komponenter selv.

Ser at det hevdes at inverteren ikke har like lang levetid som panelene (som skal holde i minst 20-25 år). Hva kan man forvente av levetid på en inverter? Er det slitasje eller uregelmessigheter på nettet som knekker den?

flux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 12:15
Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. april 2016, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. april 2016, klokken 14:30
skal se om jeg får fyrt opp dronen og tatt noen nye biler snart ;)
Da er det ikke bare solanlegget som er stort skjønner jeg  ;D

Hehe;)

Her er ihvertfall et bilde av anlegget pr. nå.

Det er planlagt utvidelse med 6-10 paneler i den siste himmelretningen, koblet på samme inverter som de 20 panelene mot syd-øst (ut mot hovedveien). Men foreløpig står en mast til Riks-TV-antenna og skygger for den delen av taket. Vi har dog fått fiber fra Viken Fiber, så jeg venter bare på den nye dekoder-løsningen til Altibox. Når den kommer åker masta ned og jeg kan hive opp de siste 1.4-2.5kW eller så. Da får vi strekt produksjonstiden et stykke utover kvelden.

Nederste bilde er produksjonsbildet pr. nå.

Flott anlegg!

Jeg lurer på nå som du ser at du nærmer deg et fullt utbygget tak, vurderer du å skifte noen av panelene til paneler med høyere virkningsgrad?






Olee

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. april 2016, klokken 21:24
Sitat fra: Olee på søndag 24. april 2016, klokken 20:10
Skulle man klart seg offgrid måtte man iallefall sørget for å dekke varme og varmtvann med noe annet enn strøm. Det letteste her er vel bio. I tillegg skal man jo lade litt elbil gjennom vinteren også  ::) Men 2kWh per dag, på hvor stort anlegg nå igjen?

15.2kWp...
Da har ikke journalisten gjort en god nok jobb her: http://syslagronn.no/2016/05/03/syslagronn/denne-eneboligen-produserer-mest-solstrom-i-norge_96478/ :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA