Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

hemi

veldig lett å gjennomføre med victron quattro, har du 2 målere hjemme så får du støtte begge veier også.

trenger ikke fake noe som helst, bare pushe fra ene delen til andre, du kan ha mikrobatteri bare

det som begrenser deg er 5000kwh per måler, etter det må du styre utfra pris.

er dette ganske fjernt? ja? vil noen gjøre det? skeptisk, tipper nei.

elektrolux

Sitat fra: hemi på torsdag 22. september 2022, klokken 12:00
det gunstige blir som jeg tenker gjøre, selge ut på ene målern, kjøpe inn på den andre..... :D

Fin måte å bruke strømstøtten til å nedbetale en inverter ja.

kan lett bli 5000 kWt x 2 kr = 10000 kr/måned i fortjeneste uttav en slik kobling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Dette må jo være et ideelt scenatio for noen med teknisk kompetanse, tilgang på brukte elbilbatterier, som er plusskunde. Kombinert med kraftig irritasjon over offentlige avgifter etc. Her er en gyllen mulighet for hevn..  :D

elektrolux

Trenger ikke batteri for å gjøre dette, og ser ikke helt hva som skal hevnes. Her er kun snakk om å tilpasse seg og utnytte insentivene stortinget legger opp til. Og selvfølgelig om en vil; belyse smutthullene med strømstøttordningen slik den fungerer i skrivende stund

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JUL ZOE 240

Er støtten fra Enova for solceller utformet på en feil måte slik at den hindrer utvidelse av solcelleanlegg?

Jeg har tidligere investert i solcelleanlegg. Da var solceller ikke like utbredt, så det ble ett mindre anlegg. Jeg antar mange på denne tiden bygde ut mindre anlegg enn det som var potensiale pga. kost. Nå skulle jeg gjerne ha bygget ett anlegg til, men ser at da får man ikke støtte fra Enova for dette. Jeg leser at det ikke gis støtte flere ganger på samme bruksnummer. Uten at det er noen god forklaring av hvorfor.

Kan det være at grunnstøtten på 7500,- (tidligere 10 000) ødelegger for støtte i flere omganger, da man kunne bygd ut mange små anlegg og fått mer støtte prosentvis enn ved å bygge ut ett stort anlegg? Hadde det vært bedre å kun hatt støtte per Wp installert, og eventuelt økt denne støtten som for tiden er på 2000,- kwp.

Hvis hensikten med støtten er å fremme økt strømproduksjon fra solceller burde det være irrelevant om man har installert ett anlegg fra før eller ikke.

Jeg antar at personer som var tidlig ute med solceller er over gjennomsnittet interessert og at det er større sannsynlighet for utbygging (utvidelse) av anlegg hos disse sammenlignet med en tilfeldig person.

Jeg sendte mail til "svarer@enova.no" om dette, men fikk kun til svar at støtte ble utbetalt en gang uten forklaring. Hvis flere har interesse av dette så send gjerne mail til Enova dere også (:

Jeg har 7,5 kwp  på huset og er veldig fornøyd med det, spesielt etter denne sommerens strømpriser. Fikk nesten 20 000 i støtte den gang det ble installert. Planen nå var å legge 10 kwp på garasjen, her hadde kwp støtten utgjort 20 000 som jeg nå ikke får. Det er litt surt.

Tanker rundt dette? Er det flere her som har utvidet sitt anlegg uten å ha fått støtte fra Enova?

elektrolux

God informasjon å ta med seg i alle fall.  Hadde nok trodd ny installasjon trigget ny støtte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hemi

står eksplisitt støtte 1 gang. (teit)

problemet er også maks kwp greia, jeg har tenkt bygge ut 30 og det begrenser seg, jeg avventer til nytt statsbudsjett og hva som skjer med enova.

RJK

Litt av poenget med støtte kun en gang, er nettopp at man ikke skal kunne melke ordningen. Skal du først bygge, så er det bedre å ta i litt mere enn du først hadde tenkt, og så nyte gleden av anlegget og besparingene i etterkant.

Når du først er kommet så langt at du ønsker å utvide, så blir det å utvide anlegget mer ett resultat av at man har sett, følt og merket dette på lommeboka i positiv forstand. Motivasjonen bør derfor være god nok selv uten mer støtte.

Det er ikke alle som vil få støtte fordi man ikke kan bygge ut slike anlegg, så da er det en smule rettferdighet i å se at ikke noen kan få støtten flere ganger på samme type oppgradering. Utvidelser får man altså bite i gresset og ta selv, 100 %.Så kan heller støtte gis til et nytt anlegg hos noen andre.

Å klage på dette, som man uansett var klar over før man søkte, blir derfor søkt, og kan nok oppfattes som litt sutrete.

Visse deler med støtte fra Enova synes jeg helt klart kunne vært bedre. Men akkurat det at støtte bare kan gis en gang til samme type tiltak, synes jeg faktisk at er positivt. Kanskje bør det og være behovsprøvd i større grad slik at de som uansett ville gjort jobben, selv om de måtte betalt alt fra egen lomme, faktisk vil risikere å måtte gjøre akkurat det.

Støtten burde jo først og fremst gå til folk som ellers ikke ville kunne gjort utbyggingen, skal få råd. Ikke for å ta regninga til herr og/eller Fru mangemillionær. Klar over at det ikke er slik i dag... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

Sitat fra: RJK på onsdag 05. oktober 2022, klokken 16:21
Litt av poenget med støtte kun en gang, er nettopp at man ikke skal kunne melke ordningen. Skal du først bygge, så er det bedre å ta i litt mere enn du først hadde tenkt, og så nyte gleden av anlegget og besparingene i etterkant.

igjen, du får jo bare maks 20kwp, og det er ikke mange paneler, når man først bygger bør man ta alt, og 30-40kwp er fort fint mulig på hus med grunnflate 150 feks.

RJK

Sitat fra: hemi på onsdag 05. oktober 2022, klokken 17:00
Sitat fra: RJK på onsdag 05. oktober 2022, klokken 16:21
Litt av poenget med støtte kun en gang, er nettopp at man ikke skal kunne melke ordningen. Skal du først bygge, så er det bedre å ta i litt mere enn du først hadde tenkt, og så nyte gleden av anlegget og besparingene i etterkant.

igjen, du får jo bare maks 20kwp, og det er ikke mange paneler, når man først bygger bør man ta alt, og 30-40kwp er fort fint mulig på hus med grunnflate 150 feks.
Du kan maksimalt få støtte for inntil 20 kwp, men @JUL ZOE 240 skrev at hen fikk støtte for et anlegg på 7.5 kwp. Ergo burde hen bygd ut større i første omgang for å få mer i støtte. Når hen valgte å ikke gjøre det, så gikk hen glipp av støtten  som maksimalt kunne gis.

Jeg skjønner selvsagt at det ikke er alle som kan bygge ut alle 20 kwp på en gang. Men det er altså begrensningen Enova har satt. Vi du bygge ut over de 20 kwp, eller ta del 2 av utbyggingen senere, er man altså mer en hjertelig til å gjøre dette, men da uten mere støtte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: hemi på onsdag 05. oktober 2022, klokken 17:00
Sitat fra: RJK på onsdag 05. oktober 2022, klokken 16:21
Litt av poenget med støtte kun en gang, er nettopp at man ikke skal kunne melke ordningen. Skal du først bygge, så er det bedre å ta i litt mere enn du først hadde tenkt, og så nyte gleden av anlegget og besparingene i etterkant.

igjen, du får jo bare maks 20kwp, og det er ikke mange paneler, når man først bygger bør man ta alt, og 30-40kwp er fort fint mulig på hus med grunnflate 150 feks.

Jo større anlegg man setter opp, jo mindre blir (oftest) kostnaden per kWp, og da er det logikk i at man har satt en grense. Har man for mye ledig plass på taket og vil ha mer Enova-støtte kan man alltids gå for noen solfangere i tillegg.

Det er ellers ca 2 år siden støtteordningen til solceller ble nedjustert og det var da mindre lønnsomt med solcelleanlegg. På senvinteren snudde de og økte støttebeløpet samtidig som dagens strømpriser gjør det mer lønnsomt enn noensinne å ha paneler på taket, så det er etter mitt syn et litt feil tidspunkt å fremsette klager på at Enovastøtten ikke er god nok.

JUL ZOE 240

Det er klart, med dagens priser er alt lønnsomt. Men man kan ikke regne det til grunnlag som pris. Alle år jeg har hatt solceller har prisen på strøm vært lav, med unntak av den siste tiden. Når jeg kjøpte anlegget var det langt dyrere med anlegg enn i dag, og på den tiden var 7,5 kwp ett stort anlegg. Ønsker ikke å ta opp lån for å finansiere anlegget og tenkte at det kunne utvides i ettertid ved behov (ble ikke klar over engangsregelen før nå nylig).

Ved å fjerne fastleddet på 7500,- kan man ikke melke ordningen, og får kun støtte basert på hvor mange kwp man installerer. Dette hadde vært en lineær støtte som ga like insentiver uavhengig om man hadde anlegg fra før eller ikke. Det vil uansett være insentiv til å bygge ut stort anlegg da dette er billigere pr kwp med tanke på mannskap, festemateriell, tidsbruk og elektriker.

Hvis jeg utvider anlegget mitt nå med 10kwp ender jeg med total støtte fra Enova på 19 000 for 7,5 + 10 = 17,5 kwp anlegg.
Hvis fiktiv nabo bygger ut tilsvarende anlegg 17,5 kwp anlegg får han 42 500,- i total støtte.

Naboen som er "tregt" ute med å ta i bruk ny teknologi ender med 23 500,- mer i støtte enn meg.
klart man syntes at det er litt rart, og blir litt sutrete. ???

geear

Det gir ingen mening at man ikke kan få støtte flere ganger. Man kan gjerne ha et fastledd, men at det kun kan utbetales én gang, og så burde man uansett få per kWp om man tok det i en eller flere omganger. Mange som var tidlig ute prøvde seg litt frem, og det burde ikke straffes at man som "pioneer", var litt forsiktig. Produkter og marked har også utviklet/endret seg.

JUL ZOE 240

Hvilket strømabonnement benytter dere med solcelleanlegg?

Er selv på fjordkraft solkonto, fungerer bra og oversiktlig app. "Lagrer" strøm for vinteren nå.

God produksjon for tiden.  :D

turfsurf

Sitat fra: JUL ZOE 240 på fredag 09. juni 2023, klokken 22:06Hvilket strømabonnement benytter dere med solcelleanlegg?

Er selv på fjordkraft solkonto, fungerer bra og oversiktlig app. "Lagrer" strøm for vinteren nå.


Har fjordkraft solkonto med managed spot her. Er vel bare fjordkraft og midt kraft som tilbyr solkonto.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA