Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Griffel

#60
Siden dette er et batteri fra en kondemnert bil ville det sikkert være mulig å bygge det om til en passende spenning, men om det er lønnsomt er en annen sak. Husk forøvrig at slike anlegg er underlagt samme forskrifter som andre el anlegg i bygninger, så om du ikke har de nødvendige godkjenninger er begrenset hva du kan gjøre selv. Ekstrautstyret du trenger er en ca. 15 kW lader (lader fra bilen kan altså ikke brukes) + at det sikkert blir en dyrere inverter.

Batteripakken blir liten sammenlignet med den kapasiteten du har planlagt. Må en kjøpe batteriet er det et garantert økonomisk tap.

Husk  at i Norge har vi mest sol-lys April til August da forbruket ditt er lavest.

Den perioden vil anlegget ditt produsere ca. 7000kWh av de ca 10000kWh du tar sikte på. I hele Desember får du kanskje 100 kWh,  130kWh i Januar så kan du sammenligne dette med forbruket ditt mnd til mnd.

Det er derfor bare et beskjeden produksjon du får flyttet fra dag til natt. 10 til 15 kWh i 150 dager = 1500 - 2250kWh (150 dage er omtrent den perioden du har glede av batteripakken ved å flytte forbruk fra dag til natt). Ekstrakostnadene med batteriløsningen skal da betales av prisforskjellen kjøp/salg i den aktuelle årstiden.
Besparelsen blir vel da ca 50øre/kWh altså ca 1000 kr/år. + at du har et lite energitap i lading og tapping av batteripakken som også spiser av dette beløpet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Froro

Er det nokon som kan tenkje seg å koma med ein leverandøranbefaling no i 2014, ala det J. Kirkebo gjorde i 2013? Komplett anlegg bestilt på pall feks frå England. Det er så utruleg mykje å velje i.

Når mannfolk i 40-50-åra brukar 50 000 på ny terrengsykkel, kan vel eg bruke 50 000 på eit solcelleanlegg? #hobby #framtida

Kjell Leaf

Må man betale noen form for avgifter til staten for bruk av egenprodusert strøm?
Jeg husker at jeg for noen år siden leste om en som måtte skatte for å fyre med ved fra egen skog....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

nofuelno

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 15. april 2014, klokken 20:22
Må man betale noen form for avgifter til staten for bruk av egenprodusert strøm?
Jeg husker at jeg for noen år siden leste om en som måtte skatte for å fyre med ved fra egen skog....
Nei, det er ikke noen avgifter for strømproduksjon til privat bruk.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 15. april 2014, klokken 20:22
Må man betale noen form for avgifter til staten for bruk av egenprodusert strøm?
Jeg husker at jeg for noen år siden leste om en som måtte skatte for å fyre med ved fra egen skog....

Kjenner ikke saken, men tipper det da er en som selger ved profesjonelt. Har kunnet trekke fra mva i nærming for drift av skogen, og må da betale mva for ved til eget bruk (og så klart for ved solgt). Eies skogen/veden av ett firma kan evnt. eget veduttak telles som "frynsegode" som det må skattes av?

Så om du oppretter ett firma som selger strømmen - og derved får trukket i fra mva på solpanelene - må du nok regne med å i det minste betale mva for strømmen du bruker selv vil jeg tro.
Model S 85D

cra

Sitat fra: Froro på torsdag 10. april 2014, klokken 19:07
Er det nokon som kan tenkje seg å koma med ein leverandøranbefaling no i 2014, ala det J. Kirkebo gjorde i 2013? Komplett anlegg bestilt på pall feks frå England. Det er så utruleg mykje å velje i.

Når mannfolk i 40-50-åra brukar 50 000 på ny terrengsykkel, kan vel eg bruke 50 000 på eit solcelleanlegg? #hobby #framtida

Tenkte det samme. Har forøvrig brukt mer enn det tidoble på enda en elbil nå, så det blir nok ikke i år, desverre. Men heg har en garasje med ca 36m2 sørvendt tak på ca 37o, og vurderer å få flyttet hovedinntaket fra huset til garasjen i stedet for omvendt som det er nå.

Har for det meste øst/vest tak på huset, men en ark med sørvendt tak. Det er imidlertid et stykke mellom huset og garasjen, så jeg tror nok at garasjetaket definitivt er mest egnet uansett. Vurderer også å forlenge taket på sørsida (carport), så det kan evt. være aktuelt med utvidelse der på sikt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

offpist

Fullt mulig å bygge på etter hvert.
Men bare husk at alle paneler på samme kus må peke i samme retning.

Sånn som meg som har tre forskjellige retninger så har jeg måttet dele det opp i 4 kurser med to invertere. Litt komplisert men det går bra om man gjør det riktig.


I dag har jeg bare kjøpt 2KWH, og solgt 28KWH.. Resten er egenforbruk.
Men så er vi bortreist også da.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

cra

Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 00:00
Benytter du kalkulatoren jkirkebo har peker til ser du straks hva du kan få ut. Han har ganske optimistisk regnet å få 4200 kWh ut av sitt anlegg (36 kvadratmeter).

Hvordan legger man inn antall kvadratmeter? Har fått ut en tabell med noen tall som ser slik ut:

Month   Ed   Em   Hd   Hm
Jan   0.05   1.61   0.11   3.50
Feb   0.69   19.2   0.85   23.7
Mar   1.62   50.3   2.02   62.5
Apr   2.89   86.6   3.69   111
May   3.52   109   4.65   144
Jun   3.85   116   5.22   157
Jul   3.37   105   4.57   142
Aug   2.66   82.4   3.55   110
Sep   1.72   51.6   2.25   67.6
Oct   0.75   23.2   0.97   29.9
Nov   0.17   5.26   0.25   7.50
Dec   0.02   0.665   0.06   1.97
Yearly average   1.78   54.2   2.36   71.7
Total for year   650   860

Jeg har forstått det slik at det er Em (650) som viser hvor mange kWh man kan produsere i snitt på et år, men jeg skjønner ikke hva slags areal dette er basert på?

Litt lesing i hjelpefila indikerer at man må regne ut "Installed peak PV power" med formelen (area * efficiency / 100), men hvordan vet jeg hva efficiency er? Må jeg sjekke opp konkrete paneltyper for å finne dette? Noen som har tips til et nøkternt (men gjerne realistisk) tall å legge inn her?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

offpist

Antar at du bare kan gange 650 KWH på antall KWPeak.
Dvs, har du et 8KW anlegg så vil det produsere 5200 KWH i løpet av et år.
Dette er ganske forsiktige tall, jeg ville regnet med rundt 750KWH.

Kvadratmeter spiller ingen rolle i dette regnestykket da alle paneler har forskjellig effekt.
Du kan ha 8KW anlegg med både 327W paneler og 200W paneler av samme fysisk størrelse.
Man må bare ha flere paneler for å få samme total effekt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

cra

Sitat fra: offpist på torsdag 24. april 2014, klokken 15:30
Kvadratmeter spiller ingen rolle i dette regnestykket da alle paneler har forskjellig effekt.
Du kan ha 8KW anlegg med både 327W paneler og 200W paneler av samme fysisk størrelse.
Man må bare ha flere paneler for å få samme total effekt.

Ah, så trikset blir altså å avveie kostnad pr panel (antar høyere effekt koster mer pr stk enn lavere effekt) opp mot hvilken effekt det har, for å få mest mulig strøm for best mulig pris?

Jeg får vel starte med å se hva som er tilgjengelig på markedet pr i dag, og regne på det. Uansett blir det nok (desverre) ikke noe på denne siden av neste vinter, men det betyr ikke at amn ikke kan leke seg med regnestykker. Gjorde jo det samme med både Leaf'en og Tesla'en, og begge to er nå realitet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

offpist

Ja, Sunpower som leverer paneler opp mot 327W koster mer også pr watt.
Så man må avveie litt i forhold til tilgjengelig areal og mere.

"Standard" på markedet er rundt 250-260W i dag.. så jeg ville hatt det som utgangspunkt for dine beregninger. Det er i det sjiktet du får mest for pengene som regel.

Hvert panel er som regel ca 100X160CM, altså 1,6 Kvadratmeter.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

snoemann

Kan man "mixe" paneler fra forskjellige leverandører. Altså paneler som har litt forskjellig spec? F.eks. forskjellige watt output?
Og om man bygger på, som du sier går fint, hvordan gjør man dette? Må man ha elektriker, eller kan man bare "plugge" i et nytt panel?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

offpist

Korte svaret er at, nei det kan man ikke.

Man trenger ikke elektriker for å koble på noen flere paneler, det er plug`n play.
Men man skal passe på så man ikke kobler på for mange så spenningen blir for høy.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA