Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere

Startet av Balrog, fredag 24. mai 2013, klokken 18:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Trond Arve på lørdag 25. mai 2013, klokken 23:25
Ville folk vært mer fornøyd med f.eks. 5.- eller 10.- per kWt flatt? Hva kan være årsaken til at  ingen hittil har valgt betaling per kWt?

Det er tiden som koster, hvert minutt du er tilkoblet er et minutt ingen andre kan være tilkoblet. Jeg mener derfor betaling pr. tid er det logiske, slik som Eidsiva og Statoil har gjennomført. Da oppmuntres man også til å avslutte lading når det etterhvert går for tregt.

Klippekort på 300 minutter til 500 kroner hadde vært ok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Jeg har kjøpt klippekort hos Ishavsveien og Sjelden (eller hva det het) hos Grønn Kontakt. Mest for å vise dem at det finnes et kunde grunnlag som jeg i sin tur håper vil gi dem "lyst" til å sette opp nye ladere på andre steder. Jeg kjører ikke el bilen på lengre turer (over 50 km en vei) for å spare penger men mer for å vise meg selv og de jeg omgås at det er mulig :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Balrog

Mye av poenget med hurtiglading er at folk IKKE opptar disse ladeplassene unødig. Det er gjerne 1eller2 ladeplasser. En bensinstasjon har gjerne 8+ pumper enda det bare tar max 3 minutter å fylle tanken. Med slik prissettting som er basert på hvor mye man kan grafse til seg før folk skriker for høyt ( unntatt elbilforeningen som klapper i hendene helt ukritisk hver gang noen sier "elbil") så oppmuntrer man folk til å tyne mest mulig ut for å få noe som ligner valuta for pengene. Lierladeren bruker jeg i 10 minutter for å sikre rekkevidden. Det gjør at andre slipper å vente.

Prissettingen er jo som at det koster 700 kr for en togtur uansett hvor langt eller kort du skal. Da blir selvsagt prisen lav om du kjører fra lysaker til ski via trondheim.

Selvsagt bør ladinga prissettes per kWh som Trond Arve skriver. 5 kr er 500% fortjeneste og er greit for kort lading, kanskje, ca dobbelt pris av hva en fossilbil koster i drivstoff, og må derfor rabatteres ved større uttak.

Selvsagt koster det penger å sette opp hurtigladere. Det betyr ikke at de skal nedbetales i løpet av måneder. Med denne prissettinga sørger man effektivt for å redusere elbilbruken til det aller nødvendigste, med mindre man bor ved siden av laderen, og det er vel ikke meninga.

med abonnement hos både ishavsveien og grønn kontakt er hele den økonomiske gevinsten ved elbil borte ift drivstoff. Og da har man tilgang på under 8 ladere innen teoretisk rekkevidde. Det er bare å gratulere blårussen som har kalkulert fram disse takstene.

Hadde Tesla holdt på sånn ville en lading med supercharger kosta 1000 kr.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

mariowing

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. mai 2013, klokken 00:08
Sitat fra: Trond Arve på lørdag 25. mai 2013, klokken 23:25
Ville folk vært mer fornøyd med f.eks. 5.- eller 10.- per kWt flatt? Hva kan være årsaken til at  ingen hittil har valgt betaling per kWt?

Det er tiden som koster, hvert minutt du er tilkoblet er et minutt ingen andre kan være tilkoblet. Jeg mener derfor betaling pr. tid er det logiske, slik som Eidsiva og Statoil har gjennomført. Da oppmuntres man også til å avslutte lading når det etterhvert går for tregt.

Lading pr tid gir svært ujevn pris i forhold til temperaturen og "fylingsgraden" på batteriet. Det beste beviset på det er at Statoil i vinter innførte 30 min lading til 78 kr (tror jeg det var). Så pr tid synes jeg en uting siden det gir minst like varierende pris pr kWt som det stykkpris pr lading gir.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

#19
5 kr pr kWt gir 50 kroner i pris for å kunne kjøre omtrent 6 mil med en Leaf. Da synes jeg fortsatt 50 kroner pr lading (som kan gi 10-11 mil) er en grei pris. De fleste ser vel på prisene i forhold til sitt behov og for eksempel for jkirkebo og hans sju minutters boost så skjønner jeg jo at 50 kroner blir dyrt pr kWh. Jeg har inntrykk av at du kjører ofte på den strekningen så hvis du 6-7 ganger i løpet av for eksempel 50 turer må betale omkring 300 kroner for å være sikker på å komme frem så høres det greit ut i mine ører. Kan jo regne ut hva 50 turer med diesel og bompenger koster. Men for all del; man er jo forskjellig :-)

Mitt hovedpoeng er vel at hvis man vil ha hurtigladere så må man også regne med å betale for at de settes opp. ABB feiret vel 10 000 ladinger på 3 stasjoner. Det ville med 50 kr pr lading gitt ca 170 000 i inntekt pr lader så det er i alle fall en overdrivelse å snakke om at laderen nedbetales på et par måneder....
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Ingebrigt

Og vil man ha busser må man regne med å betale for innkjøp av dem::)
Hurtigladerselskapene burde fri til hurtigmatsjapper og lignende og tilby medeierskap på laderene, disse ville kunne dekke deler av infrastrukturen pga økt omsetning og så kunne brukerene kanskje betalt for strømmen pr kwt.:o

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på søndag 26. mai 2013, klokken 00:21
Lading pr tid gir svært ujevn pris i forhold til temperaturen og "fylingsgraden" på batteriet. Det beste beviset på det er at Statoil i vinter innførte 30 min lading til 78 kr (tror jeg det var). Så pr tid synes jeg en uting siden det gir minst like varierende pris pr kWt som det stykkpris pr lading gir.

Det er bare pga. konstruksjonen av bilene, og ikke noe jeg mener leverandørene av hurtiglading bør ta nevneverdig hensyn til. Selvfølgelig bør man få rabatt for å lade i lengre tid (78,- for 30 min er ~11% rabatt i forhold til 2x44,-).

Som sagt er det tiden du opptar laderen som egentlig "koster" penger, siden du blokkerer den for andre som kunne betalt mer. Skal du da kunne lade helt opp og kanskje ligge nede på 5-6kW effekt på slutten mens andre som venter kunne ladet med 46kW? Svaret etter min mening er ja, om du må, men da må du også regne med å betale for moroa.

Biler med aktiv temperaturregulering av batteriet bør lade like fort vinter som sommer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: mariowing på søndag 26. mai 2013, klokken 00:33Mitt hovedpoeng er vel at hvis man vil ha hurtigladere så må man også regne med å betale for at de settes opp. ABB feiret vel 10 000 ladinger på 3 stasjoner. Det ville med 50 kr pr lading gitt ca 170 000 i inntekt pr lader så det er i alle fall en overdrivelse å snakke om at laderen nedbetales på et par måneder....
Det er fryktelig optimistisk om hurtigladeoperatørene tror at de skal kunne gå i pluss på virksomheten sin så få elbiler som finnes på veiene. Hurtigladere vil nok fremdeles være rene tapsprosjekter i enda noen år framover, og den eneste grunnen til å sette dem opp er å posisjonere seg i markedet og å skaffe seg erfaring med å drifte dem.

Akkurat nå forsøker tilsynelatende noen av operatørene å melke et marked hvor ladere er underetablert i forhold til den geografiske distribusjonen av elbiler. Problemet er bare at det er for få elbiler, og elbileiere er generelt ikke desperate nok, til at det egentlig er noe grunnlag for å "melke" noe som helst. Slik jeg ser det så driver de og sikter seg inn: de har prøvd med gratis lading, nå prøver de seg med grisedyr lading, og så vil de justere seg inn og finne den prisen markedet tolererer.

På sikt vil operatørene bli tvunget til å finne en billigere måte å bygge og drive laderne på slik at de kan komme seg ned på strømpris + 100% eller så, alternativet er at de vil bli utkonkurrert av et villniss av forretningsdrivende som setter opp rød industrikontakt for en slikk og ingenting i håp om å lokke kunder til sjappa si.

(Det er megetsigende at når jeg søkte på "rød industrikontakt" på Google akkurat nå så var de fire øverste treffene elbilrelatert – og det er ikke fordi Google vet hvem jeg er.)
Tesla Roadster, 25Mm

thoru

Sitat fra: Bent på søndag 26. mai 2013, klokken 13:25
Sitat fra: mariowing på søndag 26. mai 2013, klokken 00:33Mitt hovedpoeng er vel at hvis man vil ha hurtigladere så må man også regne med å betale for at de settes opp. ABB feiret vel 10 000 ladinger på 3 stasjoner. Det ville med 50 kr pr lading gitt ca 170 000 i inntekt pr lader så det er i alle fall en overdrivelse å snakke om at laderen nedbetales på et par måneder....
Det er fryktelig optimistisk om hurtigladeoperatørene tror at de skal kunne gå i pluss på virksomheten sin så få elbiler som finnes på veiene. Hurtigladere vil nok fremdeles være rene tapsprosjekter i enda noen år framover, og den eneste grunnen til å sette dem opp er å posisjonere seg i markedet og å skaffe seg erfaring med å drifte dem.

Akkurat nå forsøker tilsynelatende noen av operatørene å melke et marked hvor ladere er underetablert i forhold til den geografiske distribusjonen av elbiler. Problemet er bare at det er for få elbiler, og elbileiere er generelt ikke desperate nok, til at det egentlig er noe grunnlag for å "melke" noe som helst. Slik jeg ser det så driver de og sikter seg inn: de har prøvd med gratis lading, nå prøver de seg med grisedyr lading, og så vil de justere seg inn og finne den prisen markedet tolererer.

På sikt vil operatørene bli tvunget til å finne en billigere måte å bygge og drive laderne på slik at de kan komme seg ned på strømpris + 100% eller så, alternativet er at de vil bli utkonkurrert av et villniss av forretningsdrivende som setter opp rød industrikontakt for en slikk og ingenting i håp om å lokke kunder til sjappa si.

(Det er megetsigende at når jeg søkte på "rød industrikontakt" på Google akkurat nå så var de fire øverste treffene elbilrelatert – og det er ikke fordi Google vet hvem jeg er.)

http://www.levanger.kommune.no/Politikk/Kommunestyret-2011-2015/230512/PS-2712-Ladestasjoner-el-bil/
så når operatøren går inn med ca 200 000 kr, så er 170 000kr inntekt dårlig? da har de jo nesten fått dekket investeringene og begynner snart å tjene penger. driftskostnadene ikke medregnet da.

Griffel

Sitat fra: thoru på søndag 26. mai 2013, klokken 15:48
http://www.levanger.kommune.no/Politikk/Kommunestyret-2011-2015/230512/PS-2712-Ladestasjoner-el-bil/
så når operatøren går inn med ca 200 000 kr, så er 170 000kr inntekt dårlig? da har de jo nesten fått dekket investeringene og begynner snart å tjene penger. driftskostnadene ikke medregnet da.
Nå fikk de jo 125 000 mindre av Levanger kommune enn de ba om. Dermed blir det 325 000, på operatøren, og det tar nok et par år før investeringen er dekket. Uansett var budsjettet på 800000 så uten sponsing fra det offentlige, fabrikanter (ABB), eller bilfabrikanter vil det være vanskelig å få til en pris som både gir et overskudd og som elbilister synes er billig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Typisk NORSK. Grisedyrt  Virker ikke  = OK.  Dra ned NISSELUA. Hvor er vi om 10-20---50 år? ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

klumpen

Synes pris-strukturen var fin. Forventet ikke at det ville bli noe billigere enn dette.
Har selv gått for abbonoment fra Ishavskraft og klippekort hos Grønn kontakt.

Når jeg klarer å betale 60kr for en liten pils ute så klarer jeg å betale 50 kr for å komme meg hjem :)
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

leafster


Balrog

Sitat fra: klumpen på tirsdag 28. mai 2013, klokken 16:37
Synes pris-strukturen var fin. Forventet ikke at det ville bli noe billigere enn dette.
Har selv gått for abbonoment fra Ishavskraft og klippekort hos Grønn kontakt.

Når jeg klarer å betale 60kr for en liten pils ute så klarer jeg å betale 50 kr for å komme meg hjem :)

Pils+kjøring er innmari usexy.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

klumpen

Sitat fra: Balrog på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:36
Sitat fra: klumpen på tirsdag 28. mai 2013, klokken 16:37
Synes pris-strukturen var fin. Forventet ikke at det ville bli noe billigere enn dette.
Har selv gått for abbonoment fra Ishavskraft og klippekort hos Grønn kontakt.

Når jeg klarer å betale 60kr for en liten pils ute så klarer jeg å betale 50 kr for å komme meg hjem :)

Pils+kjøring er innmari usexy.

Kjører da ikke med promille :)
Mente heller at 50kr pr lading ikke er for dyrt. Sammenligner man med hva man betaler for andre varer så ( som en utepils i mitt tilfelle..) er det ok pris.  Det vil alltid være de som klager over pris-nivået, uansett hva det koster.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA