Planlagte langturer med TMS

Startet av Nuvolari, onsdag 29. mai 2013, klokken 21:34

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: DonPedro på torsdag 30. mai 2013, klokken 14:34
Sitat fra: fthorsen på torsdag 30. mai 2013, klokken 14:23
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 29. mai 2013, klokken 21:53
Jeg venter til SC sikrer bra fremkommelighet. Med Kiel-fergen klarer man seg med en ladestopp ;)

En ting jeg lurer på - hvordan er lademuligheten på de forskjellige fergene/fergeselskapene som finnes? Mtp hvor mye strøm de båtene genereren så burde det vært ett bra marked for å få til dette!

Tviler på at noen vanlige ferger har 100kW å avse. Dessuten er det vanskelig å tenke seg skitnere strøm å få "på tanken"...
Jeg tenkte ikks så mye på å få ladet bilen på ferga- men at det er ca 600 km til Nürburgring og at fergen entres fulladet- ihvertfall for de som bor i Oslo (for dere andre blir det kanskje en SC på Alna ;).)
Det hadde vært kjekt med ladepunkter i havnene- slik at man lader mens man venter på å komme ombord.
Kielferga tar 18 timer- du trenger ikke 100kW- det holder med eks 6- men det er klart det er særs skitten strøm.

sven erik

jeg spurte på vei jem om å lade mens jeg venta på ferga fra  kiel  til gjøteborg  med stenaline  det ente med at vi fikk  lade ombor   dette var i 2012 og de sa en får lade ombor  når man har orginalbygd bil  som er fulgt cerviser

Elmo

Sitat fra: sven erik på torsdag 30. mai 2013, klokken 15:52
jeg spurte på vei jem om å lade mens jeg venta på ferga fra  kiel  til gjøteborg  med stenaline  det ente med at vi fikk  lade ombor   dette var i 2012 og de sa en får lade ombor  når man har orginalbygd bil  som er fulgt cerviser

Noen fergeselskaper nekter all lading.
Og årsaken er en elektrifisert Nissan Qashqai som brant på Danskebåten
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10019045
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

OddB

Sitat fra: Milzit på onsdag 29. mai 2013, klokken 22:36
Vi har tenkt på Oslo-Andenes-Oslo i høst...men ser det krever litt planlegging når jeg så dekningen nord for Trondheim på ladestasjoner.no...
Jeg har også Andenes som mål   :)
Jeg avventer at Tesla kommer med en slags utbyggingsplan for superladerne i Norge før jeg bestiller.
Elon Musk sa at hele landet skulle bygges ut da han var her i mars....
Nord for Steinkjer er det vel omtrent ikke annet enn vanlige stikkontakter å finne ? Kjører som regel Steinkjer-Andenes i en etappe, så da bør det ihvertfall komme to superladere på den strekningen (f.eks. Mosjøen og Fauske) før jegvurderer å legge i vei.
Slik Transnova vurderer behovet for hurtiglading tror jeg ikke vi skal forvente utbygging av hurtigladere langs hovedveier, så vi må nok sette vår lit til Tesla...
Jeg er VELDIG spent å høre dine erfaringer fra din kommende høsttur :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Teslafrank

Hadde planer om tur  fra Molde til Kr.Sand og videre til Billund og Legoland i sommer, før skolen begynner ......men det er fare for at den ryker.

Ble sagt juli/august, nå er det hintet om slutten av august fra sikre kilder i Tesla...

Så da så...

Larvik

Sitter på "stamstedet" i Italia ( en gård litt øst for Jesolo ). Håpet var å kunne reist hit med Teslaen nå i sommer, men nå sitter jeg her med vino rosso og reflektere over hvordan det lar seg løse... Distanse/lade-messig passer det greit med ferge Larvik-hirtshals på ettermiddagen. Ankomst hirtshals 21.15, kjøre et stykke ned i Danmark og ta inn på hotell med lademulighet. Neste dag til Hamburg, tog fra Altona til Bolzano. Deretter ca 315 km til destinasjon. Spørsmål i forhold til Autozug; er det noen mulighet for lading på toget? Er det noe problem å kjøre en bil men lav "frigang" under på toget? Og evnt. Om man må kjøre på med luftfjæring stilt høyt; kan Model S låses i den stillingen mens parkert?
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Øyvind.h

Sitat fra: Larvik på søndag 30. juni 2013, klokken 21:41
Er det noe problem å kjøre en bil men lav "frigang" under på toget? Og evnt. Om man må kjøre på med luftfjæring stilt høyt; kan Model S låses i den stillingen mens parkert?
Model S har samme bakkeklaring som en Passat (ca 15cm). Den er ikke veldig lav, men ser riktignok lav ut da kanalene ikke er like avrundet som på mange andre biler i tillegg til at mye av understellet holder 15cm avstand til bakken.

Luftfjæringen blir stående i den posisjonen du setter den i. Setter du den på høy og går ut av bilen så blir den stående på høy.

For øvrig har Tyskland bra 22kW ladenettverk (om du har valgt dobbeltlader). Vet ikke om Italia har noe særlig med 22kW punkter, og superchargers tar nok litt tid :) Lad til 100% før du kjører på toget, og med pen kjøring kommer du fra Bolzano til Jesolo uten problemer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Milzit

Sitat fra: OddB på lørdag 29. juni 2013, klokken 22:38
Sitat fra: Milzit på onsdag 29. mai 2013, klokken 22:36
Vi har tenkt på Oslo-Andenes-Oslo i høst...men ser det krever litt planlegging når jeg så dekningen nord for Trondheim på ladestasjoner.no...
Jeg har også Andenes som mål   :)
Jeg avventer at Tesla kommer med en slags utbyggingsplan for superladerne i Norge før jeg bestiller.
Elon Musk sa at hele landet skulle bygges ut da han var her i mars....
Nord for Steinkjer er det vel omtrent ikke annet enn vanlige stikkontakter å finne ? Kjører som regel Steinkjer-Andenes i en etappe, så da bør det ihvertfall komme to superladere på den strekningen (f.eks. Mosjøen og Fauske) før jegvurderer å legge i vei.
Slik Transnova vurderer behovet for hurtiglading tror jeg ikke vi skal forvente utbygging av hurtigladere langs hovedveier, så vi må nok sette vår lit til Tesla...
Jeg er VELDIG spent å høre dine erfaringer fra din kommende høsttur :)
Nå er det min kone + barn som hadde tenkt å ta den turen (og brukt litt tid på den), jeg blir nok ikke med. Men jeg er litt skeptisk etter jeg så på kartet nord for Trondheim og antall ladestasjoner. Men det blir vel uansett noen overnattinger underveis, løsningen blir vel å avtale mulighet for å lade på hotellet..

OddB

Sitat fra: Milzit på søndag 30. juni 2013, klokken 23:07
Men jeg er litt skeptisk etter jeg så på kartet nord for Trondheim og antall ladestasjoner. Men det blir vel uansett noen overnattinger underveis, løsningen blir vel å avtale mulighet for å lade på hotellet..
Har man god tid går vel det meste... men hvis dere ikke får tilbud om annet enn 16 A stikkontakter vil nok turen ta veldig lang tid...
Siste Chademo-lader er vel på Steinkjer..? Da er det 90 mil igjen.. Dvs tre etapper på 30 mil. Hvis dere får tilgang til en 32A kurs på hotell i Mosjøen og Fauske burde det vel gå akkurat....? Det kommer tydeligvis en hurtiglader på Sortland i august om det skulle knipe..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Nuvolari

Sitat fra: Larvik på søndag 30. juni 2013, klokken 21:41
Sitter på "stamstedet" i Italia ( en gård litt øst for Jesolo ). Håpet var å kunne reist hit med Teslaen nå i sommer, men nå sitter jeg her med vino rosso og reflektere over hvordan det lar seg løse... Distanse/lade-messig passer det greit med ferge Larvik-hirtshals på ettermiddagen. Ankomst hirtshals 21.15, kjøre et stykke ned i Danmark og ta inn på hotell med lademulighet. Neste dag til Hamburg, tog fra Altona til Bolzano. Deretter ca 315 km til destinasjon. Spørsmål i forhold til Autozug; er det noen mulighet for lading på toget? Er det noe problem å kjøre en bil men lav "frigang" under på toget? Og evnt. Om man må kjøre på med luftfjæring stilt høyt; kan Model S låses i den stillingen mens parkert?

Syntes prisene på Autozug er litt stive. Ref min posing i SC tråden så trenger man ikke mer enn 4 SC mellom Kiel og Nice så har du korridoren mellom nord og søreuropa du trenger for denne turen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Desdi

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 29. mai 2013, klokken 21:53
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 29. mai 2013, klokken 21:34
Er det forresten noen Sig holdere som planlegger tur til Nürburgring? Ikke umulig å bli første TMS som klokker en offisiell rundetid.
Nürburgring er definitivt på agendaen- jeg har en venn med en 300++hk boxster som bor i Bad Neuenahr og som både vil prøvekjøre og måle mot sin bil.
Nordschleife er ganske krevende og det blir ikke nødvendigvis gode tider når amateurer som oss møter opp. Det gjelder å ha tegnet en meget bra kaskoforsikring :o
Grand-prix strekningen er det som brukes av de lokale pilotene- da får du mest racing for penga ;)

Dere kan nok dessverre glemme å kjøre en hel runde på Nordschleife med full pinne. Det er Model S eiere som har tatt bilen på bane i USA og de rakk ikke 2 runder på en bane av vanlig lengde før motoren gikk på begrenset power. Banen de prøvde på i dette tilfelle var 4 km lang mens Nordschleife er over 20 km.

Noe som folk på Tesla US forum mener skyldes høy temp på drivverket: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17581-Model-S-on-the-Track-A-Review
SitatThat power limit came on the second lap(!). It would pull power back to about 160 kW, which was still quite usable. That would last about ten minutes before I started turning into a "rolling chicane". If I did a slow lap it would get faster again, for a while. A better approach was to pull into the pits. After a minute the power limit would disappear from the speedometer screen. I'd wait several more minutes then head out for another few laps.

(Some on these forums have speculated that the car was deciding to limit power based on Projected Range. I have to disagree - it's pretty clear that the limiting factor is drive train temperature.

Muffinman

Drive train performance cooling kit blir kanskje den neste pakka..."Krever Perfomance Plus"....

;D

Amper

eller cooling kit for track days.. men nå får vi snart kjeft for Off Topic..   :-X
P85D :o)

Muffinman

Sitat fra: Teslafrank på lørdag 29. juni 2013, klokken 23:24
Hadde planer om tur  fra Molde til Kr.Sand og videre til Billund og Legoland i sommer, før skolen begynner ......men det er fare for at den ryker.
Nåh, sikker på det? Hørt rykter om at det er forholdsvis god plass i den Roadsteren din ;)

laumb

Sitat fra: Amper på mandag 01. juli 2013, klokken 22:25
eller cooling kit for track days..

Det er lov å håpe. ;-)

Sitat fra: Amper på mandag 01. juli 2013, klokken 22:25
men nå får vi snart kjeft for Off Topic..   :-X

Neida. Jeg får kjeft når dere er OT. Virker som flere og flere finner rapportere-knappen. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA