Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: HeltElektrisk på lørdag 05. februar 2022, klokken 15:59

Enovastøtten er nå oppdatert slik at en får 7.500k for å installere anlegget + 2.000 pr installert kwp effekt. Noen som vet om dette da gjelder kun antall hele installerte kwp... eller totalt installert effekt? I mitt tilfelle (7.4kwp anlegg) da 2.000 x 7.4= 14.800. Ikke voldsomt stor differanse, men alle monner drar når regnestykket skal settes opp...

Spørsmål: Jeg regner med at det i en perioden på dagen vil være produksjon samtidig fra panelene både på østvendt og sørvendt tak... noen som har erfaring med ca. hvor lenge/mange timer dette gjelder pr. dag - og om effekten kan bli for høy for inverter i disse tidsrommene (hvis begge takene peaker eller leverer høy effekt)?

Må tilstå jeg ikke husker hvordan Enovastøtten ble beregnet, men de svarer kjapt på chat, så anbefaler å høre med dem direkte (https://www.enova.no/privat/)

Tør ikke svare veldig bastant for øst + sør, men med mine paneler på (tilnærmet) øst/vest har jeg i på fine dager i perioden mai-august produksjon fra paneler på begge takflater fra ca 11:00 til 1600 (baserer meg da på at produksjon har vært høyere i kWh enn installerte kwp på én side ettersom alt går til samme inverter).

HeltElektrisk

Dere som har importert egne paneler... Jeg har fremforhandlet en pris CIF Oslo. Dette betyr så langt jeg skjønner at prisen inkluderer frakt og forsikring frem til Oslo.

Så blir spørsmålet: Hva skjer når varene kommer til Oslo. Mener å ha lest at enkelte opplever at en "speditør" el. tar seg veldig godt betalt for å motta og oppbevare varene før jeg får dem utlevert? Så langt jeg kan se blir kostnadene som følger:

Paneler og festemateriell CIF Oslo ca. 35.000
Mva: 8750
Fortolling / deklaring: ca 2000
Videresending / frakt til Kristiansand: ca. 5000(?)
Total sum: 50750

Hvilke fallgruver er det jeg ikke får med meg i regnestykket her? Mener å ha lest at flere opplver å bli "bondefanget" hos speditør med ekstraregning på flere tusen kroner før du får ut varene dine?
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

Hårek

Sitat fra: HeltElektrisk på onsdag 02. februar 2022, klokken 20:22
... Jeg har en begrensing fra netteier (i alle fall foreløpig - har spurt pent om utivdelse) på 4KW produksjon.
Dette tenker jeg at jeg oppfyller dersom jeg bruker inverter som leverer maks 4KW.
Hvor settes begrensingen? Er det på effekt fra inverter eller målt export på AMS måler?
Jeg bruker alltid minst 1 kW selv. Har 255W x 14 paneler = 3570 Wp. Produksjon eksempel fra Juni i fjor leverte inverter max 3680W, AMS eksport max var 2540W.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Elmo

Sitat fra: Hårek på søndag 13. februar 2022, klokken 11:30
Hvor settes begrensingen? Er det på effekt fra inverter eller målt export på AMS måler?
Det på anleggets effekt.
Ses først i forhold til hovedsikringene dine, men i mange tilfeller også ledningene lenger ut i nettet. Hvis sistnevnte er ok kan du noen ganger å utvide eget inntak.
Spør netteier så får du konkret av som gleder for deg
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kizzaz

Jeg har idag 1-fase inn i huset, og har fått estimert 45k for å få det oppgradert til 3-fase. Mye styr med graving fra boks og oppgraderinger i alle ender.

Taket kan lett ta 36 panel, men blir nå låst til 10 pga det.
Jeg tenker bare hva hvis det blir lagt inn 3-fase i nabolaget på sikt så blir kostnaden mindre, men da sitter jeg med 10 panel som må byttes ut pga det anbefales ikke gjenbruke panel skulle jeg ønske å utvide.

Er det verdt og bare få et anlegg som kan ta 3600 kWh estimert årlig produksjon nå eller og vente på en potensiell oppgradering i nabolaget?

jkirkebo

Sitat fra: kizzaz på onsdag 09. mars 2022, klokken 14:48
Jeg har idag 1-fase inn i huset, og har fått estimert 45k for å få det oppgradert til 3-fase. Mye styr med graving fra boks og oppgraderinger i alle ender.

Taket kan lett ta 36 panel, men blir nå låst til 10 pga det.
Jeg tenker bare hva hvis det blir lagt inn 3-fase i nabolaget på sikt så blir kostnaden mindre, men da sitter jeg med 10 panel som må byttes ut pga det anbefales ikke gjenbruke panel skulle jeg ønske å utvide.

Er det verdt og bare få et anlegg som kan ta 3600 kWh estimert årlig produksjon nå eller og vente på en potensiell oppgradering i nabolaget?

Jeg hadde nok betalt de 45k, men det er en annen sak.

Ikke noe problem å sette opp et anlegg på 10 paneler nå med 1-fase inverter. Når du vil oppgradere så monterer du bare 2x13 paneler til (om du har plass til 36 paneler) og kobler 13 paneler på hver sin nye 1-fase inverter. Nå mater du 3-fase inn til nettet, selv om du har 1-fase invertere (de kobles selvsagt på hver sin fase).

Jeg har samme løsning hjemme, 3x4.4kW invertere da det ikke fantes 3-fase invertere for 230V i 2013.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kizzaz

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. mars 2022, klokken 16:31
Sitat fra: kizzaz på onsdag 09. mars 2022, klokken 14:48
Jeg har idag 1-fase inn i huset, og har fått estimert 45k for å få det oppgradert til 3-fase. Mye styr med graving fra boks og oppgraderinger i alle ender.

Taket kan lett ta 36 panel, men blir nå låst til 10 pga det.
Jeg tenker bare hva hvis det blir lagt inn 3-fase i nabolaget på sikt så blir kostnaden mindre, men da sitter jeg med 10 panel som må byttes ut pga det anbefales ikke gjenbruke panel skulle jeg ønske å utvide.

Er det verdt og bare få et anlegg som kan ta 3600 kWh estimert årlig produksjon nå eller og vente på en potensiell oppgradering i nabolaget?

Jeg hadde nok betalt de 45k, men det er en annen sak.

Ikke noe problem å sette opp et anlegg på 10 paneler nå med 1-fase inverter. Når du vil oppgradere så monterer du bare 2x13 paneler til (om du har plass til 36 paneler) og kobler 13 paneler på hver sin nye 1-fase inverter. Nå mater du 3-fase inn til nettet, selv om du har 1-fase invertere (de kobles selvsagt på hver sin fase).

Jeg har samme løsning hjemme, 3x4.4kW invertere da det ikke fantes 3-fase invertere for 230V i 2013.

Skulle ønske flere i nabolaget hadde sett en effekt av 3-fase. 3300 kWh estimert årsproduksjon er ikke allverdens

flux

Er det mulig å velge en annen kjøper av pluss produksjon enn den leverandøren en bruker for kjøp av strøm?

Elmo

Sitat fra: flux på torsdag 24. mars 2022, klokken 10:29
Er det mulig å velge en annen kjøper av pluss produksjon enn den leverandøren en bruker for kjøp av strøm?
Nei
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

flux


Electric cars in Norway

Sitat fra: flux på onsdag 30. mars 2022, klokken 16:32
Sitat fra: Elmo på torsdag 24. mars 2022, klokken 12:30
Sitat fra: flux på torsdag 24. mars 2022, klokken 10:29
Er det mulig å velge en annen kjøper av pluss produksjon enn den leverandøren en bruker for kjøp av strøm?
Nei
Kjøp og salg av strøm i nabolaget:
https://gemini.no/2022/03/forst-ut-i-verden-med-kjop-og-salg-av-strom-i-nabolaget/

Som det står der:

"Dagens regelverk gjør at overskuddsenergi ikke kan kjøpes og selges lokalt uten omsetningskonsesjon"

HeltElektrisk

Prosjektet går sakte men sikkert fremover... Det viste seg at jeg har 3-fase helt inn til skapet, - så da kan jeg bygge om til 3-fase og få på plass et litt større anlegg.

Men: Elektrikeren min er usikker på om panelene skal jordes på taket eller ikke? Er dette noe som skal / bør gjøres, eller er anbefalt?

Legger ved produktdatablad på inverteren - i den grad dette har relevans for svaret..
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

geear

Virker som det er mye usikkerhet rundt dette med jording, det var uklart da jeg monterte anlegg for 3,5 år siden også, men endte med at alle panelene (rammene) ble jordet sammen med 6mm2 kabler med kabelsko, og deretter samlet ned via inverteren, der det faktisk er eget tilkoblingspunkt for jord, og vil da gå videre til sikringsskap og nett og jordkabel.. fortsatt usikker på om det bør være slik eller ikke.

HeltElektrisk

Dere andre som har fått montert slike anlegg... har dere jordet panelene på taket slik geear har? Eller har dere andre løsninger?
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

elektrolux

Bruker microinvertere som er jordet via tilkoblingskabelen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA