Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: sla på fredag 31. januar 2014, klokken 22:59
Hva regner du med blir totalprisen på anlegget (inklusiv alt)?
Og når regner du med at det er nedbetalt?


Legger til en liten link ang. amnet fra dagens teknisk ukeblad:
http://www.tu.no/kraft/2014/02/03/svenskene-vil-innfore-skattefradrag-for-hjemmelaget-strom

Kjapt regnet kom jeg til at anlegget er nedbetalt på 30år. Håper ikke det stemmer.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

bobakka

Spørs vel mye hvordan du regner..
Med forutsetning om 0,8 kWh per Wp og 4kr/Wp Inkl mva) så koster 1 kWh produsert 5 kr i kun solcellepanel investering. i tillegg kommer montering (gjør det selv) og inverter.
Gitt at du produserer og bruker alt selv så sparer du ca. 0,6 kr/kWh = tilbakebetalingstid uten renter på 8 år.
Som plusskunde kan du oppnå rundt 0,3 kr/kWh = tilbakebetalingstid uten renter på 16 år.
Antar vi videre at solcellene er kun 50% av totalkost er tilbakebetalingstid hhv 16 og 32 år.
Antar vi at strømprisen dobler seg i snitt i perioden er vi tilbake til hhv 8 og 16 år.

Konklusjonen min er:
Solcellepaneler er nå for idealister (som jeg selv vurderer å bli..)
Det bør absolutt komme en subsidieordning slik at solcellepanel kan få et løft på samme møte som elbil.
En subsidieordning med noe investeringsstøtte (f.eks. 25%, dvs. momsfritak), sammen med at måleren går baklengs (dvs. bruker alt selv) sammen med at strømprisen øker 25% i perioden så er vi nede på tilbakebetalingstid på rundt 9 år.
Dette er etter mitt syn nok til å utløse en betydelig økning av solceller i Norge.



iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tomrh

@jkirkebo: Hvor mye av dette måtte du få godkjent elektriker til å installere, og hva skulle de ha for arbeidet? Er det noen avgift som du må betale for å være strømprodusent som mater ut i det offentlige strømnettet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på søndag 23. februar 2014, klokken 03:05
@jkirkebo: Hvor mye av dette måtte du få godkjent elektriker til å installere, og hva skulle de ha for arbeidet? Er det noen avgift som du må betale for å være strømprodusent som mater ut i det offentlige strømnettet?

Det eneste elektriker må gjøre er å koble inverter til sikringsskap. Hos meg står de ved siden av hverandre så det var en meget liten jobb. Koble paneler sammen og til inverter kan man gjøre selv.

Det er ingen avgift å betale, og nettselskapet monterte opp ny toveis måler med automatisk avlesning uten at det kostet meg en krone.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 07:20
Det eneste elektriker må gjøre er å koble inverter til sikringsskap. Hos meg står de ved siden av hverandre så det var en meget liten jobb. Koble paneler sammen og til inverter kan man gjøre selv.
Takker for svar! Når panelene i mitt tenkte tilfelle blir å stå et stykke fra sikringsskapet, da bør vel inverteren kobles til så nær panelene som mulig for å unngå tap?

Angående plassering. Taket vårt heller 36 grader med en side mot sørøst. Men pga. en treklynge vil kortveggen i sørvest motta mer sol i den mørke delen av årstida, ca. mellom jevndøgnene. Ville du optimalisert panelplassering for høyest ytelse i den mørke årstida? Tenker at det er da strømmen er mest verdifull, om sommeren er det jo likevel lyst hele døgnet omtrent og behovet for strøm er mindre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på søndag 23. februar 2014, klokken 21:22
Takker for svar! Når panelene i mitt tenkte tilfelle blir å stå et stykke fra sikringsskapet, da bør vel inverteren kobles til så nær panelene som mulig for å unngå tap?

Nja, tapet er såpass lite at noen titalls meter ekstra med kabel har liten betydning. Typisk har man kanskje 7A ut fra panelene og bruker 4mm2 kabel, det er ganske godt dimensjonert.

Sitat
Angående plassering. Taket vårt heller 36 grader med en side mot sørøst. Men pga. en treklynge vil kortveggen i sørvest motta mer sol i den mørke delen av årstida, ca. mellom jevndøgnene. Ville du optimalisert panelplassering for høyest ytelse i den mørke årstida? Tenker at det er da strømmen er mest verdifull, om sommeren er det jo likevel lyst hele døgnet omtrent og behovet for strøm er mindre.

Nei, det er mye lavere solinnstråling i den mørke årstiden. Du får ca. like godt betalt for strømmen hele året uansett, så optimaliser alltid for de månedene som vanligvis gir mest produksjon (typisk mai-juli).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 07:20
Det eneste elektriker må gjøre er å koble inverter til sikringsskap. Hos meg står de ved siden av hverandre så det var en meget liten jobb. Koble paneler sammen og til inverter kan man gjøre selv.

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg:
Sitat fra: lovdata
Virkeområdet for forskriften er hovedsakelig det samme som for forskrifter for elektriske bygningsinstallasjoner m.v., dvs at den omfatter en lang rekke ulike typer lavspenningsanlegg som er tilknyttet et eksternt forsyningsanlegg eller til egen generator, solcellepanel osv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2014, klokken 01:09
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 07:20
Det eneste elektriker må gjøre er å koble inverter til sikringsskap. Hos meg står de ved siden av hverandre så det var en meget liten jobb. Koble paneler sammen og til inverter kan man gjøre selv.

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg:
Sitat fra: lovdata
Virkeområdet for forskriften er hovedsakelig det samme som for forskrifter for elektriske bygningsinstallasjoner m.v., dvs at den omfatter en lang rekke ulike typer lavspenningsanlegg som er tilknyttet et eksternt forsyningsanlegg eller til egen generator, solcellepanel osv.

Solcellepanelene kommer med ferdige MC4-kontakter. De skal altså bare plugges sammen. Ikke noen kobling/skruing/lodding av kontakter nødvendig. Tilsvarende kan man bestille ferdige lengder med kontaktene montert for strekket fra panelene til inverter. De fleste invertere har de samme MC4-kontaktene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. februar 2014, klokken 03:53
Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2014, klokken 01:09
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. februar 2014, klokken 07:20
Det eneste elektriker må gjøre er å koble inverter til sikringsskap. Hos meg står de ved siden av hverandre så det var en meget liten jobb. Koble paneler sammen og til inverter kan man gjøre selv.

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg:
Sitat fra: lovdata
Virkeområdet for forskriften er hovedsakelig det samme som for forskrifter for elektriske bygningsinstallasjoner m.v., dvs at den omfatter en lang rekke ulike typer lavspenningsanlegg som er tilknyttet et eksternt forsyningsanlegg eller til egen generator, solcellepanel osv.

Solcellepanelene kommer med ferdige MC4-kontakter. De skal altså bare plugges sammen. Ikke noen kobling/skruing/lodding av kontakter nødvendig. Tilsvarende kan man bestille ferdige lengder med kontaktene montert for strekket fra panelene til inverter. De fleste invertere har de samme MC4-kontaktene.
Det blir sikkert fint, dette var var bare for at ingen skulle tro at solcelle anlegget som sådan ikke var underlagt de samme forskrifter som elektriske anlegg i bygninger forøvrig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Bare sånn for å ha tatt det med i den totale vurderingen..hva med solfangeranlegg? Hva er energiøkonomien i dette vs. solcellepaneler?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

19quiz76

Solfangere kan ikke konvertere sol til strøm, kun lede varmt vann.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Solfanger
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

offpist

Her kan man følge med "live" på strømproduksjonen på mitt lille rekkehus i Oslo.

http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=e9da6ccc-8a52-4799-9ecc-a53e3cdd78a1&plant=53adbb42-1d8c-4890-b522-02a6b98fbeec&splang=en-US

Produksjon for 2013 endte på 5372 KWH.

Nå vurderer jeg el-bil.
Tenkte nok jeg ville finne en solcelle tråd her.. ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

tomrh

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 25. februar 2014, klokken 19:47
Solfangere kan ikke konvertere sol til strøm, kun lede varmt vann.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Solfanger
Jo, jeg er fullt klar over det. Men det er endel som mener at dette sparer mer energi fordi man slipper å bruke solgenerert strøm til oppvarming. Jeg tror uansett det ikke er aktuelt for oss, fordi vi ikke har røropplegg fra før, og luftbaserte solfangersystemer (e.g. Solarventi) er mindre effektive. Og når vi allerede har ventilasjonsanlegg, bra isolasjon og svart tak, trenger vi ikke ekstra oppvarming såfremt utetemperaturen er tosifret - noe den som oftest er i den lyse delen av året. Men hvis noen har regnet detaljert energiregnskap på solfanger vs. solcellepanel er jeg interessert, holder alle muligheter åpne om det skulle være lønnsomt.

Regjeringen jobber forøvrig med et skattefradrag for enøk-tiltak, med fradrag av investeringer på opptil 100.000. Det kan kanskje være lurt å vente med kjøp av solcellepaneler til dette blir vedtatt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: offpist på tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:09
Her kan man følge med "live" på strømproduksjonen på mitt lille rekkehus i Oslo.
Veldig bra! Må si jeg ble mest overrasket over Load Balance and Control. At kjøleskap og PC drar så mye mer enn vaskemaskin og oppvaskmaskin hadde jeg ikke sett for meg. Og varmtvannstanken drar også vesentlig mye mer enn jeg hadde trodd, ca. 200 kWh pr. måned i ditt tilfelle. Hvor stor er tanken?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

offpist

Ja jeg har litt mer enn bare en pc tilkoblet den kursen, og pc står ofte på hele døgnet. Tre skjermer også. Størrelsen på varmtvannstanken er 200 liter, og med to voksne og et barn holder det i to dagers forbruk. Så i teorien trenger jeg bare å varme tanken annenhver dag. Elementet er på 2000W. Systemet er ganske smart for det følger med på værmeldingen og live data om forbruk og produksjon. Basert på dette kan det styre forbruket basert på tilgjengelig gratis strøm. Det vil i praksis si den kan starte vaskemaskin, oppvaskmaskin og varmtvann automatisk på dagen mens vi er på jobb. For all strømmen jeg selger får jeg nemlig bare strømpris for (33 øre?) , mens all strømmen jeg bruker selv gratis sparer jeg nesten en krone pr kwh.

Kjøleskapet mitt er et enormt kjølehjørne på 1200 liter.
Unødvendig stort, men det er integrert i kjøkkenet og skal få stå til dagen det ryker.

Kan legge til at jeg har et øst/vest tak, så det er ikke optimalt.
Fordelen er at man får jo plass til dobbelt så mange paneler (som er billig) og man har en veldig grei produksjon hele dagen, helt fra tidlig om morgenen til sent på kveld.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA