Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den europeiske garantiavtalen er interessant lesing

Startet av Birger, onsdag 22. mai 2013, klokken 18:38

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: glaserud på onsdag 22. mai 2013, klokken 18:53
Aiai... Denne var jo helt på jordet:

"New Vehicle
Limited Warranty does not cover any of the following:
• Any corrosion"

Ikke rustgaranti i det hele tatt?

Jeg håper ikke det, her må en lese hele konteksten:
Sitat fra: TeslaIn addition to the above exclusions and limitations,and subject to your local law, this New Vehicle
Limited Warranty does not cover any of the following:
• Any corrosion or paint defects including, but not limited to, the following:
- Corrosion from defects in non-Tesla manufactured or supplied materials or workmanship
causing perforation (holes) in body panelsor the chassis from the inside out;
- Surface or cosmetic corrosion causing perforation in body panels or the chassis from the
outside in, such as stone chips or scratches; and
- Corrosion and paint defects caused by, due to or resulting from accidents, paint matching,
abuse, neglect, improper maintenance or operation of the vehicle, installation of an
accessory, exposure to chemical substances, or damages resulting from an act of God or
nature, fire, or improper storage;
• Non-genuine Tesla parts or accessories or their installation, or any damage directly or indirectly
caused by, due to or resulting from the installation or use of non-genuine Tesla parts or
accessories unless installed by Tesla or a person acting on behalf of or with the written
authorization of Tesla

Slik jeg forstår det tar de forbehold om korrosjon pga bruk av tredjeparts deler, skader i lakken som ikke utbedres. Det være sek steinsprut, ulykker, hærverk ol.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

thoberre

Sitat fra: Tesla
<snip>
Corrosion and paint defects caused by, due to or resulting from accidents, paint matching,
abuse, neglect, improper maintenance or operation of the vehicle, installation of an
accessory, exposure to chemical substances, or damages resulting from an act of God or
nature, fire, or improper storage;
<snip>

Hmm, det jeg er mest bekymret for er hvordan dette holder seg i forhold til vårt bruk av veisalt. Dette kan vel potensielt havne under dette punktet? Noen som har spurt Tesla om det?

Veldig off topic er jeg ikke redd for "an act of God"  :o
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

Havebigfun

Sitat fra: thoberre på onsdag 22. mai 2013, klokken 22:39
Sitat fra: Tesla
<snip>
Corrosion and paint defects caused by, due to or resulting from accidents, paint matching,
abuse, neglect, improper maintenance or operation of the vehicle, installation of an
accessory, exposure to chemical substances, or damages resulting from an act of God or
nature, fire, or improper storage;
<snip>

Hmm, det jeg er mest bekymret for er hvordan dette holder seg i forhold til vårt bruk av veisalt. Dette kan vel potensielt havne under dette punktet? Noen som har spurt Tesla om det?
Med "exposure to chemical substances" mener de antakelig ikke veisalt men løsemidler og syrer/alkaliske substanser- men det er min spekulasjon.

Cobos

De tuller med meg nå ikke sant? Chemical substance kan greit oversettes med kjemisk stoff. Som f.eks. vann og luft. Enten må de si om hva slags type kjemikalier de ikke ønsker ellers er denne garantiene helt tom. ALT er kjemiske stoffer, altså gjelder ikke garantien hvis lakken utsettes for noe annet enn et vakuumkammer?

Sukk sier kjemikeren, kan ikke folk lære grunnskolenivå kjemi....

Sindre
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

LA-Thing

Jeg har bekymret meg mye for korrosjon, føler at jeg kjemper en daglig kamp mot salt på alle kjøretøyene mine. Sendte derfor følgende (lange) spørsmål til Heidi:

"Corrosion protection
During winter, salt is used in large amounts to melt snow and ice. An aggressive brine is created, covering the complete vehicle when driven through it. As salt water has lower surface tension than fresh water, it penetrates into the smallest crevices and it's not possible to flush it out.

The Model S body is made from aluminium. Many believe aluminium does not rust, which is true in the sense that redbrown oxides as seen on iron are not formed, but it does corrode quite easily. Galvanic corrosion is especially a concern where aluminium is in contact with nobler materials. Still, modern aluminium cars like Audi A2 and A8 as well as Jaguar seem to have few problems with corrosion – probably due to design and protection, not the material itself.

The Model S has the battery, motor and inverter underneath the car in direct contact with splashes of salt water from the wheels. From what I understand the battery box is made from boron steel which has ideal strength properties, but not much corrosion resistance.

Due to the penetrating capabilities of salt brine it does also degrade rubber bushings, electric connectors, brake calipers and –discs, chromed and galvanized surfaces. 

a)   Are all parts of the Model S well protected against corrosion? Are there any warranties on this similar to what most other car manufacturers have?
b)   Is it recommended to treat the Model S with penetrating oil and/or oil- or wax based protecting media like Tectyl or Dinitrol?
c)   Should media described in b) be avoided in order not to create problems for battery, cabeling, motor and inverter?
"

Her er svaret jeg fikk, jeg tolker det som at de egentlig ikke kan så mye om korrosjonsbeskyttelse i California:

"The Model S battery, motor and inverter are not in direct contact with splashes of water. The underside of Model S has a full aluminium and plastic aerodynamic shield that contributes to the extremely low drag coefficient but also protects the powertrain components from direct contact with road debris and salt. Boron steel is not used in the underside of the battery enclosure. The battery enclosure includes a thick aluminium under plate for added protection.

Both the battery enclosure and the full Model S body are put through a series of baths before paint and assembly. These baths include an e-coat which is an exceptional corrosion inhibitor. You can read more and see a video here: http://www.teslamotors.com/blog/inside-tesla-061212

A)   All components are well protected, either through anti-corrosion inhibitors or through mechanical design. There are no extended warranties, as these are generally money making options with little benefit offered by local dealerships and not the vehicle manufacturer.
B)   No. Model S does not require any additional corrosion inhibitors.
C)   Tesla does not recommend adding any aftermarket products to the car."



Det at rustgarantier er noe tull som forhandlere finner på for å tjene penger kjøper jeg ikke. Spesielt Mercedes har vel angret litt på sine garantier, pågår vel noen rettsaker for tiden.
Drammen, Tesla Model S #2510

jkirkebo

#20
Sitat fra: LA-Thing på onsdag 22. mai 2013, klokken 23:13
"A)   All components are well protected, either through anti-corrosion inhibitors or through mechanical design. There are no extended warranties, as these are generally money making options with little benefit offered by local dealerships and not the vehicle manufacturer."

Det at rustgarantier er noe tull som forhandlere finner på for å tjene penger kjøper jeg ikke. Spesielt Mercedes har vel angret litt på sine garantier, pågår vel noen rettsaker for tiden.

"Extended warranties" i amerikansk kontekst betyr utvidet garanti som kunden betaler for. Altså en garanti på toppen av fabrikkgarantien, ofte tilbudt av en tredjepart.

Det er ganske sjeldent på biler i Norge, men f.eks Elkjøp tilbyr noe lignende på det meste av elektronisk utstyr de selger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Rustgarantier har vanligvis så mange forbehold med liten skrift at de i beste fall er å tolke som et løfte om kulans og i verste fall som ansvarsfraskrivelse i strid med forbrukerkjøpsloven.

Tesla ser ikke ut til å være noe positivt unntak.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: glaserud på onsdag 22. mai 2013, klokken 18:48
"The environment or an act of God" <= Det var nytt å se "act of God" i en europeisk garantibok, gitt.
USA er ikke akkurat kjent for å tilpasse seg verden utenfor eget land.
Acts of God lik den nylige i Oklahoma skjer heldigvis sjeldent i Europa.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

DonPedro

#23
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 23. mai 2013, klokken 08:55
Sitat fra: glaserud på onsdag 22. mai 2013, klokken 18:48
"The environment or an act of God" <= Det var nytt å se "act of God" i en europeisk garantibok, gitt.
USA er ikke akkurat kjent for å tilpasse seg verden utenfor eget land.
Acts of God lik den nylige i Oklahoma skjer heldigvis sjeldent i Europa.

Act of God er bare en setning - betyr det samme som "force majeure" på norsk.  Vi har også uttrykk i språket vårt som stammer fra kristendommen og brukes av alle inkl. ateister: "Herregud", "gudskjelov", "gudsforlatt", osv.

Nothing to see here, move along.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 23. mai 2013, klokken 08:44
Rustgarantier har vanligvis så mange forbehold med liten skrift at de i beste fall er å tolke som et løfte om kulans og i verste fall som ansvarsfraskrivelse i strid med forbrukerkjøpsloven.

Tesla ser ikke ut til å være noe positivt unntak.
Har hørt om folk med til dels store rustskader som ikke får det dekket på garanti. Produsenten skylder som oftest på steinsprut, eller at rusten ikke er gjennomgående. Moralen blir dermed: får du en rustboble, teip på et saltkorn og la det jobbe seg gjennom metallet.....

Selv har jeg fått utbedret sinkslipp, men det innebar bobler under lakken. Ble en enkel reklamasjonssak, men merkeverkstedet presterte å dekke taket med lakkstøv. Ikke synlig, men ble påpekt av bilpleiefirmaet som skulle shine bilen et par måneder senere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: DonPedro på torsdag 23. mai 2013, klokken 09:15
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 23. mai 2013, klokken 08:55
Sitat fra: glaserud på onsdag 22. mai 2013, klokken 18:48
"The environment or an act of God" <= Det var nytt å se "act of God" i en europeisk garantibok, gitt.
USA er ikke akkurat kjent for å tilpasse seg verden utenfor eget land.
Acts of God lik den nylige i Oklahoma skjer heldigvis sjeldent i Europa.
Act of God er bare en setning - betyr det samme som "force majeure" på norsk. 
Om ikke like dramatisk som den i Oklahoma, så vil altså følgeskader på bilene fra dagens bilder i VG, heller ikke blir utbedret på garanti i følge unntaket. Her må en nok bruke forsikring og betale egenandel:

Typisk eksempel på noe som havner under begreper som "Act of God" eller "force majeure" som det heter på godt Norsk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Zanka

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. mai 2013, klokken 09:23
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 23. mai 2013, klokken 08:44
Rustgarantier har vanligvis så mange forbehold med liten skrift at de i beste fall er å tolke som et løfte om kulans og i verste fall som ansvarsfraskrivelse i strid med forbrukerkjøpsloven.

Tesla ser ikke ut til å være noe positivt unntak.
Har hørt om folk med til dels store rustskader som ikke får det dekket på garanti. Produsenten skylder som oftest på steinsprut, eller at rusten ikke er gjennomgående. Moralen blir dermed: får du en rustboble, teip på et saltkorn og la det jobbe seg gjennom metallet.....

Selv har jeg fått utbedret sinkslipp, men det innebar bobler under lakken. Ble en enkel reklamasjonssak, men merkeverkstedet presterte å dekke taket med lakkstøv. Ikke synlig, men ble påpekt av bilpleiefirmaet som skulle shine bilen et par måneder senere.

Har bare gode erfaringer med BMW sin rustgaranti, fikk ifjor byttet bakluka på en 5 serie som var 8 år gammel?
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Greenday

Sitat fra: valvolainen på onsdag 22. mai 2013, klokken 19:01
"The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and
use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT
covered under this Battery Limited Warranty."

Så batterigarantien er ganske verdiløs med andre ord.

Nå ble jeg også bekymret. Jeg har hatt inntrykk av at batteriene skulle ha en garantert minste resteffekt etter 5-8 år.

Salg av produktet Model S er i det norske markedet foreløpig basert på tillit. Sentralt i denne tiliten står tillit til bilens rekkevidde. Rekkevidde i praktisk bruk, hvor batteri og Super Charger-infrastruktur er nøkkelelementene.

Vi vet at batteriene får redusert ytelse over tid. Garantien skal gi oss tillit til at denne reduksjonen ikke blir så stor at det går utover bilens anvendbarhet, ihvertfall innenfor de første fem til åtte årene.
Twittermeldingene til Elon Musk bærer desverre liten tyngde i en evt. forbrukertvistesak, da er det garantidokumentet som teller.

Vi har nok tatt for gitt at det som blir lovet på det amerikanske markedet også skal gjelde her. Kan hende det vil gjøre det her også, men da må det fremgå skriftlig før bilene våre ruller ut...

DonPedro

Sitat fra: Greenday på torsdag 23. mai 2013, klokken 18:51
Sitat fra: valvolainen på onsdag 22. mai 2013, klokken 19:01
"The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and
use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT
covered under this Battery Limited Warranty."

Så batterigarantien er ganske verdiløs med andre ord.

Nå ble jeg også bekymret. Jeg har hatt inntrykk av at batteriene skulle ha en garantert minste resteffekt etter 5-8 år.

Salg av produktet Model S er i det norske markedet foreløpig basert på tillit. Sentralt i denne tiliten står tillit til bilens rekkevidde. Rekkevidde i praktisk bruk, hvor batteri og Super Charger-infrastruktur er nøkkelelementene.

Vi vet at batteriene får redusert ytelse over tid. Garantien skal gi oss tillit til at denne reduksjonen ikke blir så stor at det går utover bilens anvendbarhet, ihvertfall innenfor de første fem til åtte årene.
Twittermeldingene til Elon Musk bærer desverre liten tyngde i en evt. forbrukertvistesak, da er det garantidokumentet som teller.

Vi har nok tatt for gitt at det som blir lovet på det amerikanske markedet også skal gjelde her. Kan hende det vil gjøre det her også, men da må det fremgå skriftlig før bilene våre ruller ut...

Folk har siden starten etterspurt en garantert nedre grense for batterikapasitet etter (f.eks.) 8 år. Noe slikt har Tesla aldri gitt, og heller aldri Elon Musk twitret om. Det de har lovet er at hvis batteriet feiler, så fikser de  det "no questions asked". 
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

timingbeltkiller

Sitat fra: DonPedro på torsdag 23. mai 2013, klokken 19:11
Folk har siden starten etterspurt en garantert nedre grense for batterikapasitet etter (f.eks.) 8 år. Noe slikt har Tesla aldri gitt, og heller aldri Elon Musk twitret om. Det de har lovet er at hvis batteriet feiler, så fikser de  det "no questions asked".
Leaf m. fl. gir slik garanti. Men TM mener antakelig (med rette) de konkurrerer ikke med små elbiler med rekkevidde max 200km. Og behøver derfor ikke gi samme garantien. De konkurrerer med luksus ICEer av typen Mercedes E/S og BMW 5.

Det merkelig er at de på en og samme tid er sikre på S beholder plenty batterikapasitet  i minst 8 år uansett kjørelengde + ikke tør/vil garantere det de er sikre på.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA