Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bno på fredag 18. desember 2015, klokken 14:05
Har et tak med to vinkler hhv. 18 og 28 grader som vender mot øst/sør øst 132 grader. Der er det plass til 20 paneler standard størrelse. I følge innspill i tråden (ref. JKirkebo 8693 sitat "Vest/øst kan fungere bra det. Jo slakkere takvinkelen er, jo bedre er det.") så burde dette være innen "mulighetsområdet med et tentativt tap 10-15% ift. optimalt mot sør. Er det riktig oppfattet?

Høres ikke langt ut fra sannheten. Sjekk selv på http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Sitat
Spørsmål:
Har jeg oppfattet innspill i tråden riktig når tilkobling fra inverter kan skje direkte til underfordelingsskapet dvs, ikke nødvendig å trekke kabel fra garasje tilbake til hovedskapet (i huset) i tillegg? og,
at et strekk fra kaldloftet til garasje på ca 18-20 meter med minst to strenger er fornuftig ift. potensielt redusert tap i kabel på et slikt strekk?

Ja, dette er ikke noe problem. Inverter kan kobles inn hvor som helst, og PV-kabelen er såpass greit dimensjonert i forhold til strømstyrke at lange strekk er uproblematisk. Jeg har vel noen strekk på ca. 30m selv.

Sitat
Taket som vender motsatt vest-nordvest vil vel ikke kunne gi særlig bidrag antar jeg?

Sjekk med beregningsprogrammet lengre oppe.

Sitat
Eksisterende måler vil bli skiftet til ny AMS måler fra Lyse straks på nyåret. Er det en slik måler som muliggjør leveranse av overskuddsproduksjon eller må jeg kontakte Lyse for å få en "riktig"?

Jeg er usikker på om alle AMS-målerne er toveis. Du bør nok kontakte Lyse og sjekke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

Hjertelig takk for informasjonen. Det var greit å få vite at jeg slipper "returstrekket." Ellers, får sjekke ut beregningsprogrammet mm. Igjen takk!

Amigakongen

Tenkte på Strømproduksjon pr installert kW.

Sitat fra: Elmo på torsdag 17. desember 2015, klokken 23:13
Sitat fra: Amigakongen på torsdag 17. desember 2015, klokken 22:22
Er det ca 900Kwh dem regner med at man får her i landet?
Du må si noe om kvm paneler og tidsaspekt før det er mulig å svare på det.
2015 BMW I3 - 11800km

bno

#393
Holder på med å lese meg opp på emnet og i den forbindelse gjennomgås nå rapporten det er linket til. I rapporten innledningsvis bemerkes (som det kanskje kan være interessant å reflektere over gitt bekymringer om vindlast mm nevnt flere steder i tråden)som følger:

"En viktig komponent i ett solelsystem är fästanordningarna som används för att montera
solcellsmodulerna på eller i ett tak. Förstudien till detta uppdrag visade att kvalitén i
installationen av systemen, inklusive montagesystem, ifrågasattes mer än kvalitén på moduler
och växelriktare av branschföretagen. Någon bedömning av på marknaden tillgängliga fästen
har inte ingått i detta uppdrag, men det ska ändå framhållas att detta är en viktig del av ett
högkvalitativt solelsystem. Ett flertal certifierade montagesystem finns att tillgå i Sverige."
(min utheving)

Kilde:http://www.svensksolenergi.se/upload/nyheter/nyheter-2015/Provning_av_sma_natanslutna_solelsystem_EM-SP_2015.pdf

Det henvises i rapporten til sertifiserte system. Noen som kan bidra med hva man skal se etter ift. valg av montasjesystem?

Griffel

Sitat fra: Amigakongen på fredag 18. desember 2015, klokken 21:38
Tenkte på Strømproduksjon pr installert kW.
Følg linken i innlegg #390 denne tråden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sungrazer

Det ser ut som om vi får ny strømmåler i løpet av neste år, og i den forbindelse aktualiserer det kanskje seg en annen bruk av strøm.

"I løpet av 2016 vil alle våre kunder få montert nye målere. De nye målerne er en del av "avanserte måle- og
styringssystem" (AMS) som nettselskapene er pålagt å installere. Utover det at nettselskapet kan lese av kundens strømforbruk automatisk, vil AMS inneholde funksjonalitet som kan benyttes til energieffektivisering og automatisk styring av strømforbruket."

Kanskje blir det aktuelt å legge noen paneler på disse takene her... :) Bildet viser huset og garasjen vår, mønet er står i nord/syd retning. Bør jo være mulighet for noen timer med sol og elproduksjon her?

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Elmo

#396
Sitat fra: Sungrazer på fredag 25. desember 2015, klokken 20:31
Det ser ut som om vi får ny strømmåler i løpet av neste år, og i den forbindelse aktualiserer det kanskje seg en annen bruk av strøm.
Hvis du monterer solceller tilkoblet strømnettet og blir såkalt "plusskunde" (dvs. som kan levere strøm tilbake til nettet) så får du ny strømmåler uavhengig av programmet nettselskapet har for å bytte alle målere i området.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Olee

Alle vil jo uansett "få" ny måler i løpet av noen år  :)

Sungrazer

Sitat fra: Elmo på fredag 25. desember 2015, klokken 22:22
Hvis du motnerer solceller tilkoblet strømnettet og blir såkalt "plusskunde" (dvs. som kan levere strøm tilbake til nettet) så får du ny strømmåler uavhengig av programmet nettselskapet har for å bytte alle målere i området.

Jeg har undersøkt med nettselskapet og de har ingen ordning for plusskunder, men de regner med at det kommer for fullt fremover og når de første kundene kommer vil de være nødt å etablere et regel-/avtaleverk for det. Merkelig at de har en så tilbakelent holdning når de samtidig sier at de skal installere AMS i løpet av 2016 hos alle kundene sine. :P
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Elmo

Sitat fra: Olee på fredag 25. desember 2015, klokken 23:08
Alle vil jo uansett "få" ny måler i løpet av noen år  :)
Får og får fru blom. De skal nok ha betalt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#400
Sitat fra: Sungrazer på lørdag 26. desember 2015, klokken 00:17
Jeg har undersøkt med nettselskapet og de har ingen ordning for plusskunder,  . .
Underlig. Min erfaring er fra Hafslund. De stilte med ny måler til meg bare to uker etter at  solcellene mine var i drift.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Olee

#401
Sitat fra: Elmo på fredag 25. desember 2015, klokken 22:22
....så får du ny strømmåler....

Sitat fra: Elmo på lørdag 26. desember 2015, klokken 19:22
Sitat fra: Olee på fredag 25. desember 2015, klokken 23:08
Alle vil jo uansett "få" ny måler i løpet av noen år  :)
Får og får fru blom. De skal nok ha betalt.
Det var en grunn til at jeg skrev at alle "får".

Elmo

Sitat fra: Olee på lørdag 26. desember 2015, klokken 23:05
Sitat fra: Elmo på lørdag 26. desember 2015, klokken 19:22
Får og får fru blom. De skal nok ha betalt.
Det var en grunn til at jeg skrev at alle "får".
OK. Jeg så ikke "" i farten.  Men jeg FIKK faktisk ny måler. Alle med Hafslund som nettleverandør som blir plusskunde før de starter utskiftningsprogrammet FÅR faktisk ny måler uten kostnad :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Olee

Såvidt jeg vet er det vel fåtallet som har betalt for sine målere som har blitt satt inn ved feks etablering av solcelleanlegg. Men ALLE kommer til å betale dette over nettleien om noen år ;)

Elmo

Jeg fikk beskjed om at jeg var en av de siste som får ny måler uten "etableringsgebyr" (eller anleggsbidrag som det offesiellt heter).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA