Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: Amoss på fredag 25. april 2014, klokken 21:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2014, klokken 21:13
Mot Østfold? Denne dekker mye, men akkurat Østfold dekker den vel ikke særlig bra?

Skal man fra f.eks. Kongsberg (eller "fjellstroka innafor") og skal til Askim - eller videre E18 til Sverige - så dekker den godt via Oslofjordtunnelen. Og skal du til, eller kommer fra, Bergen så er det også ett alternativ å kjøre via Drammen og Oslofjordtunnelen. Det blir ca 1 mils omvei i forhold til å kjøre via Sandvika/Oslo (men tar noe lengre tid).

Jeg som bor i Numedal har iallefall veldig mye glede av denne laderen. Dette muliggjør reise tur-retur svinesund og østfold forøvrig uten å trenge å tenke på rekkevidde.

Det gjør også at jeg slipper å tenke på lading når jeg reiser inn til Oslo :)

OddB

Da vil nok en lader på Vinterbro komplimentere laderen i Drammen....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på fredag 25. april 2014, klokken 22:48
Da vil nok en lader på Vinterbro komplimentere laderen i Drammen....

Helt klart!  Har hele tiden trodd/håpet det skulle kommet en på Vinterbro. Men om det er så at de har planer om å sette opp en ved Solli så blir det neppe en her også :p 
Model S 85D

cstromme

Sitat fra: Muffinman på fredag 25. april 2014, klokken 20:51
Har hørt et ubekreftet rykte om at jeg blir boende ikke så langt unna en SC. Om man legger kartet som ble vist fram tidligere i vinter til grunn skal E39 bli bygget ut opp til Trondheim innen sommeren. Hvis man måler seg 20 mil sørover fra Bartebyen havner man omkring Molde. Hvis det skulle bli en lader rundt Stjørdal er det ca. 20 mil til Krifast på Bergsøya. Basert på tidligere spekulasjoner rundt Stjørdal, ryktet jeg nettopp hørte og det faktum at det planlegges andre typer hurtigladere på stedet tipper jeg det dukker opp en i området rundt Aspøya, eller muligens knutepunktet Krifast på Bergsøya. Men det blir så klart tipping. Har sjekket postlistene i Tingvoll, Molde og Gjemnes. Fant ikke Halsa sin liste i farta.

Aspøya er så og si nøyaktig halvveis mellom Ålesund og Trondheim, og jeg har blitt fortalt at strekningene Bergen-Ålesund og Ålesund-Trondheim har vært primærfokus for 2 av de nye SC-ene som skal opp. Så midt imellom de punktene hørtes veldig sannsynlig ut.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Bent

Sitat fra: Muffinman på fredag 25. april 2014, klokken 20:51
Har hørt et ubekreftet rykte om at jeg blir boende ikke så langt unna en SC. (...)  Basert på tidligere spekulasjoner rundt Stjørdal, ryktet jeg nettopp hørte og det faktum at det planlegges andre typer hurtigladere på stedet tipper jeg det dukker opp en i området rundt Aspøya, eller muligens knutepunktet Krifast på Bergsøya.
Det er ikke mye servicefasiliteter på den gamle Krifast-stasjonen. Da tror jeg heller på at de etablerer seg i forbindelse med f.eks Fjordsenteret på Aspøya: http://www.fjordsenteret.no/
Tesla Roadster, 25Mm

satheesh.net

Sitat fra: arnkl på fredag 25. april 2014, klokken 21:32
Eg ser at Tesla har brukt rådgjevings- og planleggingsfirmaet Civitas til å kommunisere med SVV. Eit tips til dykk som søker i kommunale postlister kan vere å søke på dette firmaet, eller namna til dei tilsette som ein finn på heimesida til Civitas.

Denne gjengen kjenner jeg. ;D Skal prøve å få noen inside-news... ;)

jakoys

Enig. Var sikkert bare noe som ble utredet men droppet i første runde.

jkirkebo

Da har jeg fått innsyn i dokumentet vedr. Lier.

Tesla ønsker å etablere 4 ladeplasser på nordsiden, ved Max, ved siden av Grønn Kontakt sine eksisterende ladeplasser. Det settes av 2 ekstra plasser som Grønn Kontakt kan utvide til.

I tillegg vil Tesla etablere 8 ladeplasser utenfor Marché på sørsiden.

Alt ser ut til å være i orden så langt og byggesøknad er straks på vei. Strømtilkobling er alt avklart med Lier e-verk og kommunen er positiv til etableringen.

Supercharger-kartet er oppdatert: https://www.zeemaps.com/group=571752#
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

De kommer til å være ekstremt mye opptatt, men utover det er jo dette supert.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på mandag 28. april 2014, klokken 23:38
De kommer til å være ekstremt mye opptatt, men utover det er jo dette supert.

Jeg tipper 12 plasser vil holde ganske bra. Hvorfor skulle de bli så veldig opptatt? Det har vært snakket om SC på Solli, ikke langt fra meg. Den kommer jeg i så fall antageligvis aldri til å bruke noensinne...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

12 punkter hjelper jo på, men tror fortsatt man vil oppleve kø der titt og ofte.

Tettheten av TMSer i dette området er enormt mye større enn noen annen plass i landet og det er svært mange her som dagpendler til Oslo eller lenger. Tror du blir overrasket over hvor mange som mer enn gjerne bruker 10-20 minutter for å få seg litt "gratis" strøm, selv om det er billig hjemme også.

Det vil nok også være langt mer "legitim" bruk i dette området enn for de andre eksisterende SCene - helt enkelt fordi tettheten som sagt er mye, mye større. Noe Tesla også tydeligvis forstår ettersom det etableres vesentlig flere punkter enn normalen har vært hittil. Jeg tror dog det med fordel kunne vært en del mer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Folk som supercharger på fast basis for å spare noen kronestykker gjør seg selv en bjørnetjeneste. Man sparer noen kroner på strømmen, men sliter samtidig mer på et batteri som er svært kostbart.
Kunne ikke falt meg inn å hurtiglade i Oslo annet enn i en helt utenkelig krisesituasjon. For min del som bor i Oslo kunne gjerne nærmeste supercharger ut fra Oslo vært 20 mil unna, men de trengs i Oslo-området også for de som passerer igjennom.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tjomswrx

#852
Glimrende for oss fra andre landsdeler som skal passere/overnatte i oslogryta på ferietur etc.
S85

Henning76

Helt enig med Øyvind her. Jeg håper folk forstår at de reduserer kapasiteten til batteriet over tid ved å utsette det for supercharging på nærmest daglig basis. Det er virkelig ikke verdt det å spare noen få kroner på å lade fast hver dag på Supercharger.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Bjoris

Det er en lang tråd å lese gjennom, hvor står vi mtp den 6-7 nye ladestasjonene.

Slik jeg har forstått det:

1. Åmot på E134 forstår jeg er rimelig avklart
2. Liertoppen, rimelig avklart
men resten har jeg ikke kontroll på noen som vil oppsummer og ta med 1. og 2 her så vi får ett innlegg med alle vi vet om?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA