Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Andrewas på søndag 04. mai 2014, klokken 17:08
Ang avstand mellom superladerne så husk at de må være tettere langs veier med høyere fartsgrense. Er grensen 110 så kjører ikke jeg saktere for å spare strøm...

Nemlig. Og Solli-Lillehammer vil antageligvis i løpet av et par år ha 110-grense på rundt to tredjedeler av strekningen. Solli-Vinterbro samt Karihaugen-Stange eller deromkring. Det vil si at man fort bruker 75-80% av den delen av batteriet som er "over null" i en 85kWh. Ideelt bør denne prosenten ned på rundt 50. Altså bør avstandene mellom SC der fartsgrensene er såpass høye være godt under 200km. Optimalt rundt 160km vil jeg si.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Henning76

Det er vel ikke direkte usannsynlig med lader på Kløfta/Espa/Minnesund eller Gran/Raufoss/Lena. Da har man vel dekket både RV4 og E6-veiene til Lillehammer, vil jeg tro. Disse laderne vil vel uansett ikke bli benyttet av den store mengden biler - kun de som kommer fra områder sør for Oslo.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. mai 2014, klokken 17:50
Og Solli-Lillehammer vil antageligvis i løpet av et par år ha 110-grense på rundt to tredjedeler av strekningen.

Hehe, har tiltro til sittende regjering skjønner jeg :D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gusse

Fant bilen med en gullapp på vinduet i kveld, og tenkte fa#n noen har kjørt borti meg. Det viste seg å være en langt mere hyggelig beskjed fra en som driver et taxifirma i Grong, som ønsket å se Teslan ved en høvelig anledning.
Han hadde lagt igjen sitt telefonnummer, noe som ledet til en telefonsamtale som er on topic. Han kunne si at han hadde hatt samtale med YX i Grong, som kunne si at det skulle opp 6 ladestasjoner for elbil, der 2 av dem var for Tesla.
Ta dette for hva det er, verken mer eller mindre. Han sa ikke noe om når, men skal spørre mere på visning av bilen min på søndag.
Synes det virket lite med 2 ladere...menmen.

Car-El

#920
Sitat fra: Gusse på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:38
Fant bilen med en gullapp på vinduet i kveld, og tenkte fa#n noen har kjørt borti meg. Det viste seg å være en langt mere hyggelig beskjed fra en som driver et taxifirma i Grong, som ønsket å se Teslan ved en høvelig anledning.
Han hadde lagt igjen sitt telefonnummer, noe som ledet til en telefonsamtale som er on topic. Han kunne si at han hadde hatt samtale med YX i Grong, som kunne si at det skulle opp 6 ladestasjoner for elbil, der 2 av dem var for Tesla.
Ta dette for hva det er, verken mer eller mindre. Han sa ikke noe om når, men skal spørre mere på visning av bilen min på søndag.
Synes det virket lite med 2 ladere...menmen.

Høres ut som dobbelt sett med "Transnova-standard". Da blir det Mode4 via CHAdeMO & CCS og Mode3 via Type2. For TMS vil det si 11kW/22kW med enkel eller dobbel lader.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Nordtroms

Hvis det er tilfelle at det blir en på Grong og som det ryktes, en på Storjord.Så ligger det vel litt i kortene at det også kommer en i området Mosjøen. Er det noen som vet noe om dette?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Sisyfos

Sitat fra: Gusse på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:38

Synes det virket lite med 2 ladere...menmen.

Jeg tror ikke at det er så usannsynlig at Tesla i første omgang setter opp kun 2 ladere i Grong. Det er tross alt en del færre som kjører Trondheim - Bodø enn Trondheim - Oslo, så det er neppe noen umiddelbar fare for kø på en ladestasjon med to uttak på Grong med det aller første.

Jeg har god magefølelse for Stjørdal, Grong, Mosjøen og Storjord, og tipper det ikke er lenge før vi får gode nyheter :D
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

larsr

Følg opp Grong, Gusse. Sjekk om mulig når det er forespeilet.

Jeg tror også på Stjørdal, Grong, Mosjøen og Storjord. Litt usikker på Stjørdal i første omgang. Når det er så sikker indikasjon på Storjord vil det sannsynligvis bli en SC på Hamarøya, enten Innhavet eller Ulvsvåg.
Var i Tromsø i forrige uke. I en samtale om elbiler kom det fram at Tesla skal sette opp SC på Setermoen. Kilden var visstnok en ansatt hos Nissan. Vi får se. I så fall spøker det for SC i Bjerkvik.

Car-El

#924
No er det mange som vet at det skal settes opp ladestasjoner på flere plasser og det er ikke alle som vet forskjell på SC og "Transnova-standard" hurtiglader. I Troms Fylke er det vist fattet et vedtak om at langs de store ferdselsårene (Europaveiene) skal det være 5-7 mil mellom hurtiglader ("Transnova-standard"). Det vil si at også TMS kan lade men da ved Mode3, ikke Mode4. Nordland Fylke har vist også fattet et slik vedtak.

Vet at det jobbes med en hurtiglader på Vollan, av type "Transnova-standard".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Sisyfos på torsdag 08. mai 2014, klokken 00:03
Sitat fra: Gusse på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:38

Synes det virket lite med 2 ladere...menmen.

Jeg tror ikke at det er så usannsynlig at Tesla i første omgang setter opp kun 2 ladere i Grong. Det er tross alt en del færre som kjører Trondheim - Bodø enn Trondheim - Oslo, så det er neppe noen umiddelbar fare for kø på en ladestasjon med to uttak på Grong med det aller første.

Jeg har god magefølelse for Stjørdal, Grong, Mosjøen og Storjord, og tipper det ikke er lenge før vi får gode nyheter :D

Jeg tror det blir 2 SC med til samme 4 plasser, der to er forbehold Tesla og de to andre kan parkeres på av andre biler. Slik er det flere andre steder.

En enkelt SC med to uttak gir ingen redundans ved feil og umiddelbare mediaoppslag om folk som har blitt strandet. Det tror jeg ikke at Tesla tør ta sjansen på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vonar

Jeg tipper SC her, regner med størrelsen bare skjuler trafoer, likerettere etc.:
http://www.nrk.no/ho/storelgen-er-under-arbeid-1.11706651

Med digre kabler fra buken på elgen, kan vi tappe strøm fra verdens kuleste ladestasjon.
Oslo

cito13

Det er ikke detektivarbeid, men man må jo ha en god hypotese for å finne...

Denne går ut på å finne plasseringen for første SC nord for Dombås. Der tipper mange på Stjørdal. Etter min mening er det for langt nord (227 km fra Dombås). Mine forslag er Klettkrysset litt sør for Trondheim der E6 og E39 møtes (nevt før, 186 km fra Dombås). Eller noe som ikke er nevt særlig ofte: Stav rasteplass med hotell, bensinstasjoner, stor parkering og bro mellom begge sider av E6. Den er halvveis mellom Trondheim og Stjørdal. Litt langt fra Dombås (212 km), men ligner mye på andre SC lokalisasjoner Tesla har valgt.

Noen som har spurt der om noen vet noe?

satheesh.net

Sitat fra: vonar på fredag 09. mai 2014, klokken 08:44
Jeg tipper SC her, regner med størrelsen bare skjuler trafoer, likerettere etc.:
http://www.nrk.no/ho/storelgen-er-under-arbeid-1.11706651

Med digre kabler fra buken på elgen, kan vi tappe strøm fra verdens kuleste ladestasjon.

Holy $h#t den var stor! Hadde skremt vettet av folk hvis man plutselig fikk øye på denne "dinosauren" langs veien...  ;)

Men konge (av skogen) prosjekt da! ;D

janmb

Kjempeelgen er lett pallplass av det dummeste SVV noen gang har gjort.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA