Noen som har benyttet BIPV her? dvs integrerte paneler i taket? i ymse former
Taket mitt er 36-37 år, så leker med tanken å bare klaske paneler overalt på iaf 3 tak med helsorte paneler, og glasert sort takstein på resten i forbindelse med en sjekk/fornyelse av alt.
Det billigste som ser litt ok ut er ut å være å ha "vanlige" paneler med plastbacking mot taket
Om matten min stemmer blir det ikke drastisk dyrere (ca 20-30%) å bare dekorere meste av takflater med paneler også på endel flater som egentlig ikke er helt ideele (600kwh flater) vs bare å ha takstein siden den "fine" glaserte blanke er såpass dyr i utgangspunktet, og det også koster litt å legge det.
Sett på skifter og ymse andre former også for integrering, men virker ekstremt dyrt igjen, 2-3x?
bør klare 25-30kwp med paneler, men siden det er forskjellige solretninger vil aldri peak bli så høy, jeg kan max pushe 80-90A 3 fas IT ut virker det som, men tror peak blir 15-20 uansett ref takvinkler og solretning/vinkel på panaler. På vintern bør det også gjøre at selv små dager kan jeg hente inn relativt mye egenprodusert
tiltenkte takflater er ca 7-8 x 16 meter x2 + 1 sørvendt på 6x8meter ja det enkleste/billigste) hadde vært å bare ha på den sørvendte, vurderer de andre p.ga. fornyelse, ref over. Solen kommer tidlig, og jeg har sol seeeent på kvelden.
Gjøres primært som en kul greie om jeg uansett må betale en formue for nytt tak, men føles litt godt å "redde verden" litt også, iaf nabolaget.
Drodler også mellom fler invertere, optimizere, eller bare noe ala enphase IQ8. Tenker foreløpig uten batteri, men ser signaturesolar sine nye og ymse annet begynner dra ned prisene ganske mye, det taler vel for hybrid som støtter de, ala growatt eller victron.
Post gjerne litt bilder til inspirasjon.