Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montering av hengerfeste på Nissan Leaf

Startet av TorC, torsdag 16. mai 2013, klokken 00:35

« forrige - neste »

TorC

Jeg har idag montert mitt hengerfeste på bilen min og tenkte å dele noen erfaringer siden enkelte har etterlyst det.

Min plan for kvelden var:
1) Demontere det som skulle demonteres.
2) Kjøpe pils
3) Begynne å montere hengerfestet. Bli forbanna.
4) Drikke pils.
5) Forbanne meg over alle tilpasningene jeg måtte gjøre, og kaste eder og forbannelser over meg selv og produsenten av hengerfestet.
6) Gi opp for dagen, drikke mer pils.

Jeg begynte på punkt 1 rett etter 19:00. Jeg jekket opp bilen på jekkepunktet rett foran bakre dekk. Siden sveiseskjøten ikke tåler belastning satte jeg bare en bukk under for sikring, og lot jekken stå. Demontering iht guiden var lett og trengte bare en 10mm pipe på skralle, og en 16mm pipe på skralle, samt et lite flatjern.  Dette gikk såpass kjapt at jeg utsatte punkt 2 siden det var lenge igjen til ølsalget stengte.

Etter å ha gjort meg mer kjent med guiden, og etter å ha brukt en metallfreser til å utvide et hull iht guiden monterte jeg festet. Arbeidsgleden var såpass stor at jeg glemte tiden, og da siste skrue i plastdekselet var festet var klokken kvart over åtte, og ølsalget stengt.

Så, jeg brukte ca 1t og 15 minutter på monteringen.  Jeg fikk ikke drukket øl, men fikk montert festet langt raskere enn fryktet. Eneste tilpasninger som måtte til var de som var nevnt i guiden. Det skal også innrømmes at jeg har skrudd litt bil i min tid, men monteringen av et slikt hengerfeste er noe "alle" kan gjøre bare de tar tiden til hjelp. Har man en drill med påmontert 10mm pipe vil det det langt raskere å få ut alle de "hundrevis" av festeskruer.

Det må også nevnes at jeg har en US-Leaf uten det nedre tåkelyset. Etter å ha kikket nøyere på det, så kan det muligens bli litt trangt der pga en "leppe" på hengerfestet. Det kan hende de med Norsk Leaf må finne frem vinkelsliperen og kappe den øvre delen av "leppen" på hengerfeste. Alternativet er kanskje å varme opp plasten på lykten og presse den mot hengerfestet. Siden fangerens "skjørt" er av plast så vil man uansett kunne bruke makt for å få det til å passe, men jeg er redd dette vil stå i spenn. I beste fall vil det være "gnisselyder" i verste fall at noe sprekker.

Hvis det er noen som trenger hjelp til montering så bistår jeg gjerne mot en kasse pils....eller hvis du har noe spennende "båtgreier" å gi bort :-) Jeg har garageplass i Oslo sentrum, og i Tønsberg.

Så til litt mer seriøse monteringstips:

Som nevnt bør du ha batteridrill med 10mm pipe samt en metallfres ca 15mm (den ser ut som en liten sylinder med skarpe kanter) til 220v drill. Ikke bruk Dremel eller annet fjas. Jeg forsøkte meg først med en slik, og det ble bare tull. Mye gnister og lite annet.

Det sorte plastdekselet du må ta av er festet med en drøss med 10mm, og en stk ganske stor plastmutter (denne skrudde jeg ut men hånden), samt noen plastpropper. Disse proppe har tre spor på seg. Ved å stikke et lite flatjern inn i et spor og vri litt på jernet vil senterbiten sprette ut. Da kan man ta ut hele proppen.

Den lille biten man skal kappe ut av plastdekselet må kappes temmelig nøyaktig, eller helst noen millimeter for stort. En inch er ca 2,54 cm.

Når du skal tre de to boltene på venstre side er det en fordel å tre "fishhooken" (som følger med i pakken) fra det minste hullet først, i "feil" vei slik at spiralen tres inn først i det lille hullet slik at du får tak i den fra det store hullet. Det er også en fordel å tre på spiralen på bolten til det store hullet slik at man kan først dytte inn bolten, og deretter låseplaten. Du trenger da heller ikke å lage så stort hull, bare stort nok til å presse inn boltehodet.

Når du skal montere plasten tilbake er det lurt å få hele platen på plass før man begynner å feste skruene. Deretter den sorte plastmutteren, og alle skruene mellom fangeren og dekselet.

Jeg oppdaget også til min forundring at det allerede var en god del sand og dritt under dekselet. Det er jo greit å vite hvor man skal begynne å lete hvis bilen begynner å bli baktung... Det er jo en lett jobb å bare løsne på dekselet og få spylt unna den verste dritten.

Jeg vedlegger et par bilder av hvordan hengerfestet ble seende ut. Nøl ikke med å ta kontakt hvis det er noe du lurer på.

MVH


Tor J. C.


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Starfox

Stilig. Ser det kan bli litt trangt med grøftelyset ja.

BE

Det ble jo et veldig flott resultat! Det blir spennende å se hvordan overflatebehandlingen takler den norske saltlaken  :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Bjoris

Flott beskrivelse, finnes det noe fornuftig på biltema til å hule ut hullene som du setter på vanlig borrmaskin? Antar det er vanskelig å borre opp med større borr, skal nok få det til...

cra

Ser ut til å være godt gjennomført arbeid! :)

Skulle jeg utsette noe på det så må det være noen elementære feil i planleggingsprosessen:

Punkt nr 2 skal selvsagt stå som punkt nr 1, og i tillegg har du utelatt et viktig punkt. Lista di skulle selvsagt sett slik ut (endringer i bold):


1) Kjøpe pils.
2) Sette pils til kjøling.

3) Demontere det som skulle demonteres.
4) Begynne å montere hengerfestet. Bli forbanna.
5) Drikke pils.
6) Forbanne meg over alle tilpasningene jeg måtte gjøre, og kaste eder og forbannelser over meg selv og produsenten av hengerfestet.
7) Gi opp for dagen, drikke mer pils.


Jeg vet at punkt 2 er selvsagt, men synes likevel det er viktig å ha det med, så det ikke blir glemt.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

torle

Sitat fra: bjoris på torsdag 16. mai 2013, klokken 09:24
Flott beskrivelse, finnes det noe fornuftig på biltema til å hule ut hullene som du setter på vanlig borrmaskin? Antar det er vanskelig å borre opp med større borr, skal nok få det til...

Biltema (Ikketema) har denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Konisk-platebor-HSS-19284/

Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

TorC

Sitat fra: torle på torsdag 16. mai 2013, klokken 10:32
Sitat fra: bjoris på torsdag 16. mai 2013, klokken 09:24
Flott beskrivelse, finnes det noe fornuftig på biltema til å hule ut hullene som du setter på vanlig borrmaskin? Antar det er vanskelig å borre opp med større borr, skal nok få det til...

Biltema (Ikketema) har denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Konisk-platebor-HSS-19284/



Den fungerer sikkert helt fint til formålet, men vær klar over at man skal ikke lage hele hullet større. Man utvider bare hullet i to retninger slik som tegningen i guiden viser. Hullet blir da seende ut som den gamle barnetegningen med "meksikaner på sykkel".
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

RuneW

Noen som faktisk har montert hengerfestet sitt på en "norsk" Leaf enda? Eller venter alle på alle de andre?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Rossifan46

Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

cra

Er LEaf godkjent for bruk med tilhenger i det heletatt da? Trur ikke det?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Starfox

Hvilken type hengerfeste var dette? Lurer også på det med norsk leaf og grøftelyset

TorC

Her er et bilde av LEAF med henger. Jeg har selvsagt ikke brutt loven ved å trekke hengeren på vei, men bare for å teste om man kan henge den på... Den lille hengeren her ga meg overraskende lite krafttap selv om den var lastet med 200kg ved.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Starfox

Det er bare feste eller er det strømtilførsel i det kitet?

TorC

Sitat fra: Starfox på lørdag 25. mai 2013, klokken 17:32
Det er bare feste eller er det strømtilførsel i det kitet?

Kittet er levert av CURT i USA. Tror det het 1192, med euroball 2". Med lokk og lås kom hvert hengerfeste på 1200,- ved henting hos meg. Vi bestilte samlet 19 stk, derfor denne prisen.

Veiledende pris mener jeg å huske var ca 250 USD + norsk moms + frakt på ca 600,- NOK + innenlandsfrakt på ca 250,- NOK.  Så rundt regnet ca 2700,-  Men det er nesten alltid tilbud på hengerfester fra CURT, så du kan slå av mellom 50 og 80 USD.

Det er ikke med kabling i kittet. Dette må evt. gjøres som "CAN BUS" eller gjennom relleer siden det er litt av hvert av LED og slikt. Ved spenningsfall kan man muligens få problemer med lysene.

Det er såvidt jeg vet ingen med norsk LEAF som har montert på hengerfestet ennå. Imidlertid bør ikke dette være så alt for vanskelig å få til. Jeg har tidligere beskrevet en metode for å få det til, men en annen metode er å "vinkle" hengerfestet litt slik at det går klar. Da må man legge på en skive på det innerste skruefestet på venstre side, og bore opp to av hullene på høyre side slik at det midterste blir "senter".  Selve hengerfestet er nok dimensjonert langt kraftigere enn det som man noen gang kommer til å klare å trekke med en LEAF, så jeg ville ikke vært så veldig bekymret over å lage litt større hull.

Jeg skal se om jeg kan klare å lage til en liten monteringsanvisning for "norsk" LEAF hvis noen med norsk LEAF kan legge ut noen bilder av monteringen.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA