Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Understellsbehandling- eller ikke?

Startet av Havebigfun, mandag 27. mai 2013, klokken 15:14

« forrige - neste »

trygvelo

Samme hva de har gjort blir bolter og annet korrodert. Jeg kommer til å gå over bilen nøye under, spesielt etter å ha kjørt i dårlig vær og se etter problemområder. Nå blir jo dette noe helt annet enn en vanlig bil, men alt i hjulbuene og nærliggende områder (unntatt bremser) bør behandles syns jeg.

Kommer nok til å gå for en eller annen oljebehandling, kanskje hos funderud som jeg har god erfaring med fra tidligere.

valvolainen

Såvidt jeg vet har det vært forsøkt å lage biler som ikke ruster i over 100 år nå.
Det finnes fortsatt ikke, så det kan umulig skade å få litt kliss på understellet.
Forresten, hiver dere dere på en lanolinbehandling så får dere sauefett under bilen. 
Om det er økologisk eller miljøvennlig skal ikke jeg ha noe formening om, men har dere petroleumsskrekk så er det et godt alternativ.

Eller dere kan la være. Korrodere kommer det til å gjøre.

eledille

Er det tenkbart at noe kan skades av olje? Det måtte jo da være noe som tåler saltvann men ikke olje. Høres usannsynlig ut for meg. Hvis ikke er det vel bare å kjøre på, noen kilo olje spiller ingen rolle, og det renner vel ikke ut kliss etter at det har kjølnet?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Lanolinen er veldig fin. Har denne på bil nr. 2. Den drypper ikke og er seig  leeeenge.
Anbefales et nytt lag etter 24mnd.
I motsetning til tectyl og tuff-kote så størkner ikke olje/lanolin, og vann kommer ikke til.
tectyl blir knallhard, og på sikt kommer det vann på innsiden. Da ruster det innenfra og utsiden ser strøken ut.


takktakk

Olje?

Ikke en dråpe. Ingenting. Med et mulig unntak av kulelager og andre deler som må ha det for å fungere.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

JohanH

Lykke til med batteriswappingen dere som kliser diverste ting på hele undersiden av bilen, inklusive alle de 26(?) boltene som holder batterier og som en robot pent skal skru av på 30 sekunder :)

valvolainen

Batteriswapping?
Hvor skal du gjøre det hen da?

Det er forøvrig ikke olje, det er sauefett.
Og man trenger ikke kline til overalt under, men hjuloppheng og innerskjermer har ikke vondt av det.

JohanH

Sitat fra: valvolainen på onsdag 28. august 2013, klokken 22:52
Batteriswapping?
Hvor skal du gjøre det hen da?

Det er forøvrig ikke olje, det er sauefett.
Og man trenger ikke kline til overalt under, men hjuloppheng og innerskjermer har ikke vondt av det.

Nei, OK, det blir vel ikke mye av den der swappingen, hverken her eller i California ser det ut til. Og om du skal oppgradere batterier en gang hver 6:e år så skal de nok klare litt fett der. Bare tenkte på det aspektet jeg.

eledille

#23
Er det buskerud antirust som bruker lanolin, eller funderud også?

Til dere som på død og liv skal ha oljefri bil - det er plenty med olje i drivverket. Slapp av. Det er bare om å gjøre å ikke brenne opp oljen mens du kjører :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

JohanH

Jeg ringte nettopp og snakket med Buskerud Antirust (bor i nærheten). Han hadde aldri sett en Model S, naturlig nok. Mente at antirustbehandlingen vil selvfølgelig også være antikorrosjonsbehandling på Aluminium. Jeg forklarte hvordan bilen er bygget opp og han ville gjerne se den først, løftet opp, før han kunne konkludere med noe, men så ikke noe i veien for å behandle hele undersiden med Lanolin. Jeg sa det er en stor bil, på størrelse med en BMW 7-serie eller MB S-klasse, prisen blir allikevel ikke mer en c.a. 2000 kr.

Et par ting jeg tenker på, som må med i vurderingen:
- Vil slik behandling endre de aerodynamiske egenskapene slik at man får høyere forbruk? Undersiden av bilen er jo svært viktig i forhold til dette, og en viktig årsak til den lave Cd (drag koefficient) bilen har. Men er det mest den geometriske formen på undersiden, flat og uten eksos osv, eller er det også selve overflatestrukturen på mer mikronivå? Hvis det er det ville det jo f. eks. også gitt høyere forbruk om bilen var skitten under??? Kanskje grus og møkk har lettere for å sette seg fast i dette fettet?
- Er det noen områder som må unngåes, f. eks. tenker jeg på områder i hjulbuene, i direkte nærhet til luftfjæring osv? Det var jo en video postet her nylig av en i USA hvor skjermen inne i hjulbuen ("mud guard") hadde løsnet seg og måtte skiftes av en ranger, man så jo det var mye ting og tang bak der, men skal man ha fett så vil jo det bli lagt på denne skjermen og langs fugene, ikke under...

Jeg skal dra dit og vise frem bilen neste uke, skal gi tilbakemelding her på forumet. Klart dog jeg får vel ikke helt objektivt råd fra han som selger produktet :)

RunarBT

Det er tenker lit tpåer service, om ein har klint på olje eller lanolin på alt.

Rekner med det ikkje er like populært å få inn ein slik bil, på det reine hvite gulvet?
Kan det by på utfordringer når dei skal jobbe på den.. eller blir slik behandling så tynt at det knapt merkes?

Har ikkje lyst å lage problemer for dei. Har betalt 4år service, så korrosjon blir uansett Tesla sitt problem i tida framover. Kjøper nok +4 år til.. så får eg vurdere behandling når denne tida går ut tenker eg.

OleJA

Rustbeskyttende olje er jo laget for at den skal trenge inne overalt. Er bekymret for hva som skjer dersom dette kommer i nærheten av elektriske kontakter eller andre elektriske komponenter.
Disse er nok helt sikkert laget for å være vanntette, men klarer ikke stole 100% på at de alltid vil være det.

valvolainen

Sitat fra: eledille på torsdag 29. august 2013, klokken 00:56
Er det buskerud antirust som bruker lanolin, eller funderud også?

Til dere som på død og liv skal ha oljefri bil - det er plenty med olje i drivverket. Slapp av. Det er bare om å gjøre å ikke brenne opp oljen mens du kjører :)

Funderud har også dette ja.
Var der i juli med nr.2. Bra jobb! Inni dører, skjermer, kanaler, ramme, i og rundt støtfangere, alle hulrom det er mulig å komme til og noen til.
På min gamle bil var også drillen hyppig i bruk for å komme til overalt.

Ja det blir seigt til å begynne med, men det setter seg litt.  Min er fortsatt god å seig, regner med dette vil være noe fastere om et år. Når de utfører jobben forvarmer de fettet for å få det skikkelig flytende.

Dette handler ikke om å ha bilen rustfri etter fire år, det vil den nok være uansett. 
Det handler om å fortsatt ha rustfri bil etter 10-15 år. For dere som ikke har så langt perspektiv på bilen, så er dette fullstendig bortkastede penger. Dette vil ikke innvirke på ettermarkedet om tre-fire år.

Det handler om kjærlighet, ikke kroner og øre. Dette er noe man gjør for bilen på lang sikt.  Ikke for eieren på kort sikt :)

Dette produktet er ikke så tynt som f.eks wd40, så det trenger ikke inn overalt. (saltvann er verre)
Mer ment til å legge et beskyttende lag på utsatte steder.
Spesielt inni vanger og bjelker. Og naturligvis på stag, kardangklokker, osv.

turbolurbo

Sitat fra: valvolainen på torsdag 29. august 2013, klokken 13:09
På min gamle bil var også drillen hyppig i bruk for å komme til overalt.

Dette gjør at jeg ville vært skeptisk til å få utført understellsbehandling på en splitter ny bil. Greit at de ofte setter inn plastplugger i hullene, men det skaper et nytt sett med korrosjonstriggere. Bart metall i hullene, og hvor havner sponet etter drillingen? Det vil nødvendigvis ligge igjen noe spon inne i kanaler/profiler. Skeptisk..
2019 TM3P

HABEL

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA