Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

RJK

Bedring er som sagt på vei, så dette blir nok bra.

https://www.nrk.no/nordland/ladestasjoner-for-elbil_-enova-vil-gjore-det-enklere-a-lade-elbil-pa-kystriksveien-pa-helgeland-1.15359547

Dro selv ruta langs FV17, men etter Sandnessjøen, så ble det inn til E6 videre til Bodø fordi laderne ved bl.a. Ørnes og Halse ikke var kommet på plass enda. Orket ikke mange timer ved AC-lader, selv om det kunne gått å ta det med overnatting i bil, som jeg gjorde flere steder. Men ikke å planlegge for det, uten mulighet til å lade kjappere om det fremdeles er flere timer å kjøre og oppdage ting på.

Noe annet er selvsagt om man allerede planlegger for lengre stopp, f.eks. med destinasjonslading ved overnattingsstedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 09:45
Bedring er som sagt på vei, så dette blir nok bra.

https://www.nrk.no/nordland/ladestasjoner-for-elbil_-enova-vil-gjore-det-enklere-a-lade-elbil-pa-kystriksveien-pa-helgeland-1.15359547
Denne artikkelen er publisert 5. februar, og Helgelandskraft sa de ikke skulle bruke 18 mnd. på etablering langs Kystriksveien, men håpte å ha en del klart til sommeren. Det skjedde ikke, men er jo lov å håpe at alt er på plass til neste år. SuC Fauske skal etter planen åpne i Q2 22 og Ørnes i Q1 22, så det vil uansett hjelpe på, i alle fall for oss med Tesla. Jeg ser at det ikke er lagt opp til bedre kapasitet på Hurtiglading i Sandnessjøen i Enova utlysningen, så strekningen fra Brønnøysund til Utskarpen blir uansett magert utrustet med 2x50kW + 2x11kW + 2x3,6 kW på eksisterende Recharge ladestasjon i Sandnessjøen.

Håper Tesla ser behovet og slenger opp en SuC i Sandnessjøen i tillegg til Ørnes.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sandnessjøen er dessverre vurdert som "utbygd" allerede, men skulle gjerne sett t de fikk på plass flere ladere. Så må det riktignok sies at Brønnøysund via Salhusmarka til Utskarpen er bare 165 km (163 om vi ikke tar med Brønnøysund), så det burde være overkommelig for de fleste.

Men, helt enig at Sandnessjøen definitivt trenger flere og raskere ladere. Først og fremst flere ladere, for der virket det som det var konstant kø. Salhusmarka er definitivt også etterlengtet. Slik jeg har forstått det, vil vel det meste være på plass i år, de bare ikke rakk det før ferien.

Og med noen SuC-stalls i tillegg på denne strekningen og mot Bodø, så blir det langt bedre. Selv om jeg kjører Kona og ikke får utnyttet SuC-ladere, så har også jeg veldig nytte av disse, i form av at de avlaster presset på de laderne jeg kan bruke.

Og det må sies at selv om jeg alltid har likt Tesla, og valget mitt stod mellom TM3 og Kona. så ble det Kona rett og slett fordi den tiltalte meg godt nok og jeg trodde jeg ville få bil tidligere med en Kona. Det stemte nesten, for det ble utlevert svært mange i mars-19, og en forhåndsbestilling (sto klar med kortet og vurderte sterkt, da de åpnet for reservering rett etter lanseringsshowet), visste seg dessverre å ikke bety all verden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eirikvestfold

Noen som har noen rykter om de to planlagt på Oslo Vest? Lysaker / Skøyen var det vel?

Electric cars in Norway

Herlig Fauske info inne på Teslanytt i dag  :+1:

Det kommer superlader på Fauske i år.

https://www.facebook.com/groups/1265276313542823

OhmPaPa

Det kan virke som Tesla har ønsker om ladere i Knarvik:

https://www.nordhordland.no/ville-ha-30-superladarar-i-knarvik-hadde-ikkje-nok-straum-til-in/s/5-33-466629

Relevante sitater:

Ville ha 30 superladarar i Knarvik, hadde ikkje nok straum til èin

Med på laget har han både BKK og eit utanlandsk selskap som ønsker å halde seg anonymt. Det er berre ein viktig ting som hindrar planane.

– Det er ikkje nok straum i Knarvik til at vi får bygd ut éin einaste ladar, fortel Vatnøy.

– Det er vårt største problem i Knarvik. Når trafoen kjem, så kan vi enkelt og greitt utvide, sa prosjektleiar i BKK, Svein Harald Bjørlo, til avisa i samband med selskapet sin ladestasjon i Knarvik.

Éin superladar, eller «supercharger», har ein pris på kring 1 million kroner om ein reknar med grunnarbeid og straumføring, ifølge Vatnøy.

– Det er ein kostnad som BKK i stor grad ville ha dekka, medan senteret i stor grad stiller med grunn og legg til rette for parkeringsplassane. Ei god investering, meiner sentereigaren.

Han viser til dei åtte superladarane som er plasserte ved Circle K Haukås.

– Der veit eg at det er sprengt kapasitet. Om vi får tilsvarande ladarar her, så vil dei vere kjempesynlege for alle som køyrer langs E39 og alle som er på senteret.

Planen er at dei 30 nye ladeplassane skal vere plasserte langs grøntområdet framfor senteret.


Otkristo

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:43
Det kan virke som Tesla har ønsker om ladere i Knarvik:

https://www.nordhordland.no/ville-ha-30-superladarar-i-knarvik-hadde-ikkje-nok-straum-til-in/s/5-33-466629

Relevante sitater:

Ville ha 30 superladarar i Knarvik, hadde ikkje nok straum til èin

Med på laget har han både BKK og eit utanlandsk selskap som ønsker å halde seg anonymt. Det er berre ein viktig ting som hindrar planane.

– Det er ikkje nok straum i Knarvik til at vi får bygd ut éin einaste ladar, fortel Vatnøy.

– Det er vårt største problem i Knarvik. Når trafoen kjem, så kan vi enkelt og greitt utvide, sa prosjektleiar i BKK, Svein Harald Bjørlo, til avisa i samband med selskapet sin ladestasjon i Knarvik.

Éin superladar, eller «supercharger», har ein pris på kring 1 million kroner om ein reknar med grunnarbeid og straumføring, ifølge Vatnøy.

– Det er ein kostnad som BKK i stor grad ville ha dekka, medan senteret i stor grad stiller med grunn og legg til rette for parkeringsplassane. Ei god investering, meiner sentereigaren.

Han viser til dei åtte superladarane som er plasserte ved Circle K Haukås.

– Der veit eg at det er sprengt kapasitet. Om vi får tilsvarande ladarar her, så vil dei vere kjempesynlege for alle som køyrer langs E39 og alle som er på senteret.

Planen er at dei 30 nye ladeplassane skal vere plasserte langs grøntområdet framfor senteret.
Bra funn!👍🏻
Jeg tolker det som at det vil komme en ny trafo slik at de kan etablere seg på Knarvil ?

OhmPaPa

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 24. august 2021, klokken 21:49
Bra funn!👍🏻
Jeg tolker det som at det vil komme en ny trafo slik at de kan etablere seg på Knarvil ?

Det er slik jeg også leser artikkelen.

noocyte

Sitat fra: geear på mandag 09. august 2021, klokken 17:10
Sammenlignet med sør-øst/øst så er det rett og slett dårlig med SuC fra Lillesand via Stavanger og omtrent oppover hele Vestlandet. Lange avstander mellom hver, slik at det gir lite fleksibilitet.

Kommer vel på Ålgård og i Stavanger sentrum, så det vil hjelpe på.
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

geear

Ålgård er vel skrotet for lenge siden? Det ble Vikeså i stedet, pga. uenighet med Coop.

Hvor kommer info om Stavanger fra?


ahusom

Asfalt på plass og 20 ladepunkter (5 rekker med 4 på hver rekke) klart på Kløfta. Ikke lenge til åpning der vil jeg tro.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Otkristo

Tesla Supercharger Treungen
Da har jeg funnet første spor av fremdrift.
Innsyn er bestilt.

Otkristo



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA