Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mai 2015, klokken 10:23
Sitat fra: Reodor på fredag 08. mai 2015, klokken 08:26
Jeg prøver å lese meg opp på solceller og siden jeg bor Bergen blir jo da produksjonsdata fra Bergen litt ekstra interesante.
Såvidt jeg har forstått kan man sammenligne ytelse på forskjellige steder ved å dele produksjon på peak ytelse for å få en indikasjon på lokale solforhold. Her ser det ut til at anlegget i Bergen produserer 15% mindre enn det i østfold dersom anlegget i østfold ikke begynnte å produsere nevneverdig strøm før Bergensanlegget kom i drift i februar. Jeg synes forskjellen ikke er alarmerende stor i og med at Bergensværet ikke akkurat har ry på seg for å være ideellt mtp sol.

Kan dere, Kirkebo og Mikkelsen, si noe om hvordan anleggene er plasert mtp himmelretning og vinkling?
Mitt anlegg produserte 67kWh i hele januar og 155kWh i hele februar. Jeg har ca. halve anlegget mot sør-øst og halve mot sør-vest. Takvinkel 23 og 31 grader.
Jeg planlegger også et prosjekt på dette. Er vel om å gjøre å velge størst takvinkel. Vi bor på 63,5 grader bredde, så sola når maks 90 - 63,5 + 23,5 = 50 grader opp på horisonten ved sommersolverv, dvs. 90 - 50 = 40 grader takvinkel er optimalt akkurat denne dagen. De andre dagene skulle takvinkelen vært brattere for optimal produksjon. Jeg har valget mellom å installere på hustak 36 grader og garasjetak ca. 30 grader (begge vender mot SØ), og hustaket vil nok være gunstigst produksjonsmessig. Hustaket har bølgeformet takstein, garasjetaket har bølgeformede plater av hardplast, har dette noe å si ifm. festing av panelene?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Sitat fra: tomrh på fredag 08. mai 2015, klokken 11:36
Hustaket har bølgeformet takstein, garasjetaket har bølgeformede plater av hardplast, har dette noe å si ifm. festing av panelene?

Det kan være du trenger litt ulike typer festebraketter. Det finnes braketter for alle typer tak. Skinner kan du helt sikkert bruke samme sort på begge tak. Mener det ligger en del om dette tidligere i denne tråden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 08. mai 2015, klokken 11:36
Jeg planlegger også et prosjekt på dette. Er vel om å gjøre å velge størst takvinkel. Vi bor på 63,5 grader bredde, så sola når maks 90 - 63,5 + 23,5 = 50 grader opp på horisonten ved sommersolverv, dvs. 90 - 50 = 40 grader takvinkel er optimalt akkurat denne dagen. De andre dagene skulle takvinkelen vært brattere for optimal produksjon. Jeg har valget mellom å installere på hustak 36 grader og garasjetak ca. 30 grader (begge vender mot SØ), og hustaket vil nok være gunstigst produksjonsmessig. Hustaket har bølgeformet takstein, garasjetaket har bølgeformede plater av hardplast, har dette noe å si ifm. festing av panelene?

Brattere takvinkel gir høyere total produksjon, slakkere takvinkel fordeler produksjonen gjennom en større del av dagen. Det siste kan føre til at du klarer å bruke mer av strømmen selv og faktisk tjener mer på panelene, så her er det mange ting å ta hensyn til ;)

Siden jeg har både SV og SØ plassering får jeg nå produksjon helt fra 05:00 om morgenen og nesten til 22:00.

Ang. befestigelse så er det forskjellige typer ja. Se her for en katalog fra Grace Solar som jeg har brukt: http://www.technaus.com.au/pdf/residential/Mounting_System_Gracesolar.pdf
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#303
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. september 2014, klokken 14:14
Sitat fra: JLafton på søndag 14. september 2014, klokken 10:48
Noen som har monter eller vert borti AC panelene. Slipper jo kabling av DC å Eksterne invertere.
Link. http://www.acosolar.com/ac-panels-1/phono-solar-ps260m-ac-260w-ac-panel

Til gjengjeld er de nesten 3 ganger så dyre som DC paneler så selv om man slipper inverterkostnaden blir totalen ganske mye høyere. Dessuten er det mer jobb å kable AC fra panelene enn DC så vidt jeg har forstått.

Passer best til veldig små anlegg (under 8 paneler) eller der man har komplekse skyggeproblemer.
Noen som har erfaring med AC paneler? Ser at de på www.acosolar.com har 60 Hz frekvens, vil dette kunne gå i norsk nett? Jeg vurderer et lite anlegg der panelene istedet monteres på vegg og kan også stilles i optimal vinkel mot sola, og AC paneler gjør at jeg ikke trenger inverter, ikke sant? Da gjør det ikke noe at de er mye dyrere siden jeg ikke skal ha så mange. Kortvegg i SV på hus og garasje vil motta aller mest sol (tak mot SØ er mindre effektivt pga. et skogholt), og vil også kunna motta noe sol noen timer midt på dagen i oktober, november, januar og februar. Får plass til 2, kanskje 3 paneler på hver kortvegg, altså 4 - 6 paneler totalt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:30
Noen som har erfaring med AC paneler? Ser at de på www.acosolar.com har 60 Hz frekvens, vil dette kunne gå i norsk nett? Jeg vurderer et lite anlegg der panelene istedet monteres på vegg og kan også stilles i optimal vinkel mot sola, og AC paneler gjør at jeg ikke trenger inverter, ikke sant? Da gjør det ikke noe at de er mye dyrere siden jeg ikke skal ha så mange. Kortvegg i SV på hus og garasje vil motta aller mest sol (tak mot SØ er mindre effektivt pga. et skogholt), og vil også kunna motta noe sol noen timer midt på dagen i oktober, november, januar og februar. Får plass til 2, kanskje 3 paneler på hver kortvegg, altså 4 - 6 paneler totalt.

60Hz fungerer ikke i Norge nei, her må vi ha 50Hz.

Monterer du paneler på vegg må du gjennom full byggesak med kommunen, med tegninger, naborvarsel og alt det der. Fritak for slikt gjelder stort sett bare paneler montert flatt på tak (i samme vinkel som taket).

Du får kjøpt separate mikroinvertere for 50Hz da. Sjekk her: http://www.ev-power.eu/Micro-Inverters-Tech/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#305
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:54
Du får kjøpt separate mikroinvertere for 50Hz da. Sjekk her: http://www.ev-power.eu/Micro-Inverters-Tech/
Takk! Er ikke redd for saksgang i kommunen, og naboer har vi nesten ikke.

Forøvrig: http://www.dibk.no/no/Om_oss/Arkiv/Nyhetsarkiv/oppdatering-av-veiledningen-til-byggereglene/
Sitat
Unntak for solenergianlegg

Det er ikke nødvendig å søke om enkelt solenergianlegg, som solcelle- og solfangeranlegg, i eksisterende byggverk innenfor en bruksenhet eller branncelle. Dette kan være enkle solenergianlegg på boligeiendom. Installering, endring og reparasjon av slikt solenergianlegg er unntatt fra kravet om søknadsplikt.
Det skilles ikke mellom tak- og veggmontering her.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 09. mai 2015, klokken 23:02
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mai 2015, klokken 22:54
Du får kjøpt separate mikroinvertere for 50Hz da. Sjekk her: http://www.ev-power.eu/Micro-Inverters-Tech/
Takk! Er ikke redd for saksgang i kommunen, og naboer har vi nesten ikke.

Forøvrig: http://www.dibk.no/no/Om_oss/Arkiv/Nyhetsarkiv/oppdatering-av-veiledningen-til-byggereglene/
Sitat
Unntak for solenergianlegg

Det er ikke nødvendig å søke om enkelt solenergianlegg, som solcelle- og solfangeranlegg, i eksisterende byggverk innenfor en bruksenhet eller branncelle. Dette kan være enkle solenergianlegg på boligeiendom. Installering, endring og reparasjon av slikt solenergianlegg er unntatt fra kravet om søknadsplikt.
Det skilles ikke mellom tak- og veggmontering her.

Nei, men det nevnes heller ikke vegg. Nesten alle anlegg monteres jo på tak, så det kan hende de tenkte det var underforstått. Veggmontering havner under fasadeendring og da er det fort regler som må følges.

I verneverdige strøk eller på verneverdige bygninger må det søkes om takmontering også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Et spørsmål. Må Sunny Boy invertere alltid kobles til i hovedsikringsskapet i huset? Jeg har 32A trefas kurs ut til garasjen, med blått vegguttak der (brukes til elbil-lading). Er det mulig å montere inverter i garasjen som produserer strøm inn på denne kursen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

Sitat fra: tomrh på onsdag 20. mai 2015, klokken 10:42
Må Sunny Boy invertere alltid kobles til i hovedsikringsskapet i huset?

Svaret er NEI, det trenger de ikke.
Jeg har motsatt av deg. Dvs. hovedsikringsskapet i garasjen med bla måleren og kurser til tilbygg, og opprinnelig sikringsskap i den eldste delen av huset. Mine Sunny Boy invertere (jeg har to) er tilkoblet i det "gamle" sikringsskapet inne i huset. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#309
Sitat fra: Elmo på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:33
Sitat fra: tomrh på onsdag 20. mai 2015, klokken 10:42
Må Sunny Boy invertere alltid kobles til i hovedsikringsskapet i huset?

Svaret er NEI, det trenger de ikke.
Jeg har motsatt av deg. Dvs. hovedsikringsskapet i garasjen med bla måleren og kurser til tilbygg, og opprinnelig sikringsskap i den eldste delen av huset. Mine Sunny Boy invertere (jeg har to) er tilkoblet i det "gamle" sikringsskapet inne i huset.
Er dette utført av en installatør som har gitt en samsvarserklæring du oppbevarer? (Nå vet jeg jo ikke hvordan det er koblet sammen hos deg.)

Klart at det virker, men jeg synes det er mer enn tvilsomt å koble seg til en "32A trefas kurs ut til garasjen, med blått vegguttak".
Kablen kan nok brukes men stikkontakten må nok få en egen kurs, for eksempel med en ny underfordeling i garasjen hvor en kobler til eksisterende kabel, inverter og stikkontakt kurs. En elektrikker forstår sikkert hva jeg mener.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#310
Sitat fra: Griffel på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:00
Klart at det virker, men jeg synes det er mer enn tvilsomt å koble seg til en "32A trefas kurs ut til garasjen, med blått vegguttak".
Kablen kan nok brukes men stikkontakten må nok få en egen kurs, for eksempel med en ny underfordeling i garasjen hvor en kobler til eksisterende kabel, inverter og stikkontakt kurs. En elektrikker forstår sikkert hva jeg mener.
Viktig og korrekt presisering Griffel. Svaret mitt gjaldt det prinsipielle om at innkoblingen ikke behøver å være ved måleren/inntaket, og at kabelen til en 32A kurs bør være kraftig nok. Hver inverter leverer maks 16A.  Jeg og regner med at han må sette opp ett underfordelingsskap i garasjen. Det er jo underfordelingsskap jeg har inne, og den opprinnelige stigeledningen i mellom. 

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:00
Er dette utført av en installatør som har gitt en samsvarserklæring du oppbevarer? (Nå vet jeg jo ikke hvordan det er koblet sammen hos deg.)
Ja, det er det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ksandal

Når kommer det sånne gjør det selv pakkeløsninger for solcellepanel.  Må vel komme noe nå som Tesla lanserer batteripakker til hjemmebruk?`
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Muffinman

Nå er det vel knapt andre muligheter enn gjør-det-selv på dette området, med få unntak. Dog ikke ferdige pakker - det er jo ikke slik at "one size fits all" her. Man har forskjellig areal til rådighet, orientering i forhold til himmelretning, takvinkel, budsjett osv. Alt dette vil ha betydning for valg av effekt/pris/antall paneler, festeanordninger og diverse annet. Det beste tipset er å lese seg opp her inne, og spørre de som allerede har gjort et slik prosjekt. Jeg sikler veldig på solcelleanlegg og har gått en liten runde med et par av entusiastene på forumet og landet på at jeg venter et år før jeg tar en ny vurdering mtp igangsetting. Dels på grunn av at Model S nr 2 (+familieforøkelse) er ventet i høst slik at økonomien strekkes langt nok, og dels at jeg gjerne ser at kost/nytte-forholdet bedres litt før jeg går i gang. Rimeligere paneler eller mer effektive paneler til samme pris vi være et godt incentiv for min del.

Muffinman

Spørsmål: Hva skjer ved strømbrudd?  Med en produksjon på dagtid i et slik anlegg mellom 2-5 kW burde man kunne dekke grunnleggende behov, men ser jo at det er en utfordring å regulere forbruk opp mot produksjon. Ligger det en sikkerhetsmekanisme som kutter solcelleanlegget også ved brudd eller er energien fra eget anlegg tilgjengelig for bruk?

cra

Slik je ghar forstått det så kutter inverteren i løpet av millisekunder når strømmen ellers går. Du må så manuelt koble huset fra nettet før du kan skru på inverteren igjen og leve "off grid". Dette er for at ikke stakkaren som skal fikse feilen på linja skal få seg en karamell. I tillegg vil du jo i praksis levere strøm til hele nabolaget, som da blir så lite på hver at ingen har nytte av det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA