Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Grønn kontakt" - grisedyr lading og gir f i Tesla-eiere

Startet av Balrog, fredag 24. mai 2013, klokken 18:37

« forrige - neste »

Balrog



http://www.elbil.no/ladestasjoner/997-gronn-kontakt-for-elbiler

http://gronnkontakt.no/

http://www.ishavsveien.no/bli-kunde/priser-vilkar/

Dette betyr at tilbyderne av hurtiglading skal melke elbilmarkedet for alt det er verdt, takket være sin monopolstilling. For oss som sporadisk benytter oss av hurtiglading betyr det at hver lading koster fra 75 kr. og oppover.

Det skal liksom "lønne seg" (pris marginalt under 50/lading - wow!) ved flere hurtigladinger på samme selskaps håndfull med ladere hver uke. Kjekt for de av oss som gladelig venter en halvtimes tid på lading og eventuelt kø. Kø tror jeg forresten ikke at det blir foran noen av disse hurtigladerne.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

RunarBT

#1
Synes da prisene er ok. Lader en sporadisk, er 75,- greit som nød løsning.
Lader heller hos Statoil, eller andre... Men setter pris på denne som nødløsning

1-3x i mnd 75,- og 0,- fast.
4-14x i mnd, 25,- pr gang og 150,- fast.
Ubegrenset lading, fast 500,- (litt dyrt).
Klippekort ti klipp, 500,-


Totalt sett, Ikkje galt i det heile tatt.


leafster

Ja, dette er halvparten av hva ishavsveien (som har blitt presset til å tilby billigere lading) tilbyr på enkeltladinger. Jeg hurtiglader bare noen få ganger i året, så dette er helt OK.

thoru

Sjøl synes jeg 40kr pr hurtigladning er en mer fornuftig prising. uavhengig om man er medlem noen steder. Transnova skisserte 50kr pr hurtigladning i sine dokumenter.

Ingebrigt

Tilfeldig hurtiglading må prises pr kwt, ikke pr lading. Da har brukeren incentiv til å plugge ut og kjøre videre når h*n har nok til å komme til destinasjonen hvor det er billigere å lade. Om man betaler en fast sum for opptil x minutter vil man stå 'ut tiden' om det er nødvendig eller ikke.

erikf

Sitat fra: Ingebrigt på lørdag 25. mai 2013, klokken 15:55
Tilfeldig hurtiglading må prises pr kwt, ikke pr lading. Da har brukeren incentiv til å plugge ut og kjøre videre når h*n har nok til å komme til destinasjonen hvor det er billigere å lade. Om man betaler en fast sum for opptil x minutter vil man stå 'ut tiden' om det er nødvendig eller ikke.
Enig, noen ganger trenger man bare en (leaf)strek eller to, fem minutter kanskje. Drøy pris i så tilfelle. Er det bra å sko seg på slike tilfeller?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

TorC

Dette er jo helt vanvittig. Skal de som har trilling betale tre ganger så mye som oss med LEAF? (De stopper jo ofte på 80 eller 90%, og har bare halvparten så stort batteri).

Selv har jeg "ofte" bare behov for et par tre streker ekstra for å slippe rekkeviddeangsten, men blir jeg stående en halvtime på hurtigladeren for å få maksimal valuta for pengene, så kan jeg jo nesten like gjerne lade på 16amp i en halvtime for å slippe angsten.

Jeg håper og tror at Fortum, Grønt Punkt og Ishavsveien tar til fornuft og skjønner at de må endre prisstrukturen sin radikalt hvis de ønsker brukere som ikke hurtiglader daglig.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

mariowing

Jeg synes det er flotte priser og flott tilbud med flere ulike prisstrukturer som passer flere ulike brukergrupper. Hvis du ikke kan betale 50 kroner for 10 mil rekkevidde så kjøp en togbillett og se hva det koster for en tur på 10 mil. Toget bruker jo også strøm så det burde vel ikke koste mange kronene? Dere kan jo også regne ut hva det koster å fylle diesel for å kjøre 10 mil.

En annen ting; det er da ikke SÅ morsomt å stå og vente på lading at personlig så dri... jeg i om jeg betaler for 12, 14 eller 18 kwh strøm så lenge jeg får nok strøm til å komme meg ditt jeg skal.

Grønn Kontakt har en mye bedre avtale (abonnementet er ikke personlig) og mye bedre priser enn Ishavsveien og ligger også under Statoil i pris. Statoil tar 44 kroner for 15 minutter; Grønn kontakt tar 50 kr (ved kjøp av klippekort) pr ladning som er ubegrenset i tid.

Jeg heier på Grønn Kontakt og håper virkelig at de surmagede kommentarene her ikke er representative for el bilister flest!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

TorC

Sitat fra: mariowing på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:27
Jeg synes det er flotte priser og flott tilbud med flere ulike prisstrukturer som passer flere ulike brukergrupper. Hvis du ikke kan betale 50 kroner for 10 mil rekkevidde så kjøp en togbillett og se hva det koster for en tur på 10 mil. Toget bruker jo også strøm så det burde vel ikke koste mange kronene? Dere kan jo også regne ut hva det koster å fylle diesel for å kjøre 10 mil.

En annen ting; det er da ikke SÅ morsomt å stå og vente på lading at personlig så dri... jeg i om jeg betaler for 12, 14 eller 18 kwh strøm så lenge jeg får nok strøm til å komme meg ditt jeg skal.

Grønn Kontakt har en mye bedre avtale (abonnementet er ikke personlig) og mye bedre priser enn Ishavsveien og ligger også under Statoil i pris. Statoil tar 44 kroner for 15 minutter; Grønn kontakt tar 50 kr (ved kjøp av klippekort) pr ladning som er ubegrenset i tid.

Jeg heier på Grønn Kontakt og håper virkelig at de surmagede kommentarene her ikke er representative for el bilister flest!

Deg om det. Det er jo enda dyrere å leie helikopter,så da må jo disse prisene være fine. Poenget er jo at prisene favoriserer de som klarer å ta til seg mest. KW/T prisen blir jo dermed varierende fra 2kr per kw/t, til 100kr per kw/t.  Det er jo ikke akkurat slik at man med en dieselbil MÅ betale for en full tank. Det ER lov å fylle ti liter, eller for den saks skyld bare 2 liter.

For meg fremstår det som helt absurd at den som bare skal ha noen få ekstra kwt skal betale like mye for strømmen som den som tar 24 kwt. ELLER hvis man tar det ut i det ekstreme: hadde noen laget seg en tilhenger til sin LEAF  (og se bortifra alle de tekniske problemene) med batteripakker fra 3 vrakede LEAFer. Altså totalt 4 batteripakker a 24kwt. Totalt ca 100kw. De skal altså få ladingene til samme pris som den som bare trenger 2kwt? Det er jo helt absurd!

Grønt punkt hevder også at man må betale per lading. Hvis ladingen stopper på 90% og man setter den igang igjen må man betale for ny lading. På en trilling er dette altså bare litt over 1kwt. Det er temmlig stivt å måtte betale 50 kroner for 1kwt.

Jeg har ikke noe problemer med å betale 4 kr for 1 kwt. På min LEAF vil dette i praksis koste mellom 50 og 75 per lading. MEN jeg synes ikke det er greit å betale 50 spenn for 1 kwt, fordi laderen stopper opp uten at jeg har bedt om det.

Og med dagens dieselpris vil man ved et forbruk på 0,5 l/m ende opp på ca 75 kroner for drivstoff for 10 mil, så kom ikke her og fortell meg at strømprisene der er billige!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingebrigt

Når du kjøper togbillett stiller da NSB med stol, elmotor, hjul, karosseri etc. Det må være lov å mene at prisen er for høy eller prisstrukturen er feil og også gi uttrykk for det. Personlig finner jeg det merkelig at det skal prises 'pr lading', det blir omtrent som om puben på hjørnet skulle prise alkoholhodige drikkevarer 'pr krypfylla' og dermed kreve like mye av en nett liten dame på 50kg som av en voksen mann på 0,1tonn.

mariowing

#10
Jeg reagerer på uttrykket Grisedyrt i overskriften, det synes jeg ikke stemmer. Diesel regnestykket ditt viser jo at det er hipp som happ om du kjører elektrisk eller diesel på turer hvor du trenger å hurtiglade. Dette synes jeg er helt ok.

Poenget med å ta frem prisen på tog er at det koster en god del mer for NSB å drifte et tog enn å betale for strømmen som kun er en liten del av utgiftene. Det samme gjelder oppsett og drift av en hurtiglader, strømprisen i seg selv er ikke interessant. Og det er også derfor alle (utenom Statoil) tar seg betalt for "å lade" fremfor tiden; strømkostnaden er minimal i det totale regnestykket for drift av en hurtiglader.

Å hurtiglade fra 90 til 100% er jo ikke noe vits uansett da det tar omtrent like lang tid som normal ladning. 1 kwt på 16 amp fyller du opp på i underkant av 20 minutter så hvis du absolutt er avhengig av å få med deg denne siste kilowatten kan du bruke den vanlige laderen mens du tar deg en kopp kaffe til. En kopp kaffe består av 5 gram kaffe samt 2 dl varmt vann så det kan ikke koste mer enn 3 kroner noe sted siden 250 gram kaffe koster ca 30 kroner og vann har jo alle tilnærmet gratis i springen uansett...

Jeg håper at de fleste som kjører el bil og de fleste som leser her inne forstår at man må komme bort fra denne tankengangen om hva strømmen koster når det gjelder hurtiglading; man betaler for en mobilitet man ikke har mulighet til å få på annet vis. Og så er det opp til hver enkelt å avgjøre om prisen på denne mobiliteten er høy eller lav. Det er ikke vesentlig å sammenligne om prisen på strømmen er høy eller lav!

Etter min mening så ligger prisene til Grønn Kontakt på et nivå som er greit nok i forhold til alternativet; forbrenning av diesel. Så får det da være opp til hver enkelt person å vurdere om gleden av å skjerme miljøet er høyere enn ulempen med å måtte stoppe hver 10. mil og vente i 30 min mens man lader. Med Grønn Kontakt sine priser så bør i alle fall ikke lengre prisen på selve ladingen være avgjørende for avgjørelsen om å kjøre fosilt eller elektrisk.

Sitat fra: Ingebrigt på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:56
Det må være lov å mene at prisen er for høy eller prisstrukturen er feil og også gi uttrykk for det.

Klart det er lov - det er jo det som gjøres i denne tråden. Og akkurat som dere må få lov til å uttrykke at dere er misfornøyd med prisen så må jeg få lov til å si at den er helt ok :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trond Arve

Synes også prisene ser helt greie ut, iallefall sammenliknet med alternativene. Men enig i at prisstrukturen passer dårlig for påfyll av mindre energimengder.

Ville folk vært mer fornøyd med f.eks. 5.- eller 10.- per kWt flatt? Hva kan være årsaken til at  ingen hittil har valgt betaling per kWt?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ingebrigt

Poenget (mitt, om ikke nødvendigvis trådstarters) er at det går an å ta betalt for strømmen du får levert fremfor 'å lade', det er ikke dermed sagt at jeg forventer å få den til innkjøpspris. Jeg mener det er et viktig prinsipp at du betaler for det du får, ville du likt å betale 1500,- for 'full tank' på Yarisen og vite at naboens Tahoe gikk på samme takst?
Nissan i Bergen tar betalt 2 kr pr kwt, og det synes jeg er et greit påslag for tilfeldig lading. 4 kr går også, men da skal nøden være stor.  8)


Nå er jo gleden ved å redde verden unektelig stor, men for de av oss som ikke har bunnløse lommebøker har elbil bruken også en økonomisk side og tid sies ofte å være penger. Hvis vi skal betale like mye som med fossilt drivstoff og samtidig bruke lengre tid faller noe av grunnen til å kjøre elektrisk bort og verden blir litt mindre reddet.

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:27
Jeg synes det er flotte priser og flott tilbud med flere ulike prisstrukturer som passer flere ulike brukergrupper. Hvis du ikke kan betale 50 kroner for 10 mil rekkevidde så kjøp en togbillett og se hva det koster for en tur på 10 mil. Toget bruker jo også strøm så det burde vel ikke koste mange kronene? Dere kan jo også regne ut hva det koster å fylle diesel for å kjøre 10 mil.

En annen ting; det er da ikke SÅ morsomt å stå og vente på lading at personlig så dri... jeg i om jeg betaler for 12, 14 eller 18 kwh strøm så lenge jeg får nok strøm til å komme meg ditt jeg skal.

De gangene jeg har ladet på Vestby i vinter har jeg ladet ca. 4kWh hver gang (7-8 minutter). Det har forekommet ca. 6-7 ganger i vinter. Det blir dyre kWh med slik prisstruktur...

Ikke er det noe poeng for meg å stå der for "å få valuta for pengene" heller, skal jo på jobb og lader opp gratis der.

Heldigvis for meg var det gratis hele vinter og til neste vinter blir det Model S på Osloturene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:27
Grønn Kontakt har en mye bedre avtale (abonnementet er ikke personlig) og mye bedre priser enn Ishavsveien og ligger også under Statoil i pris. Statoil tar 44 kroner for 15 minutter; Grønn kontakt tar 50 kr (ved kjøp av klippekort) pr ladning som er ubegrenset i tid.

Personlig synes jeg 299,- pr. måned er en MYE bedre pris enn 500,- pr. måned, personlig eller ei. Du får jo nesten to Ishavnsveien-abonnement for ett fra Grønn Kontakt. Og 44,- pr. 15 min er et bedre tilbud enn 50,- forhåndsbetalt om man som meg ofte bare trenger noen få minutter. Ishavsveiens kort gir dessuten tilgang til Eidsivas ladere (og EV-Power sine), det gjør ikke Grønn Kontakt sitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA