Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:10
Så 4500kWh / år - ca 1kr spart pr. kWh = 72'000kr spart på 16 år?
Er investeringskostnaden rundt 70'000kr?

Nei. Investeringskostnaden ser ut til å havne rundt 41.000,-. Og jeg sparer ikke 1,- pr. kWh. Med snittprisen som har vært hittil i år ville jeg spart ca. 78 øre/kWh for den delen jeg bruker selv og fått ca. 47 øre for det jeg mater tilbake på nettet.

Om 2/3 av produksjonen går til eget forbruk sparer jeg altså i snitt 68 øre/kWh eller i overkant av 3000,- pr. år. Om kun halvparten går til eget forbruk (realistisk om jeg bygger ut ett tilsvarende anlegg til) ville jeg spart ca. 2800,- pr. år for det.

Om dette fungerer bra øker jeg nok på med 5.64kW til neste år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: eclipse på mandag 10. juni 2013, klokken 23:12Litt "off topic" men tror dere ikke at Tesla vil sette opp solcellepanelene som hører til SC i et land der strømmen er dyrere og det er mer sol enn i Norge? Ser for meg at Tesla etablerer større solcelepaneler i sør-Europa og at de "de norske" solcellepanelene blir montert der.
I starten trodde jeg at planen i USA var å bygge solceller i California og så selge strøm inn i nettet der for å finansiere superladere ellers i Nord-amerika. Men Musks senere uttalelser tyder på at de planlegger solceller og batteribanker på samtlige superladere for å gjøre hver av dem mest mulig uavhengig av strømnettet. Virker litt suboptimalt, men han har jo sikkert regnet på det. :)

Hvis de skal følge den samme filosofien i Norge ville jeg kanskje anbefale andre typer mikrokraftverk, så som småskala vannkraft, i nordligere strøk ...
Tesla Roadster, 25Mm

eclipse

Sitat fra: laumb på tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 07:58
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. juni 2013, klokken 07:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 02:21
Solceller fungerer bra i Norge også det. I Sverige finnes det ganske mange private anlegg og de har ikke så veldig mye mer sol enn oss ;)
Jeg går da ut fra at du er totalkunde og selger den strømmen du ikke får bruk selv billig.

Men for et internationalt firma som prøver å tjene penger, er det bedre å invester i solpaneler i f.eks Tyskland enn i Norge hvor det er garantert tap.

Du mener plusskunde? Ja. Får Nordpool spot for strømmen som mates inn på nettet pluss et nettleietillegg på ca. 5 øre siden den strømmen er uten overføringstap.

Nord-Tyskland har ikke spesielt mye mer sol enn oss så en evt. mye bedre lønnsomhet der er pga. subsidier og høyere strømpris.

Uansett er det ikke garantert tap i Norge. Jeg regner med en nedbetalingstid på 10-16 år, avhengig av hvor mye jeg får brukt selv (da kompenseres jo også nettleie fullt ut) og hordan strømprisen utvikler seg. Panelenes levetid er som kjent mye lengre, gjerne 30-50 år.

Så 4500kWh / år - ca 1kr spart pr. kWh = 72'000kr spart på 16 år?
Er investeringskostnaden rundt 70'000kr?

Men min tanke var hva som er mest fornuftig av Tesla å gjøre. Alle som kjøper en TMS som er klargjort for SC har betalt inn en sum for å bygge og drifte SC nettverket. Vil det ikke da være bedre rent økonomisk for Tesla å sette opp solcellene panelene fra "våre" SC i syd europa og selge strømmen der?
Solcelle panelene trenger ikke sitte i sammen med en SC, de kan bygges som frittstående solcellekraftverk, f.eks i Malaga. Det er ikke til å stikke under en stol at det er flere soltimer på solkysten i Spania enn det er i Norge.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 11. juni 2013, klokken 07:45
Er det mulig å spørre hva et slikt anlegg koster ferdig montert? Hva er forventet levetid på et slikt anlegg?

Om du gjør omtrent alt selv (bortsett fra tilkobling til nettet, dette må meldes netteier) og gjør en innsats for å få tak i de billigste delene kan du komme i havn på under 45.000,-.

Levetid på panelene er fort 50 år. Inverteren står for 25% av kostnaden og holder nok ikke så lenge, men 15-20 år er antageligvis realistisk. Den er enkel å bytte.

CO2-utslipp for å produsere paneler i Kina fra kullkraft er i verste fall 850kg/kWp, dvs. 4395kg for et anlegg av min størrelse. Om vi regner garantitiden på panelene (25 år) og 80% effekt etter den tiden vil anlegget da ha produsert 101250kWh på den tiden (90% i snitt). Det gir et CO2-utslipp på 43g/kWh eller ca. 1/10 av EU-miks. Holder panelene i 50 år ender man på ca. 25g/kWh. Det er ikke mye annen ny energiproduksjon som kan konkurrere med disse tallene. En Leaf matet med denne strømmen slipper ut ca. 9g/km.

Energipayback for disse i Norge er ca. 3 år, de bruker altså 3 år på å produsere mer energi enn det som gikk med til å lage dem. De beste panelene montert på de beste stedene kommer ned på ca. 1 år i energipayback.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 09:52
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 11. juni 2013, klokken 07:45
Er det mulig å spørre hva et slikt anlegg koster ferdig montert? Hva er forventet levetid på et slikt anlegg?

Om du gjør omtrent alt selv (bortsett fra tilkobling til nettet, dette må meldes netteier) og gjør en innsats for å få tak i de billigste delene kan du komme i havn på under 45.000,-.

Levetid på panelene er fort 50 år. Inverteren står for 25% av kostnaden og holder nok ikke så lenge, men 15-20 år er antageligvis realistisk. Den er enkel å bytte.

CO2-utslipp for å produsere paneler i Kina fra kullkraft er i verste fall 850kg/kWp, dvs. 4395kg for et anlegg av min størrelse. Om vi regner garantitiden på panelene (25 år) og 80% effekt etter den tiden vil anlegget da ha produsert 101250kWh på den tiden (90% i snitt). Det gir et CO2-utslipp på 43g/kWh eller ca. 1/10 av EU-miks. Holder panelene i 50 år ender man på ca. 25g/kWh. Det er ikke mye annen ny energiproduksjon som kan konkurrere med disse tallene. En Leaf matet med denne strømmen slipper ut ca. 9g/km.

Energipayback for disse i Norge er ca. 3 år, de bruker altså 3 år på å produsere mer energi enn det som gikk med til å lage dem. De beste panelene montert på de beste stedene kommer ned på ca. 1 år i energipayback.

Har du link til nettside for et slikt anlegg?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Havebigfun

Avisene har den siste tiden vært fulle av "bekymringer" av strømleverandører som ser at grønne sertifikater medfører så mye fornybar strøm i Norge at lønnsomheten til nye prosjekt går i kjellerern. Det ser ut til å bli langvarig lave strømpriser i Norge. Det som avhjelper fra produsentenes side er "skikkelig tykke" ledninger til kontinentet som kan ta toppene- både den ene og den andre veien- og således utjevner strømprisene.
Når det er sagt synes jeg Kirkebøs prosjekt er flott- jeg lurer på når jeg skal henge meg på- Hvis dere leser DN idag og gårsdagens kommentar fra Stanghelle i Aftenposten om CO2-elendigheten er vi vel nødt til å ta skjebnen i egne hender- det er vel solceller som står igjen når varmepumpe er montert og huset er isolert. 8)

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på tirsdag 11. juni 2013, klokken 09:56
Har du link til nettside for et slikt anlegg?

Niks. Skal du ha det såpass billig må du sette deg inn i alt selv og søke opp de rimeligste leverandørene på de forskjellige komponentene. I tillegg må du prute og sette leverandørene opp mot hverandre for å få de virkelig gode prisene.

I Sverige er det mange firmaersom leverer nøkkelferdige anlegg, da til minst det doble av denne prisen.

Paneler og monteringsutstyr har jeg bestilt fra www.acosolar.com, inverteren kommer fra Eltek i Drammen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:04
Sitat fra: eclipse på tirsdag 11. juni 2013, klokken 09:56
Har du link til nettside for et slikt anlegg?

Niks. Skal du ha det såpass billig må du sette deg inn i alt selv og søke opp de rimeligste leverandørene på de forskjellige komponentene. I tillegg må du prute og sette leverandørene opp mot hverandre for å få de virkelig gode prisene.

I Sverige er det mange firmaersom leverer nøkkelferdige anlegg, da til minst det doble av denne prisen.

Paneler og monteringsutstyr har jeg bestilt fra www.acosolar.com, inverteren kommer fra Eltek i Drammen.

Veldig langt off-topic, men her er det endel info om du er interessert http://www.solcelledebat.dk/forumdisplay.php?fid=11

Kanskje vi trenger en ny tråd, ala "egenprodusert strøm til min Tesla"?

Muffinman

Bare må skyte inn at tanken på å kjøre rundt med en bil som er drevet av sollys er ganske interessant, uavhengig av de økonomiske sidene.

:)

petersv

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:57
Bare må skyte inn at tanken på å kjøre rundt med en bil som er drevet av sollys er ganske interessant, uavhengig av de økonomiske sidene.

:)

Sikkert sett den, men måtte bare:
http://www.youtube.com/watch?v=QweNsLesMrM

Havebigfun

Sitat fra: petersv på tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:39
Kanskje vi trenger en ny tråd, ala "egenprodusert strøm til min Tesla"?
Bifalles
Jeg foreslår Kirkebø lager en liten oppskrift- da slipper andre interesserte å finne alt på nytt :)

19quiz76

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 11. juni 2013, klokken 13:49
Jeg foreslår Kirkebø lager en liten oppskrift- da slipper andre interesserte å finne alt på nytt :)

+1
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sindrej

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 11. juni 2013, klokken 13:49
Jeg foreslår Kirkebø lager en liten oppskrift- da slipper andre interesserte å finne alt på nytt :)
Det hadde vært fabelaktig.  Jeg var ikke klar over at dette var et reelt bærekraftig alternativ faktisk!  Kirkebø virker som en usedvanlig oppegående kar både her på forumet og i div Tesladiskusjoner rundt omkring.  Om han hadde også giddet å samle noe info om egenproduksjon så hadde det nok vært mange som hadde blitt glad for det, meg inkl.  "Egenproduksjon for dummies" ?  :)

laumb


19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA