Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Olee

Sitat fra: cra på torsdag 27. november 2014, klokken 14:14
Sitat fra: Olee på torsdag 27. november 2014, klokken 12:28
Noen som vet hvorfor netteierne betaler for nye målere egentlig? Er det bare for å være snille, siden det ikke er snakk om så mange? Når det skal byttes til AMS er det jo vi kundene som må betale..

Vel, det er jo kundene som betaler for moroa uansett til syvende og sist. ;)
Hehe, så sant så sant!

Electrix

Sitat fra: Olee på torsdag 27. november 2014, klokken 14:30
Sitat fra: cra på torsdag 27. november 2014, klokken 14:14
Sitat fra: Olee på torsdag 27. november 2014, klokken 12:28
Noen som vet hvorfor netteierne betaler for nye målere egentlig? Er det bare for å være snille, siden det ikke er snakk om så mange? Når det skal byttes til AMS er det jo vi kundene som må betale..
Vel, det er jo kundene som betaler for moroa uansett til syvende og sist. ;)
Hehe, så sant så sant!
For å presisere, det er netteier som betaler I begge tilfeller, men det bakes inn I nettleia igjen slik at det I praksis er kundene som betaler. Jeg antar at det er AMS målere nettselskapene setter ut når for plusskundene slik at det egentlig bare er snakk om å ta utgiften med en gang eller om noen få år. Samtidig får de prøvet ut målerne I liten skala med kunder som er over snittet interessert, og som har litt mer forståelse om det skulle være noen problemer siden det tross alt er kunden selv som har bedt om dette.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Høres ut som en plausibel forklaring, Electrix. :)

Et annet spørsmål: Dere som har hatt anlegg en stund, opplever dere noe mose e.l. under panelene? Jeg har noe mose på skyggesida av taket, og det slår meg at kanskje dette kommer på solsida også, når selve taket blir liggende i skyggen av panelene? Eller tar de såpass mye fukt også at det ikke blir noe særlig vekst?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

M@Do

Oslo kommune gir støtte til innstallering av solcelleanlegg med inntill 40% av totalkostnad.

http://www.enoketaten.oslo.kommune.no/article287767-5667.html

19quiz76

#214
Ser solcellespesialisten selger 325W-paneler for 5.016 - er ikke det skrekkelig dyrt?
Altså 15,40 / W.

http://www.solcellespesialisten.no/solcellepanel/benq-pm096b00-325-sunforte.html

Men står ikke i søknadsveiledningen at utstyr må kjøpes av norsk leverandør, så det er vel bare å kjøpe fra eks. USA..?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 29. november 2014, klokken 00:13
Ser solcellespesialisten selger 325W-paneler for 5.016 - er ikke det skrekkelig dyrt?
Altså 15,40 / W.

http://www.solcellespesialisten.no/solcellepanel/benq-pm096b00-325-sunforte.html

Men står ikke i søknadsveiledningen at utstyr må kjøpes av norsk leverandør, så det er vel bare å kjøpe fra eks. USA..?

BenQ-panelene er egentlig SunPower og de er dyre ja. Det er pga. at de har ekstremt høy effektivitet. De er derfor meget kjekke å bruke der man har dårlig plass, jeg skal f.eks ha opp 6 stk. på hytta. Hjemme har jeg gått for langt billigere alternativer (endte på 5,40/W), men om du vil ha slike paneler får du dem vesentlig rimeligere av offpist her på forumet (jeg kjøpte mine av ham).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Ok - har et sydvendt tak på ca 40kvm, bruttoareal på boligen er 258. Hvor stort (kW) anlegg er det fornuftig å satse på? Og hva slags paneler gir best kost/nytte?
Ser at kommunen bare gir tilskudd dersom materiale og deler ikke er kjøpt av privatperson..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 29. november 2014, klokken 15:04
Ok - har et sydvendt tak på ca 40kvm, bruttoareal på boligen er 258. Hvor stort (kW) anlegg er det fornuftig å satse på? Og hva slags paneler gir best kost/nytte?
Ser at kommunen bare gir tilskudd dersom materiale og deler ikke er kjøpt av privatperson..

40m2 kan gi deg ca. 5-6kWp om du satser på rimelige paneler, så noe i den størrelsesgrad virker gunstig. Til 6kWp paneler kan du gjerne bruke en 5kW inverter da du taper helt minimalt med produksjon på det.

Best kost/nytte får du med de absolutt rimeligste panelene du kan oppdrive. Jeg har handlet mye av Aten Solar i USA og fått det fraktet med JetCarrier. Dessverre har jo dollaren gått til himmels så det blir en del dyrere nå enn da jeg monterte mitt anlegg. Jeg tipper 6,50 til 7 kroner pr. watt inkl. frakt og mva. for (kun) panelene er innenfor rekkevidde. Jeg lå rett under 5,50 for mitt anlegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Et terminologispørsmål først: kWp = antall paneler x W/panel?

Ok - så det er ikke om å gjøre og få mest mulig effekt ut av anlegget, eks. 10-11kW (24x435W)? Er det fordi det krever en ekstra inverter og man uansett ikke får brukt nok av strømmen man produserer selv? Slik at nedbetalingstiden blir for lang?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

#219
Og er dette regnestykket realistisk?
Edit: Altså for et 6kWp-anlegg?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 29. november 2014, klokken 15:45
Et terminologispørsmål først: kWp = antall paneler x W/panel?

Ok - så det er ikke om å gjøre og få mest mulig effekt ut av anlegget, eks. 10-11kW (24x435W)? Er det fordi det krever en ekstra inverter og man uansett ikke får brukt nok av strømmen man produserer selv? Slik at nedbetalingstiden blir for lang?

Nei, om du vil spare penger er poenget minst mulig kroner pr. watt. Og lønnsomheten pr. kWp synker med økende anleggsstørrelse siden du får brukt mindre av strømmen selv.

kWp=total installert merkeeffekt på panelene. 20 225W paneler gir altså 4,5kWp.

24 stlk. 435W paneler vil forøvrig oppta ca. 50m2 takareal. På 40m2 får du plass til maks 20 av de, sannsynligvis bare 16-18 stk.

Invertere får du i alle størrelser, så det er ikke noe problem. Men effekten til en inverter må ikke overstige inntakseffekten din på en fase da. Har du f.eks 3x50A inntak bør du ikke ha større inverter enn 50A*230V=11,5kW. Skal du ha mer effekt må du fordele den på flere faser via flere små invertere. Selv har jeg 3 stk. 4.4kW invertere.

Har du 400V TN er ikke dette noe problem, da kjøper du bare en 3-fase inverter. Slik kan i og for seg benyttes på 230V IT 3-fase også, om man setter en trafo i mellom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 29. november 2014, klokken 15:57
Og er dette regnestykket realistisk?
Edit: Altså for et 6kWp-anlegg?

Ikke så langt unna ihvertfall. Jeg tror kanskje du må legge på noen tusen på inverter og evt. festemateriell, f.eks en Sunny Boy 5000TL kommer nok ihvertfall på 14.000 kroner levert på døra om du bestiller fra f.eks Tyskland.

Siste pris jeg fikk for paneler fra Aten Solar var $147 for 245W paneler, så det skal la seg gjøre å komme ned i omkring 1700 pr. panel ferdig fraktet og momset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Er det noen her som kan være behjelpelig med bestilling og montering av et solcelleanlegg mot betaling?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

19quiz76

Hva skulle vi gjort uten deg, Kirkebø? :)

En liten bekymring; vi er stort sett bortreist hele juli, vil det spise mye av gevinsten ved et pv-anlegg? Det er vel da det produseres mest?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

cra

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 29. november 2014, klokken 23:57
Hva skulle vi gjort uten deg, Kirkebø? :)

En liten bekymring; vi er stort sett bortreist hele juli, vil det spise mye av gevinsten ved et pv-anlegg? Det er vel da det produseres mest?

Det er vel slik at det mest slønnsomme er å bruke det man produserer selv, siden man da sparer "full strømpris". Må man selge unna får man spotpris + et lite påslag, typisk rundt 30 øre/kWh ettersom jeg har forstått det.

Basert på dette har jeg kommet til at å bytte måler for å kunne selge strøm ikke er lønnsomt (om jeg må ta den akkutte kostnaden selv). Jeg kommer neppe til å selge nok til å tjene inn den kostnaden, og kommer derfor trolig til å "kaste" overskuddet i stedet. Om e-verket "spanderer" måleren stiller det seg selvsagt annerledes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA