Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Her er forresten en meget god pris på inverteren jeg benytter:

http://shop.eltek.de/index.php?page=product&info=8

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tstein

Jeg satte mitt anlegg i drift for ca 2 uker siden. 22 stk 280 watts paneler fra TopoitSolar og en Sunny Boy SB 5000TL inverter. Paneler og monteringssett kjøpte jeg fra Acosolar.
Monteringssettet ble sendt direkte fra Kina og frakten skulle koste 150 USD. Men her fikk jeg en ekstra regning på 400 USD da varene skulle hentes på havna i Oslo. Dette kom i tillegg til avgiftene på Oslo havn. Har kranglet i flere uker med Acosolar om dette, men kommer ingen vei. Har du jkirkebo opplevd noe av det samme?
Ellers fungerer anlegget mitt fint, på en god dag produsere jeg 44 - 45 kWh med en toppeffekt på 5 kW. Inverteren er litt i minste laget for panelene, - kunne nok ha produsert ca 500 W mer på topp om inverteren hadde klart det.

offpist

Veldig bra ;)
Neste kan jo være å vurdere en management løsning som SMA Home Manager.

Føler man får mye bedre utbytte av solcelle anlegget når man har full kontroll på både produksjon og import/eksport.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

#138
Sitat fra: tstein på søndag 22. juni 2014, klokken 11:10
Jeg satte mitt anlegg i drift for ca 2 uker siden. 22 stk 280 watts paneler fra TopoitSolar og en Sunny Boy SB 5000TL inverter. Paneler og monteringssett kjøpte jeg fra Acosolar.
Monteringssettet ble sendt direkte fra Kina og frakten skulle koste 150 USD. Men her fikk jeg en ekstra regning på 400 USD da varene skulle hentes på havna i Oslo. Dette kom i tillegg til avgiftene på Oslo havn. Har kranglet i flere uker med Acosolar om dette, men kommer ingen vei. Har du jkirkebo opplevd noe av det samme?

Ja, slik er det med vanlig sjøfrakt. Man må betale omkostninger ved mottak selv, om ikke annet er avtalt på forhånd (og det er det som regel ikke). Men såpass mye betaler man ikke om man ordner fortollingen selv, og det er MEGET enkelt. Bare å gi beskjed om at man fikser det selv, så tar man med papirene til tollstedet i Oslo (rett ved børsen) og så fikser de det på 10 minutter for deg. Vips så har man spart 650,- + mva.

Bruker man en s.k "freight forwarder" som JetCarrier er alt slikt inkludert, men da er selve frakten mye dyrere. En pall med solcellepaneler fra USA kommer på ca. 4200,- + $250 for frakt fra Aten Solar (som jeg handlet fra) til JetCarriers terminal i New Jersey.

Sitat fra: tstein på søndag 22. juni 2014, klokken 11:10
Ellers fungerer anlegget mitt fint, på en god dag produsere jeg 44 - 45 kWh med en toppeffekt på 5 kW. Inverteren er litt i minste laget for panelene, - kunne nok ha produsert ca 500 W mer på topp om inverteren hadde klart det.

Da produserer du ca. 15% mer enn meg med 19% mer paneleffekt, så det kan nok stemme bra det. Men husk at dette gjelder kun et par sommermåneder, resten av året får du ingen klipping av toppeffekten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: offpist på søndag 22. juni 2014, klokken 11:21
Veldig bra ;)
Neste kan jo være å vurdere en management løsning som SMA Home Manager.

Føler man får mye bedre utbytte av solcelle anlegget når man har full kontroll på både produksjon og import/eksport.

Jeg kan hente ut daglige grafer (timesoppløsning) over import og eksport på nettleverandørens sider, så den biten føler jeg er greit dekket. Tror nok det hadde blitt relativt omfattende å montere måleutstyr for slikt i begge sikringsskapene. Men ellers enig i at det er en fancy løsning, som nok egner seg best med SMA-invertere der man kan hente infoen rett fra inverteren?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Ja, SMA Home manager kombineres best sammen med SMA invertere.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

tstein

Ja, slik er det med vanlig sjøfrakt. Man må betale omkostninger ved mottak selv, om ikke annet er avtalt på forhånd (og det er det som regel ikke). Men såpass mye betaler man ikke om man ordner fortollingen selv, og det er MEGET enkelt. Bare å gi beskjed om at man fikser det selv, så tar man med papirene til tollstedet i Oslo (rett ved børsen) og så fikser de det på 10 minutter for deg. Vips så har man spart 650,- + mva.

Nei, de 400 USD er ikke avgift for fortolling etc, det gjorde jeg selv. Dette er en avgift som det kinesiske logistikkselskapet har krevd. På fakturaen fra Nordicon (den norske speditøren) kalles det "Disbursment". - siden jeg skal ha levert CIF Oslo, mener jeg dette er feil, men det hjelper sørgelig lite hva jeg mener >:(

Når det gjelder SMA Home manager, får vi se etter hvert.

Har forresten ikke fått den nye måleren fra Hafslund ennå, så når jeg produserer mer enn jeg bruker, går måleren "feil vei" :)

offpist

Da bør du egentlig håpe at det tar lengst mulig tid før du får ny måler ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

Sitat fra: tstein på søndag 22. juni 2014, klokken 12:23
Nei, de 400 USD er ikke avgift for fortolling etc, det gjorde jeg selv. Dette er en avgift som det kinesiske logistikkselskapet har krevd. På fakturaen fra Nordicon (den norske speditøren) kalles det "Disbursment". - siden jeg skal ha levert CIF Oslo, mener jeg dette er feil, men det hjelper sørgelig lite hva jeg mener >:(

Ok, da skjønner jeg. Jeg fikk en regning fra ShipCo på dette:

Terminal Hndl. Charge M 395,00 NOK 865,05
Port Charges LS             100,00 NOK 100,00
Nox Fee LS                      18,00 EUR 18,00
ISPS Fee LS                     18,00 EUR 18,00
Handling Charge LS         650,00 NOK 650,00
LCL Charges LS               306,00 NOK 306,00
Bank Charges LS               75,00 NOK 75,00
*Customs Clearance LS    650,00 NOK 650,00
VAT 650 % 25,00                       NOK 162,50
EUR 36,00 @ 7.8846                  NOK 283,84

Så fikk jeg kreditnota på fortollingen (customs clearance) når jeg ga beskjed om at jeg fikset den biten selv.

Vi får se hva som skjer med denne forsendelsen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tstein

Jeg fikk følgende faktura:

ISPS Surcharge        NOK 120
NOX                       NOK 120
Import Service Fee   USD   60
THC                       NOK  335
Harbour Dues          NOK   75
LCL Service Charge   NOK  206
Disbursement          USD  400
Handling Fee           NOK  590

Posten på USD 400 kom bare på sendingen fra Kina med monteringssettet. Panelene ble sendt fra USA og hadde ikke dette gebyret.

Det er nok lurt å sjekke nøye på forhånd om det kommer ekstra gebyrer når varene blir sendt fra Kina.

jkirkebo

Sitat fra: tstein på søndag 22. juni 2014, klokken 21:24
Jeg fikk følgende faktura:

ISPS Surcharge        NOK 120
NOX                       NOK 120
Import Service Fee   USD   60
THC                       NOK  335
Harbour Dues          NOK   75
LCL Service Charge   NOK  206
Disbursement          USD  400
Handling Fee           NOK  590

Posten på USD 400 kom bare på sendingen fra Kina med monteringssettet. Panelene ble sendt fra USA og hadde ikke dette gebyret.

Det er nok lurt å sjekke nøye på forhånd om det kommer ekstra gebyrer når varene blir sendt fra Kina.

Det var fakturaen på varene fra Kina jeg siterte i posten min. Shippingfirma var Amass freight Ltd. fra Shangai.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Da har jeg vært hos Eltek i dag og hentet en inverter til. Monterte den opp i samme slengen, selv om paneler og monteringsmateriell er et par måneder unna. Jeg har nemlig 2x11 paneler på til sammen 5170W og siden inverteren er på 4.4kW makser den ut innimellom. Men siden begge strengene er ført fram til inverteren var det en smal sak å koble om den ene strengen til inverter nr. 2 inntil neste runde kobles opp. Så da står det 2585W med paneler på hver inverter.

Nr. 2 kobles bare til nr. 1 med en CAN-bus kabel, den orange kabelen i bildet. Kun master-inverteren kobles til nettverket. Dermed får man info fra alle invertere på samme web-side ved å koble seg opp mot masteren.

Dessverre skal Eltek legge ned avdelingen for fornybar energi, så hele produktspekteret utgår. Jeg bestilte derfor inverter nr. 3 nå, og fikk en svært god pris på denne siden de skal selge ut lageret. Noe mer enn 3 stk. blir neppe akturelt her, selv om jeg (som dere kan se på bildet) har lagt opp rør fra skapet til 6. Rør er billig ;)

Det betyr også at jeg kan skaffe meget billige invertere i en begrenset periode, om noen trenger til prosjektet sitt. Mer info i en annonse i salgsforumet i løpet av en dag eller to.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

I England er det krav til fysisk bryter på både DC og AC siden av inverterene.
Nødvendigheten kan sikkert diskuteres, men jeg har i alle fall montert det hos meg.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

#148
Sitat fra: offpist på tirsdag 24. juni 2014, klokken 09:10
I England er det krav til fysisk bryter på både DC og AC siden av inverterene.
Nødvendigheten kan sikkert diskuteres, men jeg har i alle fall montert det hos meg.

Bryter på DC-siden er integrert i Theia-inverterne, sitter på undersiden til venstre for de 6 MC4-koblingene. Veldig grei løsning synes jeg. Legger ved et bilde. Bryteren og MC4-kontaktene sitter i en egen "boks" i inverteren som kan byttes ut med forskjellige typer avhengig av hva man trenger. F.eks kan man få en med sikringer for hver streng med paneler, noe som er påkrevd i enkelte markeder.

På AC-siden har jeg jordfeilautomater i sikringsskapet som står en meter unna. De er godt merket med "inverter 1" osv. Synes det får holde ;)

Er det ikke større krav til avstand mellom SMA-inverterte? På Theiaene skal det være minimum 15cm mellom, 15cm til vegg, og 40cm til tak. Det skyldes vel kjølingen antar jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Nja, skal være 10 cm i mellom ser jeg.. trolig 20 cm siden de er montert ved siden av hverandre.

Er ikke veldig bekymret for varme, inverterende er veldig overdimensjonert i forhold til effekten på panelene.
Har enda ikke hørt viftene starte.

Står i en bod på nordsiden av huset.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA