Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

elbil-1

Sitat fra: ToreB på tirsdag 28. april 2015, klokken 18:39
Da er mitt 4,4kW solcelleanlegg i drift! Jeg ble inspirert av trådstarter og offpiste, stor takk for svar på diverse spørsmål fra meg  ::)

Anlegget består av 18 x 245w panel, 9 østvendte og 9 vestvendte. Det gikk overraskende greit å sette opp paneler og koble til, selv for meg som ikke er veldig handy man. Panelene ble montert i september 2014, men jeg ble dessverre ikke ferdig med alt før i mars 2015. Det var uansett en lærerik og morsom erfaring!

Her er en link man kan se strømproduksjon live: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=35245&sid=32271

Til slutt noen bilder:
Øst

Vest




Inverter




Flotte bilder - spørsmål: kan man montere solpanelene rett på taklektene og sløyfe taksteinen under?

Vil man kunne få dette så vanntett at det ikke er behov for takstein?
Mulig man må ha noen metallbeslag mellom panelene kanskje, for å tette mellomrommet (hvis de kobles 1-2cm fra hverandre)

Takpapp under er jo der uansett.

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

elbil-1

Nei, ikke slike monteringsbeslag.

Hvis du ser på bildene, så er det 1cm glippe mellom hvert panel, som regn kommer nedi, slik at det ikke er vanntett.

Det må være noe "blikk-beslag"/takrennesystem som gjør at vann renner fra panelet og ned i "renna" og så ut på taksteinene ved siden av.

Eller noe slikt.

Da kan man sløyfe takstein under.

bjodnes

Noen som har erfaring med å kjøpe paneler fra Kina (AliBaba)? I såfall hva og hvor. Er det risikosport og er det noe å spare?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

jkirkebo

Sitat fra: bjodnes på søndag 31. januar 2016, klokken 12:01
Noen som har erfaring med å kjøpe paneler fra Kina (AliBaba)? I såfall hva og hvor. Er det risikosport og er det noe å spare?

Hør med AcoSolar. De er seriøse, har handlet av de flere ganger. De har paneler ned i $0.46/watt i følge de siste reklamemailene jeg har fått. Panelene blir stort sett sendt fra USA, da anbefaler jeg å bruke JetCarrier.
De har også monteringsmateriell fra Grace Solar til hyggelige priser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Måkemannen

Sitat fra: offpist på tirsdag 27. mai 2014, klokken 15:06
Ok.
Vel du kan selvfølgelig installere på sør/øst/vest, men optimalt blir det altså ikke.
Du må også vite at alle paneler på samme "string" må peke i samme retning.

Det betyr at du må ha en eller flere invertere med tre uavhengige kurser, eller se på mikro invertere.

Hva om deler av panelflaten blir skygget av f.eks et tre i løpet av dagen? Vil de panelene som har sol måtte "dra på" panelene som ligge i skygge? For panelene er vel paralellkoblet.. ? Da tenker jeg på en montering der alle panelene ligger i samme retning.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Måkemannen

Sitat fra: Elmo på mandag 22. februar 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Måkemannen på mandag 22. februar 2016, klokken 18:04
For panelene er vel paralellkoblet.. ?

Nei, seriekoblet.
Ok, det gjør det jo litt enklere. Men da kan man vel i prinsippet koble f.eks øst og vestvente panelbanker i serie med hverandre, eller vil det gi for høy spenning inn på inverteren?

jkirkebo

Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 23. februar 2016, klokken 00:19
Sitat fra: Elmo på mandag 22. februar 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Måkemannen på mandag 22. februar 2016, klokken 18:04
For panelene er vel paralellkoblet.. ?

Nei, seriekoblet.
Ok, det gjør det jo litt enklere. Men da kan man vel i prinsippet koble f.eks øst og vestvente panelbanker i serie med hverandre, eller vil det gi for høy spenning inn på inverteren?

Det vil gi svært dårlig virkningsgrad da det er det panelet med minst sol på som vil bestemme strømmen i hele kretsen. Man gjør det derfor slik at paneler i samme retning kan seriekobles, og så kan den strengen igjen gjerne parallellkobles med en streng paneler i en annen retning. Forutsatt at begge strengene består av paneler som gir ca. samme maksspenning. Det løses enklest med å ha samme type og antall paneler på de forskjellige strengene på samme inverter. Skal du ha strenger med forskjellig spenning i forskjellige retninger må du enten ha flere invertere eller en inverter med flere MPPT-innganger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sungrazer

Hvis man har 400V TN anlegg, må man da ha minimum en tre-fase inverter, eventuelt tre singel-fase invertere?
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

jkirkebo

#415
Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 23. februar 2016, klokken 08:28
Hvis man har 400V TN anlegg, må man da ha minimum en tre-fase inverter, eventuelt tre singel-fase invertere?

Du kan klare deg med en 1-fase inverter om du ikke skal ha veldig stort anlegg, men for over 4kW ville jeg nok sett etter etter en 3-fase modell. Det er billigere med én stor inverter enn med flere små. Jeg har 3 stk. 1-fase invertere men det er kun pga. at jeg har 230V IT. Angrer litt på at jeg ikke gikk for en løsning med trafo og 3-fase inverter, da hadde jeg hatt 400V 3-fase tilgjengelig for lading også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sungrazer

Hum, ser ut som om man opp på et anseelig anlegg for å utnytte en trefase inverter. Jeg eksperimenterte litt på SMA Sunny Design Web og for å få noe utnyttelse av en SMA STP 5000TL-20 (som jeg tror er den minste 3-fas inverteren SMA tilbyr), ser det ut som om man bør opp på minst 36 paneler. Jeg har plass til det på garasjetaket, men det spørs bare om det kommer til å koste mer enn det smaker. :)

Kan hende det er verdt det om ikke annet enn for å vise en gigantisk finger til den elbilhatende og miljøforkjemperhatende nabo´n :P
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

jkirkebo

#417
Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 23. februar 2016, klokken 15:31
Hum, ser ut som om man opp på et anseelig anlegg for å utnytte en trefase inverter. Jeg eksperimenterte litt på SMA Sunny Design Web og for å få noe utnyttelse av en SMA STP 5000TL-20 (som jeg tror er den minste 3-fas inverteren SMA tilbyr), ser det ut som om man bør opp på minst 36 paneler. Jeg har plass til det på garasjetaket, men det spørs bare om det kommer til å koste mer enn det smaker. :)

Nei, der tror jeg du har regnet feil. Paneler i dag er typisk på ~250W så 36 stk. blir 9kW. Det er alt for mye på en 5kW inverter. 24 paneler blir passe, det er greit å legge på ca. 20% mer paneleffekt enn inverteren kan levere ut siden panelene sjelden gir noe særlig mer enn 80% av nominell verdi over tid.

24 paneler er en pall, mao. en ganske gunstig mengde om man skal importere de selv. 24 stk. 255W paneler kan du få fra Solcellespesialisten.no for noe under 50.000,-, men om du vil ha billige paneler fikk jeg nylig mail fra AcoSolar på Topoint 225W til 46 cent pr. watt. Det er 26 av disse på pallen, det blir 5850W og jeg tipper en pall vil koste omkring 35.000,- inkl. frakt og moms (jeg har importert et par paller av disse så jeg kjenner noenlunde prisnivået på frakten).

Inverteren ser jeg koster noe over 18k fra solcellespesialisten, så da bør det være mulig å komme i mål med et 5850Wp anlegg til omkring 60.000,- inkl. monteringsmateriell om du gjør all installasjon selv med unntak av oppkobling av inverter. Kanskje noen tusenlapper ekstra om det er mye elektrikerarbeid. Fra Enova kan du forvente å få igjen ca. 17.000,-

EDIT: Om panelene skal monteres i forskjellig retning, f.eks øst+vest, kan du øke på med en del flere paneler om du vil. Flere jo brattere takvinkelen er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sungrazer

Har en garasje som står med mønet 6 grader fra syd/nord retning slik at jeg har regnet med 18 paneler á 305W på hver side. Dvs. 5490Wp på henholdsvis takflaten til øst og til vest, totalt 10980Wp. Takvinkelen er 45 grader. Jeg har valgt ET Solar P672305 paneler som har sort ramme og sort overflate.

I og med at solen ikke vil treffe alle panelene samtidig vil ikke inverteren belastes med 36 x 305W, dvs. 10980Wp. Nå er dette teoretisk, og jeg vet ikke hvor godt SMA designeren tar hensyn til dette, men ut i fra hva designeren selv presenterer bør det være mulig å benytte en STP 5000TL-20, og være innenfor arbeidsparameterene.

Eller har jeg misforstått helt, altså? :)

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

jkirkebo

Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 23. februar 2016, klokken 17:22
Har en garasje som står med mønet 6 grader fra syd/nord retning slik at jeg har regnet med 18 paneler á 305W på hver side. Dvs. 5490Wp på henholdsvis takflaten til øst og til vest, totalt 10980Wp. Takvinkelen er 45 grader. Jeg har valgt ET Solar P672305 paneler som har sort ramme og sort overflate.

I og med at solen ikke vil treffe alle panelene samtidig vil ikke inverteren belastes med 36 x 305W, dvs. 10980Wp. Nå er dette teoretisk, og jeg vet ikke hvor godt SMA designeren tar hensyn til dette, men ut i fra hva designeren selv presenterer bør det være mulig å benytte en STP 5000TL-20, og være innenfor arbeidsparameterene.

Eller har jeg misforstått helt, altså? :)

Det blir ihvertfall alt for mye. På sommeren når sola står midt på himmelen vil du fort belaste den med over 7kW. Ikke noe særlig over 4kW på hver side vil jeg si er en grei grense. Inverteren vil selvsagt virke med mye mer paneler, men du taper mye effekt når sola skinner. Med 36 paneler ville jeg gått opp til minst en 6000TL-20 og kanskje en 7000TL-20. Prisforskjellen er ikke all verdens.

Får du de panelene der til en god pris da? Kan aldri huske å ha sett noe særlig tilbud på de. Normalt er det paneler rundt 250W som er de billigste pr. watt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA