Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smøring av bremser

Startet av Ingebrigt, tirsdag 21. mai 2013, klokken 19:50

« forrige - neste »

Ingebrigt

I forbindelse med hjulskift smurte jeg opp bremsene på Leafen. Da jeg har US-import og slipper garanti og dermed også service betaler jeg ikke for ting jeg kan gjøre selv. Fremgangsmåten er som følger.

1. Ta av hjulet
2. Demonter nedre glidebolt
3. Vipp opp caliper og trekk ut øvre glidebolt.
4. Ta av bremseklosser
5. Rengjør blikkplatene klossene står i. Dette kan gjøres in situ eller man kan ta ut platene og pusse med stålbørste.
6. Prøvemonter klossene og se til at de glir greit.
7. Demonter klossene og påfør kobberpasta på glideflatene, remonter.
8. Tørk ren glideboltene og påfør nytt grease.
9. Monter caliper. Se til at mansjettene på glideboltene kommer helt på plass
10. Monter

Tidsforbruk på bakkeplan, inkl flytting av bil for å ta andre siden: 2 timer. Regner med halvering ved bruk av løftebukk samt luftverktøy.

Vedlagt ligger noen dårlige bilder tatt i løpet av jobben.

BE

Smart å vippe opp caliper og trekke ut øver glidebolt! Det hadde ikke jeg komt på å gjøre, jeg hadde nok skrudd ut begge før jeg tok av kaliperen. Godt tips som jeg skal huske på :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Kryten

Noen som vet hvor mye det er å spare på servicen ved å gjøre dette selv?

Min skal snart inn til service og jeg tror jeg har en som henger litt bak.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

BE

#3
Dersom forhandler hadde godtatt at du gjorde dette selv, ville jeg antatt at servicekostnaden ville blitt minst halvvert sammenlignet med det som tilbys i dag. I praksis er dette det eneste som tar tid på en service, alt det andre er inspeksjonspunkter som kan utføres på kort tid.

Jeg sjekket om det var mulig for meg å gjøre dette selv, da jeg utmerket godt kan gjøre dette i forbindelse med bytte til vinterdekk, men forhandler ville uansett gjøre dette selv for å sette Nissan-stempelet i boken. Jeg har forståelse for dette da det tross alt finnes mange rare personer i landet, og forhandlerne kan ikke gå god for kompetansen til kundene sine. Det er ikke det samme som å si at dette er noe jeg betaler med glede...

Jeg har sagt det tidligere, og kan godt si det igjen. Dersom dette ikke utføres årlig er det ikke umulig at du etter noen år må bytte både bremseskiver og klosser på bilen siden disse er ødelagt av saltlaken vi kjører i. Men jeg er overbevist om at delekostnadene på skiver og klosser er lavere enn det du betaler i service for oppsmøring.

@Ingebrigt: Hvordan er parkeringsbremsen på Nissan Leaf laget. Er det bremseklossene som brukes, eller er det trommelbremser inne i skivebremsen? Dersom det er bremseklossene som benyttes er det en enkel sak å bytte skiver når dette en gang er nødvendig :)

Edit: Svarer meg selv. Det er trommelbremsløsning på parkeringsbremsen bak.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ingebrigt

Brekket er integrerte tromler i skivene bak. Tror ikke det skal være verre å bytte skiver enn på andre biler med lignende løsning.

Delekostnaden ved bytte er nok langt under hva årlig service koster.
Jeg blir imponert om nissan koster på nye skiver og klosser på de bilene hvor bremsene ruster i stykker til tross for at bilen har vært på service.

Limodriver

Slitedeler dekkes ikke under garantien. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor noen betaler for å få smurt opp bremsene.

Dersom en ber om at bremsene ikke skal smøres opp på service vil en ha tilnærmet gratis bremsebytte ved å bruke den reduserte servicekostnaden på dette. Taperne må være de som både har betalt for smøring av bremser og må skifte dem.

Kjør opp i litt høy hastighetmog brems hardt en gang i uken eller så, det holder bremsene i gang. Dagens bremser er konstruert for å brukes, ikke for å skrues fra hverandre og settes sammen med fett årlig. Fettet trekker til seg sand og møkk som vil slite og være med på å det fyller seg med dritt. Dersom kobberfettet kommer i kontakt med eventuelle aluminiumsdeler kan dette skade delene.

Å skifte skiver på en bil med parkerringsbremsen i trommel er ikke noe problem. Bare husk å ikke sette på parkerringsbremsen da er det tilnærmet umulig for det har jeg prøvd. Men, det var lekende lett dajeg løsnet parkerringsbremsen :-)

BE

Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. mai 2013, klokken 17:20


Dersom en ber om at bremsene ikke skal smøres opp på bremsene. service vil en ha tilnærmet gratis bremsebytte ved å bruke den reduserte servicekostnaden på dette. Taperne må være de som både har betalt for smøring av bremser og må skifte dem.

Kjør opp i litt høy hastighetmog brems hardt en gang i uken eller så, det holder bremsene i gang.

Jeg er enig i alt du skriver, problemet er bare det at der ikke var mulig å få utført service og stempel i serviceboken uten at denne oppsmøringen ble utført. Tro meg, jeg prøvde...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ingebrigt

#7
Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. mai 2013, klokken 17:20
Kjør opp i litt høy hastighetmog brems hardt en gang i uken eller så, det holder bremsene i gang. Dagens bremser er konstruert for å brukes, ikke for å skrues fra hverandre og settes sammen med fett årlig. 

Jeg sier som min gamle kjenning Ole: Ja takk.
Min erfaring tilsier at bremser som blir vedlikeholdt OG brukt holder lengre.

Å betale ågerpris for jobben blir heldigvis ikke aktuelt ;)

leafster

Etter tips herfra setter jeg ofte bilen i N før jeg bremser litt hardt opp ved innkjørselen vår. Prøver å huske dette ofte når det regner. I N har man ingen regenerering og man får varmet bremsene nok til at de tørker etter man har parkert. Dette er i allefall teorien :)

Kryten

Grunnen til at jeg lurte er at jeg tror en eller begge bremsen bak henger nesten på. Subbe lyd (typisk bremse lyd) når fruen kjører.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA