Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nøkkel til besvær?!

Startet av bjodnes, torsdag 23. mai 2013, klokken 11:12

« forrige - neste »

bjodnes

Prøvekjørte i Stavanger i dag. Fikk ikke lyst å trykke angreknappen. Kjekt å kjøre på kjente veier. Da jeg skulle til å stige inn i bilen var dørene på bilen låst. Det var en passasjer fra forrige prøvetur som hadde den på seg, og han hadde blitt sluppet av TSM'en noen kvartaler borte. Telefon fra kameraten ordnet nøkkelen tilbake på kort varsel. MEN, du kan altså fortsette å kjøre uten nøkkel i bilen inntil du stopper og går ut. Noen artige scenarier kan det jo bli av slikt, feks hvis du setter kona og nøkkelen av i Sandnes på vei til Kristiansand. ;D
iOn 2012 modell
2013 model S 85

mjepson

Hei,

Hvor fikk du prøvekjøre i Stavanger?
Stavanger, P85+ white, 21" grey

bjodnes

Radisson Atlantic hotel, men tror de er fullbooket. 2 stk biler. Sort og sølv
iOn 2012 modell
2013 model S 85

RuneW

Sitat fra: bjodnes på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:12Noen artige scenarier kan det jo bli av slikt, feks hvis du setter kona og nøkkelen av i Sandnes på vei til Kristiansand. ;D

Tror dette er ganske standard oppførsel for bilder med "keyless access".
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

laumb

Fornuftig oppførsel.
Bedre enn at nøkkelen kutter 10 meter unna, også står bilen tilfeldigvis midt i veien ved en utkjørsel i en skarp sving når den kutter ut.

Jeg ønsker meg følgende:

Uten nøkkel: Bilen piper og varsler i display med nedtelling fra 30 til 0 om at bilen stanser dersom man ikke får tak i nøkkelen. "Pull over Safely". Dobbeltuting forlenger denne tiden med ytterligere 30 sekunder. Sånn sett har man god tid til å svinge bilen til siden og stanse tryggest mulig for øvrig trafikk, før man rusler og finner nøkkelen.

Leste det var en i USA som hadde nøkkelen på veggen i garasjen og kjørte 200 miles uten å ha den med seg. Leit når du må få tak i den igjen etter å ha ladet opp for å kjøre hjem igjen, eller videre.

Go-carter

Sitat fra: RuneW på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:33
Sitat fra: bjodnes på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:12Noen artige scenarier kan det jo bli av slikt, feks hvis du setter kona og nøkkelen av i Sandnes på vei til Kristiansand. ;D

Tror dette er ganske standard oppførsel for bilder med "keyless access".

Jupphupp. Alle keylessbiler jeg har vært borti kan man gjøre dette med. Dog - med en advarsel i displayet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:37
Fornuftig oppførsel.
Bedre enn at nøkkelen kutter 10 meter unna, også står bilen tilfeldigvis midt i veien ved en utkjørsel i en skarp sving når den kutter ut.

Jeg ønsker meg følgende:

Uten nøkkel: Bilen piper og varsler i display med nedtelling fra 30 til 0 om at bilen stanser dersom man ikke får tak i nøkkelen. "Pull over Safely". Dobbeltuting forlenger denne tiden med ytterligere 30 sekunder. Sånn sett har man god tid til å svinge bilen til siden og stanse tryggest mulig for øvrig trafikk, før man rusler og finner nøkkelen.

Leste det var en i USA som hadde nøkkelen på veggen i garasjen og kjørte 200 miles uten å ha den med seg. Leit når du må få tak i den igjen etter å ha ladet opp for å kjøre hjem igjen, eller videre.
Det forutsetter at nøkkelen kontinuerlig kommuniserer med bilen. Det må da være strømkrevende? Og går nøkkelen tom for batteri under kjøringen så kutter hele bilen?

Det bør være tilstrekkelig å sjekke at nøkkelen er i bilen ved start, ett minutt etter man har begynt å kjøre, når en dør åpnes og ett minutt etter at man har begynt å kjøre etter døråpning.

Et tydelig varsel bør presenteres om man sjekker nøkkelens tilstedeværelse Men å kutte bilen helt virker ikke som noen god løsning for meg. Det holder å varsle med lyd/lampe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:42
Sitat fra: laumb på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:37
Fornuftig oppførsel.
Bedre enn at nøkkelen kutter 10 meter unna, også står bilen tilfeldigvis midt i veien ved en utkjørsel i en skarp sving når den kutter ut.

Jeg ønsker meg følgende:

Uten nøkkel: Bilen piper og varsler i display med nedtelling fra 30 til 0 om at bilen stanser dersom man ikke får tak i nøkkelen. "Pull over Safely". Dobbeltuting forlenger denne tiden med ytterligere 30 sekunder. Sånn sett har man god tid til å svinge bilen til siden og stanse tryggest mulig for øvrig trafikk, før man rusler og finner nøkkelen.

Leste det var en i USA som hadde nøkkelen på veggen i garasjen og kjørte 200 miles uten å ha den med seg. Leit når du må få tak i den igjen etter å ha ladet opp for å kjøre hjem igjen, eller videre.
Det forutsetter at nøkkelen kontinuerlig kommuniserer med bilen. Det må da være strømkrevende? Og går nøkkelen tom for batteri under kjøringen så kutter hele bilen?

Det bør være tilstrekkelig å sjekke at nøkkelen er i bilen ved start, ett minutt etter man har begynt å kjøre, når en dør åpnes og ett minutt etter at man har begynt å kjøre etter døråpning.

Et tydelig varsel bør presenteres om man sjekker nøkkelens tilstedeværelse Men å kutte bilen helt virker ikke som noen god løsning for meg. Det holder å varsle med lyd/lampe.

Leaf varsler med rimelig høylytt akustisk signal om nøkkelen forlater bilen mens bilen går.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:48
Leaf varsler med rimelig høylytt akustisk signal om nøkkelen forlater bilen mens bilen går.
Det har jeg merket. Gjorde det senest i helgen på hytta :) Men spørsmålet er om det varselet går om du kaster nøkkelen ut i fart, eller om Leaf har noe logikk med åpning av dører? Jeg har i hvert fall bare fått det varselet (naturlig nok) i forbindelse med bytte av sjåfør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian

Sitat fra: Go-carter på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:37
Sitat fra: RuneW på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:33
Sitat fra: bjodnes på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:12Noen artige scenarier kan det jo bli av slikt, feks hvis du setter kona og nøkkelen av i Sandnes på vei til Kristiansand. ;D

Tror dette er ganske standard oppførsel for bilder med "keyless access".

Jupphupp. Alle keylessbiler jeg har vært borti kan man gjøre dette med. Dog - med en advarsel i displayet.

Jupphupphupp. Til-og-med min MC fungerer på samme måte.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

bjodnes

Da har jeg lært noe i dag også. Er ikke det greit. ;D
iOn 2012 modell
2013 model S 85

Milzit

Leste om det samme på Tesla Motor Club også: Nøkkelen lå i garasjen hjemme, de satte seg i bilen og kjørte av gårde... De kom frem dit de skulle, men etter det fikk de jo ikke startet bilen igjen. Heldigvis kjente de noen som kunne henten nøkkelen som lå hjemme.

Vi parkering like utenfor huset, bilen står vel 4-5 meter ifra skuffen der vi har nøklene så det kan vel skje det samme.

RuneW

Sitat fra: laumb på torsdag 23. mai 2013, klokken 11:37
Jeg ønsker meg følgende:

Uten nøkkel: Bilen piper og varsler i display med nedtelling fra 30 til 0 om at bilen stanser dersom man ikke får tak i nøkkelen. "Pull over Safely". Dobbeltuting forlenger denne tiden med ytterligere 30 sekunder. Sånn sett har man god tid til å svinge bilen til siden og stanse tryggest mulig for øvrig trafikk, før man rusler og finner nøkkelen.

Ja, bilen bør si i fra ganske tydelig at den kjører uten nøkkel. Merkelig om Teslaen ikke gjør det. Men dette er i alle fall noe som kan fikses med en update.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

DonPedro

Det var en fyr på TMC som postet en anbefaling om å ha ekstranøkkel i hanskerommet (med batteriet tatt ut). Er kanskje ikke så dumt...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Bonefish

#14
Sitat fra: DonPedro på torsdag 23. mai 2013, klokken 12:35
Det var en fyr på TMC som postet en anbefaling om å ha ekstranøkkel i hanskerommet (med batteriet tatt ut). Er kanskje ikke så dumt...
Blir kanskje litt for lett for en som vil tyvlåne bilen :)
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA