Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

cstromme

Sitat fra: Haldenser på fredag 12. desember 2014, klokken 08:46
Sitat fra: hoffa på torsdag 11. desember 2014, klokken 15:45
Sitat fra: cstromme på torsdag 11. desember 2014, klokken 13:05
Sitat fra: Øggen på onsdag 10. desember 2014, klokken 03:12
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:31
Sitat fra: cstromme på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:33
Kan ikke se at det er nevnt her før, men det ligger visstnok an til at det blir supercharger på Digerneset utenfor Ålesund. Tesla driver og vurderer lokalet der nå til service center / show room, og de har så mye plass (og strøm) tilgjengelig der at de da antageligvis kommer til å sette opp SC samtidig.
Det er vel ei ok plassering, sjølv om Sjøholt kanskje dekker litt meir.
Kor har du dette fra forresten?
Ja hvem har sagt/hevdet dette???

Det kan jeg ikke si, men det er direkte fra Tesla.
Trafo og bygget ved digernesskiftet. Blir en del bygging før det evt. blir klart til Tesla. Det er bare et skall, finnes ikke gulv heller, bare rett i fyllinga.

Ligger dette øst for Ålesund/Spjelkavik, der man kan ta av mot Skodje og Ellingsøya? Isåfall er det jo supert, ikke noe problem for oss å besøke familien til kona på Ellingsøy da!

Korrekt. God plassering.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

eadie

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

fonberg

Sitat fra: Oreo på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:48
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:30
Sitat fra: jkm på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:18
Med SC på Klett er Stjørdal overflødig.

Nei, 255km er for lang avstand. Det fører til behov for både å lade helt opp vinterstid samt kjøre ganske så pent. Det tar LANG tid. Erfart personlig da det er 265km mellom Lillehammer og Solli. Lader man bare til 80% og holder 110 på motorveien i 0 grader og våt vei så er man i beste fall langt nede på reserven før man kommer fram.

Maks 220km avstand vil jeg si, helst ikke mer enn 200km.
Vi er "heldigvis skånet" for motorvei med høyere fartsgrense enn 80-ÅTTI km/t i Sør-Trøndelag.  :o
Personlig ville det passet meg bedre på Berkåk (og Stjørdal), faktisk kommer jeg neppe til å bruke denne ofte. Likevel tror en på Klett dekker flere behov enn Berkåk.
Ooops nå sklir tråden ut igjen, men jeg skal ta noen jevnlige turer innom Klett for å inspisere.

Nå er det jo stort sett 90 fra Ranheim til Hell-tunnelen da (ca. 20 km strekning).
For meg som bor ei drøy mil nord for Trondheim vil Klett SC være nyttig som "nød-ladestasjon" på vei til eller fra sør- eller nordvest. På samme måte vil Stjørdal bli nødladestasjon på turer til eller fra nord- eller øst.
Når begge disse virker klar er det i hvert fall for meg totalt unødvendig å planlegge mer ladefart enn 230/16A hjemme.

Og i lys av at disse to stasjonene kommer (nord og sør for Trondheim) vil jeg synes det er rart om ikke en SC i Kløfta-området nord for Oslo også blir bekreftet snart.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Tønsberg

Sitat fra: fonberg på fredag 12. desember 2014, klokken 09:31
Og i lys av at disse to stasjonene kommer (nord og sør for Trondheim) vil jeg synes det er rart om ikke en SC i Kløfta-området nord for Oslo også blir bekreftet snart.
+1
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Muffinman

Det er vel ingen som har funnet noen dokumenter på Stjørdal enda, kun diverse utsagn her på forumet fra personer som hevder å vite. Så langt har det jo kommet "sikker" informasjon på to forskjellige lokasjoner i Stjørdal, så inntil videre tar jeg dette med en klype salt. Superchargerkartet til Tesla har jo også kun EN prikk i Trondheims-området.

AndreS

Sitat fra: Tønsberg på fredag 12. desember 2014, klokken 11:11
Sitat fra: fonberg på fredag 12. desember 2014, klokken 09:31
Og i lys av at disse to stasjonene kommer (nord og sør for Trondheim) vil jeg synes det er rart om ikke en SC i Kløfta-området nord for Oslo også blir bekreftet snart.
+1

+1!! Har meldt det inn til tesla og. Anbefaler flere å gjøre dette.
I3 i bestilling

Johnny

Sitat fra: eadie på fredag 12. desember 2014, klokken 09:17
Gunstig for meg med Haukås. Bor 2km unna
Når vil du egentlig benytte deg av denne muligheten? To minutter etter at du har dratt hjemmefra, eller to minutter før du kommer hjem igjen. I et overtidsperspektiv på veg hjem fra jobb vil det faktisk være rimelig dårlig kompensert i forhold til den halvtimen du bruker. Kansje du velger å spise på Statoil stasjonen samtidig. Da har i alle fall vinningen gått opp i spinningen ;)
TMS og eGolf.

Amoss

Sitat fra: Johnny på fredag 12. desember 2014, klokken 13:21
Når vil du egentlig benytte deg av denne muligheten? To minutter etter at du har dratt hjemmefra, eller to minutter før du kommer hjem igjen. I et overtidsperspektiv på veg hjem fra jobb vil det faktisk være rimelig dårlig kompensert i forhold til den halvtimen du bruker. Kansje du velger å spise på Statoil stasjonen samtidig. Da har i alle fall vinningen gått opp i spinningen ;)

Er enig med deg i at en superlader så nært kommer til å bli lite brukt, men det gir likevel en ekstra sikkerhet - den gangen du kommer hjem med rimelig tomt batteri, og skal videre nesten med en gang på langtur/helgetur, så er det betryggende å vite at ett (relativt) kjapt stopp på stasjonen vil gi deg det du trenger, så du slipper å vente hjemme noen timer ekstra for å få den ladingen du trenger.
Model S 85D

Muffinman

#2303
For min egen del ble SC Aspøya liggende bare 45km hjemmefra, og fikk dermed begrenset verdi i forhold til om den lå f.eks. 100 km hjemmefra videre nordover E39. Men den hjelper i det minste litt. Å ha en utenfor stuevinduet ville vært helt verdiløst for min del. Har man så vidt nok til å komme seg hjem stopper man ikke på hjørnet i 20 minutter for å spare noen usle kroner i strøm men kjører heller hjem og plugger inn over natta. Og å la være å lade hjemme for å fylle på til langturen på en SC 2 km unna vil bli en tålmodighetsprøve. Alle som har prøvd å superlade på kaldt batteri vet det :)

Heldigvis dukker det opp en på Klett som sammen med Aspøya vil gjøre tilværelsen nesten luksuriøs for min del.

drinden

Men hvor kjapt tror dere at det er mulig å få opp en SC på Klett?

Hvis de mot formodning skulle klare dette i desember tror jeg det vil være ny norsk rekord fra godkjenning til ferdigstillelse :)

Muffinman

Nå er vi offtopic så det holder, men ferdig i år? Tør svare aldri i livet. Da må utstyr og tjenester være bestilt i lange tider før godkjenningen var et faktum.

Jeg forventer februar.

fonberg

Sitat fra: Amoss på fredag 12. desember 2014, klokken 13:27
Sitat fra: Johnny på fredag 12. desember 2014, klokken 13:21
Når vil du egentlig benytte deg av denne muligheten? To minutter etter at du har dratt hjemmefra, eller to minutter før du kommer hjem igjen. I et overtidsperspektiv på veg hjem fra jobb vil det faktisk være rimelig dårlig kompensert i forhold til den halvtimen du bruker. Kansje du velger å spise på Statoil stasjonen samtidig. Da har i alle fall vinningen gått opp i spinningen ;)

Er enig med deg i at en superlader så nært kommer til å bli lite brukt, men det gir likevel en ekstra sikkerhet - den gangen du kommer hjem med rimelig tomt batteri, og skal videre nesten med en gang på langtur/helgetur, så er det betryggende å vite at ett (relativt) kjapt stopp på stasjonen vil gi deg det du trenger, så du slipper å vente hjemme noen timer ekstra for å få den ladingen du trenger.

+1
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ErikE

Når jeg titter på kartet over planlagte superchargere, så ser det ut som Valdres blir med fra neste år. Er det noen som vet noe mer om hvor i Valdres, eller når ?

hgs

Sitat fra: ErikE på fredag 12. desember 2014, klokken 19:24
Når jeg titter på kartet over planlagte superchargere, så ser det ut som Valdres blir med fra neste år. Er det noen som vet noe mer om hvor i Valdres, eller når ?

Alt annet enn Fagernes ville vært merkelig. Foreløpig finnes nok ikke mer nøyaktig tidspunkt enn SC-kartet.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

ErikE

Enig at Fagernes er det naturlig valg. Hvis man i tillegg legger det 4 km før Fagernes (På Leira) så dekker man trafikken vestover mot golsfjellet også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA