Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Wibla på tirsdag 24. desember 2019, klokken 00:01
Nye S/X leveres med CCS-adapter, men det er ganske mange eldre S/X som kun har type2, så det er nok ren utopi å tro at vi blir kvitt to kabler per ladestolpe på en stund enda.

Når all veksten er i form av CCS biler er jo spørsmålet om man i særlig grad trenger å utvide type 2 punkter. Blir i alle fall interessant å se om det i hele tart blir noen type 2 kabler på v3 stasjoner i Europa

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 24. desember 2019, klokken 09:26

Når all veksten er i form av CCS biler er jo spørsmålet om man i særlig grad trenger å utvide type 2 punkter. Blir i alle fall interessant å se om det i hele tart blir noen type 2 kabler på v3 stasjoner i Europa
Nå er jo problemet at når det er CCS på alle stasjoner vil de med type2 måtte konkurrere mot flere og flere på CCS hvis type 2 ikke bygges ut. Dvs at tilgjengeligheten vil bli dårligere for de med kun type 2. Så da burde Tesla enten bygge ut type 2 på alle SuC eller ettermontere CCS adapter på alle type 2 biler.

Selv kommer jeg nok til å bestille CCS adapter rimelig snart, siden det uansett er kjekt, både i Norge og på Europaturer. CCS ladere ligger ofte mere praktisk til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øggen

Blir vel totalt sett rimligare å selge CCS adapter for en tusing til alle som treng det, for så å slutte å bygge ut fleire Type2??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Wibla

Sitat fra: Øggen på tirsdag 24. desember 2019, klokken 14:06
Blir vel totalt sett rimligare å selge CCS adapter for en tusing til alle som treng det, for så å slutte å bygge ut fleire Type2??

Eldre S/X har ikke hardware som trengs for å bruke dette adapteret direkte. Nyere S/X leveres vel med CCS-adapter?
2018 Tesla Model S 75D

Muffinman

Ja, gamlingene trenger en ombygging i tillegg til adapter. Men dette er ikke mye detektivarbeid  ;)

geear

Sitat fra: Øggen på tirsdag 24. desember 2019, klokken 14:06
Blir vel totalt sett rimligare å selge CCS adapter for en tusing til alle som treng det, for så å slutte å bygge ut fleire Type2??
Betalte rett under 5000,- selv. Mener 1900,- var adapteret og resten var ny ombygging av bilen. Mobil servicetekniker brukte ganske lang tid, så det var nok ingen spesielt lukrativ jobb for Tesla. I stedet for å gå og vente i en evighet på at en CCS-ombygging skal (kan!) tvinge seg frem, så får jeg gleden av det i årene i mellom også. Og ikke minst så ble det bare 1500,- i mellom etter salg av chademo-adapter.

Eirikvestfold

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. desember 2019, klokken 20:11
Ja, gamlingene trenger en ombygging i tillegg til adapter. Men dette er ikke mye detektivarbeid  ;)

Hva menes med eldre biler?

HKS

Sitat fra: Eirikvestfold på fredag 27. desember 2019, klokken 12:15
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. desember 2019, klokken 20:11
Ja, gamlingene trenger en ombygging i tillegg til adapter. Men dette er ikke mye detektivarbeid  ;)

Hva menes med eldre biler?
Alt produsert før mai 2019? Når Model S og X fikk "Raven" motor. På disse bilene følger uansett CCS-adapter med.
Tesla Model 3 Long Range

Muffinman

Sitat fra: Eirikvestfold på fredag 27. desember 2019, klokken 12:15
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. desember 2019, klokken 20:11
Ja, gamlingene trenger en ombygging i tillegg til adapter. Men dette er ikke mye detektivarbeid  ;)

Hva menes med eldre biler?
Hva menes med "detektivarbeid", som er topic i denne tråden  ;D

Eip

Nå skjer det mye på SUC fronten for nordkalotten. Endelig !!!!
VIN: 509XX PD

Toalmar

Kommer en på Hadeland også ila 2020. Noen med mer info så er den velkommen

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Andrewas

Sitat fra: Toalmar på onsdag 01. januar 2020, klokken 16:53
Kommer en på Hadeland også ila 2020. Noen med mer info så er den velkommen
Som også anført av Kirkebø så er markøren plassert slik at vi må anta "et sted på Hadeland". Jeg antar det kan dreie seg om enten ved Lunner hvor E16 og RV4 skiller lag, eller på strekket Gran-Jaren, eller på Lygnaseter. Jeg mener Lunner vil være beste alternativ siden det også dekker E16 mellom Hønefoss og Gardermoen på en god måte. Gran-Jaren vil være en omvei for E16, og Lygnaseter blir en FOR lang omvei for E16 trafikken, men helt OK for de på RV4.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Motorwatt

Fra Electrek og Barents Observer:

In [Troms og] Finnmark [the northernmost county of Norway], superchargers are to be opened in Karasjok, Kautokeino, Varangerbotn, Olderfjord, and Alta. In Lapland [Finland], Karesuvanto and Inari are chosen, while Abisko in [the Swedish county of] Norrbotten will get a supercharger.

https://ww.electrek.co/2020/01/01/tesla-adds-more-arctic-circle-superchargers-in-2020/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: Andrewas på torsdag 02. januar 2020, klokken 00:13
Sitat fra: Toalmar på onsdag 01. januar 2020, klokken 16:53
Kommer en på Hadeland også ila 2020. Noen med mer info så er den velkommen
Som også anført av Kirkebø så er markøren plassert slik at vi må anta "et sted på Hadeland". Jeg antar det kan dreie seg om enten ved Lunner hvor E16 og RV4 skiller lag, eller på strekket Gran-Jaren, eller på Lygnaseter. Jeg mener Lunner vil være beste alternativ siden det også dekker E16 mellom Hønefoss og Gardermoen på en god måte. Gran-Jaren vil være en omvei for E16, og Lygnaseter blir en FOR lang omvei for E16 trafikken, men helt OK for de på RV4.

På en annen side er tilbudet av butikker og spisesteder langt bedre på Gran enn på Roa, mens Lygnaseter blir en håpløs omvei for de av oss som skal videre på Fv34 langs Randsfjorden. Så jeg håper fortsatt på Gran, men Roa er ok nok det om det blir i nærheten av Roa Kroa ;)

Hønefoss burde fått egen SuC, den ville dekket E6 mot Gardermoen samt Fv245 på vestsiden av Randsfjorden. Jeg slår også et slag for Dokka, som ligger godt plassert i krysset mellom Fv33 og Fv250 og dermed ligger godt plassert for de som skal mellom øst og vest nord for Randsfjorden.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bidda

Definitivt den beste plassering for Hadeland er ROA!!!!!!
Bare å legge bekken i rør så blir det plass!
Alt 2 har også høyspentmast plassert på tomta...
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA