Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

offpist

Nei,det er ikke veldig lønnsomt i Norge.
Med nettleie så betaler man faktisk bare 70-90 øre pr kwh.

Så for min del så vil det gå kanskje 15-16 år før jeg går i null.
Men klart, levetiden er fort 30+ år for solcelle panelene. Det som ryker først er gjerne inverterene, og kablene/pluggene om det ikke er montert riktig og beskyttet godt nok.

Man trenger normalt sett ikke vaske så mye. Regnet tar det meste.
Men det kommer nok litt an på om man er plaget med mye fugledrit, og trær som feller løv og pollen over hustaket.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

Sitat fra: offpist på lørdag 02. august 2014, klokken 09:26
Nei,det er ikke veldig lønnsomt i Norge.
Med nettleie så betaler man faktisk bare 70-90 øre pr kwh.

Så for min del så vil det gå kanskje 15-16 år før jeg går i null.
Men klart, levetiden er fort 30+ år for solcelle panelene. Det som ryker først er gjerne inverterene, og kablene/pluggene om det ikke er montert riktig og beskyttet godt nok.

Man trenger normalt sett ikke vaske så mye. Regnet tar det meste.
Men det kommer nok litt an på om man er plaget med mye fugledrit, og trær som feller løv og pollen over hustaket.

Min forrige regning var faktisk nede i 60 øre/kwh.

15-16 år er omtrent det jeg regner med også. Men som du skriver, levetiden er mye lengre. Det tok da 7 år før varmepumpa mi (vann/vann) gikk i null også. Men nå etterpå nyter jeg godt av en årlig oppvarmingspris på rundt 8000 kroner istedenfor 25.000 som tidligere med oljefyr :)

Vasking gjør jeg aldri, som du skriver tar regnet det meste og effekten av vasking er meget liten. Men vi har da heller ingen trær inntil panelene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kringon

Takker for svar.

Tror ikke jeg får det gjennom revisjon for budsjett i år (kone).

Huset ble kjøpt i fjor, og i år er det 2 elbiler på utgiftsposten, men absolutt aktuelt. Bor passelig utsatt til langs kysten, så det blåser en del her. Kanskje vindmøller er saken?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

offpist

Jeg får inn 29 stk Sunpower 327W paneler snart som er for salg, om noen er interessert.
Dette er 1046 X 1559 mm paneler, altså "vanlig" størrelse, bare eksepsjonell bra effekt.

Sort ramme, som er estetisk penere enn alufarget ramme.

Mer info her:
http://www.solarenergyalliance.com/Images/Sunpower%20images/Sunpower-E20-327W.pdf
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Froro

Dette høyrest jo veldig interessant ut, men kva er prisen?

ELiOS

Planlegger å montere solsellepaneler på hustaket.
Er det noen i bergensområdet som har, som kan vise og gi råd.



Tesla Model S 14
Leaf 12
Golf 03 tdi 4 mot



offpist

Sitat fra: ELiOS på torsdag 21. august 2014, klokken 17:21
Planlegger å montere solsellepaneler på hustaket.
Er det noen i bergensområdet som har, som kan vise og gi råd.



Tesla Model S 14
Leaf 12
Golf 03 tdi 4 mot

Ta kontakt med Arne Nakling.
Han var en av de første ut med Solceller i Norge, og bor i Bergen.
Veldig entusiastisk, og hjelper deg sikkert med råd.
Google navnet så finner du nok noe kontaktinfo og litt historikk.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

muggost

Denne tråden var veldig interessant... jeg har lest hele fra ende til annen :-)

Jeg har et hus med flatt tak (7 gr vinkel tror jeg). Taket er nordvendt i den ene etasjen og østvendt i den andre etasjen. Med så flat vinkel spiller det kanskje ikke så stor rolle om evt solcellepanel ligger i flukt med taket?

Hovedgreia mi, er hvor mye av monteringen kan jeg gjøre selv? Jeg er ikke elektriker og heller ikke tømrer, men har hodet på rett sted og noen venner som kan hjelpe hvis det trengs. Adkomst til taket er ikke vanskelig, og heller ikke føringsvei for kabler til garasje og sikringsskap. Jeg ønsker å ha et lovlig anlegg, som ikke er brannfarlig, der det mest mulig er gjort av meg selv.

Hvilke komponenter kan jeg installere selv, og hvilke må jeg ha fagfolk til?

offpist

Ta gjerne noen bilder av taket.

Du bør nok ikke legge de flatt på taket, men i stedet bruke slike:
http://us.sunpower.com/commercial/products-services/rooftop-solar-systems/t5/

Det er bare å klikke de sammen, ingen verktøy og veldig enkelt.
Er jo egentlig beregnet for helt flate tak da men..

Når det er gjort så trenger du en elektriker for kabling og montering av inverter.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Griffel

Sitat fra: muggost på fredag 22. august 2014, klokken 10:29
Denne tråden var veldig interessant... jeg har lest hele fra ende til annen :-)

Jeg har et hus med flatt tak (7 gr vinkel tror jeg). Taket er nordvendt i den ene etasjen og østvendt i den andre etasjen. Med så flat vinkel spiller det kanskje ikke så stor rolle om evt solcellepanel ligger i flukt med taket?
7 gr nordvendt og øtsvendt er langt fra optimalt.
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps/pvreg.php?lang=en&map=europe
Kan fortelle deg hvilken vinkel (mot syd) som er optimal der du bor. (ca 40 i sørlige Norge)
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Kan brukes til å sammenligne optimal vinkel med den aktuelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

muggost

Så da må jeg med andre ord ha en eller annen brakett for å vinkle de opp... Jeg hadde nemlig håpt å få noe som kunne gå i flukt med taket, som ikke syns fra bakken. Jeg synes ikke sånne installasjoner er så veldig pene akkurat :-)

Griffel

Sitat fra: muggost på fredag 22. august 2014, klokken 15:47
Så da må jeg med andre ord ha en eller annen brakett for å vinkle de opp... Jeg hadde nemlig håpt å få noe som kunne gå i flukt med taket, som ikke syns fra bakken. Jeg synes ikke sånne installasjoner er så veldig pene akkurat :-)
Du må ikke, men eksempel:
Optimal Oslo 40 grader rett syd: forventet 787 kWh årlig gjennomsnitt produsert fra 1kWp panel.
Helt flatt ca 650 kWh, og 7 grader nordvent ca 600 kWh basert på denne kalkulatoren.
kWh tallet er nok ikke eksakt, men at en får drøyt 30% mer ut av panelet med optimal vinkel mot syd sammnlignet med 7 grader nord stemmer nok bra. Økonomisk er nok betydningen enda litt større, da vinkeltapene er minst midsommers når eget forbruk og salgspriser er lavest.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

muggost

Ja det er jo nødvendigvis en økonomisk vurdering jeg i så fall må gjøre.... Har du tips om festeanordninger som kan monteres på tilnærmet flatt tak, som setter panelene i optimal vinkel?

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

muggost

ja, det ser jo helt perfekt ut, bortsett fra at jeg får innspill fra andre at jeg bør gå for 40 grader vinkel her til lands. jeg er helt i oppstartsfasen på å lese meg opp på disse systemene og vet ikke helt hvor jeg skalbegynne å grave.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA