Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

offpist

40% er optimalt ja, men så skal man ikke gjøre det så komplisert heller.
Å få til det på et flatt tak ser jeg for meg blir bry, men det finnes fester for dette også så klart.

La oss si forskjellen er 10% i ytelse.
Om du ender opp med takstativer/fester som koster vesentlig mer så må du vurdere om du heller kunne brukt det på enda flere solcellepaneler. Det blir en avveining, mellom hva ser penest ut, og samtidig få mest for pengene.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Anbefaler å lese en del på dette forumet.
http://www.navitron.org.uk/forum/
Det var der jeg fikk motivasjon til å starte.

Forholdene for solenergi er ganske like for England og Norge.
De er ikke akkurat velsignet med sol hele året de heller.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

muggost

Her stod det også mye lærerikt: http://www.freecleansolar.com/

Leser for harde livet nå :-)

JLafton

Noen som har monter eller vert borti AC panelene. Slipper jo kabling av DC å Eksterne invertere.
Link. http://www.acosolar.com/ac-panels-1/phono-solar-ps260m-ac-260w-ac-panel
2019 Tesla Model 3 LR AWD

offpist

Ja, det er jo ikke "AC paneler" men et vanlig DC panel hvor man inkluderer en mikroinverter.
Fungerer fint det. Enkelt å skalere, og ypperlig for veldig små anlegg.

Brukes ofte hvor deler av taket er plaget med skygge i løpet av dagen, da du får utnytter effekten på hvert enkelt panel.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

Sitat fra: JLafton på søndag 14. september 2014, klokken 10:48
Noen som har monter eller vert borti AC panelene. Slipper jo kabling av DC å Eksterne invertere.
Link. http://www.acosolar.com/ac-panels-1/phono-solar-ps260m-ac-260w-ac-panel

Til gjengjeld er de nesten 3 ganger så dyre som DC paneler så selv om man slipper inverterkostnaden blir totalen ganske mye høyere. Dessuten er det mer jobb å kable AC fra panelene enn DC så vidt jeg har forstått.

Passer best til veldig små anlegg (under 8 paneler) eller der man har komplekse skyggeproblemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToreB

Da begynner jeg å nærme meg ferdigstillelse av anlegget mitt, jeg skal legge opp noen bilder når det er 100% klart. En elektrikervenn av meg skal koble inverteren inn i sikringskapet, men han har naturlignok ikke gjort dette før. Er det noen som har noen tips til hvor han kan henvende seg for å finne ut av dette?
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

offpist

Står som regel godt beskrevet i manualen til inverteren.
Det han må være litt obs på er jordfeil ratingen.. den kan være både 30ma og 100ma.
SMA anbefaler 100ma på sine invertere.

Har du gammelt sikringsskap med en felles 30ma jordfeilbryter fordelt på alle kursene kan det hende du får problemer med at den slår ut ofte.

Utover det er det ikke så mye mer annerledes enn å koble opp en ny kurs for varmepumpe eller lignende.  Ser frem til bilder og mer info om anlegget ditt ;)

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ToreB

Nja, det er en Sunny Boy 3600TL, og manualen skriver bare om koblinger på inverteren, ikke hva man skal gjøre i sikringskapet (9 år gammelt).
Manual: http://www.dynafsolar.com/diy/files/inverter_installation.pdf
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

offpist

Som sagt, i sikringsskapet monteres det som hvilken som helst kurs.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ToreB

Sitat fra: offpist på søndag 05. oktober 2014, klokken 21:47
Som sagt, i sikringsskapet monteres det som hvilken som helst kurs.

Takk, da går det nok bra!!!
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

PokerFjes

Jeg har et sørvendt tak som er modent for utskifting (ca 30m2) - er det kurant å bruke solcellepanelene som taktekking? Undertaket (under takstein eller -plater) i moderne konstruksjoner er jo tett - og hvis solcellepanelene kan monteres helt tett, så er det noen tusenlapper spart.
Hva slags takvinkel er nødvendig for at snøen (stort sett) skal skli av solcellepanelene?

Er det noen andre her som har gjort lignende?

Ellers - takk for veldig nyttig informasjon så langt i denne tråden.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

jkirkebo

Sitat fra: PokerFjes på søndag 19. oktober 2014, klokken 10:25
Jeg har et sørvendt tak som er modent for utskifting (ca 30m2) - er det kurant å bruke solcellepanelene som taktekking? Undertaket (under takstein eller -plater) i moderne konstruksjoner er jo tett - og hvis solcellepanelene kan monteres helt tett, så er det noen tusenlapper spart.
Hva slags takvinkel er nødvendig for at snøen (stort sett) skal skli av solcellepanelene?

Er det noen andre her som har gjort lignende?

Ellers - takk for veldig nyttig informasjon så langt i denne tråden.

Du kan ikke montere vanlige paneler helt tett da de utvider seg litt i varmen og trekker seg sammen i kulde. De skal monteres med minimum 10mm mellomrom.

Det finnes egne systemer for det du er på jakt etter, men de ewr dessverre en del dyrere enn vanlige paneler. Men må taket alikevel byttes kan det godt hende det er lønnsomt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cable

Kom over et system for takintegrering
http://www.nesl.cn/product/sun-energy-tile-.html

finnes nok mangen flere å velge i

ToreB

offpiste, er det Eaton digitale jordfeilautomater på 30mA du bruker i sikringskapet?
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA