Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

kjellsve

Sitat fra: ofn på søndag 19. januar 2014, klokken 23:38
Sitat fra: den12mann på søndag 19. januar 2014, klokken 23:05
Sitat fra: ofn på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:03
Eidfjord er vel det stedet i Norge som minst trenger en SC. Allerede i dag kommer man seg fra Bergen til Geilo f.eks. via 3 veier (Hardangervidden, Aurland-Gol,Aurland-Hol).

Hva med folk som vil kjøre fra Rogaland (f.eks Stavanger/Sandnes)? Eidfjord er absolutt et bra sted
Kjøp et CHAdeMO/Combo adapter. Da vil du kunne lade på Aksdal, Etne, Odda og Eidfjord på denne strekningen. Kanskje kommer det også Type 2 ladepunkt på noen av disse stedene. Poenget mitt er at først må man jo prioritere steder der det er nærmest umulig å komme seg og det heller ikke er planer for noen ting, f.eks. E134, E6 nordover osv. Men ingenting er bedre enn om det kommer en SC i Eidfjord om kort tid, det tyder jo på at vi vil få svært mange SC i Sør-Norge. Men er fortsatt litt usikker på hvor realistisk dette er.

helt enig i at vi må få bygget ut E6 nordover først. Hvis det skal selges biler i noe særlig antall nord for Trondheim må vi ha minimum 3 eller 4 Superchargere i første omgang.
TMS85D

cairnz

Sitat fra: kjellsve på mandag 20. januar 2014, klokken 10:01
Sitat fra: ofn på søndag 19. januar 2014, klokken 23:38
Sitat fra: den12mann på søndag 19. januar 2014, klokken 23:05
Sitat fra: ofn på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:03
Eidfjord er vel det stedet i Norge som minst trenger en SC. Allerede i dag kommer man seg fra Bergen til Geilo f.eks. via 3 veier (Hardangervidden, Aurland-Gol,Aurland-Hol).

Hva med folk som vil kjøre fra Rogaland (f.eks Stavanger/Sandnes)? Eidfjord er absolutt et bra sted
Kjøp et CHAdeMO/Combo adapter. Da vil du kunne lade på Aksdal, Etne, Odda og Eidfjord på denne strekningen. Kanskje kommer det også Type 2 ladepunkt på noen av disse stedene. Poenget mitt er at først må man jo prioritere steder der det er nærmest umulig å komme seg og det heller ikke er planer for noen ting, f.eks. E134, E6 nordover osv. Men ingenting er bedre enn om det kommer en SC i Eidfjord om kort tid, det tyder jo på at vi vil få svært mange SC i Sør-Norge. Men er fortsatt litt usikker på hvor realistisk dette er.

helt enig i at vi må få bygget ut E6 nordover først. Hvis det skal selges biler i noe særlig antall nord for Trondheim må vi ha minimum 3 eller 4 Superchargere i første omgang.
Antallet er vel egentlig bare "det som trengs" for at vi kan kjøre 60kWh m/supercharger-option fra Trondheim til Tromsø (eller helst Nordkapp, fantastisk reklame) - i et behagelig tempo med behagelig temperatur uten angst for å gå tom en eller annen plass på Saltfjellet :) om det er 3 eller 13 stasjoner, who knows!
Elbilist

Sølve

Angående lader i Eidfjord.  Jeg så akkurat på kartet over hvor hurtigladestasjonen til Hardanger kraft i samarbeid med Hordaland fylkeskommune settes opp.  Denne er plassert nær MIX-kiosken på motsatt side av Coop i Eidfjord sentrum.   Det er nytt møte om byggingen av denne i morgen, men gjeldende planer er hurtiglading for Chademo og combo + 2 normalladepunkter.   Prosjektleder i fylkeskommunen sier at 22 kW Type 2 ikke er med i planene slik de nå foreligger, men om strømkapasiteten tilsier at det kan gjøres uten å oppgradere transformatoren så har han lyst til å få med type 2 på stasjonen også. 
Konklusjonen er at opplysningene som var gitt om Tesla-stasjon i Eidfjord sannsynligvis skyldes en sammenblanding med hurtigladingen Hardanger kraft og fylkeskommunen setter opp.   Det er en teoretisk mulighet for at også Tesla har kjøpt en tomt på samme sted, men sjansene for dette sammentreffet er vel ganske små.
Bergen

krister461

Sitat fra: Sølve på mandag 20. januar 2014, klokken 14:26
Prosjektleder i fylkeskommunen sier at 22 kW Type 2 ikke er med i planene slik de nå foreligger, men om strømkapasiteten tilsier at det kan gjøres uten å oppgradere transformatoren så har han lyst til å få med type 2 på stasjonen også. 
Om det er noen som kan komme med innspill til disse planene så er det viktig å påpeke at Type 2 er den vedtatte standarden for hurtiglading i EU! Chademo er proprietær og i hovedsak for japanske biler. Combo er proprietær og i hovedsak for tyske biler.

Sølve

Jeg har kontor 10 meter unna prosjektlederen for dette i fylkeskommunen.  Som jeg skrev har han lyst til å få med Type 2 lading både ved hurtigladestasjonen i Eidfjord og ved den kommende stasjonen i Odda.  Det står først og fremst på ekstrakostnaden, ca 40.000 pr punkt dvs 80.000 for å få til dette i Eidfjord og Odda. Denne kostnaden må da fylkeskommunen finne budsjettdekning for på 2014-budsjettet.  I tillegg må det være teknisk mulig å få til uten trafooppgradering.  Disse to hurtigladestasjonene ble planlagt før Type2-lading var noen problemstilling i Norge, men stasjonene har blitt forsinket i påvente av at ABB skal få kombistasjonene ferdige.   Det kommer forøvrig Type 2- lading (22) på stasjonene som skal bygges på Voss og Romarheim i år.
Bergen

den12mann

Sitat fra: arnkl på søndag 19. januar 2014, klokken 23:17

Om ein skal plassere ein superladar før Hardangervidda burde den etter mitt syn ligge nærare Hardangerbrua, slik at dei som køyrer Rv 13 også får nytte av den utan å måtte ta ein lang avstikkar innom Eidfjord.

Og får å halde meg litt til temaet (Detektivarbeid) så har eg søkt i postlista til Eidfjord kommune utan å finne noko interessant.

Nå er det snakk om usle 14 km fra broen til Eidfjord, og i motsetning til ved broen så er det faktisk noe å ta seg til i Eidfjord. Riktignok ikke altfor mye, men mer enn ved broen hvor det er nada.

fortoggale

Sitat fra: Sølve på mandag 20. januar 2014, klokken 14:51
Jeg har kontor 10 meter unna prosjektlederen for dette i fylkeskommunen.  Som jeg skrev har han lyst til å få med Type 2 lading både ved hurtigladestasjonen i Eidfjord og ved den kommende stasjonen i Odda.  Det står først og fremst på ekstrakostnaden, ca 40.000 pr punkt dvs 80.000 for å få til dette i Eidfjord og Odda. Denne kostnaden må da fylkeskommunen finne budsjettdekning for på 2014-budsjettet.  I tillegg må det være teknisk mulig å få til uten trafooppgradering.  Disse to hurtigladestasjonene ble planlagt før Type2-lading var noen problemstilling i Norge, men stasjonene har blitt forsinket i påvente av at ABB skal få kombistasjonene ferdige.   Det kommer forøvrig Type 2- lading (22) på stasjonene som skal bygges på Voss og Romarheim i år.

Jeg håper fylkeskommunen får det til. Jeg kjører forbi begge disse stedene fra tid til annen. Hvis det er kapasitetsproblemer setter man bare begge uttakene ved samme ladeplass slik at hvis Type-2 er opptatt så kommer man ikke til med den Chademo. Så mens de venter på ABB kan de jo legge frem en rød 32A/400V ;)

Vet du forresten noe om fremdriftsplanene. Klare til påske?
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Sølve

#622

Det var møte mellom kraftselskapene og Hordaland fylkeskommune i går om bl a Eidfjordladeren.

Arbeidstart vil være raskt, det er håp om få opp hurtigladestasjonen i Eidfjord allerede nå i februar.  Jeg kjenner ikke dato, men den vil etter alle solemerker være klar i god tid før påske.  Seksjonssjefen i Hordaland fylkeskommune besluttet i går at Hordaland fylkeskommune dekker ekstrakostnaden av å tilrettelegge for lading av Tesla der også (ca 40.000). Hardanger Energi skal foreslå den praktiske løsningen.  Men det er vilje og fylkeskommunen legger penger på bordet for å få lademuligheter for Tesla-eiere i Eidfjord. Kontakttypen som skal velges har jeg ikke sett noe konkret om, men jeg antar at det er snakk om Type 2 (22kWh).   Den vil trolig være gratis nå  i starten, men omfattet av betalingsordning på litt sikt i likhet med Chademo/Combo-laderne i Hordaland. Kraftselskapet vil stå som eier av hurtigladeren.
Bergen

krister461

Gode nyheter. Takk for at du holder oss oppdatert. :)

Hyperstress


Sitat fra: Sølve på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:01

Det var møte mellom kraftselskapene og Hordaland fylkeskommune i går om bl a Eidfjordladeren.

Arbeidstart vil være raskt, det er håp om få opp hurtigladestasjonen i Eidfjord allerede nå i februar.  Jeg kjenner ikke dato, men den vil etter alle solemerker være klar i god tid før påske.  Seksjonssjefen i Hordaland fylkeskommune besluttet i går at Hordaland fylkeskommune dekker ekstrakostnaden av å tilrettelegge for lading av Tesla der også (ca 40.000). Hardanger Energi skal foreslå den praktiske løsningen.  Men det er vilje og fylkeskommunen legger penger på bordet for å få lademuligheter for Tesla-eiere i Eidfjord. Kontakttypen som skal velges har jeg ikke sett noe konkret om, men jeg antar at det er snakk om Type 2 (22kWh).   Den vil trolig være gratis nå  i starten, men omfattet av betalingsordning på litt sikt i likhet med Chademo/Combo-laderne i Hordaland. Kraftselskapet vil stå som eier av hurtigladeren.

Gjaldt 22kw bare eidfjord, eller Odda også?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sølve

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:07

Gjaldt 22kw bare eidfjord, eller Odda også?

Fylkeskommunen har bedt kraftselskapene (Hardanger Energi og Odda Energi) sette opp 22kVh Type 2 på de planlagte hurtigladestasjonene både i Eidfjord og Odda. Hordaland fylkeskommune dekker ekstrakostnaden for Type2-lading.  Det er ikke avgjort om det blir trippellader eller duolader + egen type 2.  Beklagligvis er ABB igjen forsinket med leverering og greier ikke levere laderne før i mars.  Anleggsarbeidet vil da også bli forsinket.   Forhåpentligvis er de likevel ferdig til påske om det ikke skjer ytterligere forsinkelser, men vi har ingen garanti for dette.   Dato for åpning er ikke kjent, men at det kommer kjapp Type2 -lading både i Odda og Eidfjord er godt nytt for elbilister.
Bergen

Tesladigger

Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Sølve

Bergen

Per Magnus

Sitat fra: Sølve på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:09
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:07

Gjaldt 22kw bare eidfjord, eller Odda også?

Fylkeskommunen har bedt kraftselskapene (Hardanger Energi og Odda Energi) sette opp 22kVh Type 2 på de planlagte hurtigladestasjonene både i Eidfjord og Odda. Hordaland fylkeskommune dekker ekstrakostnaden for Type2-lading.  Det er ikke avgjort om det blir trippellader eller duolader + egen type 2.  Beklagligvis er ABB igjen forsinket med leverering og greier ikke levere laderne før i mars.  Anleggsarbeidet vil da også bli forsinket.   Forhåpentligvis er de likevel ferdig til påske om det ikke skjer ytterligere forsinkelser, men vi har ingen garanti for dette.   Dato for åpning er ikke kjent, men at det kommer kjapp Type2 -lading både i Odda og Eidfjord er godt nytt for elbilister.

Sølve: Vet du om Etne også får Type2-lading?
Model X - 90

Tesladigger

Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA