Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

cra

Ooohh! Den ser najs ut! Har gjort noe lignende i Google Sketchup, men den tar ikke høyde for terrenget. Har utsatt mitt prosjekt pga elendig kronekurs og usikkerhet rundt soltimer gjennom året, men med denne kan det hende jeg kan komme videre nå i stedet for å vente på sola igjen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

thorsk

Den siden var fin!

Burde være greit grunnlag for kommende solcelleanlegg!

Soltimer 4457 (uten skyer)
Solindex (fravær av skygge) 99%
Den seneste solnedgangen er 22:25 og den tidligste soloppgangen er 04:04.
Det gjennomsnittlige skydekket gjennom året er 66 %.
Gjennomsnittlig soltid per dag er 12:13 timer (uten hensyn til skydekket).
Terrenget blokkerer 00:09 time kveldssol i snitt per dag.

Er det noen her som har integrert solceller i taket?
Har mailet litt med cenika om ang. de solcellene som det står om et par poster tidligere, men de blir for dyre. Ikke helt overbevist om utseende heller.

Nytt tak skal uansett på plass, og med glassert takstein er det litt å spare, samt at det ser bedre ut.
Kunne tenkt meg å legge sorte paneler og montere dem slik at dem ligger omtrent flush med taksteinen . En løsning med fullverdig papptak under der panelene skal stå burde kanskje fungere? Noen med synsing, erfaringer og gjerne bilder?

Elmo

#377
Sitat fra: Hansi på onsdag 09. desember 2015, klokken 20:37
Relativt kostbar den løsningen fra Cenika. Jeg spurte etter pris og fikk følgende svar:
SitatTakk for interessen din for solcellene våre. Prisen per kvm. soltak er 1850 kr. eks. mva. Montering kommer i tillegg. Dette systemet danner et ferdig robust tak som erstatter takstein, slik du sparer penger du ellers måtte brukt på dette. Per kvm. yter disse panelene 155 Wp.

1850,- pr kvm for solceller med så god Wp/kvm er ikke så veldig dyrt det. Og husk på at du får takstein på kjøpet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

basar

Hvis alternativet er skifer blir det enda billigere ;)

Et minus ved disse er at de er ganske store i forhold til takstein så med litt takvindu og vinkler på taket er det vanskelig å få plass til så mange plater med celler.

Noen som vet ca pris for de platene uten celler på?

Hansi

#379
1 850 per m2 eksklusiv mva og montering (er det inkludert inverter?).. Hvor mye ville nytt tak med takstein med solcellepaneler oppå koste i forhold?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på fredag 11. desember 2015, klokken 01:40
1 850 per m2 eksklusiv mva og montering (er det inkludert inverter?).. Hvor mye ville nytt tak med takstein med solcellepaneler oppå koste i forhold?

Det er garantert uten inverter. Vanlige paneler ligger forøvrig på rundt 1100,- pr. m2 eks. mva, monteringsmateriell og montering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#381
Ja, her er et på tilbud nå:
http://www.acosolar.com/amerisolar-as-6p30-255-255w-poly-silver-frame-solar-panel

Blir ca. 900 kr/m2 eks mva, frakt og montering.

Må kjøpe minst 26 da. Det kan være lønnsomt å gå sammen å kjøpe. F.eks. om to spleiser her, blir 13 paneler pr. pers. Tolv på taket hjemme og ett ekstra på hytta. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sungrazer

#382
Æsj, ser ut som om det er dårlig butikk for meg å installere solcellepanel på garasjen. Takflatene er i øst/vest retning. Mønet ligger i ca. 354 grader nord/syd og har en vinkel på 45 grader. Jeg har målt strømforbruk siden januar 2013, og værdata siden mars 2013, og plugget disse inn i et regneark og satte opp noen grafer for de tre årene.

Så gikk jeg inn på SMA Sunny Design Web og satte opp et anlegg bestående av 32 stk. 315W paneler delt opp i 4 strenger á 8 paneler og en SB 3000TL-21. 10,8 kWp anlegg, og eksporterte ut teoretisk kWh generert.

Dekker såvidt forbruket i juni/juli, og totalt ca. 6100 kWh i løpet av et år.

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

jkirkebo

Sitat fra: Sungrazer på mandag 14. desember 2015, klokken 00:39
Æsj, ser ut som om det er dårlig butikk for meg å innstallere solcellepanel på garasjen. Takflatene er i øst/vest retning. Mønet ligger i ca. 84 grader nord/syd. Jeg har målt strømforbruk siden januar 2013, og værdata siden mars 2013, og plugget disse inn i et regneark og satte opp noen grafer for de tre årene.

Så gikk jeg inn på SMA Sunny Design Web og satte opp et anlegg bestående av 32 315W paneler delt opp i 4 strenger á 8 paneler og en SB 3000TL-21. 10,8 kWp anlegg, og eksporterte ut teoretisk kWh generert.

Nedslående, og ikke spesielt mye igjen for pengene får man si.

Hmm, bare litt over 550kWh/kWp er lavt ja. Mye skygge eller? Mitt 15,2kWp system forventes å ligge på rundt 850kWh/kWp. Får dog ikke fasiten før om et år, neste år blir første år med full drift på hele anlegget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sungrazer

#384
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. desember 2015, klokken 00:58
Hmm, bare litt over 550kWh/kWp er lavt ja. Mye skygge eller? Mitt 15,2kWp system forventes å ligge på rundt 850kWh/kWp. Får dog ikke fasiten før om et år, neste år blir første år med full drift på hele anlegget.

Nei, ikke så mye skygge, annet enn antakelig fra huset. Kan være at det er bedre å bruke huset for å sette opp panelene (huset har samme orientering som garasjen). Endret litt på designet og satte opp med en SB 5000TL-21 og 2 x 8 strenger på hver side av garasjen. Fikk da 703 kWh/kWp og 7.085,10 kWh. Så litt bedre, men ikke veldig. Den inverteren er forsåvidt overdimensjonert.

Dillet litt mer og satte opp en annen løsning. Det ble marginalt bedre med 2 x SMA SB 3600TL-21 invertere og 20 panel på hver side av garasjen. Fortsatt dårlig butikk, men litt mer spiselig. 8.885,10 kWh   705 kWh/kWp
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

tomrh

Hvis man begynner med et lite solcelleanlegg med liten inverter som f.eks. kan ta seriekoblede panel opp til 600V. Da skulle det vel senere være mulig å doble kapasiteten senere uten å kjøpe ny inverter, bare ved å parallellkoble en ny streng?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sungrazer

Sitat fra: tomrh på onsdag 16. desember 2015, klokken 09:00
Hvis man begynner med et lite solcelleanlegg med liten inverter som f.eks. kan ta seriekoblede panel opp til 600V. Da skulle det vel senere være mulig å doble kapasiteten senere uten å kjøpe ny inverter, bare ved å parallellkoble en ny streng?

Jeg er ikke sikker, men slik jeg har forstått det kan man gjøre det. Aberet er at om inverteren er for liten vil den begynne å klippe strømmen og du vil ikke få ut full effekt fra panelene. Da er det antakelig bedre å kjøpe en til billig inverter og sette den andre strengen på den. Eventuelt gå for en inverter som har god kapasitet fra starten av. Det er et kostnadspørsmål du må avveie ved innkjøp.

Gå til f.eks http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home og lek deg litt med forskjellige oppsett så ser du hva jeg mener. Sett f.eks opp en SMA 3000TL-21 og bytt så til en SMA 3600TL-21 eller 4000TL-21 inverter og se forskjellen i uthentet effekt fra de samme panelene.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Amigakongen

Er det ca 900Kwh dem regner med at man får her i landet? Da i sydlig retning med hvilken vinkel på taket?
2015 BMW I3 - 11800km

Elmo

Sitat fra: Amigakongen på torsdag 17. desember 2015, klokken 22:22
Er det ca 900Kwh dem regner med at man får her i landet?
Du må si noe om kvm paneler og tidsaspekt før det er mulig å svare på det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bno

#389
Har lest gjennom hele tråden. Fantastisk mye bra og lærerik informasjon å hente ut her. Den oser av dugnadsånd der deling av informasjon er utrolig flott å se. Varmer et gammelt jærsk dugnadhjerte dette. Tusen takk! :D
I tillegg en veldig motiverende tråd. Med mine 10 tommeltotter så frister det like vel til å sette i gang på egen hånd...

Har et tak med to vinkler hhv. 18 og 28 grader som vender mot øst/sør øst 132 grader. Der er det plass til 20 paneler standard størrelse. I følge innspill i tråden (ref. JKirkebo 8693 sitat "Vest/øst kan fungere bra det. Jo slakkere takvinkelen er, jo bedre er det.") så burde dette være innen "mulighetsområdet med et tentativt tap 10-15% ift. optimalt mot sør. Er det riktig oppfattet?

a) Har et underfordelingsskap i garasjen etter tips fra trådstarter i sin tid....(Takk). Her er det fra "hovedskap" lagt PFXP 4x16 3 fase IT med 40A sikringer
b) Har strukket et 30mm trekkerør fra "kaldloft" til rett ved underfordelingsskap i garasjen. Planen er å strekke fødekabel fra solpanelene til inverter(e) (før montering av MC4-kontakter).... Antatt 2 fødekabler da ulik vinkel slik jeg har forstått vil avkreve 2 "strenger". (Igjen noe avhengig av spenning/strømstyrke osv)

Spørsmål:
Har jeg oppfattet innspill i tråden riktig når tilkobling fra inverter kan skje direkte til underfordelingsskapet dvs, ikke nødvendig å trekke kabel fra garasje tilbake til hovedskapet (i huset) i tillegg? og,
at et strekk fra kaldloftet til garasje på ca 18-20 meter med minst to strenger er fornuftig ift. potensielt redusert tap i kabel på et slikt strekk?

Takknemlig om noen kunne bekrefte dette innen jeg starter planleggingen.

Taket som vender motsatt vest-nordvest vil vel ikke kunne gi særlig bidrag antar jeg?

Eksisterende måler vil bli skiftet til ny AMS måler fra Lyse straks på nyåret. Er det en slik måler som muliggjør leveranse av overskuddsproduksjon eller må jeg kontakte Lyse for å få en "riktig"?

Ellers en link til en grei side solstats.com : Eksempel rapport:http://www.solstats.com/lang/en/example.pdf
nb!Maks fem gratis beregninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA