Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Sungrazer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. februar 2016, klokken 20:45
Får du de panelene der til en god pris da? Kan aldri huske å ha sett noe særlig tilbud på de. Normalt er det paneler rundt 250W som er de billigste pr. watt.

Mnei, har ikke fått noe spesialpris på disse. Som sagt er det hele teoretisk enda, og jeg har ikke lagt noen andre umiddelbare planer for å installere annet enn at jeg har begynt å legge av penger til investeringen.

Paneler på over 300W er foreløpig for dyre. Tror prisen på AcoSolar var 260 dollars. Svindyrt i forhold til de du nevner til 0,46 dollar per W.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Epleskreller

Hei. Jeg har et hus med møne omtrent i 160 gradet, dvs nesten nord-syd, og en takvinkel på 45 grader.  Har tenkt at det er nesten en showstopper for solceller,  men ser at flere har bygd anlegg med lignende forutsetninger.

Har forøvrig TN og har vunnet en Powerwall fra Tesla.. Hvor mye effekt taper man ift. om taket hadde vært sydvent??
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

#422
Sitat fra: Epleskreller på søndag 03. april 2016, klokken 10:53
Hvor mye effekt taper man ift. om taket hadde vært sydvent??
Det finner du gret med denne:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
som har blitt vist til en rekke ganger i denne tråden.

Takvinklen har også stor betydning. Jo flatere taket er jo mindre betyr møneretning.
45grader takvinkel Ca. 2/3 går tapt (Oslo) på grunn av møneretning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Epleskreller

Sitat fra: Griffel på søndag 03. april 2016, klokken 11:10
Sitat fra: Epleskreller på søndag 03. april 2016, klokken 10:53
Hvor mye effekt taper man ift. om taket hadde vært sydvent??
Det finner du gret med denne:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
som har blitt vist til en rekke ganger i denne tråden.

Takvinklen har også stor betydning. Jo flatere taket er jo mindre betyr møneretning.
45grader takvinkel Ca. 2/3 går tapt (Oslo) på grunn av møneretning.
Takk Griffel, 2/3 tap var mye. Da må jeg vel bytte hus før det skal være noe vits.. (bor i Asker).
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Sungrazer

Sitat fra: Epleskreller på søndag 03. april 2016, klokken 12:19
Sitat fra: Griffel på søndag 03. april 2016, klokken 11:10
Takvinklen har også stor betydning. Jo flatere taket er jo mindre betyr møneretning.
45grader takvinkel Ca. 2/3 går tapt (Oslo) på grunn av møneretning.
Takk Griffel, 2/3 tap var mye. Da må jeg vel bytte hus før det skal være noe vits.. (bor i Asker).

Øøøh?! 2/3 - det kan ikke stemme. Du mister ikke så mye, og husk at du kan sette opp paneler både mot øst og vest, og dermed utnytte solen fra tidlig morgen til sent kveld.

Anbefaler deg å ta en titt på http://www.solkart.no/ og se hva du teoretisk kan hente ut der basert på kart og PVGIS databasen.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

jkirkebo

Sitat fra: Sungrazer på søndag 03. april 2016, klokken 14:26
Sitat fra: Epleskreller på søndag 03. april 2016, klokken 12:19
Sitat fra: Griffel på søndag 03. april 2016, klokken 11:10
Takvinklen har også stor betydning. Jo flatere taket er jo mindre betyr møneretning.
45grader takvinkel Ca. 2/3 går tapt (Oslo) på grunn av møneretning.
Takk Griffel, 2/3 tap var mye. Da må jeg vel bytte hus før det skal være noe vits.. (bor i Asker).

Øøøh?! 2/3 - det kan ikke stemme. Du mister ikke så mye, og husk at du kan sette opp paneler både mot øst og vest, og dermed utnytte solen fra tidlig morgen til sent kveld.

Anbefaler deg å ta en titt på http://www.solkart.no/ og se hva du teoretisk kan hente ut der basert på kart og PVGIS databasen.

2/3 er feil ja. Jeg tok en beregning nå og optimal retning er nesten rett syd (2-4 grader), optimal takvinkel er 44-45 grader. Da kan man få ut 975Wh/Wp om det ikke er noen skygge.

Ved 90 eller 170 grader retning med 45 grader takvinkel får man ut 705-710Wh/Wp. Et tap på ca. 27% altså. Man bør i så fall ha paneler i begge retningene så man får sol hele dagen. Begge gruppene paneler kan kobles til samme inverter (så lenge det er samme antall og type paneler på hver side) og man kan ha en god del ekstra paneler i forhold til hva inverteren klarer siden de to gruppene ikke vil gi maks samtidig. F.eks vil jeg tro 6kW med paneler er helt ok på en 4kW inverter når det er koblet slik.

Paneler i øst/vest vil gi strøm over en mye større del av døgnet enn bare rett syd, noe som fører til at man kan bruke mer av strømmen selv og sparer mer penger. Dette kan fort utgjøre like mye som de 27% man taper. Selv har jeg paneler i 3 himmelretninger og planlegger den 4 (har NØ (bare noen få), SØ og SV, planlegger NV for å få kveldssola).

Kort sagt mener jeg det bare er å kjøre igang ;)

EDIT: Ser du har møne i 160 grader og ikke 180, da blir takflatene 70 og 150 grader. Da får jeg hhv. 610Wh/Wp og 770Wh/Wp sånn circa. Litt dårligere, men ikke mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#426
Bruker: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Her må jeg nok bøye meg i støvet og tilstå en hastverksfeil jeg brukte 180 grader altså rett nord istedet for rett vest når jeg sammenlignet med 0 rett syd.  :-[
90 grader er riktig for møne nord-syd.

På Oslo området med installert effekt 10kWp og system losses 8% gir kalkulatoren en forventet produksjon på 10 000kWh per år. Endres azimuth til 90 grader må en ha 14kWp for samme energimengde altså bare 40% fler paneler ikke 3 ganger så mange som jeg skrev først.

Det er godt mulig at kalkulatoren er for pesemistisk/optimistisk i forholdet mellom Wp og Wh. Men når det gjelder å se på forholdet mellom vinkelendringer bør den gi riktig svar.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 03. april 2016, klokken 19:13
Bruker: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Her må jeg nok bøye meg i støvet og tilstå en hastverksfeil jeg brukte 180 grader altså rett nord istedet for rett vest når jeg sammenlignet med 0 rett syd.  :-[
90 grader er riktig for møne nord-syd.

På Oslo området med installert effekt 10kWp og system losses 8% gir kalkulatoren en forventet produksjon på 10 000kWh per år. Endres azimuth til 90 grader må en ha 14kWp for samme energimengde altså bare 40% fler paneler ikke 3 ganger så mange som jeg skrev først.

Jepp. Men siden taket nå vender øst/vest får man plass til 2x så mange paneler som om det vendte nord/syd (siden nord ikke er noe stort poeng) og dermed kan man få en god del større produksjon som dessuten fordeler seg over en større del av døgnet. Paneler begynner å bli billige, en pall med 48 stk. 240W kan jeg få levert  Halden for rundt 58.000,- inkl. frakt, fortolling og moms. Det er 1200,- pr. 240W panel, eller 5,- pr. Wp. Ut fra det ville jeg sterkt foretrukket øst/vest med dobbel takflate fremfor nord/syd.

Kjøper man en slik pall og bruker 14 stk. på hver side har man 6,72kW. Da kan det passe med en inverter på 4-5kW. De siste 20 panelene kan man selge til noen andre for 1600,- pr. stk, da er man nede på en kostpris rundt 925,- pr. panel eller 26.000,- for alle 28. Legg på inverter (12k) og festemateriell (10k) samt kabler og koblinger (2k) og man havner på ~50k for alt utstyret. Enova-tilskuddet (ca. 18k) bør vel minimum dekke det elektrikeren skal ha for å koble til inverteren og forhåpentligvis litt til ;) Tipper det er mulig å komme i mål for under 40.000,- inkl. Enova-tilskudd.

Forventet årsproduksjon blir da omkring 4600kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Har det vært bevegelse i prisen på paneler med høyere effekt?

Hvis jeg skal få et anlegg med noenlunde grei effekt har jo to muligheter; enten montere mer effektive paneler på sørsiden (har vel plass til maks 16 stk), eller montere rimelige paneler både på nord- og sørsiden. Nordsiden blir litt handcappet i forhold til kveldssola siden det ligger en fjellhammer bak huset.

Taket er bratt, muligens nærmere 45 grader og er orientert sør-nord med noen få grader vridning mot øst/vest. På sørsiden er det en "kvist" med annerledes takvinkel enn resten av taket. Tanken er å montere paneler på hver side i tillegg til oppå denne.

Nordsiden kan ta ihvertfall 20 paneler. Spørsmål:

- Vil nordsiden av taket kunne gi en produksjon som gjør det verdt bryet?
- Er det viktig å ha et likt antall paneler på begge sider, eller kan de grupperes i riktig antall selv om noen skulle stå på motsatt siden? Vil dette i så fall ha betydning for produksjonen?
- Vil "kvisten" få noen betydning for produksjonen? Paneler på begge sider og oppå.


leafnor

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. april 2016, klokken 08:55
Har det vært bevegelse i prisen på paneler med høyere effekt?

Hvis jeg skal få et anlegg med noenlunde grei effekt har jo to muligheter; enten montere mer effektive paneler på sørsiden (har vel plass til maks 16 stk), eller montere rimelige paneler både på nord- og sørsiden. Nordsiden blir litt handcappet i forhold til kveldssola siden det ligger en fjellhammer bak huset.

Taket er bratt, muligens nærmere 45 grader og er orientert sør-nord med noen få grader vridning mot øst/vest. På sørsiden er det en "kvist" med annerledes takvinkel enn resten av taket. Tanken er å montere paneler på hver side i tillegg til oppå denne.

Nordsiden kan ta ihvertfall 20 paneler. Spørsmål:

- Vil nordsiden av taket kunne gi en produksjon som gjør det verdt bryet?
- Er det viktig å ha et likt antall paneler på begge sider, eller kan de grupperes i riktig antall selv om noen skulle stå på motsatt siden? Vil dette i så fall ha betydning for produksjonen?
- Vil "kvisten" få noen betydning for produksjonen? Paneler på begge sider og oppå.
Nordsiden bør du glemme.
Har solvarme (termisk) installert, og for morro skyld noen solpanel, kjøpt og egenprodusert.
Nordvendt er bare å "glemme".
De tre andre hilleretningene gir mening.
Har erfart at figur her http://www.solelprogrammet.se/Projekteringsverktyg/Energiberakningar/
på retning og vinkel stemmer godt med hva jeg erfarer.
Om du gidder, litt om solvarme her www.nordsol.eu dog termisk, men skygge, retning og innstråling gjelder også for solceller.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Muffinman

Takk for vurdering. Da ligger det nok an til å kun bruke sørsiden. Med mulighet for maks 16 paneler vil vel reell produksjon med 240-paneler ligge omkring 3kW på gode dager, og det er rett og slett for lite til at det er verdt det. Samtidig er vel prisen på mer effektive paneler fremdeles såpass mye høyere at også det muligens ikke er så attraktivt.

Spørs om det blir å vente litt og se an teknologi/prisutvikling.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 07. april 2016, klokken 10:15
Takk for vurdering. Da ligger det nok an til å kun bruke sørsiden. Med mulighet for maks 16 paneler vil vel reell produksjon med 240-paneler ligge omkring 3kW på gode dager, og det er rett og slett for lite til at det er verdt det. Samtidig er vel prisen på mer effektive paneler fremdeles såpass mye høyere at også det muligens ikke er så attraktivt.

Nja, 3,84kW er da en fin anleggsstørrelse det synes jeg.Passer bra sammen med en inverter på f.eks 3,6kW og vil gi nok strøm årlig til å kjøre en Tesla ca. 15.000km inkl. ladetapet. Så da får du ihvertfall mulgiheten til å si at du i hovedsak kjører på ren, egenprodusert energi ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Tja, to Tesla`er på tunet som kjører tilsammen 50-60.000 i året. Da monner det lite, spesielt når bilene sjelden er hjemme lenge av gangen på dagtid :)

thorsk

#433
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. april 2016, klokken 15:16

Ved 90 eller 170 grader retning med 45 grader takvinkel får man ut 705-710Wh/Wp. Et tap på ca. 27% altså. Man bør i så fall ha paneler i begge retningene så man får sol hele dagen. Begge gruppene paneler kan kobles til samme inverter (så lenge det er samme antall og type paneler på hver side) og man kan ha en god del ekstra paneler i forhold til hva inverteren klarer siden de to gruppene ikke vil gi maks samtidig. F.eks vil jeg tro 6kW med paneler er helt ok på en 4kW inverter når det er koblet slik.


Må man ha samme antall og type panel på inverter med flere MPPT, eller gjelder dette inverter med en mppt?

og hvor får du en pall med paneler for 58k? Har sett litt på acosolar, men de rimelige panelene forutsetter at man kjøper 100++

jkirkebo

Sitat fra: thorsk på lørdag 09. april 2016, klokken 21:19
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. april 2016, klokken 15:16

Ved 90 eller 170 grader retning med 45 grader takvinkel får man ut 705-710Wh/Wp. Et tap på ca. 27% altså. Man bør i så fall ha paneler i begge retningene så man får sol hele dagen. Begge gruppene paneler kan kobles til samme inverter (så lenge det er samme antall og type paneler på hver side) og man kan ha en god del ekstra paneler i forhold til hva inverteren klarer siden de to gruppene ikke vil gi maks samtidig. F.eks vil jeg tro 6kW med paneler er helt ok på en 4kW inverter når det er koblet slik.


Må man ha samme antall og type panel på inverter med flere MPPT, eller gjelder dette inverter med en mppt?

og hvor får du en pall med paneler for 58k? Har sett litt på acosolar, men de rimelige panelene forutsetter at man kjøper 100++

Det gjelder per MPPT.

AcoSolar har et parti Topoint JTM240-96M nå for $0.39 per watt om du kjøper en pall på 48. Det blir ca. 57-58k inkl. frakt med JetCarrier og moms.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA