Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av JohanH, mandag 20. mai 2013, klokken 10:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 14. august 2013, klokken 21:15
Ser at det står: 3PH+GND@240V / 3PH+N+GND@480V på laderen. Betyr ikke dette at de støtter både 3fase 240V IT og 400V TN nett? .... Laderen i disse skapa er jo 12 x Model S ladere i rack.

Så hvorfor støtter isåfall ikke bilen lading på 3fase IT?

Laderne i disse skapa er US 1-fase ladere. De er koblet 4 stk. på hver fase. Deltakoblet ved IT-nett og stjernekolet ved TN-nett vil jeg tro. Men dermed MÅ de fores med trefase, enfase går ikke.

Skulle man brukt den løsningen på Model S måtte den hatt tre ladere, og ladet med maks 10kW på enfase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#376
Sitat fra: JohanH på onsdag 14. august 2013, klokken 21:43
Jeg likte ikke den merkelappen der med max output 210A... Skal ikke trekke noen alt for raske konklusjoner, men skal en opp i 120kW så må superchargern spytte ut >300 Ampere.

Takk Knut for fantastiske oppdateringer fra Gol!

Den samme lappen står på laderne i USA og de spytter da pent ut 255A. Så sannsynligvis er det 210A maks kontinuerlig målt over lengre tid pga dimensjoneringen av kjølingen eller noe slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. august 2013, klokken 21:51
Sitat fra: JohanH på onsdag 14. august 2013, klokken 21:43
Jeg likte ikke den merkelappen der med max output 210A... Skal ikke trekke noen alt for raske konklusjoner, men skal en opp i 120kW så må superchargern spytte ut >300 Ampere.

Takk Knut for fantastiske oppdateringer fra Gol!

Den samme lappen står på laderne i USA og de spytter da pent ut 255A. Så sannsynligvis er det 210A maks kontinuerlig målt over lengre tid pga dimensjoneringen av kjølingen eller noe slikt.

Veldig betryggende å høre Jens! Da terekker vi ingen konklusjoner før noen faktisk plugger inn der med et litt godt tømt batteri....

Stighl

Hei!
Nå har jeg vært på fisketur med noen kunder i Trøndelag, og det viser seg at en av dem står for elinstallasjonen av hurtigladeren på Dombås. Jeg reiste innom på vei hjem for å se hvor langt de har kommet.
De skal støpe under laderen og under hver stasjon i morgen. Egentlig skulle de være ferdige til den 16 august. Det skjærer seg, men de regner med å være ferdige i løpet av august.
Det blir 8 ladeplasser for Tesla ved siden av hverandre og en eller flere ladepunkter fra Ishavsveien ved siden av.

Jeg tok turen innom på Lillehammer også, men her har de ikke kommet like langt. Det blir nok 8 plasser der også.


Her er noen bilder fra Dombås
Ipaden min er litt kranglete så jeg får lagt inn bare et bilde om gangen.

Stig


Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Stighl

Dombås 2


Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Stighl

Dombås 3


Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Stighl

Dombås 4


Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Stighl

Dombås 5


Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

OleJA

8 ladere på hver lokasjon, her satses det tydeligvis stort på Norge ja 8).

Dersom hver bil lader 40min, så kan det rulle inn en ny Model S for lading hvert 5. minutt. Har nesten litt problemer med å se for meg at det skal passere så mange Model S i 'ødemarka' på Dombås eller Gol ::)

Men nå er kanskje ikke kostnadene med å sette opp 8 ladere så mye større enn f.eks 4 når de først er igang?

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på onsdag 14. august 2013, klokken 23:24
8 ladere på hver lokasjon, her satses det tydeligvis stort på Norge ja 8).

Dersom hver bil lader 40min, så kan det rulle inn en ny Model S for lading hvert 5. minutt. Har nesten litt problemer med å se for meg at det skal passere så mange Model S i 'ødemarka' på Dombås eller Gol ::)

Men nå er kanskje ikke kostnadene med å sette opp 8 ladere så mye større enn f.eks 4 når de først er igang?

Utfart ifm høytid kan sikkert være travel.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Veggen

Husk at hver lader kan lade 2 biler samtidig, så 4 ladere gir 8 plasser.

Oreo

Sitat fra: OleJA på onsdag 14. august 2013, klokken 23:24
8 ladere på hver lokasjon, her satses det tydeligvis stort på Norge ja 8).
Tesla leker ikke
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Elmo

Sitat fra: OleJA på onsdag 14. august 2013, klokken 23:24
Har nesten litt problemer med å se for meg at det skal passere så mange Model S i 'ødemarka' på Dombås eller Gol ::)

Det er som med kø i trafikken.
Av en eller annen grunn skal mange mennesker det samme samtidig.
Så de kommer nok til å stå ubrukt 99% av tiden, men allikvel være opptatt akkurat når du trenger å lade der.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Knut Øygard

#389
Liten update fra Gol: det jobbes seint i dag også. Bilde tatt ca 19:15. Fundamenter til ladepunkter ferdig støpt og forskaling fjernet(to av dem t.v. i bildet) og det jobbes i likeretterskapene.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA