Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lease batteri

Startet av Caspar, torsdag 11. april 2013, klokken 13:15

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Sitat fra: Roy på torsdag 11. april 2013, klokken 21:11
Kan dere dele med oss hva det varmeteppe på batteriet faktisk er godt for?

Om det i praksis har stor betydning for mange i Norge vil kanskje flere kjøpe Norske biler, inkludert meg. Men når dere snakker sånn uten å si det, så blir jeg bare skeptisk til det hele.
Batterivarmeren er for å beskytte batteriene for nedfrysning. Batterivarmeren slår ikke inn før tempen i batteripakken går under -17C  Ikke noe fare for at batterien blir for varme som noen nevnte her, varmeteppe blir slått av lenge før batteriene nermer seg varmegrader. Synd at Nissan ikke kan la varmen holde batteripakken litt over 0C, da hadde vi hatt litt nytta av dette varmeteppe
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Sitat fra: el-snorre på torsdag 11. april 2013, klokken 22:01
Svarte på det indirekte over. Jo biler klargjørende på ulike måt i ulike land, men poenget er at det skjer med de ulike lands lønnskostnader.

Nissan Europa hevder det ikke er batterivarmer på comfortpakken i Nederland, at det kun er på bilene i Norden. Jeg vet at noen av paralellimportørene dog hevder det motsatte. Kan sikkert be om en skriftlig klargjøring av det fra Nissan Europa.

Men igjen jeg forsvarer ikke prisdiferansen, peker bare på det vi ikke må glemme i det hele. Heller ikke glemme at noe av bruktimporten har fått lavere pris grunne statlige støtte. Man skal ikke glemme at importørene uavhengig av motor nok kvier seg for en reprising av en modell av hensyn til ettermarkedet.

Det er forståelig at man i Norge har noe høyere kostnader i forbindelse med levering. Imidlertid forsvarer det ikke prisforskjellen.

Når det gjelder varmeteppe, så hadde det faktisk vært en fordel å få avklart dette en gang for alle så hvis du kan få noe skriftlig fra Nissan Europa hadde det jo vært fint. Forsåvidt jeg har forstått kan man i Nederland få med og uten CWP, og varmeseter uten full CWP, så kanskje det er der det ligger.

Det er også riktig at flere europiske land gir "kontantstøtte", men så tar de minst like stor sum tilbake i VAT (som man jo kan få tilbake ved eksport).

Jeg aner ikke hvem som sitter igjen med pengehaugen, men noen soper inn i stort monn. Derfor er det særdeles viktig og bra at mange importerer selv fordi det presser prisene. Jeg tror ikke det er helt tilfeldig at nybilprisen har sunket såpass dramatisk to ganger på under 12 måneder. Jeg har iallefall gjort meg mine tanker om Nissan i Norge, og jeg er ikke imponert verken på "melking av markedet", service og ettermarket.

Og jeg håper paralellimportørene får stort volum så de får krefter nok til å konkurrere på ettermarked og service
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

KaiRK

Sitat fra: 2EL på torsdag 11. april 2013, klokken 22:08
Sitat fra: Roy på torsdag 11. april 2013, klokken 21:11
Kan dere dele med oss hva det varmeteppe på batteriet faktisk er godt for?

Om det i praksis har stor betydning for mange i Norge vil kanskje flere kjøpe Norske biler, inkludert meg. Men når dere snakker sånn uten å si det, så blir jeg bare skeptisk til det hele.
Batterivarmeren er for å beskytte batteriene for nedfrysning. Batterivarmeren slår ikke inn før tempen i batteripakken går under -17C  Ikke noe fare for at batterien blir for varme som noen nevnte her, varmeteppe blir slått av lenge før batteriene nermer seg varmegrader. Synd at Nissan ikke kan la varmen holde batteripakken litt over 0C, da hadde vi hatt litt nytta av dette varmeteppe


Sikker på at det -17? Min norske Leaf har aldri hatt mindre en 4 temperatur streker. Det er vel minimum -5?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

edakcots

-17 er bekreftet i tekniske data fra Nissan selv. Så hvis du selv har vært på fabrikken og sett at de hadde en rad med biler til Norge/Sverige/Finland, hvor de lager en egen løsning på batteriet for oss her hjemme, så tror jeg det ble litt mye saki på deg til lunsj... :o
USA manual:
"The battery heater in the CWP is only to prevent the battery from freezing at 0F and lower temperatures"

0F=-17,77C

Samme det, diskusjonen blir aldri ferdig ang dette da alle har sine egne meninger, men det er som en skriver over, litt rart at prisen er droppet 2 ganger på ett år, at eiere tvinges til å "smøre" bremsene for å opprettholde garantien under service, får ett oljelag til noen 100 lapper på før levering, og at de legger på prisen så mye som de gjør. Hadde det ikke vært for parallellimport, ville vi fortsatt kun hatt 500 Leaf til 300.000 kroner stykket her til lands. Nå selges de av Nissan forhandlere på tilbud til 230.000 ferdig levert!
Mulig Nissan norge vinner denne kampen om kundene uansett siden resten av europa nå skal lease bil med tvungen batterileie? I hvertfall for noen mnd vil det være slik, inntil Japanere sitter med kaia full i England...
I USA er det et forslag om å droppe subsidiene helt, og det ganske snart, så da blir plutselig billig-bilen som noen har fått seg, fra "over there" verd mye mer...
Men amerikanere er heller ikke glad i å låses til slike avtaler som lease av batteri, så da tror jeg salget bråstopper der borte også.
a:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Trond Arve

Hei Snorre. Oppfordrer elbilforeningen til å videreformidle alle slike spørsmål til leverandørene, og gjerne si at de bør engasjere seg mer på forumet. Unødvendig at dere i styret svarer på vegne av leverandørene IMHO.

Sitat fra: el-snorre på torsdag 11. april 2013, klokken 22:01
Nissan Europa hevder det ikke er batterivarmer på comfortpakken i Nederland, at det kun er på bilene i Norden. Jeg vet at noen av paralellimportørene dog hevder det motsatte. Kan sikkert be om en skriftlig klargjøring av det fra Nissan Europa.

Veldig gjerne!
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Kallagtunet

Sitat fra: Trond Arve på fredag 12. april 2013, klokken 08:45
Hei Snorre. Oppfordrer elbilforeningen til å videreformidle alle slike spørsmål til leverandørene, og gjerne si at de bør engasjere seg mer på forumet. Unødvendig at dere i styret svarer på vegne av leverandørene IMHO.

Sitat fra: el-snorre på torsdag 11. april 2013, klokken 22:01
Nissan Europa hevder det ikke er batterivarmer på comfortpakken i Nederland, at det kun er på bilene i Norden. Jeg vet at noen av paralellimportørene dog hevder det motsatte. Kan sikkert be om en skriftlig klargjøring av det fra Nissan Europa.

Veldig gjerne!

Husk elbilforeningen er ikke en en elbilistforening, dvs en forbruker finansiert organisasjon. Stor del av inntektene har man fått (og med det det som betaler lønnen til de 3 som jobber fast der) gjennom prosjekter og annonse salg (for og til bransjen) medlemskontingent er en liten del av inntektene og første år av den er det vel vanlig at importør av elbil står for, Nissan gjorde i alle fall det når vi kjøpte vår Leaf.

Missforstå meg rett dette er ikke noe de skjuler og de gjør en god jobb, men de er ikke en forbrukerforening for elbilister og vi bør heller ikke forvente at de opptrer som det.

Trond Arve

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 10:44
Husk elbilforeningen er ikke en en elbilistforening, dvs en forbruker finansiert organisasjon. Stor del av inntektene har man fått (og med det det som betaler lønnen til de 3 som jobber fast der) gjennom prosjekter og annonse salg (for og til bransjen) medlemskontingent er en liten del av inntektene og første år av den er det vel vanlig at importør av elbil står for, Nissan gjorde i alle fall det når vi kjøpte vår Leaf.

Missforstå meg rett dette er ikke noe de skjuler og de gjør en god jobb, men de er ikke en forbrukerforening for elbilister og vi bør heller ikke forvente at de opptrer som det.

Det er jeg fullt klar over. Imidlertid ser jeg ikke at det gir grunn til å skjerme leverandørene mot kritiske spørsmål. Elbilforeningen står i en utmerket posisjon for å sørge for kommunikasjon mellom kunder og leverandører, og burde heller oppfordre leverandørene til å engasjere seg framfor å forsvare dem på tvilsomt grunnlag.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Kallagtunet

Mitt poeng er vel at jeg tror ikke vi skal forvente at de utfordrer forhandlerne veldig hardt siden de i så stor grad står for inntektene til foreningen.

el-snorre

Foreningen er en brukerorganisasjon som ønsker flest mulig elbiler på norske veier. Det er det å fremme elbil som er viktig, samt at brukerinteressene blir godt i varetatt. Om en Nissan Leaf, eller annen elbilmodell, er solgt via den ene alle andre kanalen er således uten betydning. En Leaf er en leaf, En Tesla en Tesla osv.
Det som dog er viktig er at alle som selger elbil oppgir rett informasjon, og selger elbil på rette premisser.
Startmappen distribueres til offisielle så vel som nær flertallet av de uoffisielle salgskanalene, bare så det er nevnt.
Nok om det.

For de som er interessert har jeg fikset følgende mulighet:

I forkanten av Elbilforeningens sitt årsmøtet, dvs. 17.45.00-18.20 den 25. april, har elbilintreserte mulighet til å besøke Nissan sitt pressetelt for å ta en titt på Euro-Leaf.

Det blir dessverre ikke anledning til prøvekjøring, men det skal bli mulighet til å spørre personer fra Nissan Europa om  detaljer på Euro Leaf.

Da Nissan ønsker å vite hvor mange som ønsker å komme, er det ønskelig med påmelding til undertegnede på snorre@elbil.no.

(Nissan har kundearrangement på kvelden, noe som er grunnen til at vi må ta dette før møtet eksakt da)

Håper det blir tatt vel i mot.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA