Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Svein_H

Bare for å avklare et par ting:

All ordlyd og formulering i mine innlegg er mine egne, utfra hvordan jeg tolket han som var her på befaring, men det kan jo hende jeg har misforstått totalt, det var derfor jeg søkte hjelp her inne i forkant.

Anlegget jeg har fått pris på er dimensjonert ut fra hva han mener vil være tilstrekkelig for meg med mitt forbruk (17-18000 kWh årlig, inkl. elbillading). Ytterligere paneler på garasjetaket ville bare medføre unødvendig store ekstrakostnader.

Vedrørende strømsalg om sommeren fikk jeg inntrykk av at han mente det ikke var noe å satse på rent økonomisk, og at det ville bli et rent tapsprosjekt å dimensjonere for noe slikt. Derav anbefalingen om å bruke kun hustaket og heller fokusere på hvordan jeg kan bruke panelene for å redusere strømregningen når forbruket er størst og strømmen dyrest, altså vinterstid.

Vi snakket også om vinkling av panelene, siden takvinkelen på huset mitt er veldig liten. Han sa at loddrette paneler montert på sørvegg kunne være minst like effektive om vinteren pga lav sol, og at det fantes justerbare og motorstyrte fester som kunne sette panelene i såkalt "vinterstilling", men at dette var veldig kostbart og overhodet ikke å anbefale i min situasjon.

Vi var også såvidt innom batteribank for å lagre overskuddet fremfor å sende det tilbake ut på nettet,  men også det mente han var et rent tapsprosjekt, selv om noen har snekret sammen "Reodor Felgen"-løsninger med gamle elbilbatterier og oppnådd brukbare resultater.

Som geear nevnte i et tidligere innlegg: Om jeg kun skal tenke økonomisk er det nok mer å hente på å investere pengene andre steder.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 13:00Så med å vinkle noen av panelene litt mer øst/syd-øst og noen litt mer vest/sydvest, får man mer av solinnstrålingen på morningen/formiddagen og ettermiddag/kveld.

Er ikke så mye sol øst/vest i vintermånedene. Vi har solceller øst/vest/syd og det er hovedsaklig de syd som produserer nå.

Er solforholdene ellers gode  så er paneler på sydlig vegg bra i vintermåneden. Kombinert med ett passe skrått tak øst/vest og ett litt flatere tak syd så vil man med nok paneler få ganske bra produksjon.

Paneler på garasje eller andre bygg krever fort en ekstra inverter, så kostnaden med det kan fort bli høy i.f.h.t. ekstra produksjon man får, så det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2024, klokken 17:43
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 13:00Så med å vinkle noen av panelene litt mer øst/syd-øst og noen litt mer vest/sydvest, får man mer av solinnstrålingen på morningen/formiddagen og ettermiddag/kveld.

Er ikke så mye sol øst/vest i vintermånedene. Vi har solceller øst/vest/syd og det er hovedsaklig de syd som produserer nå.

Er solforholdene ellers gode  så er paneler på sydlig vegg bra i vintermåneden. Kombinert med ett passe skrått tak øst/vest og ett litt flatere tak syd så vil man med nok paneler få ganske bra produksjon.

Paneler på garasje eller andre bygg krever fort en ekstra inverter, så kostnaden med det kan fort bli høy i.f.h.t. ekstra produksjon man får, så det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Det har jeg heller ikke påstått. Sola må jo rekke å komme høyt nok på himmelen. Det jeg har snakket er å strekke sesongen om vår og høst, og til og med i et senere innlegg (#821) presisert at jeg definitivt ikke har snakket om solfangst på selve vinteren.

Klart, om vinteren syd for polarsirkelen så vil kanskje sola nå opp så langt at man kan få litt produksjon på de sydvendte panelene. Kan man vinkle de litt anderledes om vinteren enn om sommeren (eller egne paneler for dette), så vil man nok få økt effekt på de panelene.

Ja, det vil nok kunne måtte brukes flere invertere når man beveger seg opp i antall paneler. Så klart må man regne på når anlegget er mest lønnsomt, og hvor man får fordyrende hopp basert på hva som kreves av utstyr.

Og selvsagt er det spørsmål om anlegget vil regne seg inn dersom det skjer endringer både i strømpriser og ordninger for solkonto og salg inn til grid. Derfor er det viktig å tenke på om man fremdeles kan finansiere anlegget ved endringer.

Kan man betale det cash eller ved lav lånegrad, så er det nok lettere å også bygge litt større enn om man må finansiere dette med høy lånegrad.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 18:37Det har jeg heller ikke påstått. Sola må jo rekke å komme høyt nok på himmelen. Det jeg har snakket er å strekke sesongen om vår og høst, og til og med i et senere innlegg (#821) presisert at jeg definitivt ikke har snakket om solfangst på selve vinteren.
Du skrev spesifikt om å produsere mest vår/høst:

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 12:29Jeg tror dere missforstår, men kan godt være det er meg.

Jeg tolker uttalelsen som at det er viktigere å sette opp anlegget for å produsere mer på våren og høsten, mot alternativet som er å produsere mest om sommeren.

geear

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 06. februar 2024, klokken 16:40Bare for å avklare et par ting:

All ordlyd og formulering i mine innlegg er mine egne, utfra hvordan jeg tolket han som var her på befaring, men det kan jo hende jeg har misforstått totalt, det var derfor jeg søkte hjelp her inne i forkant.

Anlegget jeg har fått pris på er dimensjonert ut fra hva han mener vil være tilstrekkelig for meg med mitt forbruk (17-18000 kWh årlig, inkl. elbillading). Ytterligere paneler på garasjetaket ville bare medføre unødvendig store ekstrakostnader.

Vedrørende strømsalg om sommeren fikk jeg inntrykk av at han mente det ikke var noe å satse på rent økonomisk, og at det ville bli et rent tapsprosjekt å dimensjonere for noe slikt. Derav anbefalingen om å bruke kun hustaket og heller fokusere på hvordan jeg kan bruke panelene for å redusere strømregningen når forbruket er størst og strømmen dyrest, altså vinterstid.
Som sagt er produksjonen omtrent ikke-eksisterende med takmontert anlegg vinterstid. Hvis han påstår noe annet bør du kreve dokumentasjon på forventet produksjon des-feb. Det er sommerproduksjonen som bidrar til å redusere strømregningen året gjennom.

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 06. februar 2024, klokken 18:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 18:37Det har jeg heller ikke påstått. Sola må jo rekke å komme høyt nok på himmelen. Det jeg har snakket er å strekke sesongen om vår og høst, og til og med i et senere innlegg (#821) presisert at jeg definitivt ikke har snakket om solfangst på selve vinteren.
Du skrev spesifikt om å produsere mest vår/høst:

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 12:29Jeg tror dere missforstår, men kan godt være det er meg.

Jeg tolker uttalelsen som at det er viktigere å sette opp anlegget for å produsere mer på våren og høsten, mot alternativet som er å produsere mest om sommeren.
Ja nesten, jeg skrev " for å produsere mer på våren og høsten". Ikke vinteren.

Og ikke mest om vår og høst, men mere. Altså det å øke det totale antallet soltimer man faktisk produserer.

Mest produserer man uansett om sommeren, selv om man ikke plasserer alle panelene på den måten som er best for maksimal produksjon om sommeren, og da primært i de mest effektive timene av døgnet.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

I kveld på enten dagsrevyen eller tv2 nyhetene et lengre innslag om en kar (Fra Sandnes?) som hadde fått satt opp solcelleanlegg fra Solcellespesialisten - men det var jo ikke godkjent - og det var så mye feil fra godkjenningsrapporten at de like godt demonterte hele anlegget - som uansett aldri hadde vært i bruk. En fra  Solcellespesialisten ble også intervjuet men han var litt uklar, synes jeg.

Så pass på, det mye rart, sa den ulykkelige huseieren :-\

Nomade

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 06. februar 2024, klokken 20:58I kveld på enten dagsrevyen eller tv2 nyhetene et lengre innslag om en kar (Fra Sandnes?) som hadde fått satt opp solcelleanlegg fra Solcellespesialisten - men det var jo ikke godkjent - og det var så mye feil fra godkjenningsrapporten at de like godt demonterte hele anlegget - som uansett aldri hadde vært i bruk. En fra  Solcellespesialisten ble også intervjuet men han var litt uklar, synes jeg.

Så pass på, det mye rart, sa den ulykkelige huseieren :-\

Fra Ballsund  8)

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202402/NNFA19020624/avspiller#t=8m11s

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:43
Sitat fra: Nomade på tirsdag 06. februar 2024, klokken 21:52Fra Ballsund  8)
Baillbyn.
Tuillbaill-byen!  8)

Må jo nesten begynne å lure på om det er det lokale tilsynet som burde vært ettergått. Med et forbehold om at jeg kun kjenner saken fra å ha sett saken på det innslaget, men det kan jo nesten fremstå som at det skal statueres et eksempel.

Får assosiasjoner til en annen sak som diskuteres livlig her inne på en annen tråd, der et annet tilsyn er involvert! ;)
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 23:02Må jo nesten begynne å lure på om det er det lokale tilsynet som burde vært ettergått. Med et forbehold om at jeg kun kjenner saken fra å ha sett saken på det innslaget, men det kan jo nesten fremstå som at det skal statueres et eksempel.
Virket litt sånn ja. Blir matt av disse småkongene i byråkratiet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 06. februar 2024, klokken 16:40Anlegget jeg har fått pris på er dimensjonert ut fra hva han mener vil være tilstrekkelig for meg med mitt forbruk (17-18000 kWh årlig, inkl. elbillading). Ytterligere paneler på garasjetaket ville bare medføre unødvendig store ekstrakostnader.

Vedrørende strømsalg om sommeren fikk jeg inntrykk av at han mente det ikke var noe å satse på rent økonomisk, og at det ville bli et rent tapsprosjekt å dimensjonere for noe slikt. Derav anbefalingen om å bruke kun hustaket og heller fokusere på hvordan jeg kan bruke panelene for å redusere strømregningen når forbruket er størst og strømmen dyrest, altså .....

Vi var også såvidt innom batteribank for å lagre overskuddet fremfor å sende det tilbake ut på nettet,  men også det mente han var et rent tapsprosjekt, selv om noen har snekret sammen "Reodor Felgen"-løsninger med gamle elbilbatterier og oppnådd brukbare resultater.

Som geear nevnte i et tidligere innlegg: Om jeg kun skal tenke økonomisk er det nok mer å hente på å investere pengene andre steder.

Vil bare si at dette tydeliggjør at montøren jobber i et firma som er eid av samme eierne som eier et kraftselskap/strømselskap som IKKE tilbyr Solkonto.

Dersom du snakket med en som kjenner til solkonto ville han fortalt at ekstra kvadratmeter på garasjen vil gjøre at du sparer mange kWh til vinteren med sol du fanger om sommeren.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 06. februar 2024, klokken 16:40Anlegget jeg har fått pris på er dimensjonert ut fra hva han mener vil være tilstrekkelig for meg med mitt forbruk (17-18000 kWh årlig, inkl. elbillading). Ytterligere paneler på garasjetaket ville bare medføre unødvendig store ekstrakostnader.

Som også @ToWalkOrDrive er inne på kan det nok være at montøren enten har tatt utgangspunkt i at den strømleverandøren du har i dag ikke tilbyr solkonto eller at han ikke kjenner til / ikke vil markedsføre løsningen til en konkurrent. Jeg/vi kjenner jo ikke alle detaljene når det gjelder ditt hus / din garasje, så det kan jo teoretisk hende at pris per kWp blir høyere om garasjetaket skulle inkluderes, men det virker uansett veldig rart at det generelle rådet fra leverandør er å fokusere på å få noe ut av produksjonen på vinterstid når det antakelig utgjør godt under 10% av årsproduksjonen. Om jeg skal bruke mitt anlegg som eksempel (som riktignok ikke er sørvendt) så utgjør produksjonen for oktober->mars, som muligens kan kalles en utvidet vinter, 10-11% av totalen for året.

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 06. februar 2024, klokken 16:40Vi snakket også om vinkling av panelene, siden takvinkelen på huset mitt er veldig liten. Han sa at loddrette paneler montert på sørvegg kunne være minst like effektive om vinteren pga lav sol, og at det fantes justerbare og motorstyrte fester som kunne sette panelene i såkalt "vinterstilling", men at dette var veldig kostbart og overhodet ikke å anbefale i min situasjon.

Det finnes kalkulatorer på nett som kan gi deg estimater for produksjon basert på takvinkel og koordinater på huset, men med liten vinkel på taket (jeg oppfatter at du da har et relativt flatt tak) skulle det i mitt hode tilsi at du vil få en enda større andel av din produksjon når solen står høyt på himmelen, altså om sommeren. På vinteren vil solen (noe overdrevet) komme inn nesten parallelt med panelene i tillegg til at eventuell snø ikke vil gli av like lett som på et brattere tak. Et eksempel (riktignok med et noe begrenset utvalg for byer i Norge) på kalkulator for optimal vinkling på paneler (i forhold til vertikal) etter måned:  http://www.solarelectricityhandbook.com/solar-angle-calculator.html

Fikk du forresten noe estimat på forventet produksjon i løpet av et år og antall år de estimerer det tar deg før du tjener inn anlegget?

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 06. februar 2024, klokken 16:40Vi var også såvidt innom batteribank for å lagre overskuddet fremfor å sende det tilbake ut på nettet,  men også det mente han var et rent tapsprosjekt, selv om noen har snekret sammen "Reodor Felgen"-løsninger med gamle elbilbatterier og oppnådd brukbare resultater.

Det med batteribank vil nok de fleste være helt enige i, ja. Det koster for altfor mye per nå og med normalt norsk forbruk og antall soltimer i vinterhalvåret skal man ha både stort anlegg og stort batteri for at det skal utgjøre noen vesentlig økonomisk gevinst. Et ekstremt eksempel er Tibber sin løsning der man betaler 90.000 kr for et 6.6kWt-batteri...

Svein_H

Kort oppsummert: Med bakgrunn i takets uvisse alder og gjenværende levetid, samt formiddagsskyggen fra trær som ikke skal fjernes, ble jeg frarådet å montere solceller. Da tenker jeg vi bare kan la videre diskusjon ligge.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 08. februar 2024, klokken 16:28Om jeg skal bruke mitt anlegg som eksempel (som riktignok ikke er sørvendt) så utgjør produksjonen for oktober->mars, som muligens kan kalles en utvidet vinter, 10-11% av totalen for året.
Om vinteren er sydvendt helt nødvendig. På hytta med sydovervendte paneler hadde vi 13,5% av produksjonen i samme periode,  på tross av en liten ås med masse trær foran.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA