Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Solcelleanlegg  (Lest 200560 ganger)

keepitsimple

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Solcelleanlegg
« Svar #750 på: Fredag 08. April 2022, klokken 13:05 »
Virker som det er mye usikkerhet rundt dette med jording, det var uklart da jeg monterte anlegg for 3,5 år siden også, men endte med at alle panelene (rammene) ble jordet sammen med 6mm2 kabler med kabelsko, og deretter samlet ned via inverteren, der det faktisk er eget tilkoblingspunkt for jord, og vil da gå videre til sikringsskap og nett og jordkabel.. fortsatt usikker på om det bør være slik eller ikke.
Det var masse fram og tilbake på mitt anlegg også. Et par elektriker på elektroimportøren sa nei og mente de ikke gjort det på de 5 anlegg de installert.  En som jobbet offshore som elektriker sa ja. Mine elektriker visste ikke. Jeg tok da avgjørelsen selv og krevde jording av skinnene (ikke hver panel da jeg mener det er kontinuitet gjennom festene). Alt dette gjelder funksjonsjording.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

hemi

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Solcelleanlegg
« Svar #751 på: Fredag 03. Juni 2022, klokken 10:47 »
Noen som har benyttet BIPV her? dvs integrerte paneler i taket? i ymse former

Taket mitt er 36-37 år, så leker med tanken å bare klaske paneler overalt på iaf 3 tak med helsorte paneler, og glasert sort takstein på resten i forbindelse med en sjekk/fornyelse av alt.

Det billigste som ser litt ok ut er ut å være å ha "vanlige" paneler med plastbacking mot taket

Om matten min stemmer blir det ikke drastisk dyrere  (ca 20-30%) å bare dekorere meste av takflater med paneler også på endel flater som egentlig ikke er helt ideele (600kwh flater) vs bare å ha takstein siden den "fine" glaserte blanke er såpass dyr i utgangspunktet, og det også koster litt å legge det.

Sett på skifter og ymse andre former også for integrering, men virker ekstremt dyrt igjen, 2-3x?

bør klare 25-30kwp med paneler, men siden det er forskjellige solretninger vil aldri peak bli så høy, jeg kan max pushe 80-90A 3 fas IT ut virker det som, men tror peak blir 15-20 uansett ref takvinkler og solretning/vinkel på panaler. På vintern bør det også gjøre at selv små dager kan jeg hente inn relativt mye egenprodusert

tiltenkte takflater er ca 7-8 x 16 meter x2 + 1 sørvendt på 6x8meter ja det enkleste/billigste) hadde vært å bare ha på den sørvendte, vurderer de andre p.ga. fornyelse, ref over. Solen kommer tidlig, og jeg har sol seeeent på kvelden.

Gjøres primært som en kul greie om jeg uansett må betale en formue for nytt tak, men føles litt godt å "redde verden" litt også, iaf nabolaget.

Drodler også mellom fler invertere, optimizere, eller bare noe ala enphase IQ8. Tenker foreløpig uten batteri, men ser signaturesolar sine nye og ymse annet begynner dra ned prisene ganske mye, det taler vel for hybrid som støtter de, ala growatt eller victron.

Post gjerne litt bilder til inspirasjon.