Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:28
Alle vi fra Verdal, Levanger, Steinkjer og omegn kjører den vegen over Verdal når vi skal til Åre. 36 mil t/r så det burde gå akkurat for min del, men har faktsk ikke vært der etter at vi solgte fossilbilen :)

Du må være han ene som kjører mindre etter å ha gått over til Tesla  ;D
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

EVPilot

Åre burde definitivt hatt en Supercharger. Forunderlig at det ikke er en der allerede...kan vel ikke være lenge til det kommer en  :+1:

Kanskje det vil bli en av typen semi-Supercharger som tilsynelatende er ment for byer rundt omkring, nå som Tesla har lansert dette:

https://www.tesla.com/no_NO/blog/supercharging-cities?redirect=no

Om Åre per definisjon er en by kan vel diskuteres, men uansett..
2019 Tesla Model 3 Performance
2013 Tesla Model S Signature P85 (solgt)

JorgenM

De har 22kw-lader for Tesla i P-kjelleren på ICA vet jeg, så sålenge den er ledig er det jo greit. Ved krise vil uansett den på Storlien hjelpe :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kilroy

Nå er det jo en superlader i Krokom på veien fra Åre til Østersund, så synes det passer bedre at det kommer en på Storlien. Det er jo også både Chademo og mer enn 10 stk 22 kW Type 2 i Åre lett tilgjengelig i sentrum.


Sitat fra: EVPilot på tirsdag 12. september 2017, klokken 21:55
Åre burde definitivt hatt en Supercharger. Forunderlig at det ikke er en der allerede...kan vel ikke være lenge til det kommer en  :+1:

Kanskje det vil bli en av typen semi-Supercharger som tilsynelatende er ment for byer rundt omkring, nå som Tesla har lansert dette:

https://www.tesla.com/no_NO/blog/supercharging-cities?redirect=no

Om Åre per definisjon er en by kan vel diskuteres, men uansett..
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Otkristo

En på facebook som hadde hørt at det skal komme supercharger på Voss, Skulestadmo. Her har Fortum allerede ladere.
Noen andre som vet mer?

samotholt

#3155
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:28
Skulle ønske den på Storlien (i "Øst-Trøndelag") kunne plasseres lengre øst ved krysset der FV72 fra Verdal møter E14, men der er det ingen butikker så derfor de utelukket det sikkert.

Alle vi fra Verdal, Levanger, Steinkjer og omegn kjører den vegen over Verdal når vi skal til Åre. 36 mil t/r så det burde gå akkurat for min del, men har faktsk ikke vært der etter at vi solgte fossilbilen :)
Iflg. maps så er det 11 mil fra Verdal'n til Åre. Det blir 22 tur/retur. Mao. så bor du ca. 7 mil unna Verdal. Du hadde da vært hjulpen med en superlader på Verdal. Etter mitt skjønn faktisk en bedre ide. Det vil også hjelpe ved omkjøring via Sverige (når E6 blir stengt) som faktisk kan skje - var vel seneste i vår (?) at det skjedde.

Yepp, la oss få en på Verdal'n :-)

Edit: Åre er en bedre plassering for SC enn Storlien.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

JorgenM

Ja jeg bor nøyaktig 7 mil nord for Verdal, på FV17. Hvis de noen gang planlegger å bygge ut ladere på FV17 som går fra Steinkjer til Bodø så er Asphaugen på Steinkjer, der krysset E6/FV17 er, et perfekt valg. Selges både elg-
og bjørneburgere der, og flott lekeplass for barn. Dog noe nærme Grong kanskje...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Sitat fra: Andrewas på mandag 11. september 2017, klokken 21:23
- Navnet på kommende ladere er nok riktig, plasseringen i kartet er bare tull. Flere nye er plassert helt ulogisk i forhold til større veier/veikryss - enkelte til og med ute i vannet utenfor et hyttefelt noen km fra en Europavei.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/7Wk0W/Tesla-har-valgt-seg-Algard---ladestasjon-pa-vei

Her er et par utdrag:

"– Det stemmer at vi har hatt innledende samtaler med Tesla, sier Andre Andreassen, næringsansvarlig i Gjesdal kommune.

En representant fra Tesla var på befaring i Gjesdal i vår og så på flere aktuelle tomter.

...

– Det siste signalet jeg hørte, er at det er snakk om 12 ladeplasser i Gjesdal, sier Andreassen.

Det samme antallet har også Knut Mjølhus hørt. Han er daglig leder i Ålgård sentrum eiendom og Coop Gjesdal.

– Men jeg har også hørt at det kan bli flere, sier Mjølhus, som gjennom Ålgård sentrum eiendom eier en rekke store næringsområder i sentrum av Ålgård. Også han er i dialog med Tesla.

– Tesla er en potensiell leietager, men ingenting er avklart ennå. Vi er i dialog, sier Mjølhus.

Han legger til at det er en rekke tekniske forhold som må være på plass, før en ladestasjon kan etableres. Tesla ønsker seg fortrinnsvis en etablering nær en hovedfartsåre, som eksempelvis E39.

– Men inntrykket er også at de ønsker seg et tilbud til bilistene, handel eller servering, mens bilene lades, sier Mjølhus.

Aftenbladet har tatt kontakt med Tesla. Even Sandvold Roland, Teslas kommunikasjonssjef i Norge, opplyser at de aldri kommenterer planer utover det som framkommer av nettsidene."


Virker altså knapt som at leieavtale/tomt er på plass, så punktet på kartet bør nok tas med en klype salt - eller så har Aftenbladet snakket med feil folk...

Andrewas

#3158
Hører at bilder fra Hovden skal komme nærmere helga og at bildene skal vise kasser fra Tesla. Jeg tenker at vi her ser en utbygging tilsvarende den på Bygland - hvor kommunen bestemte seg for å anlegge en større ladestasjon og inviterte Tesla til å være med. Derfor vi ikke har sett tydelige spor av Tesla i postloggen til Bykle kommune.

Inntil videre vet vi ikke antall plasser for Tesla. Hovden ladestasjon vil også ha ladere fra andre aktører som f.eks. Fortum eller Grønn kontakt.

Jeg legger likevel ut "under construction" på supercharge.info nå og med en foreløpig antakelse om 6 plasser.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

geear

Sitat fra: Andrewas på torsdag 21. september 2017, klokken 10:23
Hører at bilder fra Hovden skal komme nærmere helga og at bildene skal vise kasser fra Tesla. Jeg tenker at vi her ser en utbygging tilsvarende den på Bygland - hvor kommunen bestemte seg for å anlegge en større ladestasjon og inviterte Tesla til å være med. Derfor vi ikke har sett tydelige spor av Tesla i postloggen til Bykle kommune.

Inntil videre vet vi ikke antall plasser for Tesla. Hovden ladestasjon vil også ha ladere fra andre aktører som f.eks. Fortum eller Grønn kontakt.

Jeg legger likevel ut "under construction" på supercharge.info nå og med en foreløpig antakelse om 6 plasser.
Håper du har rett! Da blir det obligatorisk med badetur når vi er på hytta vinterstid...

kaaos

Er dette en ny supercharger?
Kvardrat kjøpesenter, Sandnes.

BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Siggen

Sitat fra: kaaos på tirsdag 26. september 2017, klokken 19:18
Er dette en ny supercharger?
Kvardrat kjøpesenter, Sandnes.

Nei. Mener det er Grønn Kontakt.

Muffinman

Litt detektivarbeid, riktignok relatert til supercharge.info og litt feil plassering av kartet for SC Nimes. For øvrig en fin lader med 8 stalls, skjermet beliggende og mange overnattings- og spisetilbud i nærheten. Bildet viser riktig plassering om rette vedkommende har lyst til å korrigere :)

Andrewas

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. september 2017, klokken 13:39
Litt detektivarbeid, riktignok relatert til supercharge.info og litt feil plassering av kartet for SC Nimes. For øvrig en fin lader med 8 stalls, skjermet beliggende og mange overnattings- og spisetilbud i nærheten. Bildet viser riktig plassering om rette vedkommende har lyst til å korrigere :)
Takker - korrigert nå.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

eha

OT: Når du først er der nede, husk å ta med deg litt blått, kraftig lerretsstoff, såkalt Serge de Nîmes, eller bare denim på folkemunne  :P
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA