Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. desember 2013, klokken 10:57
Spennende :) Lurer på hvordan mulighetene blir for europeisk roadtrip blir allerede sommeren 2014? Å kjøre på kryss og tvers i europa med gratis drivstoff blir gøy!

Helt konge! Ser konturene av en bølge med Eurotravellers :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OddB

Hvis vi tar løypa nordover langs E6 til Tromsø"matematisk" med 250 km avstand med utgangspunkt i Dombås får vi:
Åsen
Majavatn
Polarsirkelsenteret
Bognes
Nordkjosbotn
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jonbon

Dristet meg ut på en tur til Gøteborg. Siden jeg har 330 typical(sjekket ikke rated da dette uansett er for høyt) ved 90% lading, så kjørte jeg avgårde med dette.

Ble en kald, treg og angstfylt tur hvor jeg hadde 3 km igjen etter å ha lett frenetisk etter lader i Gøteborg. Note to self, ha ALLTID med alt av skjøteledninger og overganger! Tesla schuko overgangen passer kun i et pent og pyntlig vegguttak, hva tenkte de på?

Fikk omsider ladet via en ujordet skjøteledning for hårføner, og endte opp med å bli en natt ekstra da det tok 34 timer å lade range mode. Hadde da 396 typical ved avreise, kjørte hjem i mer normal fart, og med varme på, var hjemme med 7 km i range.

Det er 285 km til Gøteborg og hjem til meg.

Som så mange har sagt før, vi trenger superlader før Gøteborg. Og i Oslo, for de som reiser videre fra Sverige.

Cowboystrekk

Kom du for sent til at Ikea nord og sør for byen var åpne? Om du har type2-kabel så går ladinga der ganske greit :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cato76

Er det noen som sitter inne med info om det kommer SC i Drammen?

Jeg bor i Grenland og var en tur til Oslo i helgen. Jeg var avhengig av å lade 6-7 timer for å komme meg hjem (på 16A).
De vi besøkte bor ved Storo senteret og ladeplassene rundt der var opptatt, til og med elbiler som ikke ladet sto parkert på disse  >:(  >:( >:(

Jeg fant til slutt ut at det var elbil ladeplasser i parkeringshuset ved BI. Fikk fyllt litt her før jeg satte bilen i Kyrre Krepps gate. Her var det to ledige plasser  :) Når jeg kom tilbake for å hente bilen på kvelden Var jeg inneparkert... En Leaf hadde parkert 5 cm fra fronten min, dette resulterte i en skrape i Polarfelgen min når jeg måtte jokke meg ut av lommen jeg sto i...
Neste gang tar vi nok Citroèn DS3'en til Oslo, så slipper vi å bruke tid på å lete etter ladeplasser og risikere å bli inneparkert...

Men det komme en SC i strekket mellom Oslo og Broklandsheia (eks Drammen). Med tanke på om en kommer fra Broklandsheia og skal til Lillehammer (396 km) så har en ikke sjangs å klare dette uten lading et sted i mellom...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cowboystrekk

Tror ikke det kommer SC ved Drammen. Det er flere grunner til det:
- Å fylle med SC sliter endel på batteriene jmf garantien, ubetydelig når du bruker de kanskje 10 ganger i året, men en bynær SC kommer til å bli brukt langt flittigere av mange enn det.
- SCen må ha svært mange plasser, mange som kjører langturer kan måtte bli stående å vente i kø.
- Det blir dyrt for Tesla at biler er tilkobla og bruker SCen til nær sagt alle døgnets tider. Selv om det ikke utgjør en voldsom kostnad så vil det nok merkes. Hvis det kontinuerlig er tilkobla 8 biler på 12 plasser som lader for 80,- i timen så snakker vi om en ren strømutgift på 5-6 millioner i året, i tillegg kommer vedlikehold etc. Jeg tror ikke Tesla tar høyde for den.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Henning76

Tror Tesla ville gjøre lurt i å etterhvert åpne Superchargere også i de største byene/knutepunktene - men her kan de muligens differensiere ved å ta betalt en hundrelapp for hver lading.

Ellers tror jeg Sandefjord/Tønsberg-området samt Kløfta/Gardermoen området er mer sannsynlig enn gratis superchargere i Oslo/Drammen. Da har de unngått de vanligste pendlerne som vil bli litt for fristet til å lade "gratis" hver dag.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

krister461

Sitat fra: Henning76 på mandag 02. desember 2013, klokken 10:25
Tror Tesla ville gjøre lurt i å etterhvert åpne Superchargere også i de største byene/knutepunktene - men her kan de muligens differensiere ved å ta betalt en hundrelapp for hver lading.
Det skjer nok ikke da det vil bryte prinsippet om gratis superlading.

Epleskreller

Tipper at i byene blir det utbygd godt med type 2(og litt chademo)-uttak som man kan bruke, gjerne med betalingsløsninger. Så da blir det mulig å kjøre mellom SC med en liten ladestopp. Om sommeren går vel Brokelandsheia-Lillehammer greit med 85kWh uten mellomlading.

Håper noen finner ut noe snart med litt detektivarbeid!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Cato76

Sitat fra: Epleskreller på mandag 02. desember 2013, klokken 10:43
Tipper at i byene blir det utbygd godt med type 2(og litt chademo)-uttak som man kan bruke, gjerne med betalingsløsninger. Så da blir det mulig å kjøre mellom SC med en liten ladestopp. Om sommeren går vel Brokelandsheia-Lillehammer greit med 85kWh uten mellomlading.

Håper noen finner ut noe snart med litt detektivarbeid!

Salto har liggende bestilling på noen hundre Type 2 ladere fra Oslo kommune, men disse er kun 16 A ladere...  ???

For å klare strekningen Broklandsheie - Lillehammer så bør en holde 80 på E18 mot Oslo for ligger man i 110 så raser Kw'ene. Pluss køkjøringen gjennom Oslo som krever endel start-stopp, noe som spiser strøm. Eneste redning i dag er å stoppe innom Smart-Club ved Slependen (forbehold om åpningstider) som har Type 2, 32A lader hvor en klarer 40/80 km/t ladehastighet.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

trygvelo

Sitat fra: jonbon på mandag 02. desember 2013, klokken 08:04
Dristet meg ut på en tur til Gøteborg. Siden jeg har 330 typical(sjekket ikke rated da dette uansett er for høyt) ved 90% lading, så kjørte jeg avgårde med dette.

Ble en kald, treg og angstfylt tur hvor jeg hadde 3 km igjen etter å ha lett frenetisk etter lader i Gøteborg. Note to self, ha ALLTID med alt av skjøteledninger og overganger! Tesla schuko overgangen passer kun i et pent og pyntlig vegguttak, hva tenkte de på?

Fikk omsider ladet via en ujordet skjøteledning for hårføner, og endte opp med å bli en natt ekstra da det tok 34 timer å lade range mode. Hadde da 396 typical ved avreise, kjørte hjem i mer normal fart, og med varme på, var hjemme med 7 km i range.

Det er 285 km til Gøteborg og hjem til meg.

Som så mange har sagt før, vi trenger superlader før Gøteborg. Og i Oslo, for de som reiser videre fra Sverige.

Uff, høres ikke så morsomt ut nei. For vår del ser det mer og mer ut til at Teslaen blir en slags mellomdistansebil, mens den gamle dieseltraveren blir langtursbilen. I hvert fall om vinteren. For at kone og barn skal bli fornøyd må det flere superchargere til. 22kw lading blir ofte for treigt så man må legge til kunstig lange stopp på veien, i forhold til fylling av diesel i hvert fall. Litt begrenset frihet med elbil må man regne med, men det spørs hvor grensen går for den enkelte. En annen utfordring er tungvindte betalingsløsninger og ladestasjoner som ikke fungerer.

fonberg

Jeg skulle ønske at Tesla tilbyr partnere av typen handlesentere i større byer å sette opp lettere SC-er, f.eks. 50 kw, med betalingsløsning. Hvis man kan fylle en god halv "tank" på en time for maks en hundrelapp mens man handler/spiser/tar en kaffe så vil det i hvert fall være attraktivt for meg. En SC med mindre effekt vil vel også være mer skånsom med batteriet?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Epleskreller

Sitat fra: fonberg på mandag 02. desember 2013, klokken 13:27
Jeg skulle ønske at Tesla tilbyr partnere av typen handlesentere i større byer å sette opp lettere SC-er, f.eks. 50 kw, med betalingsløsning. Hvis man kan fylle en god halv "tank" på en time for maks en hundrelapp mens man handler/spiser/tar en kaffe så vil det i hvert fall være attraktivt for meg. En SC med mindre effekt vil vel også være mer skånsom med batteriet?

Du snakker om chademo, de er vel 50kW. De dukker opp her og der.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

testO

@zerocarbonworld: the future has arrived! @jcstp: 1st #supercharger in holland in action today in Oosterhout! https://t.co/M6C5FfV6qU #EV #Tesla
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Nuvolari

Sitat fra: testO på mandag 02. desember 2013, klokken 16:42
@zerocarbonworld: the future has arrived! @jcstp: 1st #supercharger in holland in action today in Oosterhout! https://t.co/M6C5FfV6qU #EV #Tesla

Ingen dum beliggenhet dette for de som skal kjøre Kiel-Paris. Skal man kjøre fra Kiel-Paris er det 10min omvei å kjøre via Oosterhout fremfor raskeste vei Kiel-Paris (kilde: Google maps). Da kan det se ut til at det blir roadtrip til frankrike sommer 2014 for min del.

Her er nøyaktig lokasjon for den første superladeren i EU:

https://maps.google.no/maps?q=Beneluxweg+1,+4904+SJ+Oosterhout&hl=no&ll=51.631657,4.87793&spn=8.679128,26.696777&sll=51.193115,6.196289&sspn=8.762458,26.696777&hnear=Beneluxweg+1,+4904+SJ+Oosterhout,+Noord-Brabant,+Nederland&t=m&z=6
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA