Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopass og El-bil

Startet av RoundTrip, mandag 10. juni 2013, klokken 20:35

« forrige - neste »

RoundTrip

Beklager hvis dette er diskutert før..

Har nå en autopassbrikke i min fossilbil, med 3900 kr. innbetalt, for å kjøre med rabatt i "Bømlopakken"
Antar at de 3900 kr. også trekkes av, ved alle andre autopass passeringer også.

Hvordan gjør en med elbil og autopass. Synes å ha lest en plass at en må ha autopass brikke i elbilen også.
Legger eg bare til reg nr til elbil, til autopass kontoen og flytter brikken over fra fossilbilen?

Bestille ny autopassbrikke for elbil? Får bilen levert i slutten av uka mest sannsynlig..
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

Griffel

#1
Sitat fra: RoundTrip på mandag 10. juni 2013, klokken 20:35
Beklager hvis dette er diskutert før..

Har nå en autopassbrikke i min fossilbil, med 3900 kr. innbetalt, for å kjøre med rabatt i "Bømlopakken"
Antar at de 3900 kr. også trekkes av, ved alle andre autopass passeringer også.

Hvordan gjør en med elbil og autopass. Synes å ha lest en plass at en må ha autopass brikke i elbilen også.

Legger eg bare til reg nr til elbil, til autopass kontoen og flytter brikken over fra fossilbilen?

Bestille ny autopassbrikke for elbil? Får bilen levert i slutten av uka mest sannsynlig..
Brikken er knyttet til et bilnummer. Så dersom du beholder fossilen tegner du et nytt gratisabonnement for elbilen med ny brikke. (Det går ikke med betaling og gratispasseringer på samme brikke)

Bytter du ut bilen flytter du brikken og endrer til gratisabonnement, og får det du har tilgode i retur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stine

Jeg logga meg inn på Autopass sin nettside, "opprettet sak" fordi det gjaldt elbil. Der skrev jeg reg.nr på fossilbilen hvor brikka har stått, og reg.nr på elbilen samt nr på brikka. Oppga mitt kontonr og ba om at overskytende skulle overføres dit. Henta elbilen samme dag og noen timer senere kjørte jeg gjennom bom med elbilen og den "gamle" brikka. En dag eller tre senere fikk jeg bekreftelse fra Autopass om at alt var i orden. Smooooooth!   8)
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

TunkEL

Jeg har akkurat kjøpt elbil og flyttet autopass-brikka fra gammel bensin til ny elbil.
Jeg har også logget meg inn på min side og registrert byttet.
Spørsmål:
Siden brikka nå sitter på EV 8xxxx, vil det da automatisk bli registert at det er en elbil som passerer bomstasjonene, eller må jeg gjøre noe mer registrering på sidene til Autopass?

jorgror

Jeg gjorde ikke noe mer, og har ikke blitt trukket etter byttet.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Zimon

Det firma som har levert Autopassbrikken din må få beskjed om å få den flyttet over til Elbil med nytt registreringsnr (om du ikke har mulighet til å gjøre det selv ved å logge inn). For Østlandet så er det stort sett Fjellinjen som er leverandør for brikker.

Gjør man ingenting og bare flytter brikke fra Fossil og over til Elbil så blir det tull, da det er brikken som primært identifiserer deg ved passeringer og du betaler fra fossil-avgift for passering. Tas det bilde så blir det les bilskilt og håndteres manuelt deretter.

Så enkelt og greit, kontakt din Autopass brikke leverandør og få flyttet brikke til ny bil eller få tilsendt ny brikke om du f.eks har fossilbilen enda, for greit å ha brikke der også for rabatter ved evt passeringer.

Selges fossilbilen så sørg for å ta ut Autopassbrikken, den skal ikke følge med bilen da den er tilknyttet det. Ny eier må skaffe seg nytt abb og brikke for Autopass.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Trekkoppbil

Vegvesenet har hatt ei håndbok hvor det er stillt krav om at elbiler må ha bombrikke for å få fritak for bompenger. I alle fall tidligere, syntes jeg det var et ganske uforståelig krav, og man kan lure på om noen sære interessegrupper har vært flinke til å lobbe gjennom en sånn praksis. Det høres jo ganske korrupt ut. Og det er helt unødig overvåking når fripaseringer registreres som det gjøres.

For et par år sida, kunne man risikere å måtte fylle ut en søknad for å få fripasseringer med Elbil. I alle fall var det utrulig nok sånn hos Fjellinjen. Der holdt det å søke før første regning forfalt. Nå trur jeg Fjellinjen er gått bort fra søknadskravet, og jeg trur man klarer å klassifisere kjøretøyene på annen måte.
Nå er dessuten enkelte bomveier som er i ferd med å innføre bompenger for elbiler, og mer og mer graderte takster for ulike kjøreøy.  Da høres det ganske usannsynlig ut at hver bileier må søke om å få komme i rett avgiftskategori, når det er basert på registrerte kjøretøysdata hos Vegvesenet, som er offentlig tilgjengelig på internet.

Skal du søke om avgiftsfritak i dag, så trur jeg du trenger andre grunner enn Elbil.  Det kan være f.eks at noen i familien er bevegelseshemmet, eller at  bilen er utrykkningskjøretøy.

Er elbilen registrert som motorsykkel eller moped, får du vel også fritak. 


Øyvind.h

Det opprinnelige kravet om å måtte sende inn kopi av vognkort før man fikk brikke var tidkrevende og ineffektivt, men ikke uforståelig.

Det var ikke effektive kontrollmuligheter på plass ift å unngå at brikken ble brukt i andre biler. Derfor ville bomselskaper være sikre på at de som fikk tak i brikke faktisk eide og disponerte elbil. Nå er skiltlesning på plass. Det er ikke en perfekt løsning for store volum, men det er en veldig effektiv kontrollfunksjon ift å sjekke at brikken sitter i riktig bil.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TunkEL

Hei,
Takk for svar!
Jeg kontaktet mitt bompengeselskap og fikk følgende svar:
"Vi bekrefter at EL-bil med kjennemerke EV8xxxx er registrert på din avtale. Du behøver ikke å foreta deg noe ekstra, du skal bare fylle inn Reg nummeret som normalt akkurat som ande kjøretøy.
Du vil nå automatisk få fritak eller rabatt i bompengeanleggene som fortatt tilbyr fritak eller spesiell rabatt for EL-biler."

God sommer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA