Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alternative Vannpumper

Startet av elektrolux, torsdag 03. april 2008, klokken 14:06

« forrige - neste »

Elmo

#30
Sitat fra: Boogie på mandag 27. juli 2009, klokken 09:04
Bytt ut til Berlingo pumpe på en bil, og se hvor kraftig vannet kommer inn i tanken igjen
Sitat fra: Elmo på mandag 27. juli 2009, klokken 12:10
God idé Boogie. Jeg skal få gjort det i løpet av uka.

Da har jeg byttet til Berlingopumpe i Saxo. Det gikk ganske greit. Jeg la noe gummimembran rundt pumpa så den satt godt i orginalbraketten som ellers er for stor. Videre ble jeg nødt til å bytte til litt større slangeklemmer. Ikke sjans å få på de gamle på stussen som er 2mm større, men slangene gikk greit. Og så valgte jeg å klippe ledningene av gamlepumpa og feste endene til Berlingopumpa med mini-kabelsko.

Jeg tror kanskje jeg ser litt mindre fart på vannet i tanken, men det er god sirkulasjon.
Pumpestøyen ved lading ble ikke så mye mindre som jeg hadde forventet (jeg trodde orginalpumpa virkelig sang på siste verset).

PS: la forresten merke til at pumpene på Partner ligger vannrett bak støtfangeren. Blir ikke det egentlig feil? Skal ikke slike pumper helst stå loddrett?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jornheim

Info om Berlingo-pumpen: hos  Pierburg har den (nu) navnet WUP1 eller WCP.1 Produceres fortsat (siden 1996). Se her:
http://www.kspg-ag.de/pdfdoc/kspg_produktbroschueren/p_wup_e.pdf

Pumpen har åbenbart haft forskellige numre fordi den anvendes i forskellig biler, varmeanlæg etc. Kan fx. købes her:
http://www.teiledirekt.de/product_info.php/products_id/1073612/refID/2
og sikkert billigere andre steder.

Vi har haft den i Saxo'en siden i fjor, efter anbefaling fra Anton Bech.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

#32
Sitat fra: Elmo på tirsdag 04. august 2009, klokken 21:25
Pumpestøyen ved lading ble ikke så mye mindre som jeg hadde forventet

Jeg har glemt å nevne at litt bøying/vridning på braketten gjorde underverker med støyen fra pumpa. Nå det den nesten lydløs - og JA, jeg har sjekket at det er sirkulasjon fremdeles :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Finner ikke de pumpene i ElbilWiki enda. Ikke dumt å registrere dem der.
Pierburg pumpen likner Think sin og er mye billigere. Jeg må sjekke stussene er passelige.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

HAr kjørt med Laing-pumpa installert et par uker nå, og så langt fungerer den helt fint i Think.

Eneste nødvendige modifikasjon var at det trengs en litt lenger bolt til klemma som holder pumpa, fordi Laing-pumpa har litt større diameter. Trur jeg gikk fra 80mm M10 til 100mm M10 bolt (Fikk en veivaksel-bolt fra en gammel Ford som passet helt ypperlig). Og så må kabelen skjøtes på, selvsagt. En sukkerbit og litt elektriker-tape fikser det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Har du bestillings detaljer til pumpa?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på lørdag 24. oktober 2009, klokken 12:16
Har du bestillings detaljer til pumpa?

Ikke utover det at jeg bestilte den rett fra Electrolux. Han har kanskje flere detaljer, trur han bestilte dem fra Tyskland. Hvis du vil ha en kan det hende han har flere også?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

#37
Jeg tok en test med originalpumen på Think (Hella). Jeg fant da at den trekker 2,0A og tømmer en bøtte med 10 liter vann på ca 25 sekunder noe som blir ca 1400 l/h.
Har ikke funnet noe data på den fra Hella men den var ingen ulyder på den så leveringsmengden stemmer nok bra.

Laing ligger på ca 1000 l/h (trinn 3) og Pierburg på 820 l/h. Vil dette bli tilstrekkelig?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Kan ikke si noe om hvilken pumpekapasitet som kreves, men det er nevnt på det Tyske forumet at Liang pumpa går varm om den stilles på fullt.

Derfor bør Liang's verdier reduseres til 500 l/hr

Antakelig er dette likevel mer enn tilstrekkelig.

For å være på den sikre siden monteres nå Robometerets temp sensor på kjøleslangen på Think. Dermed har en full kontroll også på den biten ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

BauDemo

Lynet,
Can you please take a photo of any markings on the original pump you tested with?
Pierburg has several different models... maybe some of them would match?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. oktober 2009, klokken 23:03
Derfor bør Liang's verdier reduseres til 500 l/hr
Antakelig er dette likevel mer enn tilstrekkelig.

Etter å ha installert laing-pumpa synes jeg det høres ut som det renner mye friskere enn med pumpa fra Hella. Om det er inbilning, eller om den gamle pumpa hadde redusert kapasitet skal jeg ikke si, men det høres i alle fall veldig bra ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Det er godt å høre.

Nå har da Think veldig bra dimensjon på vannslangene, og dermed lite pumpemotstand. Kan godt hende du kan kjøre Liangen din for fullt, og få enda mer guff.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Den originale pumpen er merket med Hella PA66-GF25 i den ene enden og PPS-GF40/MF25 i den andre.
Den er ikke å finne på Hella sin online katalog.
Pumpe med samme utseende brukes av både VW og BMW, se http://www.autopartswarehouse.com/replacement_sm/hella~auxiliary_water_pump~replacement.html
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA