Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Hvis man skulle sett veldig enkelt på det så er en av 55 biler i Norge Tesla. Hvis alle biler skulle vært elektriske, med like god ladedekning som Tesla har, så hadde det krevd over 9000 hurtigladerpunkter bare mellom Oslo og Kristiansand...

automat

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. juli 2020, klokken 18:45
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 04. juli 2020, klokken 18:34
Forøvrig finnes det rundt 50.000 Tesla i Norge av totalt 2.800.000 biler. Det sier litt om behovet for hurtigladere når hele bilparken skal elektrifiseres...
Finnes vel en del hurtigladere fra andre leverandører på strekningen, og 2.750.000 biler skal vel ikke erstattes bare med Tesla?
Jeg tolket det som når behovet for 164 ladere til 50.000 biler skal skaleres opp til 2,8 mill biler, så trengs det himla mange ladere.

Jeg tror ikke man behøver å skalere linjært, og at behovet blir langt mindre.

1. Alle 2,8 mill bileiere skal ikke til Sørlandet samtidig.
2. De fleste biler vil klare 30-40 mil uten å blunke, innen alle biler blir elektriske.
3. Når man får ac-lademulighet alle steder man parkerer, blir behovet for hurtiglading mindre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Ellers hadde skrekkscenariet vært ett ladepunkt for hver 35 meter mellom Oslo og Kristiansand....  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på lørdag 04. juli 2020, klokken 19:10
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. juli 2020, klokken 18:45
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 04. juli 2020, klokken 18:34
Forøvrig finnes det rundt 50.000 Tesla i Norge av totalt 2.800.000 biler. Det sier litt om behovet for hurtigladere når hele bilparken skal elektrifiseres...
Finnes vel en del hurtigladere fra andre leverandører på strekningen, og 2.750.000 biler skal vel ikke erstattes bare med Tesla?
Jeg tolket det som når behovet for 164 ladere til 50.000 biler skal skaleres opp til 2,8 mill biler, så trengs det himla mange ladere.

Jeg tror ikke man behøver å skalere linjært, og at behovet blir langt mindre.

1. Alle 2,8 mill bileiere skal ikke til Sørlandet samtidig.
2. De fleste biler vil klare 30-40 mil uten å blunke, innen alle biler blir elektriske.
3. Når man får ac-lademulighet alle steder man parkerer, blir behovet for hurtiglading mindre.

Jeg tror heller ikke det blir lineært, selvfølgelig. Men til dine punkter:

1. Alle 50.000 teslaer skal heller ikke til Sørlandet samtidig. Men det er klart de er overrepresentert i Oslo-området.

2. De fleste Teslaer klarer allerede i dag 300-400km uten å blunke..

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 04. juli 2020, klokken 19:35

2. De fleste Teslaer klarer allerede i dag 300-400km uten å blunke..

Det forutsetter at man kan starte turen fulladet, og det er der punkt 3 kommer inn.

Min erfaring er at det er manglende destinasjonslading som skaper ladelogistikken.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kristian O

Sitat fra: automat på lørdag 04. juli 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 04. juli 2020, klokken 19:35

2. De fleste Teslaer klarer allerede i dag 300-400km uten å blunke..

Det forutsetter at man kan starte turen fulladet, og det er der punkt 3 kommer inn.

Min erfaring er at det er manglende destinasjonslading som skaper ladelogistikken.
Enig! Vi befinner oss no i Alta med M3 etter å ha kjørt fra Ålesund via blant anna Lofoten. Type 2 på rorbuer, campingplasser, hotell, dagligvarebutikker, parkeringsplasser etc hadde tatt vekk mykje av belastninga på hurtigladere.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Simen1

Nå er ca 1 av 6 elbiler en Tesla. Tesla var tidlig ute med langdistanse-elbiler og var alene på markedet med sånne noen år. Teslas andel vil nok krympe med årene.

Behovet for hurtigladere kan ikke måles i antall. Det må måles i antall km ladet. Dette tallet vil krympe når rekkevidden øker fordi hjemmeladet strøm rekker lengre. Videre vil hver lader kunne betjene langt flere km rekkevidde per time i framtida. En TM3 på SCv3 kan lade 400 km på 20 minutter. Med 3 biler blir det 1200 km rekkevidde per time. Det er over det dobbelte av en eldre TMS 85 på SCv2. Med andre ord 1 lader gjør samme jobb som 2-3 av eldre type. For ikke å sammenligne med offentlige 50 kW-ladere.

Poenget er at behovet for antall hurtigladere ikke skalerer i nærheten av lineært med antall elbiler. Jeg spår at det bare er behov for dobbelt så mange hurtigladere innen 2030, selv om antall elbiler firedobles. Pga det jeg skrev over.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Lars C. Krogenæs

Men tidligere ble elbilen primært brukt rundt hjemmet, mens dieselbilen ble brukt til hytter og bilferie. Nå bruker man i mye større grad elbil også på langtur, så behovet øker med enn andelen elbiler.

Mange hypoteser og teorier rundt dette...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Og destinasjonslading er en utfordring selv med 400 km rekkevidde. Og så har du neppe 400 km på 20 minutter på et kaldt batteri. Og så har man hengerkjøring, varebiler, taxier osv. Alt vil over etterhvert...

Øyvind.h

#3879
Samtidig - når bilene hadde 24kWh batteri var hurtigladebehovet på langtur ekstremt høyt. Turer som kunne kreve 3 hurtigladinger krever nå 0.
Nå er en seg selv nærmest, men for min del er hurtigladerbehovet omtrent følgende (basert på mange hytteturer 20-25 mil, en årlig 50 mils tur og hvert 2-3 år langtur på 80-90 mil).

(Netto kapasitet - kun en bil i husholdningen)
24kWh: ca 90-100 hurtigladinger per år

40kWh (som eneste bil): Ca 40 per år

60kWh: Ca 20-25 per år

80kWh: Ca 10.

100kWh+: 0-4 avhengig av eventuell danmarksferie.

Nå som SUV-markedet har lagt seg på 80-90kWh netto er jeg nede på et praktisk og problemfritt antall som matcher pausebehov, og ulempene er helt minimale.
100kWh+ hadde vært fint, men betalingsviljen for dette er minimal.

For meg har SUV`er som X60D og E50 rundt 20% for lite netto kapasitet til turen jeg tar desidert oftest. Typisk hyttetur med stigning, motorvei og ofte besøk på vinteren. Eller litt lenger på sommer og med mye motorvei. Skjæringspunktet for meg går med andre ord på rundt 70-75kWh. Altså godt innenfor selv etter noen år med kapasitetstap. Det gjør også at jeg allerede fra start slipper 100% lading og kjøring helt til 0, noe som sliter hardt på batteriet.

På destinasjoner på langtur har det nær uten unntak holdt med lett stikkontakt-lading siste 7-8 år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marius76

Usikker på om dette er rett tråd, men jeg ser det bygges en Supercharger i Schöneberg Berlin med syv stalls. Noen som har noe mer info rundt denne? Hvor langt de er kommet, evt. dato for ferdigstillelse?
Har leid en leilighet like i nærheten 2 uker i slutten av juli/starten av august, og det hadde jo vært meget praktisk med en oppegående Supercharger til Model S'en i nabolaget :)

Motorwatt

Det er vel i Schöneberg Tesla har planer om å etablere et design-senter.

While some thought that Tesla would use its factory location at Gigafactory Berlin to build its new European design center, it's likely a bit too far outside the city. Now Tesla is rumoured to be looking at another location inside Berlin on the EUREF Campus: the Gasometer Schöneberg tower.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________


Caffe

Mulig ny lokasjon for Tesla Superchargers er Lohnelier vest for Kristiansand. Nye Beier er i ferd med å lyse ut en ny konkurranse om døgnhvileplass der (se lenke). Gitt erfaringene på Langrønningen og Grenstøl er det vel sannsynlig at det også vil bli Tesla ladere der.


https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter/konkurranse-om-dognhvileplass-med-tilhorende-serviceanlegg-e39-lohnelier-kristiansand/
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

Øggen

Hei.
Leste om mulig nytt ladeanlegg for Tesla i Ibsenkvartalet ved Tinghuset.
Nokken som veit om dette prosjektet e skrinlagt, eller om det e påbegynt?

https://www.elbil24.no/nyheter/elbil24-avlsorer-na-far-oslo-sin-aller-forste-superlader/72296847
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA