Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

keepitsimple

Sitat fra: geear på tirsdag 05. april 2022, klokken 19:17
Virker som det er mye usikkerhet rundt dette med jording, det var uklart da jeg monterte anlegg for 3,5 år siden også, men endte med at alle panelene (rammene) ble jordet sammen med 6mm2 kabler med kabelsko, og deretter samlet ned via inverteren, der det faktisk er eget tilkoblingspunkt for jord, og vil da gå videre til sikringsskap og nett og jordkabel.. fortsatt usikker på om det bør være slik eller ikke.
Det var masse fram og tilbake på mitt anlegg også. Et par elektriker på elektroimportøren sa nei og mente de ikke gjort det på de 5 anlegg de installert.  En som jobbet offshore som elektriker sa ja. Mine elektriker visste ikke. Jeg tok da avgjørelsen selv og krevde jording av skinnene (ikke hver panel da jeg mener det er kontinuitet gjennom festene). Alt dette gjelder funksjonsjording.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

hemi

Noen som har benyttet BIPV her? dvs integrerte paneler i taket? i ymse former

Taket mitt er 36-37 år, så leker med tanken å bare klaske paneler overalt på iaf 3 tak med helsorte paneler, og glasert sort takstein på resten i forbindelse med en sjekk/fornyelse av alt.

Det billigste som ser litt ok ut er ut å være å ha "vanlige" paneler med plastbacking mot taket

Om matten min stemmer blir det ikke drastisk dyrere  (ca 20-30%) å bare dekorere meste av takflater med paneler også på endel flater som egentlig ikke er helt ideele (600kwh flater) vs bare å ha takstein siden den "fine" glaserte blanke er såpass dyr i utgangspunktet, og det også koster litt å legge det.

Sett på skifter og ymse andre former også for integrering, men virker ekstremt dyrt igjen, 2-3x?

bør klare 25-30kwp med paneler, men siden det er forskjellige solretninger vil aldri peak bli så høy, jeg kan max pushe 80-90A 3 fas IT ut virker det som, men tror peak blir 15-20 uansett ref takvinkler og solretning/vinkel på panaler. På vintern bør det også gjøre at selv små dager kan jeg hente inn relativt mye egenprodusert

tiltenkte takflater er ca 7-8 x 16 meter x2 + 1 sørvendt på 6x8meter ja det enkleste/billigste) hadde vært å bare ha på den sørvendte, vurderer de andre p.ga. fornyelse, ref over. Solen kommer tidlig, og jeg har sol seeeent på kvelden.

Gjøres primært som en kul greie om jeg uansett må betale en formue for nytt tak, men føles litt godt å "redde verden" litt også, iaf nabolaget.

Drodler også mellom fler invertere, optimizere, eller bare noe ala enphase IQ8. Tenker foreløpig uten batteri, men ser signaturesolar sine nye og ymse annet begynner dra ned prisene ganske mye, det taler vel for hybrid som støtter de, ala growatt eller victron.

Post gjerne litt bilder til inspirasjon.

Kires

Heisann,

Håpte jeg kunne få litt tips her inne. Er i startgropen på å bygge nytt hus. Planen er energibrønn og vbv i alle gulv.

Det hadde vært morsomt å slengt noen solceller på taket også. VAG har sagt alle biler med største batteri skal støtte V2H i løpet av året. Da tenker jeg bilen kan brukes som nødbatteri og hjelpe til å ta unna effekt toppene. Dette virker veldig spennende.

Huset som skal bygges vil ha skrått tak mot vest. Kan nok ikke bygge noe oppå taket for å sette panel på da mønehøyde er på max men ikke sjekket ut regler rundt dette.

Vil det i det hele tatt være lønnsomt med solceller på et slikt tak og hva tenker dere om V2H fra bilen?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

geear

V2G/V2H er jo ikke akkurat direkte relatert til solceller sånn sett, per i dag vil det lønne seg mye mer å lade bilen med nettstrøm om natta og selge alt man kan på dagtid. Mye kan forandre seg fort rundt dette, både med tanke på strømpriser (kompenasasjonsordninger, krig/energikrise osv.).

Du kan sjekke produksjon med et anlegg mot vest her:

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Vil tro det avhenger en del av takvinkel.

flux

104 Eur pr stk ink frakt for 30 stk Sharp 300W black mono
(ex mva)
Sharp nu-ac300b
https://www.europe-solarstore.com/sharp-nu-ac300b.html

Er ikke det en bra pris?

Noen her som har noe formening om paneler og leverandør?

Ferry

Hvordan avregnes produksjon av strøm? Er det netto pr. klokketime? Hvis jeg produserer 10 kWh og forbruker 2 kWh i den samme klokketimen, vil jeg da få betalt for 8 kWh? Er det så enkelt? Eller får jeg betalt for 10 kWh, og må betale for 2 kWh? Inkl. strømstøtte, så blir det jo to ulike svar.

Elmo

#756
Du får betalt for det du leverer ut på nettet (uten moms), og betaler for det du tar inn fra nettet.
Så når du produserer 10kW og bruker 2kW så leverer du 8kW til nettet og får betalt for det.
Strømselskapet ser bare måleren og vet ikke at du bruker 2kW av egenproduksjon.

Altså ingen strømstøtte på det bruker av egenproduksjon  ;)

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hemi

strømstøtte gjør det ironisk nok mindre gunstig.

det gunstige blir som jeg tenker gjøre, selge ut på ene målern, kjøpe inn på den andre..... :D

Ferry

Sitat fra: Elmo på torsdag 22. september 2022, klokken 11:48
Strømselskapet ser bare måleren og vet ikke at du bruker 2kW av egenproduksjon.)

Men avregnes det pr. time? Jeg tenker hvis jeg produserer 10 kWh den første halvtimen, for deretter å forbruke 2 kWh den andre halvtimen. Det vil jo AMS-en se, fordi det først går ut og deretter inn. Altså ikke samtidig produksjon og forbruk, men hver for seg. Men innenfor samme klokketime.

Elmo

#759
Sitat fra: Ferry på torsdag 22. september 2022, klokken 12:10
Men avregnes det pr. time? Jeg tenker hvis jeg produserer 10 kWh den første halvtimen, for deretter å forbruke 2 kWh den andre halvtimen. Altså ikke samtidig produksjon og forbruk, men hver for seg. Men innenfor samme klokketime.
Jeg skrev med hensikt "kW" og ikke "kWh".
Begge deler avregnes i sann tid, uavhengig av hverandre. Det som går ut telles på en teller og det som går inn telles på en annen teller (selvfølgelig bare den ene telleren på ett gitt tidspunkt siden strømmen går enten inn eller ut).

Så hvis du produserer 10 kWh den første halvtimen (uten å forbruke noe) for deretter å forbruke 2 kWh den andre halvtimen (uten å produsere noe), så får du betalt for 10 kWh og må betale for 2 kWh.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

geear

Det er så absurd som at når strømprisen er på noe sånt som 2-300 øre og lavere, så lønner det seg å slå av solcelleanlegget for å heller få støtte basert på månedssnittet for de timene...

Håper ikke noen gjør det, men det sier jo sitt om strømstøtten.

Ferry

Sitat fra: Elmo på torsdag 22. september 2022, klokken 12:28
Så hvis du produserer 10 kWh den første halvtimen (uten å forbruke noe) for deretter å forbruke 2 kWh den andre halvtimen (uten å produsere noe), så får du betalt for 2 kWh og må betale for 10kWh.

Takker for svar. Du mener vel motsatt her, egentlig? Får betalt for 10, og kjøper 2?

Så om jeg hadde batteri, så kunne jeg ladet det opp og levert tilbake via en grid inverter vekselvis? Forutsatt at jeg er plusskunde fra før. Optimalisere styringen for å bruke 5000 kWh/mnd for maksimal stønad, og selge tilbake til høy spotpris. Går regnestykket opp? Er det stor nok differanse til å tjene noe? Trenger jo ikke så stort batteri om man kan veksle hyppig nok. Ser bort fra slitasje på batteri, og innkjøp.

Elmo

#762
Sitat fra: Ferry på torsdag 22. september 2022, klokken 17:33
Sitat fra: Elmo på torsdag 22. september 2022, klokken 12:28
Så hvis du produserer 10 kWh den første halvtimen (uten å forbruke noe) for deretter å forbruke 2 kWh den andre halvtimen (uten å produsere noe), så får du betalt for 2 kWh og må betale for 10kWh.

Takker for svar. Du mener vel motsatt her, egentlig? Får betalt for 10, og kjøper 2?
Ja, selvfølgelig. Beklager den missen  :-[
(rettet opprinnelig innlegg).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

geear

Sitat fra: Ferry på torsdag 22. september 2022, klokken 17:33
Sitat fra: Elmo på torsdag 22. september 2022, klokken 12:28
Så hvis du produserer 10 kWh den første halvtimen (uten å forbruke noe) for deretter å forbruke 2 kWh den andre halvtimen (uten å produsere noe), så får du betalt for 2 kWh og må betale for 10kWh.

Takker for svar. Du mener vel motsatt her, egentlig? Får betalt for 10, og kjøper 2?

Så om jeg hadde batteri, så kunne jeg ladet det opp og levert tilbake via en grid inverter vekselvis? Forutsatt at jeg er plusskunde fra før. Optimalisere styringen for å bruke 5000 kWh/mnd for maksimal stønad, og selge tilbake til høy spotpris. Går regnestykket opp? Er det stor nok differanse til å tjene noe? Trenger jo ikke så stort batteri om man kan veksle hyppig nok. Ser bort fra slitasje på batteri, og innkjøp.
Du spør om regnestykket går opp og ber oss samtidig de bort fra investeringen og slitasjen?? Blir som å kun se på inntektene til et firma, og se bort fra alle utgifter. Da blir alt kun plussbusiness, selvfølgelig.

Innkjøp og installasjon av materiell og batteripakke er så høy kost at det i mine øyne er en svært tvilsom investering, og du har begrenset med sykluser tilgjengelig. Mye billigere å bruke Fjordkraft solkonto eller lignende, omtrent helt gratis, og da kan du potensielt selge strømmen du har produsert om sommeren til en enda høyere pris om vinteren.

Ferry

Investeringen kan jo allerede være tatt. Om man har en inverter og batteri fra før. Jeg tenker ikke sesonglagring eller engang fra natt til dag. Men kjøp og salg i tilnærmet sanntid. Kjøpe og selge annethvert sekund, satt på spissen. Trenger ikke noe stort batteri for det. Vil muligens kunne fungere med superkondensatorer.
Eller samarbeide med naboen. Strekke en kabel mellom, forsyne en PSU som faker solceller og mate inn på inverteren. Kjøre annethvert minutt hver vei, f.eks.
Jeg har ikke stålkontroll på hva strømprisen blir etter støtte. Og det er vel uansett litt gambling, for man vet det ikke sikkert før måneden er over. Men om støtten oppveier for mva og nettleie, så er man break even? Selvfølgelig mest gunstig å kjøpe på et billig tidspunkt og selge når spotprisen er høy. Men det krever mer lagring.

PS: Jeg lurer ikke på moralen, lovligheten eller det praktiske her. Jeg har ikke tenkt å gjennomføre noe av det. Det er bare et tankeeksperiment.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA