Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på offentlig plass i arbeidstida

Startet av stine, fredag 31. mai 2013, klokken 10:08

« forrige - neste »

stine

Ok, her kommer et nybegynnerspørsmål. Jeg har ikke fått bilen enda.

Uansett, mens jeg er på jobb har jeg mulighet til å lade i kommunalt parkeringshus med ladere. Tror det er fire ladeplasser. Hva er de uskrevne reglene for lading ute? Er det greit at jeg plugger i bilen mens jeg er på jobb? Bør jeg stikke ut og flytte bilen når den er fullada ift andre elbileiere som gjerne vil lade? Har foreløpig sett en eller to andre elbiler som står der i ny og ne. Sjansen for at alle fire plassene skal bli opptatt er minimal enn så lenge....
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Thomas Parsli

Ladeplasser er der for å lade elbiler, så selvfølgelig er det greit at du lader mens du er på jobb :)
Mange parkeringshus har stikkontakter andre steder enn der det er merket med ladeplass, disse kan som regel også brukes.

Det er snilt å flytte bilen når den er ferdigladet, men hvis det stort sett er ledige plasser ville jeg heller lagt en lapp i ruta om at bilen kan flyttes etter et klokkeslett (med telefonnummer).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

stine

Da har jeg tenkt riktig!  8)
Ja, jeg ser også for meg en sånn løsning med lapp i ruta (om) det begynner å komme flere biler. Jeg kommer uansett til å låse kabelen fast med en hengelås el.l - da kan den plugges ut av bilen, men ikke stjeles uten litt jobb!
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

cra

Måten jeg har gjort det på hvis jeg har koblet fra andre biler (har skjedd pga at sikringen her gått f.eks) er at jeg lar kabelen stå plugget til bilen, men jeg tar kontakten ut av veggen og henger den enden på speilet på førersida slik at eieren ser at kabelen er koblet ut. Det minsker sjansen for at vedkommende glemmer den og kjører med kabelen hengende fra bilen. På Leaf (og sikkert de fleste nyere elbiler?) får du ikke starta bilen så lenge ledningen er tilkoblet, uansett om der er strøm på den eller ikke. På f.eks. Think Classic hindres abre start dersom det står strøm på ladekabelen. Er strømmen borde kan du kjøre med kabelen tilkoblet.

Så en lapp om at "etter kl XX:XX kan du koble meg fra og bruke kontakta selv" er jo veldig greit for alle, og flytter du bilen når den er ferdig ladet er det jo veldig bra!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stine

Kort innpå: er det ikke best for bilen å koble fra bilen først og nappe ut støpslet (pluggen) etterpå?
På Leafen kan jeg låse ledningen til dekslet på bilen, slik at det bare er å vippe opp dekslet og nappe ut fra bilen først og så nappe ut fra ladeboksen....
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Starfox

Sitat fra: stine på fredag 31. mai 2013, klokken 13:34
Kort innpå: er det ikke best for bilen å koble fra bilen først og nappe ut støpslet (pluggen) etterpå?
På Leafen kan jeg låse ledningen til dekslet på bilen, slik at det bare er å vippe opp dekslet og nappe ut fra bilen først og så nappe ut fra ladeboksen....

Er vel et fett men om du ikke har låsbart lokk på leafen kan du låse pistol grepet på laderen med en hengelås i det hullet på den knappen du trykker for å koble fra bilen. Vist noe kobler fra kontakten i bilen da blir det sett på som hærverk.

thoru

Sitat fra: stine på fredag 31. mai 2013, klokken 13:34
Kort innpå: er det ikke best for bilen å koble fra bilen først og nappe ut støpslet (pluggen) etterpå?
På Leafen kan jeg låse ledningen til dekslet på bilen, slik at det bare er å vippe opp dekslet og nappe ut fra bilen først og så nappe ut fra ladeboksen....
Det stemmer. Hvis du eller noen drar ut støpslet før pistolgrepet, kommer det til å oppstå en lysbue/gnistring i stikkontakten et kort øyeblikk. Det senker både levetiden på stikkontakten og kabelen din. Så det korrekte er å dra ut først fra bilen og så ut av stikkontakten, akkurat slik som du skriver ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA