Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere

Startet av Balrog, fredag 24. mai 2013, klokken 18:37

« forrige - neste »

Balrog

Ladet på Kjellstad i dag for å "sikre hjemturen" med svimlende 3-4kWh. Det skal snart koste 50 kr med "rabattkort". For samme pris kan jeg snart fylle 85kWh på Teslaen med Chademoadapter. Genialt.

Hvorfor er det så jævla vanskelig å sette opp en helt alminnelig kortautomat (visa/mastercard/bankaxept) som er på hver eneste bensinpumpe i hele landet og ta betalt pr kWh? Dette systemet er gjennomprøvd og ferdig utbygget og ALLE, til og med barn har slike betalingskort allerede. Så slipper man å skulle ha enda et plastkort som man må huske å ta med og huske å fylle opp etc. Med 3-4 ladestasjoner per selskap må man jo ha en hel kortstokk med dyre abonnementer i bilen om man vil kjøre litt rundt i landet etterhvert.

Hvordan hadde fossilbilbrukere reagert om de måtte tegne abonnement på bensinpumpa uavhengig av forbruk, og kun et eneste plastkort fungerte - mens neste pumpe på turen så må man fram med et annet unikt plastkort? På pumpene ville det eneste andre alternativet til abonnement være "fylling kr 1000" enten du kommer med en VW Up eller en Hummer. Selvsagt med den sterke argumentasjonen om at det er så dyrt å sette opp en bensinpumpe, det må jo graves og greier, og bensinpumpe og alt må nedbetales i løpet av et års tid, slik at de resterende 20 åra pumpa står der blir fortjenesten feitere enn John Fredriksen..

Dette er en elendig løsning på et enkelt problem: Å få betalt for strømmen man leverer.

Set opp en helt alminnelig kortautomat i stedet.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mariowing

Vi blir nok aldri enig om hva som er riktig pris; noen synes alltid alt er dyrt uansett. Jeg prøver meg allikevel; for det første så er det vel ikke sikkert at det koster operatøren av laderen så veldig mye mer å gi deg 85 kWh enn 4 kWh. For det andre så er det ikke sikkert at det vil forbli ubegrenset tid/strømmengde bestandig. For det tredje så mener jeg at man må slutte å se på hva man betaler for strømmen hjemme i huset sitt når man skal sammenligne prisen på hurtiglading.

Jeg mener at man må se på hurtiglading som et tilbud om å forlenge rekkevidden (og dermed bruksområdet) på el-bilen sin. I så måte er en pris på 50 kroner for å komme seg 10 mil lengre ikke problematisk. Hverken sammenlignet med prisen på annet drivstoff, utepils eller for eksempel parkering. Hvis du kan velge mellom å måtte leie deg en bil for å kjøre Oslo - Sandefjord eller du kan ta elbilen og hurtiglade to ganger for 100 kroner så er det faktisk grisebillig med hurtiglading. 

Det er vel på dette området de to "leirene" ikke kommer til å bli enig. De som ser på strømpris synes det er dyrt mens de som ser på prisen for mobilitet synes det er helt ok.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cra

Sitat fra: Balrog på torsdag 30. mai 2013, klokken 01:05
Hvordan hadde fossilbilbrukere reagert om de måtte tegne abonnement på bensinpumpa uavhengig av forbruk, og kun et eneste plastkort fungerte - mens neste pumpe på turen så må man fram med et annet unikt plastkort?

Det er da på sett og vis nettopp det de gjør med disse "medlemskortene". Forskjellen ligger i at alle har pumper over hele landet. ;)

Utover det er jeg forsåvidt enig i at det hadde vært greit å kunne betale med det ene plastkortet man allerede har og bruker til alt annet man skal kjøpe. Til sammenligning så har de vel innført dette på fergereiser nå, nettopp for at de som reiser mye og langt skal slippe en hel kortstokk. Jeg tror dette kommer for ladestasjoner også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Det er enormt bra at det kommer flere aktører på banen og prøver seg!

Det er upraktisk å hurtiglade, unngår det for enhver pris, kun unntaksvis gjør jeg dette. F.eks. langturer. Antar dette gjelder de fleste. Vi fleste er ikke en desperat målgruppe som kan melkes.

Jeg vil betale for den strømmengden jeg tar ut. Jeg vil ikke føle jeg bør stå så lenge som mulig for de 50/75 kr jeg betaler. Denne strømmengden kan helt klart være "dyr" fr min del, om det så er ti ganger så mye som hjemmestrøm, f.eks. 4.5 kr. Akkurat mens jeg handler litt, eller det lille ekstra jeg trenger for å komme trygt hjem.
Betalingssystemene som finnes opp her er alt for komplekse.

Når det er sagt, er det sikkert noen gode argumenter for at man ikke har valgt samme geniale løsning som autocenteret i bergen har valgt.. (pris pr kwt) eller? Det blir vel like mye grining hvis noen går for denne modellen?

Transnova krever at det settes opp en modell som gjør at stasjonene går i overskudd på sikt. Elbilforeningen er også for dette, uten at jeg vet om det er i solidaritet med transnova eller for egen filosofi. Selvsagt bør statsjonene være økonomisk bærekraftige, men etter min mening fører ikke dagens modeller til dette.
Klarer de å samle operatørene til en felles betaling tror jeg derimot det blir lettere å være med på å spytte penger i dugnadsinnsatsen gjennom de løsningene som til nå har blitt presentert, gjennom fast abonnement.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Arha

Jeg skjønner ikke hvorfor ingen av kraftselskapene kan tilby samme enkle betalingsløsning som Clever gjør i Danmark.  Her er det 2 abonnementer:

-   0 kr pr mnd og 5,50 pr kwh
- 99 kr pr mnd og 3,50 pr kwh

https://www.clever.dk/produkter/opladning-paa-farten/

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

thoru

Sitat fra: Arha på torsdag 30. mai 2013, klokken 18:52
Jeg skjønner ikke hvorfor ingen av kraftselskapene kan tilby samme enkle betalingsløsning som Clever gjør i Danmark.  Her er det 2 abonnementer:

-   0 kr pr mnd og 5,50 pr kwh
- 99 kr pr mnd og 3,50 pr kwh

https://www.clever.dk/produkter/opladning-paa-farten/
ja det der så mye bedre ut en de prisene som de norske aktørene har kommet med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA